onsdag 7 juni 2017

10 saker du bör känna till om sunda doktriner


9 maj 2014

Detta är ett gästpost från Bobbie Jamieson, författare till [* Sound Doctrine ? sunda doktriner: Hur en kyrka växer i Guds kärlek och helighet *] (https://www.crossway.org/books/sound-doctrine-case/). Det här inlägget är en del av vår [10 saker du borde veta] serie (https://www.crossway.org/blog/2016/06/10-things-you-should-know-about/) bloggserien. ---

1. Den sunda doktrinen berättar om den enda berättelsen som sveper igenom hela Skriften.
Från skapandet, via syndafallet, till Jesu räddning på korset till det slutliga återställande av Guds styre över hela skapelsen, så berättar Bibeln en enda episk berättelse som spänner från 1 Mosebok till Uppenbarelseboken. Den sunda doktrinen spårar konturerna i den här historien och upprepar den i enkla och minnesvärda former.


2. Den sunda doktrinen summerar och syntetiserar Bibelns undervisning som en sammanhängande helhet.
För all sin mångfald passar Skriften samman som en underbar enhet eftersom den består av Guds egna ord och avslöjar Guds egna tankar och handlingar. Den sunda doktrinen sammanför alla Skriftens undervisningar om alla ämnen som Bibeln tar upp.


3. Sund doktrin är en vägledning och vakt för att läsa och undervisa Bibeln.
Målet att läsa och undervisa Skriften är att älska Gud, och sättet för att kunna älska Gud är att lära känna Gud. Den sunda lära berättar för oss om hur Gud är, så att vi kan älska honom mer. En sund doktrin är ett viktigt skydd för att tolka Skriften. Det hjälper till att säkerställa att vi bekänner och glädjer oss åt allt som Skriften lär ut, snarare än att lägga en passage mot en annan eller dra slutsatser från en passage som strider mot en annan.


4. Sund doktrin är Guds färdplan för det kristna livet och kyrkans liv.
Vi lyssnar på undervisningen i Guds Ord för att leva ut det. Den sunda läran är inte ett informationsarkiv som endast tjänar till att presentera fakta. Det är snarare en vägkarta för vår pilgrimsfärd från denna världen till den kommande världen.


5. Sund doktrin ger näring åt helighet.
Varje biblisk doktrin, omfamnad av sinnet och tillämpat på hjärtat, anpassar oss till Kristi karaktär. Den sunda läran driver oss att ägna oss mer fullständigt till Gud i våra tankar, önskningar, attityder, ord och handlingar, vilket är vad bibeln kallar "helighet". Som Jesus bad, "helga dem i sanningen; Ditt ord är sanning" Joh 17:17.


6. Den sunda doktrinen är kärlekens grund och mönster.
Aposteln Johannes berättade en gång för en kyrka att han älskade dem "i sanningen" och att alla som känner sanningen också älskar dem" på grund av sanningen som stannar i oss och kommer att vara hos oss för evigt" (2 Joh 1- 2). Sanningen är grunden för kärlekens speciella band som knyter samman kristna hjärtan tillsammans. Och sanning är vårt kärleks mönster: vi ska älska varandra i handling och sanning, eftersom det var så Jesus älskade oss (1 Joh 3:16-18).

Den äldste hälsar den utvalda frun och hennes barn, vilka jag i sanning älskar, och icke jag allenast, utan ock alla andra som hava lärt känna sanningen. Vi älska dem för sanningens skull, som förbliver i oss, och som skall vara med oss till evig tid. 2 Joh 1-2

Därav att Han gav sitt liv för oss hava vi lärt känna kärleken; så äro ock vi pliktiga att giva våra liv för bröderna. Men om någon har denna världens goda och tillsluter sitt hjärta för sin broder, när han ser honom lida nöd, huru kan då Guds kärlek förbliva i honom? Kära barn, låtom oss älska icke med ord eller med tungan, utan i gärning och i sanning 1 Joh 3:16-18


7. Sund doktrin är grunden för enhet i kyrkan.
När kyrkan i Korint slets itu genom delning över favoriserade ledare, sköt Paulus tillbaka; ”Är Kristus delad? Blev Paulus korsfäst för er skull? Eller blev ni döpta i Paulus namn?” 1 Kor 1:13. Enheten i kyrkan är grundad på trons enheten.


8. Sund doktrin är bränsle för tillbedjans eld.
Om och om igen säger Bibeln oss inte bara att tillbedja; Det berättar för oss varför vi ska tillbe (Psalm 95:1-7). Den sunda doktrinen påminner oss om att Gud har räddat oss från vår synd, försonat oss med sig själv och lovat oss att sörja för oss och alla våra behov, nu och för alltid. Alla dessa är anledningar att lova honom, älska honom, göra glädjefyllda ljud till honom och böja sig inför honom i underkastelse och lydnad.

Kommen, låtom oss höja glädjerop till HERREN, jubel till vår frälsnings klippa. Låtom oss träda fram för hans ansikte med tacksägelse och höja jubel till honom med lovsånger. Ty HERREN är en stor Gud, en stor konung över alla gudar. Han har jordens djup i sin hand, och bergens höjder äro hans; hans är havet, ty han har gjort det, och hans händer hava danat det torra. Kommen, låtom oss tillbedja och nedfalla, låtom oss knäböja för HERREN, vår skapare. Ty han är vår Gud, och vi äro det folk som han har till sin hjord, vi äro får som stå under hans vård Ps 95:1-7


9.Sund doktrin utrustar och utmanar evangelisation.
Ju bättre du känner till evangeliet, desto bättre delar du evangeliet. Och ju bättre du kommer ihåg att Gud är den som ger livet till de döda och syn till de blinda (Ef 2: 1-10, 2 Kor 4: 3-6), desto mer kommer du djärvt att predika evangeliet, Be för omvändelser och lita på Gud att frälsa syndarna.

Så har han ock gjort eder levande, eder som voren döda genom de överträdelser och synder i vilka I förut vandraden, efter denna världs och tidsålders sätt, i det I följden fursten över luftens härsmakt, över den andemakt som nu är verksam i de ohörsamma. Bland dessa voro förut också vi allasammans, där vi vandrade i vårt kötts begärelser och gjorde vad köttet och sinnet ville; och vi voro genom vår natur hemfallna åt vredesdomen, vi likasom de andra. Men Gud, som är rik på barmhärtighet, har, för den stora kärleks skull, varmed han har älskat oss, gjort oss levande med Kristus, oss som voro döda genom våra synder. Av nåd ären I frälsta! Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus, för att i de kommande tidsåldrarna bevisa sin nåds översvinnliga rikedom, genom godhet mot oss i Kristus Jesus. Ty av nåden ären I frälsta genom tro -- och det icke av eder själva, Guds gåva är det icke av gärningar, för att ingen skall berömma sig. Ty hans verk äro vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, vilka Gud förut har berett, för att vi skola vandra i dem Ef 2:1-10

Och om vårt evangelium nu verkligen är bortskymt av ett täckelse, så finnes det täckelset hos dem som gå förlorade. Ty de otrognas sinnen har denna tidsålders gud så förblindat, att de icke se det sken som utgår från evangelium om Kristi, Guds egen avbilds, härlighet. Vi predika ju icke oss själva, utan Kristus Jesus såsom Herre, och oss såsom tjänare åt eder, för Jesu skull. Ty den Gud som sade: »Ljus skall lysa fram ur mörkret», han är den som har låtit ljus gå upp i våra hjärtan, för att kunskapen om Guds härlighet, som strålar fram i Kristi ansikte, skall kunna sprida sitt sken. 2 Kor 4:3-6



10. Sund doktrin fyller upp vår glädje.
Med hänvisning till all undervisning Han gav till sina lärjungar på sin sista kväll med dem - inklusive några av Bibelns rikaste lärdomar om treenigheten - säger Jesus: "Dessa saker har jag talat till dig, så att min glädje kan vara i dig, och att din Glädje kan vara fullständig Joh 15:11. Eftersom den utvecklar Guds nåds rikedom till oss, ger den sunda läran ljus och hopp och glädje. Det fyller våra hjärtan med tillfredsställelse i Kristus på grund av det han har gjort för oss. --- ** Bobby Jamieson **

https://www.crossway.org/articles/10-things-you-should-know-about-sound-doctrine/






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar