söndag 19 november 2017

BINDA OCH LÖSA ska vi göra det ?

Ska vi "binda och lösa"?

Det är inte ovanligt att höra människor binda djävulen numera, bestraffa allt under solen och lösa ut Guds ande / änglar / välsignelser från Abraham. Termen binda, bestraffa och kastas ut används nästan utbytande och hänvisar till vissa åtgärder mot djävulen. Termen lösa är en mer positiv term och kan frigöra välsignelser eller änglar - den specifika tolkningen varierar.

Det finns ingen tvekan om att villkoren binda, lösa och bestraffa / tillrättavisa dyker upp i Bibeln. Jesus sa att det som vi binder på jorden är bundet i himmelen, allt vad vi löser på jorden blir löst i himlen (Matt 16:19; Matt 18:18). Det fanns också fall där Jesus och apostlarna tillrättavisade onda andar. Så själva orden är definitivt skrifterna. Det är bara det att sättet som de används på idag, av moderna böne- krigare är inte riktigt detsamma som i Bibeln. Kan du visa mig något skriftställe där lärjungarna binder djävulen eller löser änglar? Det är alltså mycket möjligt att ta biblisk terminologi, misstolka den och ända upp med obibliska doktriner och praxis. Det är precis vad som händer med bindande och lösande.

Jag skall giva dig himmelrikets nycklar: allt vad du binder på jorden, det skall vara bundet i himmelen; och allt vad du löser på jorden, det skall vara löst i himmelen.

Sannerligen säger jag eder: Allt vad I binden på jorden, det skall vara bundet i himmelen; och allt vad I lösen på jorden, det skall vara löst i himmelen.



Ett annat problem som jag har med bindande och lösande är att det gör att det får Gud att se illa ut. Anledningen till att människor binder och löser är att de känner att Gud inte kan välsigna dem om de inte gör det. De känner att Guds välsignelser hindras av djävulen, så de måste binda djävulen och förlösa dessa välsignelser. De lever i en värld där Gud är i handbojor har ögonbindel och munkavel; och han ber oss att "snälla göra något åt djävulen". Tack gode Gud, så bor jag i en värld där Gud är stor och djävulen är liten, där Gud är i kontroll. Tro mig, han är inte handbojor, inte heller är hans arm förkortad. Om du känner att Gud inte hör eller svarar dig, behöver du inte uppfinna nya doktriner, du behöver bara be mer skriftligt och ihållande. Du kanske också måste undersöka ditt liv eller försöka förstå vad Gud försöker åstadkomma. Om du som troende känner att Satan brottas med dig, be så som Paulus bad. Bönfall Gud för befrielse eller förståelse (2 Kor 12).

Matteus 16:19, 18:18
Låt oss nu titta på de relevanta skrifterna. Båda dessa skrifter använder exakt samma ordalydelse - vad du än binder på jorden är bundet i himlen, allt du löser på jorden är löst i himlen. Matteus 16 skriften har inget klart sammanhang så den kan lätt missförstås. Skriftstället i Matteus 18 har ett tydligare sammanhang - läs hela kapitlet.

Jag skall giva dig himmelrikets nycklar: allt vad du binder på jorden, det skall vara bundet i himmelen; och allt vad du löser på jorden, det skall vara löst i himmelen. Matt 16:19

Sannerligen säger jag eder: Allt vad I binden på jorden, det skall vara bundet i himmelen; och allt vad I lösen på jorden, det skall vara löst i himmelen. Matt 18:18

Binda och lösa hänvisar till att utöva disciplin till en medlem som vägrar att ångra sig från sin synd. Gud ger kyrkans ledare diskretion /handlingsfrihet och kyrklig auktoritet att utöva den nödvändiga domen mot den personen - behåll honom i kyrkan (förlåta honom) eller utesluta honom.

Varför använde Jesus orden "binda och lösa"? 

De lärde tror att Jesus använde samma språk som judiska rabbinerna, där de förstod villkoren "binda och lösa" på ett mycket specifikt sätt och annorlunda än dagens karismatiska. De judiska rabbinerna använde termen "bind" för att förbjuda eller pålägga en skyldighet. "Lösa" betydde att tillåta eller ta bort en skyldighet. Rabbiner från vissa skolar var mer liberala än andra, så de "löste" folket från de skyldigheter som de andra skolorna hade "bundit" dem till.

Hur förstod apostlarna Jesu lärdom? 

Ett bra exempel är Apostlagärningarna 15:20, där de förbjöd hedningarna att äta mat som offrats åt avgudar, och kommit från otukt, men avlägsnade skyldigheten att följa Mose lag. Detta är vad bindande och lösande hänvisar till, och det handlade oftast om frågor kring kyrkans doktrin och övning. Detta skiljer sig mycket från den moderna karismatiska tolkningen.

utan allenast skriva till dem att de skola avhålla sig från avgudastyggelser och från otukt och från köttet av förkvävda djur och från blod.

Vad sägs om Matteus 12:29, där Jesus talar om att binda den starka mannen? I varje situation tror de, du måste identifiera den starka mannen (demonen som är huvudansvarig), binda honom och sedan plundra fördela bytet. Men i detta skriftställe är Jesus den som binder Satan (den starka mannen), vilket är varför vi kan kasta ut demoner (fördela djävulens byte). Var säger detta skrifter vi måste binda den starka mannen?

Eller huru kan någon gå in i en stark mans hus och beröva honom hans bohag, såframt han icke förut har bundit den starke? Först därefter kan han plundra hans hus.

Jesus anklagades för att kasta ut djävlar med hjälp av Beelzebub. Som svar förkunnade han att Satans rike inte var delat, därför kunde han (Jesus) inte ha kastat Satan ut med Satan, som de skriftlärda hade antytt. Hans liknelse om den starka mannen innebar tydligt att han var den som var större som band Satan och det var anledningen till att han kunde kasta ut demoner. Han band djävulen, därför behöver vi inte hålla på att binda djävulen. Det är redan gjort.

Det verkar finnas faser där Satan var / kommer att vara bunden. Han var på ett sätt bunden när Guds rike kom (Jesu första ankomst). Sedan kommer han slutligen att bindas bokstavligen vid Jesu återkomst. Varje gång är det Gud som binder, inte vi. Binda djävulen är inte något vi kallades att göra.



Tillrättavisa / bestraffa Djävulen

Det finns en hel del skriftställen där Jesus bestraffade demoner och tillrättavisade vinden och vågorna. Intressant nog anklagade inte ärkeängeln Gabriel djävulen, utan sa bara "Herren bestraffa dig". Så vad betyder tillrättavisa /bestraffa? Titta på följande skrifter: Luk 4:35; Mark 1:25; Mark 4:39; Mark 9:25.

Men Jesus tilltalade honom strängt och sade: »Tig och far ut ur honom.» Då kastade den onde anden omkull mannen mitt ibland dem och for ut ur honom, utan att hava gjort honom någon skada.

Men Jesus tilltalade honom strängt och sade: »Tig, och far ut ur honom.»

När han så hade vaknat, näpste han vinden och sade till sjön: »Tig, var stilla.» Och vinden lade sig, och det blev alldeles lugnt.

Men när Jesus såg att folk strömmade tillsammans dit, tilltalade han den orene anden strängt och sade till honom: »Du stumme och döve ande, jag befaller dig: Far ut ur honom, och kom icke mer in i honom.»

I var och en av dessa verser tillrättavisade Jesus demonerna. Men här är den intressanta delen. Han bestred inte djävulen genom att säga: "Jag bekämpar dig djävul". Han angrep djävulen genom att säga "komma ut ur honom". Med andra ord, att bestraffa djävulen och kasta ut djävulen är exakt samma sak.

Så om det finns en demon att kasta ut, gav Jesus oss befogenhet att göra det (Mark 16:17-18). För all del bestraffa djävulen, kasta ut honom i Jesu namn. Men det blir oerhört skrattretande när kristna använder orden "Jag bekämpar dig djävul, jag kastar ut dig". Det var inte så Jesus gjorde det. Han sa helt enkelt att demonen skulle komma ut. Har du någonsin sett en kille på TV gå ner på ett knä, dra ut en ring och säga till sin flickvän, "Jag föreslår dig"? Det sätt som dagens moderna kristna ber på är pinsamt. Jag är ganska säker på att djävulen och hans demoner får sig ett gott skratt när vi ber så. Och om det inte finns någon demon att kasta ut, så är det meningslöst att bestraffa djävulen.

Och dessa tecken skola åtfölja dem som tro: genom mitt namn skola de driva ut onda andar, de skola tala nya tungomål, ormar skola de taga i händerna, och om de dricka något dödande gift, så skall det alls icke skada dem; på sjuka skola de lägga händerna, och de skola då bliva friska.»

Slutledning

Binda och lösa är väldigt bibliskt. Men det betyder inte vad dagens kristna tror det betyder. Det har att göra med kyrkans disciplin, inte andlig krigföring. Bestraffa djävulen betyder exakt detsamma som att kasta ut en demon. Bibeln lär inte ut att Guds välsignelser bevakas av djävulen och vi måste binda djävulen för att få dem. Om Gud vill ge dig något, kommer du att få det. Om du upptäcker att Gud inte svarar på dina böner, gör vad Paulus gjorde. Be för befrielse eller för förståelse (2 Kor 12). Be bara hur bibeln lär dig att be. Varför ser du behovet att be på ett sätt som ingen i bibeln bad? Våra böner blir mycket mer effektiva om de följer skriften.

Och för att jag icke skall förhäva mig på grund av mina övermåttan höga uppenbarelser, har jag fått en törntagg i mitt kött, en Satans ängel, som skall slå mig i ansiktet, för att jag icke skall förhäva mig. Att denne måtte vika ifrån mig, därom har jag tre gånger bett till Herren. Men Herren har sagt till mig; »Min nåd är dig nog, ty kraften fullkomnas i svaghet.» Därför vill jag hellre med glädje berömma mig av min svaghet, på det att Kristi kraft må komma och vila över mig. Ja, därför finner jag behag i svaghet, i misshandling, i nöd, i förföljelse, i ångest för Kristi skull; ty när jag är svag, då är jag stark. 2 Kor 12:7-10

http://www.bibleissues.org/bindloose.html









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar