måndag 6 november 2017

Franklin Graham

Franklin Graham är en falsk lärare Stadd på samma breda väg som sin far
Franklin Graham är VD och koncernchef för Billy Graham Evangelistic Association. Han är också president och ordförande för ”Samaaritan´s purse =Samaritens handväska”, en kristen underlättnads och evangelisk förening. Franklin är den fjärde av Billy och Ruth Bell Grahams fem barn. Han är författaren till bästsäljande självbiografi ”Rebell med orsak”, såväl som ”Living beyond the Limits =Leva över begränsningarna” och barnboken ”Miracle in a Shoebox = Mirakler i en skokartong”. (”The Name =Namnet”, av Franklin Graham, copyright 2002, Billy Graham ”Library Selection = Biblioteks val” specialutgåva, baksida)


Det ogiltiga falska evangeliet
A. I Namnet
Franklin Graham undervisar samma slags falska evangelium som sin far. Ett exempel på detta falska evangelium finns i Franklins bok ”The Name = Namnet”. Franklin skriver,
Bibeln gör det mycket tydligt att Gud älskar oss. Han bryr sig om oss och han vill att vi ska leva våra liv till fullo. Men de flesta människorna har en tomhet i sina liv som de inte kan förklara. Någonting saknas. De söker efter det genom olika religioner genom relationer, genom förvärv av saker som kan köpas för pengar, men tomheten finns där fortfarande själens djup. Det finns ett vakuum inom oss alla - det kan bara fyllas av Gud när vi kommer i ett rätt förhållande till Honom. (s. 201)
Det är sant att Gud älskar oss (Joh 3:16), men Bibeln undervisar aldrig att " de flesta människorna har en tomhet i sina liv", att "någonting saknas" och att "det finns ett vakuum inom alla oss "som bara" kan fyllas av Gud. " Detta är en människokunskap (Matteus 15: 9, t ex Greg Laurie, Billy Graham). Det är inte Guds lära (2 Joh 9).
Guds läran säger att människor som inte känner Gud är fyllda av all orättfärdighet (Rom 1:29). Deras hjärtan är fulla av ondska (Pre 9: 3), och en ond ande arbetar i dem (Ef 2: 2).
Franklin hävdar att människor "söker efter det, genom olika religioner". Detta är också en lögn. Förutom att "det" inte existerar, existerar religionerna eftersom män avvisar den sanna Guden och deras dumma hjärtan har blivit mörka (Rom 1:21); och de förändrar den oförgängliga Guds ära till en bild som är gjord av korrumperade människor och djur (Romarbrevet 1:23). Människor söker inte efter annat än uppror i olika religioner (Ordspråksboken 17:11), för att de är i uppror mot den sanna Guden; och det är därför religionerna finns (Rom 1: 18-23).
Franklin förespråkar ett vakuum som inte existerar, en sökning som inte existerar, och sedan ett svar som inte existerar när han skriver "det kan bara fyllas av Gud när vi kommer i ett rätt förhållande till honom". När Franklin leder människor ner en sådan fiktiv väg leder det ingenstans utom bedräglighet, som skriften säger, de är "brunnar utan vatten" (2 Peter 2:17).
Graham fortsätter,
Känner du att något saknas i djupet av din själ?
Känner du dig en tomhet som du inte kan förklara - ibland en ensamhet - även om du kanske är mitt i en folkmassa?
De flesta gör det. I de ögonblick när vi är som mest eftertänksamma om meningen med livet, finns det ett begär efter något mer. I sin kärna är det en längtan att känna Gud intimt. Ofta försöker människor att fylla denna tomhet med andra saker - som alkohol, droger, mat, sexuella äventyr. Listan är lång. (ibid., sid 201-202)
Listan Franklin talar om inkluderar synd (t.ex. sexuella äventyr). Således, detta "längtan att känna Gud", enligt Franklin, resulterar i synd. Detta är ett helt annorlunda, konstgjort evangelium (Gal 1: 8-9).
Bibeln säger om att synden finns i världen, det beror på att människor inte längtar efter att känna Gud (Rom 1: 18-32). De hatar honom (Joh 3: 19-20; Rom 1: 28-30). De söker honom inte (Rom 3:11). Men, Franklin smickrar syndaren (Ordsp 29: 5), säger det motsatta, den man som smickrar sin nästa, breder ut ett nät för hans fötter. Bibeln säger, "Gud är inte i hans tankar" (Ps. 10: 4), och de säger i sina hjärtan: "Det finns ingen Gud" (Ps 14: 1-3).
Lite senare på samma sida skriver Graham,
Vad orsakar den tomheten i ditt liv?
Det är synd.
Så, enligt Franklin, på samma sida, förklarar han att denna tomhet är "längtan att känna Gud", vilket resulterar i syndiga äventyr (alkohol, droger, etc.), men orsaken till denna tomhet är synd. Så, enligt Franklin, orsakar synd en längtan att känna Gud som sedan orsakar synd. Att längta efter att lära känna Gud, söka Gud, är en dygd (Jes 55: 6). Franklin gör det oavsiktligt till en last.
I slutet av boken ”Namnet” lägger Franklin sitt falska evangelium, där Graham skriver under steg 2 "Steg till fred med Gud"
Genom tidsåldrarna har individer på många sätt försökt överbrygga denna klyfta. . . utan framgång .
Franklin talar om klyftan mellan syndiga män och Gud, och hur män försöker överbrygga den. Återigen är det här en lögn. Det sanna evangeliet säger,
Det finns ingen rättfärdig, nej, inte en; det finns ingen som förstår; Det finns ingen som söker efter Gud. (Rom 3: 10-11)
Graham säger att onda män söker efter Gud (de försöker överbrygga den separationen), men Graham är en lögnare (1 Joh 2: 4).


B. I den öppnande böntjänst predikan
Franklin predikade den 21 januari 2001 i Washington, D.C. vid president George W. Bushs inledande böntjänst,
Vi hör ofta historier om krig, terrorism, brott och social orättvisa. Vi får frågan, "varför?" Dessa vittnar om att något är fel med det mänskliga hjärtat. Otaliga religioner har vuxit fram över hela världen eftersom människor söker efter svar på tomrummet i sina liv och deras behov av att sona för sina egna synder och misslyckanden. De söker något för att ge dem hopp. Kristendomen lär ut att det var därför Jesus Kristus kom den första julkvällen för att ge det hopp som världen letade efter, freden mellan Gud och människan och bland mänskligheten. (www.angelfire.com/in/HisName/inauguralsermon.html)
Återigen, förnekar Franklin Guds evangelium i Romarbrevet 1: 18-23. Franklin säger, "otaliga religioner har vuxit upp över hela världen eftersom människor söker efter svar på tomrummet i sina liv." Gud säger:
Trots att de kände Gud, prisade de honom inte som Gud, och inte heller tackade de honom, de övergick till fåfängliga tankar, och så förmörkades deras oförståndiga hjärtan. Nr de berömde sig av att vara visa, blev de dårar. De bytte bort den oförgängliga Gudens ära till en bild gjord av korrumperade män - och fåglar och fyrfotade djur och krypande saker. (Rom 1: 21-23)
Anledningen till att oräkneliga religioner har uppstått är att det finns en otalig mängd människor som inte förhärligar Gud eller är tacksamma, som blir förgängliga i sina tankar, som Romarbrevet 1 säger.
Dessutom, i Franklins falska evangelium vänder han Kristi återkomst till något som det inte är. Förutom Franklins bedrägeri om jul, så kom Kristus inte för att ge män vad de letade efter. Människan sökte bara uppror (Ordsp 17:11; Rom 1: 18-32). De sökte inte efter fred med Gud. Men Franklin säger att det var det de gjorde Detta är ett falskt evangelium (Gal 1: 8-9). Det är en lögn, och det kommer inte att rädda någon (2 Peter 2:17).


En annan Damning Lie
I ”Namnet” skriver Franklin;
. . . Jag tycker att det är viktigt att visa hur kristen tro skiljer sig från andra religioner. Genom att göra det skriver jag inte av fientlighet mot dessa trossystem; Jag vill bara visa att det finns en markant och drastisk skillnad. (sid 68-69)
Om Graham var en gudomlig man, skulle han "skriva ut av fientlighet mot dessa trossystem." Som psalmisterna skrev;
Jag hatar alla falska vägar. (Ps 119: 104, 128)
Jag hatar och avskyr lögner. (Ps 119: 163)
Jag har hatat dem som betraktar/ser upp till, värdelösa avgudar. (Ps 31: 6)
Och om Franklin hade haft Jesus i sitt hjärta, skulle han ha samma slags perspektiv som Kristus har mot falsk lära som exemplifieras i Uppenbarelseboken 2:15, när Jesus sa;
Således har du också de som håller sig till Nikolaiternas lära, vilken jag hatar.
Jesus hatar falsk lära, och han känner allvarlig animositet/fientlighet/ovilja gentemot dem som predikar det (t.ex. Jer 23; Matt 23). Franklin gör det inte. Genom sitt eget erkännande "skriver han inte" av fientlighet mot de här trossystemen. " Detta visar att han inte älskar sanningen (Joh 14: 6; Ps 119: 127-128).
Franklin frukter inte heller Herren, för om han gjorde det skulle han hata den onda vägen (den falska religionen) och sådana de som talar med pervers tunga i de falska religionerna, som det står skrivet.
Att frukta Herren är att hata ondskan; stolthet och arrogans och den onda vägen och den orena munnen hatar jag. (Ordsp 8:13)


Den breda vägen
De flesta människor ser inte eller förstår den allvarliga varning Skriften ger om de dagar vi lever i. Men sanningen är att Bibeln varnar oss för att falsk kristendom ska råda i de sista dagarna. 8Luk 18:8, 1 Tim 4:1-3, 2 Tim 4:3, 2 Pet 2:1-2) Franklin är en huvud predikant inom denna rådande falska kristendom. Faktum är faktiskt att hans far, Billy Graham, är en av de mest omtalade i högen (Luk 6:26; 2 Tim 4: 3).
I sin bok ”Namnet”skriver, Franklin om J. Vernon McGee som "en av de stora bibel-lärarna i det tjugonde århundradet" (s. 102), av Greg Laurie att "han är en man som Gud använder" på ett bra sätt (s. 134) och Raul Ries som en som tjänar "Herren trofast" (s. 131). Alla dessa män är falska lärare på den breda vägen. Snälla se våra rapporter om dem.


Avsaknad av urskiljning, ettt karaktärsdrag av de ogudaktiga (Rom 1:31)
I sin bok, ”Namnet”, avslöjar Franklin vidare att han inte känner Gud eller tror på Skrifterna när han visar att han inte har något svar på dagens katastrofer. Med tanke på Columbines tragedi skriver Franklin;
Jag har ofta hört folk fråga, "varför?" Vi har alla frågat oss samma sak. Jag förklarade för folkmassan att jag inte hade svaret på den frågan, men detta var jag säker på: "Det finns en Gud, han älskar dig. Han bryr sig om dig, en dag kommer han att döma alla människor. En dag, mina vänner, kommer Han att göra allt rätt. " (s. 17)
Om Franklin trodde bibeln, skulle han vetat att Gud dömer män just nu (Rom 1:18). Han ger rättvisa nu (Jeremia 9:24). Och det är därför dessa hemska katastrofer händer nu, för Guds vrede är uppenbarad mot all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som undertrycker sanningen i orättfärdighet. (Rom 1:18)
I samband med terrorattackerna 9-11-01 skrev Franklin;
Till svar på fler av reporter Woodruffs frågor erkände jag också att jag inte hade en fullständig förståelse om varför Gud skulle tillåta en sådan massaker av oskyldiga liv. (s. 40)
Om han visste och trodde på Bibeln skulle han få en fullständig förståelse för varför, för han skulle veta att Gud är arg varje dag på de ogudaktiga (Ps 7:11)
Det finns ingen rättfärdig, nej, inte en. (Rom 3:10)
Det finns ingen som gör bra, nej, inte en. (Rom 3:12)
Med andra ord togs inget oskyldigt liv, inte ens spädbarn, för Bibeln förklarar att människan är bortstött från livmodern och han talar lögner så snart han är född (Ps 58: 3, se även Ps 51: 5).
Lite senare på samma sida skriver Franklin,
Det var aldrig Guds plan och syfte för människan på jorden att leva med synd och dess konsekvenser, men på grund av människans olydnad kom synden in i världen.
Det är faktiskt på grund av människans olydnad som synden kom in i världen (1 Mos 3), men det var Guds plan hela tiden. Franklin ljuger när han säger att det inte var det. Ty det står skrivet;
Herren har gjort allt för sig själv, ja, även de ogudaktige för domens dag. (Ordsp 16: 4) Herren har gjort var sak för dess särskilda mål, också den ogudaktige för olyckans dag. (1917)
Herre, hur stora är dina verk! Dina tankar är väldigt djupa. En meningslös man vet inte, och en dåre förstår det inte heller. När de ogudaktiga grönska som gräset, och när alla ogärningsmän blomstrar, är det så att de förstörs för evigt. (Psalm 92: 5-7)
Herrens råd står för evigt, hans hjärtas planer från alla generationer. (Psalm 33:11)
Hans plan förändrades inte. Hans planer står för evigt. De faller inte eller misslyckas. Det är därför som det står om de utvalda att de frälstes "innan tiden började" (2 Timo 1: 9). Om det inte var Guds plan hela tiden för människan att leva med synd och dess konsekvenser, varför frälser då Gud sitt folk "innan tiden började?" Han har verkligen planerat allt detta från början, som han säger;
Jag är Gud, och det finns ingen annan; Jag är Gud, och det finns ingen som jag, förklarar slutet från början och från forntidens tider saker som ännu inte har gjorts och säger: "Mitt råd kommer att stå och jag gör allt mitt nöje." (Jes 46: 9-10)
På nästa sida talar han i samma sammanhang av 9-11-01 Franklin citerar sin far som säger:
Varför tillåter Gud ondska som detta att äga rum? För det första påminner vi oss om det ondas mysterium och verkligheten. . . Jag måste erkänna att jag inte vet svaret. Jag måste acceptera, genom tro, att Gud är suverän, och att han är en kärlekens gud och barmhärtighet och medlidande mitt i lidandet. Bibeln säger att Gud inte är ondskans författare. . . (s. 41)
Faktum är att Gud är en Gud av kärlek och barmhärtighet och medkänsla (PS 103: 1 Joh 4:16), men han är också en Gud av hat (Ps 5: 5-6; 11: 5; Rom 9:13) och vrede (Ps. 7: 11-13; 90: 7-11); och bibeln säger aldrig att Gud inte är ondskans författare. Faktum är att det står precis motsatsen.
Jag bildar ljuset och skapar mörkret: Jag gör fred och skapar ont. Jag, Herren, gör allt detta. (Jes 45: 7, KJV)
Vem sade, och det blev om det inte var Herren som bjöd det ? Kommer inte från den högstes mun både ont och gott? (Klag 3: 37-38, 1917)
Skall en trumpet blåsas i staden, och folket inte bli rädda? Ska det vara ont i en stad, och Herren har inte gjort det? (Amos 3: 6, KJV)
Herre, varför har du låtit oss gå bort från dina vägar och härdat våra hjärta från att frukta dig? (Jes 63:17)
Sätta en vakt, herre, vid min mun; vakta dörren på mina läppar. Höj mitt hjärta inte till något ont, eller att utöva onda verk. (Ps 141: 3-4)
Återigen blev Herrens vrede mot Israel, och han flyttade David mot dem för att säga: "Gå och tala till Israel och Juda." (2 Sam 24: 1, se också 1 Krön 21: 1) Och Davids hjärta fördömde honom efter att han hade räknat folket. Då sade David till Herren: "Jag har syndat mycket i vad jag har gjort." (2 Sam 24:10)
En mans steg är av Herren; hur kan då en man förstå sin egen väg? (Ordspr 20:24; se även Ordspr 16: 9; Jer 10:23)
Hjärtat är bedrägligt över allt och fruktansvärt ont. (Jer 17: 9)
Vem har gjort hjärtat? Herren Jesus Kristus har gjort varje hjärta (Joh 1: 3; Kol 1: 16-17). "Han formar deras hjärtan individuellt." (Ps 33:15)
För av honom och genom honom och till honom är alla saker, för vilka ära är för evigt. Amen. (Rom 11:36)

Slutsats
Franklin är en bedragare, liksom sin far. Det här är bara några saker som vi har dokumenterat. Utan tvekan finns det fler (2 Pet 3:16). Men vi har dokumenterat dessa som att du kan urskilja att Franklin Graham (och alla som är som han) är dåliga nyheter. Han leder dig till ingenstans utom till helvetet (Upp 21: 8).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar