tisdag 28 november 2017

Guds attribut


Guds attribut och dess betydelse
"Det som kommer in i vårt sinne när vi tänker på Gud är det viktigaste hos oss." Så säger A.W. Tozer i sin klassiska bok om Guds attribut, ”The Knowledge of the Holy.= Kunskapen om den Heliga”. Varför gör han ett så extremt uttalande? Tozer fortsätter med att säga, "Människans andliga historia kommer säkerligen att visa att ingen religion någonsin har varit större än deras idé om Gud. Tillbedjan är rena eller grundbaserade, beroende på om tillbedjaren har hög eller låga tankar om Gud.
I våra hjärtan vet vi att det ovan är sant. Det är inte tillräckligt att följa "Gud". Det ordet har kommit att betyda så många olika saker idag som det egentligen betyder mycket lite. Om vi bara gör upp våra egna tankar om vad han är, så skapar vi bara en idol i våra huvuden.


Guds egenskaper - grunden
Jesus kom för att avslöja Bibelns Gud. Och Gud har uppenbarat sig själv i sin bok. All avvikelse från den insikten om honom är en egen tillverkad gud. Tozer listar i ”Kunskapen om den Heliga” 18 egenskaper från Bibeln som finns hos Gud. De upprepas här, men inte i samma ordning. De definitioner som Tozer använder, kommer att visas i citat.
Bibeln säger att lova Gud för vem han är, särskilt i bön. Mycket av psalmerna är ett bra exempel på detta. De flesta människor koncentrerar sitt beröm på några få områden, till exempel Guds kärlek, och spenderar sedan resten av sina böner och ber honom om saker.


Attribut av Gud - Egenskaperna
VISDOM: "Visdom är förmågan att utarbeta perfekta slut och att uppnå dessa slutmål på det mest perfekta sättet." Med andra ord, Gud gör inga misstag. Han är Fadern som verkligen vet bäst, som Paulus förklarar i Romarbrevet 11:33: "Åh, hur stor är Guds rikedom och visdom och kunskap! Hur omöjligt är det för oss att förstå hans beslut och hans vägar! "


ÄNDLÖSHET: Gud vet inga gränser. Han kan inte mätas. Detta attribut per definition påverkar alla andra. Eftersom Gud är oändlig, måste allt annat om honom också vara oändligt.


SUVERÄNITET: Detta är "det attribut som han använder för att regera hela sin skapelse". Det är tillämpningen av hans andra attribut att vara allvetande och allsmäktig. Det gör honom helt fri att göra vad han vet är bäst. Gud har kontroll över allt som händer. Mannen har fortfarande en fri vilja och ansvarar för sina egna val i livet.


HELIGHET: Detta är attributet som skiljer Gud ifrån alla skapade varelser. Det hänvisar till Hans majestät och Hans fullkomliga moraliska renhet. Det finns absolut ingen synd eller ond tank i Gud. Hans helighet är definitionen av det som är rent och rättfärdigt i hela universum. Varhelst Gud har visat sig, som till Mose vid den brinnande busken, blir denna plats helig bara för att Gud varit där.


TREENIGHET: Även om ordet inte används i Bibeln ingår det i Guds sanning som avslöjar sig själv i tre personer. Fadern, Sonen och den Helige Anden, alla kallas Gud, tillbeds som Gud, finns till för evigt och är involverade i att göra saker som endast Gud kan göra. Trots att Gud avslöjar sig i tre personer är Gud en och kan inte delas. Alla är inblandade helt och hållet när en av de tre är aktiva.


ALLVETANDE: "Gud har perfekt kunskap och behöver därför inte lära sig. Gud har aldrig lärt sig och kan inte lära sig. "Allvetenhet betyder allvetande. Gud vet allt, och Hans kunskap är oändlig. Det är omöjligt att gömma någonting från Gud.


TROHET: Allt som Gud har lovat kommer att ske. Hans trofasthet garanterar detta faktum. Han ljuger inte. Det Han har sagt i bibeln om sig själv är sant. Jesus sa även att Han är sanningen. Detta är oerhört viktigt för Jesu anhängare eftersom det är på Hans trofasthet som vårt hopp om det eviga livet vilar. Han kommer att hedra sitt löfte att våra synder kommer att bli förlåtna och att vi kommer att leva för evigt med honom.


Guds egenskaper - En fortlöpande studie
KÄRLEK: Kärlek är en viktig del av Guds karaktär som aposteln Johannes skrev, "Gud är kärlek." Det betyder att Gud håller andras välbefinnande som sin främsta angelägenhet. För en fullständig definition av kärlek, läs 1 Korinthier 13. För att se kärlek i handling, studera Jesu liv. Hans offer på korset för andras synder är den ultimata kärlekshandlingen. Guds kärlek ges inte uttryck för i känslor utan i handling. Hans kärlek ges fritt och syftet med Hans kärlek, är att de som väljer att göra så, ska kunna följa hans son Jesus.


ALLSMAKT: Bokstavligen betyder detta ord allsmäktig. Eftersom Gud är oändlig och eftersom han har makt, äger han oändlig makt. Han tillåter att hans varelser har viss makt, men det minskar inte på något sätt hans egen. "Han förbrukar ingen energi som måste fyllas på." När Bibeln säger att Gud vilade på den sjunde dagen, var det ett exempel för oss och vårt behov av vila, inte för att han var trött.


SJÄLVEXISTENS: När Mose frågade vem han pratade med i den brinnande busken, sa Gud: "Jag är den som alltid är." Gud har ingen början eller slut. Han existerar bara. Inget annat i hela universum är självförorsakat. Endast Gud. Faktum är att om något annat hade skapat honom, skulle det vara Gud. Detta är ett svårt begrepp för våra sinnen eftersom allt annat vi någonsin kommer att stöta på kommer från något annat än sig själv. Bibeln säger: "I börja var Gud." Han var redan där.


SJÄLVTILLRÄCKLIGHET: Bibeln säger att Gud har liv i sig själv (se Joh 5:26). Allt annat liv i universum är en gåva från Gud. Han har inga behov och det finns inget sätt han kan förbättra sig själv. För Gud är inget annat nödvändigt. Han behöver inte vår hjälp med någonting, men på grund av hans nåd och kärlek tillåter han oss att vara en del av att utveckla sin plan på jorden och vara en välsignelse för andra. Vi är de som förändras, men aldrig Gud. Han är självtillräcklig.


RÄTTVISA: Bibeln säger att Gud är rättvis, men det är Hans karaktär som definierar vad som rättvis egentligen är. Han överensstämmer inte med några externa kriterier. Att vara rättvis ger moraliskt rättvisa till alla. När det finns onda handlingar kräver rättvisan att det finns ett straff. Eftersom Gud är perfekt och aldrig har gjort ont, skulle inget straff någonsin behövas. Men på grund av Hans kärlek betalade Gud straffet för våra onda handlingar genom att gå till korset själv. Hans rättvisa behövde tillfredsställas, men han tog hand om det för alla som vill tro på Jesus.


OFÖRÄNDERLIGHET: Det betyder helt enkelt att Gud aldrig förändras. Det är därför Bibeln säger, "Jesus Kristus är densamma igår, idag och för alltid."


BARMHÄRTIGHET: "Barmhärtighet är Guds attribut som gör att Han aktivt visar medkänsla." Eftersom Guds rättvisa är tillfredsställd i Jesus, är han fri att visa barmhärtighet för alla som har valt att följa honom. Det kommer aldrig att sluta eftersom det är en del av Guds natur. Barmhärtighet är sättet som han vill förhålla sig till mänskligheten, och Han gör det om inte personen väljer att förneka eller ignorera Honom, då blir hans rättvisa (domen) det framträdande attributet.


EVIGT: På ett visst sätt liknar detta faktum om Gud Hans självexistens. Gud har alltid varit och kommer att vara för evigt, för Gud bor i evigheten. Tiden är hans skapelse. Det är därför som Gud kan se slutet från början, och varför Han aldrig förvånas över någonting. Om han inte var evig, skulle Guds löfte om evigt liv för dem som följer Jesus ha lite värde.


GODHET: "Guds godhet är det som gör att han är snäll, hjärtlig, välvillig och full av god vilja mot människan." Denna Guds egenskap är varför att han skänker all den välsignelse han gör på till anhängare. Guds handlingar definierar vad godhet är, och vi kan lätt se det på det sätt som Jesus relaterade till folket omkring sig.


NÅDIG: Gud gillar att ge stora gåvor till dem som älskar honom, även när de inte förtjänar det. Nåd är hur vi beskriver den benägenheten. Jesus Kristus är den kanal genom vilken Hans nåd rör sig. Bibeln säger: "Lagen gavs av Moses, men nåd och sanning kom av Jesus Kristus."


ALLESTÄDES NÄRVARANDE: Denna teologiska term betyder "alltid närvarande". Eftersom Gud är oändlig, känner Hans väsen inga gränser. Så klart är han överallt. Denna sanning lärs ut genom hela Bibeln, eftersom frasen "jag är med dig alltid" upprepas 22 gånger i både gamla och nya testamentena. Dessa var till och med de försäkrande ord Jesus använde strax efter att ha uppmanat sina lärjungar att ta Hans budskap till hela världen. Detta är verkligen en tröstande sanning för alla som följer Jesus.


Guds egenskaper - Slutsatsen
Detta är beskrivningen av Bibelns Gud. Alla andra idéer om Gud är enligt Bibeln falska gudar. De härrör från mänsklighetens fantasi. Genom att lära Guds attribut kan du lova Gud för vem han verkligen är och för hur vart och ett av hans attribut påverkar ditt liv på ett positivt sätt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar