onsdag 15 november 2017

EASTERN LIGHTNING = ÖSTERNS BLIXT

Se upp för ”Eastern Lightning = Österns Blixt
Har du hört talas om Österns Blixt? Om inte, fortsätt eftersom det är en ganska otrolig historia.

BAKGRUND
Österländska ljuset eller Österns Blixt” är också känd som - den Allsmäktige Gudens kyrka, - den sanna Gudens kyrka, - den eviga fontänens kyrka och - ”verklig Gud”, det är en växande *kult på Kinesiska fastlandet, i Hongkong, Korea, Laos, Vietnam, Australien, Europa, Kanada och USA.

* Cult - "en liten religiös grupp som inte är en del av en större och mer accepterad religion och som har trosuppfattningar som av många betraktas som extrema eller farliga" (Merriam-Webster)





EGENSKAPER
Även om vissa tror att Österns Ljus/Blixt har mer än en miljon medlemmar på fastlandet, är det lite i jämförelse med Kinas befolkning på cirka 1,4 miljarder människor. (Vissa uppskattningar är mindre än 100 000 anhängare i Kina) Gruppen grundades 1989. Från och med 2001 hade sekten cirka 300 000 åhörare.

EL (som det ibland kallas) är en relativt ny kult och använder bedrägeri, sex och våld för att växa sig större och visa sina muskler med hjälp av en medelålders kinesisk kvinna som kyrkans medlemmar tror är den "Allsmäktige Guden" på jorden.
Metoden för omvandling är ofta ganska brutal med sammankomster som innehåller hjärntvätt. De försöker infiltrera kristen tillbedjan med sin "sökande" mentalitet, men introducerar senare subversiva doktriner med kristna som villebråd.
De vädjar till många bondegrupper som är missnöjda med Kina. Deras destruktiva natur har resulterat i att en minister vägrar tillåta främlingar att tillbedja i sin kyrka. Intressant är att kyrkan tränar sina medlemmar i hur man omvandlar människor genom att bygga förtroende, låna ut pengar och långsamt avslöja läran. Kulten Österns Ljus ger ut broschyrer i Chinatown i San Francisco och New York City.

Syftet med detta inlägg är helt enkelt – ATT VARNA.

Grundaren
Kulten rapporteras ha börjat för omkring 25 år sedan av Zhao Weishan. Han förkunnar att den allsmäktige Guden har kommit till jorden i form av en kinesisk kvinna och baserar det på vad han hävdar att Jesus sade för nästan 2000 år sedan:
För som blixten syns från öst till väst, så kommer människosonens återkomst att vara". Matteus 24:27

Den kvinnliga Kristus
Kvinnans namn är Yang Xiangbin och är också känd som den "kvinnliga Kristus". Enligt de senaste rapporterna flydde Yang och Zhao till Förenta staterna för ungefär 15 år sedan och bor för närvarande i New York Citys Chinatown och driver Österländska ljusets internationella organisation online ( med kinesiska huvudkontor i Zhengzhou). De lär ut att Gud nu vägleder mänskligheten för tredje gången genom Yang. Enligt Yang och Zhao var Guds första vägledning i Gamla testamentet som Yaweh och hans andra vägledning var i Nya Testamentet som Jesus Kristus.

Som med de flesta kulter har österns ljus sin egen "heliga bok", som kallas ”Ordet framträder i köttet”: Ordet utgivet av Gud som kom dolt i slutet. Datumet för originalskrivning är den 28 februari 1992. Den engelska översättningen är daterad den 29 januari 2008. Den här översättningen innehåller: Förord, bifogade bitar 1-3, tolkningen av Guds Ords mysterium (bifogade delar av Guds ord 6-14 ) och orden av den inkarnerade människosonen under hennes vandring i kyrkorna.

Boken är bedräglig så till vida att sanningen om vad kulten tror på är gömd från tydlig insikt. Istället för att använda namnet Yang Xiangbin, adresserar boken ett korrekt svar till Gud och Hans "Kristus". Österns Ljus "Kristus" är Yang Xiangbin.

Ursprunget
Här förklarar Österländska ljuset hur detta kom till "Uppkomsten och utvecklingen av den allsmäktige Gudens kyrka:" ( länk röd text på originalets sida engelska)

"1991, den allsmäktiga Guden - den sista Kristus - som inkarnerades i Kina började arbeta, upplät sin röst och talade. Hon har uttalat miljontals ord och påbörjat domens arbete inför den stora vita tronen i slutet av tiden ... Den allsmäktiga Gudens kyrka kom till, på grund av att Herren Jesus återvände - ändtidens Kristus, den allsmäktige Gudens framträdande och arbete, och även under den allsmäktige Gudens rättfärdiga dom och straff."

När vi läser igenom den allsmäktig Gudens hemsida, läser vi citat från både Ordet i köttet och det nya testamentet i den Heliga bibeln som om de är på lika villkor och fungerar som Guds inspirerade ord.
Vissa tror att Österns Ljus kan ha haft sin teologiska början så långt tillbaka som Wittness Lee. (Intressant artikel om personlig erfarenhet av Österns Ljus av William Bennet på finns på originalsidan på engelska)




De Tror kontra Sant
Jesus Kristus är en skapad varelse.
Jesus är Guds Son avlad av den Helige Ande och född av jungfru Maria.

Treenigheten är en falsk lära.
Treenigheten består av Gud Fadern, Jesus Kristus Sonen och Den Helige Ande. Tre men ändå på samma gång ett.

Eftersom Jesus inte fullbordade sitt arbete på jorden, är frälsning genom Jesu offer på korset inte effektivt för att rädda en persons själ.
Jesu död på korset var det som betalade priset för försoningen mellan Gud och människa. Utan korset skulle vi leva kvar i våra synder, utan förlåtelse. Det är Jesu fullkomliga, felfria offer som om igen öppnade dörren för människor att ha kontakt med Gud Fadern.

Jesus stod inte upp från de döda och kommer inte återvända.
Jesus uppstod från det döda på tredje dagen.

Jesus Kristus slutförde inte sitt arbete på jorden, så Gud skickade en kinesisk kvinna Yang Xiangbin (Jesu syster) För att slutföra sin 6000-åriga plan för att rädda mänskligheten.
Först av allt så var/ är Jesus en man, inte en kvinna. Det är alltså omöjligt för Honom att komma som kvinna.

Bibeln har blivit föråldrad med ett nytt tredje testamente uppenbarat av kvinnan Jesus.
Detta är en extremt vanlig praxis hos olika kulter: Mormonism är bara ett exempel. Man säger att Bibeln inte är nog, ny uppenbarelse har kommit och nu finns det annat som man bör lyssna på/ läsa, och detta upphöjs till samma nivå som skriften, eller högre.
Hur vet du att den här nya uppenbarelsen är av Gud? Vad händer om någon annan har en motsägelsefull religiös upplevelse som säger att österns ljus inte är från Gud?

Kvinnan Jesus (Yang Xiangbin) är Gud inkarnerad. Hon har även skrivit det 3:e Testamentet.
Kvinnan är Gud i kroppslig gestalt; om hon vore det så skulle ingen kunnat se henne, för ingen kan se Gud och sedan leva, säger skriften oss. Gud har inte glömt bort något i skriften som han nu måste uppenbara genom ett tredje testamente.

De kristna som går med denna kvinnliga Jesus kommer att komma upp med henne till himmelen i den kommande apokalypsen.
Nya uppenbarelser som inte har någon förankring i skriften. Vi ska alla i ett nu lyftas upp på skyar honom till mötes, först de som har avsomnat i Kristus.

Den här kvinnan Jesus har skrivit nya psalmer som skulle passa på ca 10 cd-skivor.
Jesu andra ankomst var/ är hemlig, (det vet vi eftersom Jesus redan återvänt som en vanlig kinesisk 30-årig kvinna som gömmer sig).
När Jesus kommer tillbaka så kommer alla att se det. Som ljungelden går fram på himlen..det ska synas från öster-väster, alla ska se det.

Bibeln är föråldrad och inte auktoritativ.
* Gamla testamentet är den faktiska förteckningen över Guds arbete under lagens ålder, så, Gamla Testamentet är en historia.
* Nya testamentet är en produkt av nådens ålder.
* När det nya arbetet började blev dessa båda föråldrade böcker, som inte gäller längre.

Personlig religiös erfarenhet trumfar Bibelns auktoritet i frågor om undervisning och övning.

Detta är ryggraden, början av Östra Ljusets läror. Från att ha läst olika skrifter som givits ut av kulten östra ljuset, är det helt klart att de betonar personlig religiös erfarenhet över skriftens objektiva lärdomar. Emedan Gud säkerligen använder personliga erfarenheter så kan dessa erfarenheter överskrida det skrivna Ordet. Detta är ett vanligt trick bland olika kulter.
Österns Ljus har en stark uppmaning till personlig religiös erfarenhet i sådan utsträckning att den undergräver Bibeln som den slutgiltiga auktoriteten när det gäller lärande och praktiseringar. Personliga erfarenheter får aldrig sättas över det skrivna ordet. När vi låter våra känslor styra, så är det inte alls säkert att idéerna kommer från Gud, de kan lika gärna komma från Satan och hans lakejer, eller från våra egna onda bedrägliga hjärtan.

Den stora röda draken i Uppenbarelseboken är Kina.

Den kristna missionorganisationen Kina för Jesus beskriver några saker som Österns Ljus anhängare tror . (Läggs till längst ner)



Metoderna
Kulten är känd för att använda bedrägeri, tvång, infångning, kidnappning, sex och våld för att få nya konvertiter. Det finns många rapporter om Österns Ljus våldshandlingar (fler länkar finns på originalets sida engelska). En av dessa metoder för att få tillgång till många av de sanna kristna huskyrkorna i Kina är "Spioneri och Förbereda Vägen" - ett sätt att infiltrera ortodoxa kyrkor. Även Hjärntvätt förekommer.
Kina för Jesus förklarar kulten, Österns Ljus, egenskaper med dessa olika steg  tillsammans med rekommenderade motåtgärder. Stegen inkluderar;
* Det primitiva steget
* Det våldsamma steget
* Den sexuella lockelsens steg
* Det sluga steget
* Femte steget som inte var namngivet när rapporten skrevs.

Media
Österländska ljuset är kunniga i att arbeta med media: inklusive böcker, video, scenspel, musikaler, ljud, foton, konst och webbplatser - inklusive livechatt. De har också speciella medier som syftar till att nå barn. Inkluderade böcker;
* Ordet blir kött
* Ljuset kommer från öst
* Den Helige Ande talar till alla kyrkor
* Guds arbete genom hans hemliga framträdande.
Österländska ljuset presenterar sig som den "förföljda kyrkan" i Kina och har nästan 100 video "Förföljelse Erfarenhets presentationer." Kyrkans premiss är att "domen börjar med Guds familj" och att Kinas regering – vilket Österländska ljuset kallar "den stora röda draken "förutspådd i uppenbarelseboken - är kyrkans förföljare.
"I mötena har de bara börjat uppskatta den allsmäktige gudens ord, eftersom dessa ord (det vill säga alla orden i Ordet har uppstått i köttet) är Guds nuvarande arbete och Guds ord av den nya tiden som kan möta människors nuvarande behov. Eftersom Guds nya arbete och ord har uppstått har Bibeln naturligtvis blivit gammal, och olika uttalanden och teorier om nådens ålder har naturligtvis blivit bortglömda. "

"Men idag har Guds fotspår" kontrollerats "av Bibeln. Spridningen av det senaste arbetet möter extrem svårighet och möter hinder vid varje steg. Alla dessa orsakas av de berömda verserna och orden och de många profetiorna i Bibeln.
Kan det bero på att Jesus faktiskt varnade oss om falska kristusar och att en del kristna faktiskt urskiljer dessa nya falska läror?

De detaljerade spion- och väg-förberedande reglerna för EL. De är mycket noga med att träna sina spioner vilka de kallar "evangelister". Det finns fem avsnitt i detta dokument: 
1. De detaljerade reglerna för spionering. 
2. De detaljerade reglerna för att förbereda vägen. 
3. Hur man introducerar "vittnar" om EL-doktrinen till andra kristna samfund. 
4. Bilaga 1: Tips för framgång och varning för misslyckande. 
5. Bilaga 2: Några nödvändiga uppföljnings-steg efter introduktionen av läran. 


Slutsats
Österländska ljuset är en farlig kult. Det är inte en del av den ortodoxa kristendomen och är inte att lita på. Kristna bör vara medvetna om den föreliggande faran - andligt och fysiskt.

https://faithandselfdefense.com/2015/11/05/beware-of-eastern-lightning/

Ryan Turner https://carm.org/what-is-eastern-lightning


Den kristna missions-organisationen "Kina för Jesus" beskriver några saker som Österns Ljus anhängare tror . 

Österns Ljus utveckling och tro!

Detta är en kort introduktion till utvecklingen och övertygelsen hos Österns Ljus kulten i Kina. Vi önskar exponera dess onda natur och presentera dess verklighet för världen.
Kulten Österns Ljus grundades av Zhao Wei Shan i A Cheng i Hei Long Jiang-provinsen 1989. Zhao var tidigare medlem i ett samfund kallat Shouters. Han bröt sig senare tillsammans med en grupp andra människor loss och de började en ny sekt kallad "Den eviga fondens kyrka", han kallade sig själv "Den Kraftfulla".
Senare gick han med en kvinna som heter Deng i Han Nan-provinsen. Han började kalla henne "Den Allsmäktige Gud" - den kvinnliga Kristus i köttet - och sektens namn var vid den tiden ändrad till "Den sanna gudens kyrka."
Efternamnet som de har tagit sig är "Österns Ljus" som hämtats från Matteus 24:27 i Bibeln. För närvarande har de trängt in i över 20 provinser i Kina; De har över en miljon anhängare och attackerar och skadar kristna husförsamlingar i Kina.

Antikristlig Tro:

EL förnekar den kristna tron och Bibelns auktoritet. De förnekar den treeniga gudens sanningar, frälsning genom Kristi korsfästelse och rättfärdiggörelse genom tron.
Deras undervisning delar Guds arbete i tre steg:
1. Lagens tid. Vid denna tidpunkt kallades Gud Jehova. Gud arbetade genom Hans Ande och uppenbarade sig för människan på olika sätt: det han sade var lagen, och han talade till män genom profeter. Människans ansvar var att följa lagen, men människan misslyckades med att hålla lagen och kunde inte övervinna synden.
2. Nådens Era. Då bytte Gud namn till Jesus. Han uppenbarade sig för människan genom inkarnationen och talade och arbetade i sin fysiska kropp. Människans ansvar var att känna och tro på Jesus, men i stället för att tro på Jesus fördömde de människor som levde då honom, och förkastade honom.
3. Nu är konungarikets tid. Guds namn är nu "Den Allsmäktige" och "Den Praktiska Guden". Deras undervisning är att Gud är en ande, en väldigt vag bild av Gud.

Även om Jesus varit en man, har han redan uppstått och uppstigit sig till himlen, så han är också vag och avlägsen. Därför är det inte "praktiskt" att lita på dem.

Den kvinnliga Kristus är dock här på jorden, arbetar praktisk, som att tala, döma, fördöma etc. Hon är påtaglig, större och kallar sig därför för en "Praktisk Gud". På så sätt har Gud i den kvinnliga Kristus tagit köttslig gestalt för andra gången. Hennes arbete är att avslöja Guds rättfärdiga natur, prata med mänskligheten, tala ut domar till Guds hus, erövra hela universum, förstöra världen och regera över hela jorden.

EL har ersatt Jehova den sanna Guden med denna "Praktiska Gud", de har ersatt Jesus med sin kvinnliga Kristus, och de har ersatt Guds Ord i Bibeln med ord som talas av deras "Allsmäktige Gud". Nu är det människans ansvar att följa den kvinnliga Kristus, och endast om han förlorar sin tro på Jesus Kristus, river sönder sin bibel offentligt, kallar sig "djävulens son", och är "erövrad" genom att helt överlämna sig till den talande kvinnliga Kristi ord och på så sätt blir en "segerrik", kan han komma in i kungariket som kommer att upprättas på jorden av den kvinnliga Kristus.

EL har siktet på sanna kristna församlingar med målsättning att förstöra dem. Det vrider Bibeln för att lura människor, och är verkligen en "anti-Kristen" kult i Kristi namn.
Omoralisk livsstil:
EL-följare omfamnar lögner och bedrägerier som visdom från Gud. De förbannar sina föräldrar som ättlingar till vilddjur, och de säljer sig till omoraliskt leverne.

De säger att, eftersom det nu är Guds tid, eftersom deras "gud" har sagt - nådens Era är över, därför bör äktenskap och familjeliv avslutas. De lovar att matcha människor med nya makar om de accepterar deras lärdomar, och därmed bör varje medlem överge sin egen familj. De som inte är villiga att underordna sig på en gång och de som ursprungligen har underordnat sig, men senare inser sitt fel och försöker bryta sig bort från kulten, får se hur deras familjemedlemmar och barn hotas av EL.

Med det lilla samvete och förnuft som finns kvar i hjärtat hos många av de lurade människorna, så väljer en del att stanna hos EL för att skona sina familjemedlemmar. De tvingas (och vissa har valt) att utöva sin fulla styrka för att utföra de uppdrag de ges av EL. Vissa män och kvinnor tilldelas uppgiften att sexuellt förföra sina mål, och de blir alla "leksaker" i "lärarnas" händer. Många av dem har fått veneriska sjukdomar, syfilis och aids som ett resultat av att gå igenom vad de kallar "andliga sängar" och många lyckliga familjer och äktenskap har förstörts på detta sätt.

Grundläggande sätt för att få "konvertiter":
De tillgriper många skamliga och oförskämda metoder och deras grymhet är omänsklig. De rättfärdigar alla medel för att främja sin kult och få nya konvertiter. De ljuger jämt och ständigt. De lurar kvinnor med falska löften om äktenskap. De utövar sexuell förförelse och använder till och med sexuella stimulanser (droger) för att dra människor till omoral och därmed undergräva deras tro.
Ibland tar de bilder i hemlighet, eller skapar även erotiska bilder med hjälp av datorer för att kunna utpressa dem som inte vill följa dem. På alla dessa sätt lurar och undergräver de sina offer. Grupper av EL-medlemmar utformar sofistikerade fällor för att fånga människor, och sedan leder de sina offer till illusion med användandet av kraftfulla, omväxlande läkemedel. De låtsas vara spöken, och de använder hot, våld, kidnappningar, tvångsinflytande (som pågår allt från 1 månad till 3 år) och vilka medel som än står till buds för att övermanna människor och bygga sitt eget följe.


Strikt Terrorist Organisation:
Deras organisation är hemlig och strikt och tätt hierarkisk. Med den kvinnliga Kristi ord som högsta auktoritet och med restriktioner, styva regler, krav och kontroller, är kultens medlemmar helt underkastade "den Kraftfulla" - Zhao Wei Shan. De upprätthåller sitt följe genom droger, sex och våld. Deras mål är att förstöra kyrkan, störta regeringarna och få hela världen att utsättas för den kvinnliga Kristus, så att alla som följer henne och ger sina liv till henne, ”segrande” kan regera tillsammans med henne en dag på jorden.
De har också i betydande mått vunnit över polis och myndigheter på många områden genom pengar och kvinnor. När dessa tjänstemän accepterar deras undervisning och blir medlemmar av EL, börjar de tjäna kulten och erbjuda skydd i hemlighet. På grund av EL´s stränghet och hemligheten i deras organisation, liksom deras listighet att inte ge bort bevis, har regeringens ansträngningar att knäcka den har de fått jobba mot många hinder.

Våld och terror:
EL-anhängarna är som gangsters och terrorister. Det är en ond samling av bedrägeri, omoral, terroristvåld, mord och kontroll genom att använda droger. De försöker att mörda alla som förråder dem. Många har blivit skadade, lemlästade, handikappade och mördade i Kina. Detta har skapat allvarliga skador på vårt samhälle och hotat människors liv och säkerhet. Detta har också orsakat allvarlig panik och skador på hemförsamlingarna i Kina som helhet. Denna kult ignorerar stadslagen, behandlar människoliv som värdelösa och ser på sådant som att lemlästa och människor till invalider som roliga spel. De är verkligen skyldiga till fruktansvärda synder och brott.
Detta avslutar vår korta sammanfattning av kulten Österns Ljus historiska utveckling och trossystem: det är en kättersk och farlig kult och måste stoppas!


Kina för Jesus har även haft medlemmar som självmant låtit sig tillfångatas och genomgått hela proceduren, för att kunna vittna om det. Ett sånt vittnesmål finns att läsa. Av de som genomgått det hela, hade fortfarande 1 person inte kommit tillbaka, om det beror på hot av våld mot familj, eller annan orsak är osäkert. en sak är dock klar, att efter de gått igenom detta så har det tagit tid att komma tillbaka till det sunda, med gedigen hjälp av underbara systra och bröder. Och det vittnesbörd, dn hjälp som dessa gjort möjligt genom vad de gjort, är ovärderligt. 

Jag har inte hunnit gått igenom allt material som jag hittat ännu, men detta borde ge en fingervisning om hur galet ute denna sekten är. En del länkar är inlagda, då jag börjat i den ordningen, och via länkar på deras sidor, och andra saker som jag hittat, fastställt detta. En del saker har jag lagt till själv, så det är inte enkom en översättning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar