måndag 20 november 2017

Hur John Arnott ser på blötläggning

Blötläggning; andlig disciplin eller östlig mysticism?

Fråga: Jag har sett ett par inlägg om detta ämne i ett av forumen på crosswalk.com. Det sägs vara från John Arnott ("Airport John") ... Jag vet att det bara är en falsk undervisning som drar in mycket gnostiska / mystiska källor men jag kan inte hitta mycket av det. Har du hört det alls?

Svar: Låt oss först överväga en varning från artikeln "The Toronto Blessing = Toronto välsignelsen” och ”the Laughing Revival = skratt väckelsen" av pastor Gary E. Gilley:
"En annan erfarenhet från John Arnott:" När Randy Clark predikade vid Flygplats Vineyard, hävdade pastorn att "nästan 80 procent av folket befann sig på golvet... Det var som en explosion. Vi såg att människor bokstavligen fick sina fötter bortslagna under dem av Guds Ande ... Andra skakade och ryckte, vissa dansade, vissa skrattade, vissa låg på golvet som om de var döda i timmar. Människor grät och ropade "" (Faderns välsignelse, av John Arnott, s. 71-72).

"I ett budskap med titeln" Mottag andens kraft "hävdar väckelse- ledaren Carol Arnott (John Arnots fru) att hon hade en konversation med Helige Ande. Under dialogen med anden som talade med henne, kommunicerade han sorg över att vara skild från Jesus: "Du vet, Fadern och Jesus och Jag har varit tillsammans i evighet. Men när Jesus gick tillbaka till himlen för att vara med Gud Fadern, kom jag till jorden." Och han sade: "Jag är så ensam för Jesus." sa Han, "Så att när människor verkligen älskar Jesus och verkligen, verkligen ärar honom, och verkligen tillber honom", sade han: "Jag älskar att vara runt de här människorna." ... Han saknar Jesus, och han saknar Fadern (Counterfeit Revival = förfalskad återupplivning, s. 111). "

John Arnott skriver: Det är ingen slump att vi har sett människor profetiskt agera som lejon, oxar, örnar och även krigare. I Steve Witts kyrka i St. Johns, New Brunswick såg jag alla dessa fyra manifestationerna på samma gång - oxen, örnen, lejonet och mannen (krigare). Lejon och örn manifestationer åtföljdes av profetior. Mannen som agerade utifrån krigarens del hade båda händerna gripit ihop runt handtaget på ett svärd och han svängde det. Dessa krigshandlingar ger observatören en verklig känsla av slagfältet. De människor som gjorde detta var mest trovärdiga av pastorerna och ledarna. Jag var förvånad men kände av Guds grymma / häftiga närvaro.

"En kvinna som spelade keybordet och vägde ca 115 pund var på alla fyra, skrapade med hoven (benet) och frustade på golvet som en arg oxe eller tjur. Det var uppenbart att hon blev förvånad och lite rädd för vad som hände, men samtidigt så verkade hon bestämd att följa Andens ledning (s. 178).

Nästa utdrag ur två olika källor - visa John Arnots läror. De illustrerar ett typiskt postmodern sätt att titta på sanning och tolka (eller vidga) skrifterna. Och ja, de innehåller tre nyckelbegrepp inom gnosticism:

1. Tro och kunskap baseras främst på personlig eller mystisk upplevelse, snarare än på Ordet
2. Betoning på självkännedom och känslomässigt välbefinnande eller helande, snarare än biblisk kunskap om Gud och Hans frihet genom korset och renning genom Hans blod (redan genomförd).
3. Ologiska och känslobaserade tolkningar av Hans Ord

"Soaking in His presence = Blötläggning i Hans närvaro" av John Arnott, "huvud pastor i ”Toronto Airport Christian Fellowship = Toronto flygplats kristna gemenskap”. Han och hans fru Carol är värdarna för det dagliga "Catch The Fire = fånga elden"-programmet."

"Men vad är" blötläggning"? Även om" blötläggning "inkluderar att vänta på Herren, betyder det i denna Andens nya rörelse, mycket mer än så. Att "suga" i sig Guds närvaro är att vila i Hans kärlek snarare än att "sträva" i bön. När den person som tar emot beröring från Gud börjar ansluta sig till den Heliga Andes närvaro, svarar han oftast genom att falla till eller helt enkelt ligga på -golvet. När han vilar i förväntan på Guds närvaro, svävar oftast den heliga Anden över personen för att avslöja mer av Guds kärlek och förnya och reparera områden i en persons liv. När den troende suger i Guds närvaro tar Herren kontroll och börjar uppmärksamma Guds ord, antingen i skrifter eller genom interna hörbara intryck eller bilder som han ser i sitt sinne.

"" Varför behöver jag blötläggning? " ... Medans vi bygger vår teologi på Guds ord, gör våra erfarenheter med Gud allting levande ..... De kan stå där eller ofta vila i Anden när de faller i Guds närvaro. På grund av hur många som upplever detta fenomen i våra möten ger vi varje bön-medlem en "fångare" för att hjälpa den som mottar bön, genom att stå bakom dem samtidigt som bön-lagets medlem ber för honom. Det gör det möjligt för den person som får bön att slappna av och vara mindre angelägen om vad som kan hända om han faller .…

"Så hur blötlägger jag? Även om du inte behöver ligga ner, kan du sitta i en stol eller ligga på din säng, det viktigaste är att vara på ett säkert ställe så att du kan vara sårbar. När du reflekterar över korset och allt som Jesus kärleksfullt har köpt för din skull, börjar du bekänna dina synder till honom och längtar efter att vara nära honom. Människor upplever honom på många sätt: en vikt på sin kropp, en elektrisk stickning i sina händer eller en varm känsla av kärlek genom sitt hjärta som förbinder dig med honom. ... Så här växer du för att älska någon, genom en serie av möten som binder er tillsammans .…

"Kan jag lita på att det är den helige Ande som arbetar? Ja, det kan du. Kom ihåg, allt vi mottar från Gud, mottar vi genom tro. Tron måste vara positiv och fokuserad på Gud .…"

"Let´s get back to supernatural church = Låt oss komma tillbaka till en övernaturlig kyrka" av John Arnott

"... vi hör termen" kyrka utan väggar "men vad betyder det? Medans det kan innebära att man skickar lag från en lokal kyrka utanför kyrkans väggar för att tjänstgöra i hem och på marknaden, tror jag att det är mycket mer än så. Om vi ska nå denna värld för Jesus behöver vi en helt ny modell för att göra kyrka …

"Jag tror att den vision som Gud gav oss här i Toronto för att blötläggnings bön-centrum över hela världen är ett utmärkt svar på den stora kommissionen. På drygt ett år har över 4000 personer beställt vårt" Soaking Kit = blötläggningsutrustning" och startar en liten grupp av "kallade" i sina hem .…

"Varför intresset? Eftersom det är ett snabbt och enkelt sätt att engagera sig i Jesu övernaturliga tjänst och börja hjälpa människor, få helande, befrielse och frihet att komma in i Herrens glädje och bli fyllda av Anden. Utrustningen innehåller all den grundläggande informationen du behöver för att starta ditt eget "blötläggningscenter" i ditt hem eller företag. ".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar