torsdag 8 juni 2017

Statistisk undersökning bland kristna om grundläggande trossatser

Ett par sker snubblade jag på denna morgon, i jakt på något annat att lyssna på. I Sverige har vi nog inga statistiska förfrågningar om tron, inte så vitt jag vet i alla fall. Men denna undersökning från USA får en att fundera på hur siffrorna skulle se ut hos oss. Har kunskapen om Guds ord urholkats så till den milda grad att det är så här illa här med, eller är det ännu värre, då ju vi är ett ännu mer avkristnat land?

Jag har skrivit t framför det som bara talaren säger, sedan läser han ju även upp de olika statistiska sakerna, men jag tänkte det skulle förenkla saker och ting.

t. Kom ihåg att det är vissa saker som behöver vara korrekta för att vara frälsta. Det viktiga i kristen tro är en korrekt förståelse av treenighetens, Fadern, Sonen och den Helige Ande. Vi behöver förstå endast nåd, , endast tro, i endast Jesus och att det finns avslöjad endast i skriften, det ofelbara, felfria Guds ordet, Bibeln. Här är resultaten från "the lifeway poll = Livsvägs undersökningen".

Historiskt set har det förståtts, att om vi är fel på något av dessa områden, speciellt ihärdigt och villigt så, så är vi bannlysta. Detta är inget att ta lättvindigt, vi kan inte säga; "du har dina preferenser och ditt samfund." Detta är det grundläggande av den historiskt kristna tron. Utan en korrekt förståelse kommer en man eller kvinna vara på väg till helvetet. Här är resultatet av "Livsvägs undersökningen":

6. Gud Fadern är mer gudomlig än Jesus. 31 % instämmer eller vet inte.

t. Vad? Detta är inte kristendom! Detta är grundläran, Fadern, Sonen och den Helige Ande är gemensamt lika, gemensamt eviga. Finns det regler eller underkastelser i den treeniga gudomen? Ja, men den ena är inte mer gudomlig än den andra. Jag vet inte riktigt vad det är, men kanske, kanske är det närmre mormonism, men det är inte biblisk kristendom. Fader, Son och den Helige Ande är en Gud, men tre distinkta personer, de ska tillbes och ska lydas på samma nivå, och deras härlighet är på samma nivå. De är alla lika mycket allsmäktiga och allvetande, ja de är lika i allting. Om vi inte förstår detta, säger Bibeln att vi är på väg mot helvetet, nej. Kan en del vara okunniga, eller de har inte riktigt tänkt på något sånt? Det är möjligt, men varför skulle vi vilja riskera någonting som är så grundläggande, och som har så stora konsekvenser.

5. Jesus är den första varelsen som skapades av Gud. 27 % instämmer eller vet inte.

t. Där har vi mormonism, att Jesus är en skapad varelse, precis som Fadern är en skapad varelse, men det är inte biblisk kristendom. Jesus Kristus var inte den förstfödda varelsen, i betydelsen att Gud hade samlag med Maria, och sedan fick de ett barn, eller att han, Gud, från tidigare i evigheten var intim med någonting och fick en son kallad Jesus. Det är inte kristendom, det är kätteri. När Bibeln säger att Jesus är den förstfödda måste du förstå vad förstfödd betyder - den överlägsna. Ytterligare när vi hör att Jesus är Guds enfödde son, det betyder inte över huvud taget något i likhet med att någon blev gravid och fick ett barn, det betyder den unike. Jesus är den enfödde, den unika, men Han är inte den skapade. Var det 27 % som trodde detta? Detta är kätteri.

4. Den Helige Ande är en kraft inte en personlig varelse. 58 % instämmer eller vet inte.

t. Förbluffande nog, med all betoning dessa dagar, på den tredje personen i gudomens treenighet, den Helige Ande, så kunde man tro att man hade förståelsen av honom korrekt. Men sorgligt nog så har vi det tydligen inte, sorgligt nog, så är det så, att om folk inte förstår den Helige Ande rätt, så blir inte evigt liv deras arvedel. Har evangelisk kristendom ett problem? Jag är rädd för att det är så.

3. Den Helige Ande är mindre gudomlig än Gud Fadern och Jesus Kristus. 18 % instämmer eller vet inte.

t. Kätteri, evig fördömelse.

2. Gud älskar mig för det goda jag gör eller har gjort. 18 % instämmer eller vet inte.

t. WOW, är det läskigt eller vad. Om Guds kärlek till oss hänger på vårt beteende, så vet då inte jag varför Jesus ens gick till korset. För att inte tala om; Vad behöver jag göra för att Gud ska älska mig? Sjunga och dansa? Mima? Använda humor? Se till att jag har snygga ögonbryn? Vad måste jag göra för att behaga Gud? Det är en otäck tanke, att Guds kärlek till mig är min börda. Jag klarar det testet; ALDRIG! Gud älskar världen, för Gud är kärlek. Och Gud älskar kristna, för vi är i Kristus. Det beror inte på något som vi har gjort. Kristendomen undervisar att Guds kärlek till oss baseras på Honom, Hans stadga, Hans prestanda, Hans oföränderlighet, baseras inte på oss. Och ändå tror 18 % att det hänger helt på oss. Nu kommer vi till den ruggigaste statistiken av dem alla.

1. Människor måste bidra med sina egna ansträngningar, för att få personlig frälsning. 56 % instämmer eller vet inte.

t. Detta är evangeliska kristna, det är inte en undersökning bland Romersk katolska. 56 % av de evangeliska tänker; jag behöver göra något för att bli frälst. Så mycket för, endast nåd, endast tro, endast i Jesus Kristus. Den evangeliska kyrkan har ett mega stort problem.

https://www.youtube.com/watch?v=ymO12iUO4AE


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar