tisdag 21 november 2017

KENOTISM / KENOTISK TEOLOGI



Som ett försök att förklara Guds oändliga natur till människans begränsade sinne tjänar, kenotik, även känd som kenotisk teologi eller kenotisk kristologi, endast för att förvirra snarare än upplysa människor. Ordet kenotik kommer från det grekiska ordet kenoó, en form som översätts "uttömd" i några översättningar av Fil 2: 7. När pAULUS skrivER om Kristus säger han: "Vem, även om han existerade i Guds form, betraktade inte jämlikheten med Gud som ett byte, men ödmjukade [ekenōsen] sig själv och tog form av en tjänare till att likna människorna "(Fil 2: 6-7, NASB).



Kenotisk teologi eller kenotisk kristologi, som först introducerades i slutet av 1800-talet av en tysk teolog Gottfried Thomasius (1802-75), bygger på tanken att Jesus faktiskt lade undan en del av Sin gudomlighet för att bli mer som människor. Fil 2: 6-7 används som bevistext för denna idé.



Jesus Kristus dubbla natur, helt Gud och fullständigt man, är omöjligt för våra begränsade sinnen att fullständigt förstå. Kenotism är ett försök att omdefiniera Kristi natur. Den bibliska sanningen om att Kristus helt ägde båda naturerna kallas den hypostatiska föreningen. Intressant nog är det bara Kristi Gudskaraktär som kenotikismen ifrågasätter, inte hans mänskliga natur. Som människor kan vi lätt acceptera verkligeheten av Jesu mänsklighet. Få skulle argumentera med det faktum att Jesus föddes, bodde och dog som en människa. Vad som är svårare att acceptera är att han föddes, bodde och dog - och uppsteg igen - som Gud inkarnerade.



Bland de svårigheter som uppfattas av det begränsade sinnet om Kristi gudomlighet är frågan om varför Jesus, om han nu var Gud, inte kände till tiden för sin egen återkomst (Mark 13:32). "Lösningen" för sådana svårigheter är skapandet av mänskliga filosofier som kenotism, som säger att Jesus tömde sig själv på några av sina gudomliga attribut, såsom allvetandet som skulle ha informerat honom om tiden för hans återkomst. Men kenotismens försöka att anpassa Guds natur till vår egen begränsade förståelse, förnekar Guds Ord.



Innan vi tittar på förklaringen till Fil 2: 6-7, måste vi överväga konsekvenserna av tanken att Jesus avsade sig några av sina gudomliga attribut. Först att tömma sig på av någon del av hans gudomlighet skulle göra honom mindre än fullständigt gudomlig. Om han tillfälligt hade avstått från sitt allvetande, sin allmakt etc. skulle inneburit att han ha slutat vara gudom. Men Gud kan inte sluta vara Gud, även för en stund.



Ibland dolde Jesus avsiktligt sina attribut som vid andra tillfällen var fullt utställda. När han helade de sjuka, gick på vatten, matade 5 000, och uppväckte Lasarus från de döda, var Jesu gudomliga natur helt uppenbar. När han tillät sig att vara hungrig, törstig, slagen, misshandlad och korsfäst utan att hämnas, han dolde då avsiktligt sin gudomliga kraft. Han gav inte upp sin makt; snarare valde han att underkasta sig det för ett större gott. Men på intet sätt under hans liv var han någonsin utan gudomlighetens fullhet.



Det viktigaste problemet med kenotisk kristologi innebär det eviga ödet för alla som följer Kristus. De som är beroende av Kristi utgjutna blod att betala priset för sina synder gör det med förståelsen att inget enda människa kan uppfylla Frälsarens roll. Om Jesus inte var den andra ändliga personen hos den treenige guden, skulle hans offer inte vara tillräckligt. Om Kristus inte var gudomlig, om han hade givit upp sin gudomlighet vid vilken tidpunkt som helst, skulle effekten av hans offer på korset upphävas. För att vara Frälsaren var Jesus vid varje ögonblick både helt Gud och helt människa.



Hur ska vi då förstå Fil 2: 6-7? På vilket sätt "tömde” Jesus sig själv? Vi börjar med kontext. Paulus brev till kyrkan i Filippi skrevs för att uppmuntra de kristna där och uppmanar dem att leva på samma sätt som Jesus levde. Verserna 1-5 beskriver den attityd de borde ta till sig, ”en som också var i Kristus Jesus." Troende ska visa ödmjukhet och inte visa sig viktiga, med samma självuppoffrande tankegång som Jesus hade. Han använde inte sin jämlikhet med Gud till sin egen fördel; snarare tog han på sig en tjänares form. Troende är att efterlikna Kristus genom att bli ödmjuk och lydig, precis som han gjorde på korset. Paulus ber inte de troende att avstå från sina egna mänskliga egenskaper och bli något annat. Han ber dem att se till Jesus som deras exempel och för andras skull inte underkasta sig sina impulser och önskningar.



Kenotisk teologi lägger inte till något för vår förståelse av Kristi dubbla natur. Det som gör det strider mot Skriftens lärdomar. På grund av detta måste kenotism avvisas.



https://www.gotquestions.org/kenoticism-kenotic-theology.html







1 kommentar:

  1. Heter den nu alltså kenotiken, kenotismen eller kenotikismen? För en person som erkänner att termerna "kenotik, kenotisk teologi och kenotisk kristolog", förvirrar snarare än upplyser människan på hennes strävan efter kunskap, hjälper du inte situationen på något betydligt vis...

    SvaraRadera