lördag 30 juli 2022

Villfarelsen del 2

 Den djupare läran om ”JAGET”

24 Jul 2019

av Bill Randles från Lighthouse Trails

översatt av Ingemo med tillstånd från Lighthouse Trails

Låten ingen bedra er om vad sätt det vara må. Ty först måste avfallet ha skett och »Laglöshetens människa», fördärvets man, ha trätt fram veder- sakaren, som upphäver sig över allt vad gud heter, och allt som kallas heligt, så att han tager sitt säte i Guds tempel och föregiver sig vara Gud. 2 Tess 2:3-4

Jag hoppas att jag har gjort det uppenbart för alla som har öron att höra att vårt samhälle håller på att sättai ordning inför en vanföreställning som kommer att vara fördömlig. Gud kommer att sända denna villfarelse som en dom men bara som kulmen på tusen små steg i riktningen, fritt utvalda av de som kommer att dömas i den. De som kommer bli vilseledda måste ha förkastat sanningen som uppenbarades i Jesu inkarnation och av Bibelns apostlar och profeter.

Istället är de fångade av villfarelsen, de som har tänkt på sina egna vägar; de värnar om den falska illusion som presenteras av armén av falska profeter, lärare, opinionsbildare och formgivare som kommer till dem i vår kultur i form av populära underhållare, andliga innovatörer, människor som Oprah Winfrey, som gör yoga och österländsk religion populärt, Rock and Roll underhållare, som har utgjutits över vår kultur.

Sannerligen, säger skriften i sin varning till oss: "Det finns en väg som verkar rätt för människan, men slutet leder till döden" (Ordspr 14:12).

I min tidigare artikel nämnde jag den omvälvande "självrevolutionen", som har svept över den moderna kulturen och sopat åt sidan den kristna bibliska inställningen till jaget (självförnekelse och misstro). Modern psykologi, uppfunnen och främjad av ateister som Freud, och till och med panteister som Carl Jung, har framgångsrikt inpräntat det mesta av västvärlden i en helt annan självdoktrin.

Det är häpnadsväckande att aposteln Paulus, bland andra, förutspådde detta och varnade oss för att i "de sista dagarna skulle människorna älska sig själva" och att denna utveckling skulle bli en av de främsta farorna i dessa dagar och göra det till "farliga tider" ( se 2 Timoteus 3).

Nya termer som självkärlek, självkänsla, självförverkligande och aktualisering av jaget har översvämmat västvärldens medvetande och vänt människor bort från all fruktan för Gud och in i sig själva.

Detta fördärv har också riktigt illa drabbat kyrkan, vilket torde vara den rimliga motsatsen till självrevolutionen. Men herdarna har alltför ofta satt förtroende för psykologerna och har främjat och skjutit upp dem med "psykologiska meriter" som om Bibeln i sig inte är tillräcklig för att lära oss om den mänskliga själen.

Min vän Dave Hunt, (avliden) brukade göra denna kraftfulla poäng att psykologi, ett sammansatt ord som betyder "själs-studie", borde tillhöra de som tror på och främjar Guds Ord. Bara Bibeln är tillräcklig för att bota själen. Gud tvingades inte att vänta på att gudlösa ateister som t.ex. Freud, Maslow och Fromm skulle komma och ge oss nya insikter om människans tillstånd! Vilket förnekande av Kristus!

Det finns en ännu djupare lära om jaget som skulle vara det oundvikliga slutet på idoliseringen av jaget och ateisternas beslagtagning av kristen tjänst. Förr eller senare i avfall leder alla vägar österut.

Ateism kan inte upprätthållas länge, för människan är obotligt andlig och har andlig längtan. Ta bort det judisk-kristna arvet av skriften, kyrkan, synen på syndafallet, människans tillstånd, himmel och helvete, domen och till och med eskatologin, i slutändan är / ändar upp de flesta människor otroligt tomma – och för många människor har det inneburit att vända sig till österländsk religion.

Vad är hinduismens grundläggande undervisning? Att vi måste komma till insikten, att vi själva är Gud. Alla är ett. Det "sanna jaget" inom var och en av oss är Gud. All meditation, asketiska övningar, yoga, fasta, bön är att vara självfokuserad och invändigt inriktad. Som spaceandmotion.com uttrycker det:

Hinduismens metafysiska grund, som uttrycks i både Veda och Upanishaderna är att verkligheten (Brahman) är En eller Absolut, oföränderlig, perfekt och evig. Den vanliga mänskliga världen av många separata och diskreta (ändliga) saker (som vårt sinne representerar av våra sinnen) är en illusion. Genom meditation och sinnets renhet kan man uppleva sitt sanna Jag som är Brahman, Gud, den Enda oändliga eviga sak som orsakar och förbinder de många sakerna. Sann upplysning är Självförverkligande, att uppleva den högsta verkligheten som Jag.

Den djupare läran om JAGET, som har kommit till oss från öster som en konsekvens av att vi övergav den judisk-kristna uppenbarelsen är att jaget är gudomligt, att vi alla är en del av Gud och att vi "själva” behöver ”inse" denna "upplysning". Detta är New Age-rörelsen i ett nötskal, eller jag ska kanske använda dess mer aktuella namn, "medvetanderevolutionen" som bryter ut över hela väst. Det är också ormens lögn i lustgården.

Det finns en mycket viktig distinktion, i en ursprunglig vers i Bibeln som antingen är en polemik till detta misstag, eller om den ignoreras leder till det. Jag talar om 1 Mosebok 1:1, (Det kan inte bli mer ursprungligt än så)
I begynnelsen skapade Gud himmel och jord. (1 Mos 1:1)

Vad lär den här versen oss om verkligheten och existensen? (Denna vers är så full av ljus, tusentals böcker skulle kunna skrivas enbart om den). Men jag kommer att leda dig till min poäng: den här versen lär oss att det bara finns två typer av existens, Skaparen och Skapelsen.

Skaparen är självexisterande, Han har alltid varit, Han är och kommer alltid att vara, och Han är absolut skild från Sin skapelse. Skapelsen är beroende av Skaparen och är skild från Honom. Han, Skaparen, är transcendent och evig. Skapelsen har en början och ett slut.

Ormen förnekar detta genom att sudda ut distinktionen mellan Skapare och skapelse, lära ut panteism och panenteism, (dvs. antingen är allt en del av helheten, som är Gud, eller att Gud finns i allt och alla.

Denna lögn åstadkommer två enorma saker:

1) den avpersonifierar Gud, och

2) den förändrar oss från att söka Gud till att söka oss själva; det vänder oss inom oss. Naturligtvis spelar synd inte in eftersom det inte finns någon synd i den österländska synen, bara okunnighet om vår egen gudom.

Ateism har lämnat människor tomma, letande efter andlighet, men de flesta avvisar kristendomen. Vad är kvar? Islam eller panteism? Panteismens överklagande är att man nu kan vara andlig men inte förlora sin autonomi. Således köper den här generationen in i den nya läran, att Jaget är vad vi borde söka för det är Gud! En perfekt religion för ett självupptaget samhälle.

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=30532

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar