torsdag 15 juni 2017

Den ockulta invasionen av kyrkan

Ockult invasion - andligt bedrägeri av världen och kyrkan

1 Maj, 2008 Hunt, Dave

För MINDRE än en generation sedan, skulle en majoritet av amerikanerna (kyrkliga och okyrkliga) ha instämt filosofiskt i frågor som rörde den absoluta karaktären av sanning och fel, rätt och fel. Men efter flera decennier med att mjuka upp kulturen – samtidigt som man förlöjligat den ursprungliga Bibliska kristendomen, samtidigt som man använder statliga skolor och media för att propagera världen med relativism och politisk korrekthet - de flesta i dagens generation har köpt in detta postmoderna , subjektivt smorgasboard av "självhjälps "andlighet. Tyvärr är det inte bara världen som är mottaglig för den nya andlighet och dess Falska självhjälps evangelium, vilket inkluderar den så kallade "lagen om attraktion".

(tyckte det var så roligt att den som skrivit använt sig av smörgåsbord, så jag lät det stå som lite kuriosa. Smorgasboard = smörgåsbord)


Precis som förutsagts i Skriften 2 Tim 4: 3-4 Allt fler evangeliska ledare och rörelser anpassar sig snabbt till dessa falska läror, identiska med dem "avslöjade" i The Secret liksom Eckhart Tolle´s En ny jord, William P. Young The Shack (New Age fiction) och En kurs i mirakler (demoniskt kanaliseras "visdom") - som alla presenterar en falsk Kristus och "ett annat evangelium" Det är inte från Gud.


När de båda lärjungarna frågade Jesus vad tecknet skulle vara som visade på närheten av Hans återkomst och slutet på världen, så var det första tecknet Han gav dem religiös förvillelse "Sen till, att ingen förvillar eder" (Matt 24: 4). Hans svar kom som en varning. Han fortsatte med att förklara vilken typ av bedrägeri, och upprepade detta första och viktigaste tecken tre gånger:


För många skola komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och skola förvilla många. . . . Och många falska profeter skola uppstå och skola förvilla alla. . . . För det ska resas upp falska messiaser och falska profeter, och de skall göra stora tecken och under, till den grad att om det är möjligt ska de lura de utvalda. Se, jag har sagt [varnat] dig innan (Verserna 5,11,24,25).


Självklart handlar inte Kristi varningar om ateister eller vidriga icke troende eller ledare från nån motsatt icke-kristen religion. Det finns inget svek i sådana frontalangrepp. Det är inte troligt att en sann kristen skulle omfamna ateism eller bli lurade till att följa efter en hinduisk guru eller gå med i mormonkyrkan, eller någon annan uppenbar kult. Å andra sidan kan falsk lära, såsom positiv bekännelse, positivt / möjlighet tänkande, psykologi, etc. som lärs ut inom kyrkan genom beundrade kyrkoledare vara mycket destruktivt. Kristi varning handlar om en förvillelse vilka är desto mer subtila eftersom det kommer inifrån kyrkan - och i hans namn?


Judas varnar också om "vissa män som har smugit sig in osynligt" Jud 4. Smugit sig in var? Självklart , in i kyrkan. Att dessa inte är satanister eller avsiktliga ockultister som arbetar försåtligt i kyrkan, utan "Kristna ledare", framgår av Kristus beskrivning:

Många ska på den dagen säga till mig; Herre, Herre, ar vi inte profeterat i ditt namn, och i ditt namn kastat ut demoner, och i ditt namn gjort många tecken och under. Matt 7:22


Dessa fiender som otroligt nog, motsätter sig Kristus i hans namn är klart ockultister . Vissa krafter arbetar genom dem som inte är av Gud. Kristus beskriver inte bara knep, även om dessa män inte drar sig för att använda sig av det. Deras tecken och under är så imponerande att även de utvalda riskerar att bli lurade. Dessutom "kraften" i sig övertygar också dessa falska profeter själva för de frågar, till synes förvånad, "Herre, har vi inte? ...?" Det är en uppvisning av sådan kraft som attraherar väckelsesökare i dag.


Lusten efter hälsa och välstånd och speciellt gudalika makt öppnar dörren till ockult slaveri. Detta är ett stort problem i den karismatiska rörelsen: En önskan om makt och samtidigt en nedsättande av biblisk doktrin, som resulterar i förlusten av de riktlinjer som skulle skydda en från ockult engagemang. Kommer några av dagens karismatiska ledare vara bland de som säger: "Herre, Herre, har vi inte ...?" och som Herren kommer att svara, "Jag har aldrig känt dig, - gå bort från mig"


Matt: 7: 23? Mycket tydlig, är Kristus varning (liksom andra skrifter) en falsk "tecken-och-underverk" rörelse i de sista dagarna, som leds av falska lärare, falska profeter och falska apostlar. Paul var ännu mer specifik:


Detta ska ni också veta att i de sista dagarna ska svåra tider skola komma. För män ska håla på att lära ... men aldrig någonsin lära, och aldrig kunna komma till kunskap om sanningen. Som Jannes och Jambres stod emot Moses, så ska också dessa motstå sanningen: män av korrupta sinnen, förtappade i tron. 2 Tim 3: 1,7, 8


Jannes och Jambres var ockultister - magiker i Faraos domstol. Genom Satans makt, härmade de en de av de mirakel Gud lät ske genom Moses och Aron. Paul förklarar att motstånd mot sanningen i de sista dagarna kommer komma från de som med Satans kraft kommer göra vad som verkar vara mirakel från Gud och därmed förvränga tron.


Många falska profeter kommer uppstå och bedra många. Kristus beskriver inte något litet. Den falska väckelse blir hela världen. I själva verket är en sådan rörelse här, och det växer med hjälp av de som borde veta bättre. Tyvärr det "stora andliga uppvaknandet" [även kallad "Emergence = framväxande", "Convergence = sammanväxnade", "deep shift = djup omflyttning" eller "Paradigmshift = omflyttande böjningsmönster "] som prisas idag kännetecknas av en försummelse av sunda läran, och tolerans för falska profeter. Sådan godtrogenhet och förkastandet av den bibliska vägledningen har öppnat dörren till det ockulta. Satan och hans anhang är aldrig så angelägna till att ge "tecken och under" till dem som försummar den sunda läran.


När vi namnger de som har lett eller leder kyrkan in i ockultism [som vi regelbundet har gjort och kommer att fortsätta att göra] Säger vi nödvändigtvis inte att detta är gjort med fullt medvetande från deras sida. Få människor, även, ateister, går avsiktligt in i ockulta. [Minns att] under tre år, Paul varnade Efesiernas äldste "natt och dag med tårar" Att även en del av dem skulle tala "perversa saker för att locka lärjungarna efter dem" Apg 20: 28-31. --DAVE HUNT


Utdraget ovanför kommer från Dave Hunt´s bok Ockult invasion. Idag är den evangeliska kyrkan full av män och kvinnor - från "nya" sent Regn apostlar och profeter till "nya" kontemplativa mystiker den postmoderna , ekumeniska (och alltmer universalistiska) Framväxande kyrkan - som uppenbarligen passar bra in på Paulus beskrivning. Dessa personer kan uppriktigt tro att de tjänar Kristus, men liksom lärare av förfalskad ny andlighet, har även de blivit "bedragna" att tro och förkunna "en annan Jesus ... en annan ande ... ett annat evangelium" 2 Kor 11: 3-4.


Jag som översätter lägger till, att om det var illa 2008; Hur mycket värre har det då inte blivit på nästan 10 år till? De som kanske inte då var medvetna om vad de gjorde, har i de flesta fall blivit korrigerade om sina felaktiga undervisningar, men fortsatt ändå. Och nu ser vi de konstiga tecknen och undren i full blomning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar