torsdag 28 juli 2022

Purpose-Driven Mandate = Syftesdrivet mandat:

 

"Those Who Focus on Bible Prophecy “Not fit for the kingdom of God = De som fokuserar på Bibelns profetior "Inte lämpliga för Guds rike"

24 juni 2019 av Av Roger Oakland LighthouseTrails

översatt med tillstånd av Ingemo Jonsäll.

Många som en gång
såg fram emot Jesu återkomst har somnat. Vi lever nu i en tidsperiod där många framstående kristna ledare säger till de kristna massorna att det är ett slöseri med tid att uppmärksamma vår tids tecken i ljuset av Bibeln. Och många av dem tar det ett steg längre och anklagar de som tror på vad Bibelns profetior säger om slutet av tidsåldern för att vara negativa och självcentrerade.

I det fortfarande populära syftesdrivna livet lade Rick Warren faktiskt grunden för den framväxande kyrkans nya reformation, en reformation som avvisar tanken på Kristi återkomst och som arbetar mer med att övertyga folkmassan om att Kristus redan finns i dem som ett globalt Kristusmedvetande. Som du kommer att se i följande dokumentation, har Warren låg aktning för Bibelns profetior. Kanske bidrar detta till att förklara varför så många som en gång såg fram emot Herrens återkomst har blivit upptagna av världsliga ambitioner. Warren skriver:

När lärjungarna ville prata om profetior bytte Jesus snabbt samtalet till evangelisation. Han ville att de skulle koncentrera sig på sitt uppdrag i världen. Han sa i grund och botten, "Detaljen av min återkomst är inte din sak. Vad är din sak är det uppdrag jag har gett dig. Fokusera på det!” 1

Jag finner det helt enkelt häpnadsväckande att ett sådant uttalande finns i en bok av en New York Times bästsäljare på bokmarknaden idag till de kristna. Jesus berättade för lärjungarna att de inte kunde veta dag eller timme, men ingenstans indikerar Jesus att "detaljerna angående Hans återkomst inte är våra angelägenheter." Istället för att snabbt byta ämne hittar vi i Matteus 24 och Lukas 21 två av de längsta ställena i Skriften som citerar Jesu egna ord, när han beskriver tecknen på hans ankomst.

I grund och botten sa Jesus, eftersom du inte kan veta dag och timme för Min återkomst, måste du utbilda dig i Bibelns profetior och ta hänsyn till Mina ord om den yttersta tiden. Senare fick en av dessa lärjungar, Johannes, en hel bok att skriva om detaljerna kring Jesu ankomst. Jesus sa ständigt att vi skulle vara alerta och redo för Hans återkomst. Han talade om detta både i liknelser och rakt ut. I Lukas 12:35-40 betonade Jesus att det är viktigt att vara förberedd för hans återkomst:

Luk 12:35-40 Ha era länder omgjordade och edra lampor brinnande. Och var ni lika tjänare som vänta på att deras herre skall bryta upp från bröllopet, för att strax kunna öppna för honom, när han kommer och klappar. Saliga är de tjänare som deras herre finner vakande, när han kommer. Sannerligen säger jag eder: Han skall fästa upp sin klädnad och låta dem taga plats vid bordet och själv gå fram och betjäna dem. Och vare sig han kommer under den andra nattväkten eller under den tredje och finner dem så göra -- saliga är de då. Men det förstår ni väl, att om husbonden visste vilken stund tjuven skulle komma, så tillstadde han icke att någon bröt sig in i hans hus. Så var också ni redo ty i en stund då ni icke väntar det skall Människosonen komma.

Och Jesus hänvisade ofta till profetiorna i Gamla testamentet. Dessa profetior var beviset på att Jesus Kristus verkligen var den han sa att han var – "Underbar, rådgivare, den mäktige Guden, den evige Fadern, Fredsfursten" Jes 9:6.

Men Warren säger åt läsarna att tänka på något annat än Bibelns profetior: Om du vill att Jesus ska komma tillbaka snabbare, fokusera på att uppfylla ditt uppdrag, fokusera inte på profetiorna. 2

Dessutom avslutar Warren det här avsnittet av sin bok med att säga att Satan vill "leda dig från ditt uppdrag" och genom att citera Jesus ur sitt sammanhang och säga: "Var och en som låter sig distraheras [genom att studera Bibelns profetior] från det arbete jag (Jesus) planerat för honom är inte lämplig för Guds rike” (Levande Bibeln). Men Jesus syftade inte på sin återkomst när han gjorde det uttalandet, som i King James version säger: "Ingen, som har lagt handen på plogen och ser tillbaka, är lämplig för Guds rike" (Luk 9:62). Guds syftesdrivna rike lämnar inget utrymme för Bibelns profetior och fördömer i själva verket de som studerar det.

Aposteln Petrus, inspirerad av den helige Ande, hade en annan uppfattning. Han skrev:

2 Pet 1:19.Så mycket fastare står nu också för oss det profetiska ordet; och ni gör väl, om ni aktar därpå, såsom på ett ljus som lyser i en dyster vildmark, till dess att dagen gryr, och morgonstjärnan går upp i edra hjärtan.

Kristna är kallade att vittna och vara väktare. Ingenstans i skriften blir vi tillsagda att ignorera de händelser som har lagts ut som vägvisare som indikering på Jesu återkomst. Om vi gör det kan vi vara som de dåraktiga jungfrurna som somnade in i väntan på brudgummen (Matt 25:1-13).

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

Slutnoteringar:
1. Rick Warren, 
The Purpose Driven Life (Grand Rapids, MI: Zondervan, 2002), p. 285.

2. Ibid., p. 286.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar