lördag 30 juli 2022

Övervinna postkarismatisk stress

video med och av Andreas Wiget

översatt av Ingemo bilderna jag lägger till är skärmdumpar av sånt som visas i videon.


När man till slut tar sig ur klorna av den förvillande och förförande av de hyperkarismatiska rörelsen, trosrörelsen och nya apostoliska reformationen (NAR) går många igenom en mental plåga. Denna vitt spridda traumatiserade erfarenheten torde rätteligen kunna få benämningen PCSD post Charismatic stress disorder = PKST post karismatisk stress tumult. Om du vill veta hur man återhämtar sig ifrån det fortsätt lyssna.

Detta är ingen benämning som finns och jag instämmer inte med den sekulära psykologins uppfattning. Jag ser mig själv som en person som tolkar bibeln bokstavligt. Det är från det perspektivet som jag vill se på denna fråga.

Vad menar jag då med att jag ser på detta som PKST? För många av de som kommer ur dessa rörelser kan det innebära en lång period av att vara sårade och vilseledda, förvillade.




Detta händer när de inser såna saker som falska mirakler, falska profetior, falska löften och andra typer av andligt missbruk, vilket är karaktäristiskt för dessa rörelser. Många av dessa före detta karismatiker dras nu med, ångest depression, bitterhet, starka känslor av misstro och återkommande dåliga minnen. En del undviker helt och hållet ställen som kan associeras med sin tidigare församling, på grund av att om de är för nära dessa ställen så stimulerar det deras jobbiga minnen. Låt mig ge dig lite hopp, återhämtning är möjlig, även om det inte är enkelt.

Jag vill ge dig lite strategier för detta ändamål. Du befinner dig nu på en plats där du behöver lära dig ett sunt bibliskt synsätt. Denna sätt att se kommer kontinuerligt att producera kognitiv dissonans. Villfarelse och andlig självskada är inte i linje med Guds sanning. Jesus säger;

Sanningen ska sätta er fria. Joh 8:32

Sann frihet startar med det sanna evangeliet, problemet är att många i karismatiska rörelser har omfamnat ett på något sätt snedvridet evangelium. Evangeliets fokus handlar inte om att uppfylla eller upphöja av jaget. Om såna önskningar bestämmer vår livsstil då är vi inte fria utan idol dyrkare, på grund v att vi själviskhet regerar över oss istället för Kristus. En självisk livsstil har makten att trassla in oss i mängder av problem. Vi jagar efter saker som vi aldrig får och på grund av det så börjar vårt emotionella och mentala lidande. Så om du tills nu har följt ett självcentrerat evangelium då måste du förstå att sann frihet kommer av att vi dör bort ifrån oss själva.

De som tillhör Jesus Kristus har korsfäst sitt kött och även dess lustar och begärelser Gal 5:24

Vi behöver inse att Gud är helig och det är inte vi. Men Gud sände sin son att leva det liv som vi själva inte klarar av och att dö den död som vi förtjänar. Evangelium är inte ett budskap till de som endast vill genomföra sina själviska drömmar. Nej, det är de goda nyheterna där vi syndfulla och själviska varelser kan försonas med en helig Gud. Detta kräver av oss att vi vänder oss bort från vår synd och har en fullständig tillit till Kristus allena, för vår tro.

Så om du just nu lider av konsekvenserna från självcentrerad undervisning, är det endast det sanna evangeliet som kan göra dig fri. Efter detta måste du lära dig sund teologi. Du behöver mogna till i din förståelse av vad skriften faktiskt säger.




Joseph Prince and Joel Osteen

Detta kan bli en utmaning då de karismatiska rörelserna förmodligen endast gett dig en skruvad förståelse av skriften. Många inom dessa rörelser ger di endast en gnutta av skriften för att passa sina egna anekdoter. Ytliga må bra budskap och bibelverser som tagits ur dess sammanhang. Låt oss vara ärliga, om du varit i någon av dessa rörelser, så har du förmodligen varit med om att håna dessa andra kristna och kallat dem för lagiska, fariséer och annat och varit redigt kritisk av den sortens undervisning.

Du lider nu av konsekvenserna, men det finns hopp. Jag vet om från de som kommit ur dessa rörelser och nu lider av postkarismatisk stress att de blev hjälpta av att läsa systematisk teologi, bibelkommentarer och även kyrkohistoria. Denna typ av litteratur hjälper dig på två sätt;

1. Det får dig bort från att läsa skriften på ett överdrivet mystiskt sätt.

2. Det hjälper dig att bli bibliskt korrekt.

Därför rekommenderar han såna böcker, (Jag kan inte ge några bra exempel på svenska därför utelämnar jag de böcker han hänvisar till då de är på engelska, vill man veta och kan engelska så är det 5.49 in.) men han hänvisar till bibliska doktriner och systematisk teologi, torde finnas något sådant på svenska också. Även sånt som har bibelkommentarer, torde också finnas på svenska.

Sedan finns det också olika online tjänster där man kan få hjälp. Jag vet att Jon-Are Pedersen bland andra har delat en hel del saker på sin blogg theholyremnant, och Björn Donobauer har youtube kanal och bloggar.

Om du lär dig sunt bibliskt förstående så kommer du få en alltmer positiv världsbild. Just nu kan det vara hjälpsamt att endast fokusera på de mest grundläggande kristna principerna;

* Älska Gud,

* Älska andra,

* Leta efter små möjligheter att tjäna.

* Läs en liten portion av skriften dagligen och be.

* Ge dig själv tid och fokusera på väsentligheter

* Glöm allt det tidigare inom det karismatiska, du behöver det inte.

* Sätt inte en press på dig själv att få alla pressande frågor besvarade på en gång.

Du kommer se förvirring sätta sig och kognitiv dissonans kommer försvinna. I slutänden kommer denna positiva erfarenhet kommer överväga de negativa erfarenheterna i det förflutna. Så du inte längre blir besvärad av ditt förflutna.

En annan sak du behöver veta är att PKST ofta är relaterat till svårigheterna med att tolka det som hänt i det förflutna. Din nya världsbild och biblisk förståelse kommer hjälpa dig att bättre klara av att tolka det som skett.

Du kommer klara av att tolka saker med mer urskiljning och noggrannhet vilket kommer ge dig frid. Ytterligare en sak som är viktig just nu är att din respons liknar hur Kristus skulle ha hanterat din situation. Om du går igenom postkarismatisk stress och din respons blir en växande bitterhet och ilska, då lägger du endast till till dina sår. Jag vet att det är en tuff sak.

Den värsta responsen är att ta in en icke troende världsbild. Vilket inte alls är en bra lösning, du kommer endast leva i enlighet med en annan världsbilds ideal, som i förlängningen kan åsamka dig mer skada (fast på ett annat sätt). Vi lever i Guds värld, vilket är en moralisk värld och synden är en realitet som har sin enda lösning i Kristus.

För att ta sig igenom postkarismatisk stress behöver du agera likt Kristus, du behöver klänga dig fast vid Herren som du aldrig har gjort tidigare. Du kommer behöva be utan avbrott, du kommer också behöva gå på djupet inom dig själv och ta upp allt detta med Herren i bön.

Alla sår alla dåliga minnen, förvirring, bitterhet och ilska. Att lära sig förlåta - eller förlåta om man inte behöver lära sig det - eller be Gud om hjälp med att förlåta, kommer är väldigt viktigt. En del dåliga minnen har en tendens att ligga kvar på grund av att vi inte förlåter. Jag vet att detta är en prövning men Gud kommer hjälpa dig. Ställ in dig på en lång process – låt bli snabblösning. Ta dig den tid du behöver för att bygga en ny stabil grund i din tro. Det spelar ingen roll om det tar dig många månader eller rent av flera år.

Costi Hinn, brorson till Benny Hinn, skrev i sin bok ”Defining Deception = Definition av bedrägeri” att det tog honom två år av postkarismatisk stress.

En sak till som kommer hjälpa dig att förstå Guds goda försyn för de troende;

Men vi veta att för dem som älska Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans rådslut. Rom 8:28

Är inte detta en av de mest fantastiska verserna i skriften? Om du är en sann troende som just nu kämpar med postkarismatisk stress så ska du veta att Gud kan använda detta för något gott.

Din situation gör dig mer beroende av Gud, det vänder dig in mot dig själv och hjälper dig att se din synd, ditt uppror och visar dig på ditt behov av omvändelse. Det ökar din helgelse. Den intensiva inlärningsprocess som du kommer behöva gå igenom kommer vara till din fördel för resten av ditt liv, det kan rent av förbereda dig på en specifik uppgift inom Kristi kropp.

Jag är säker på att om du hanterar din nuvarande situation på ett positivt sätt så kommer du bli andligt sett mycket starkare än du någonsin varit förut. Se på din situation som en möjlighet.

Du ska också vara medveten om att Gud kan lindra och befria dig ifrån ditt dåliga samvete. En del som går igenom postkarismatisk stress känner sig skyldiga över sitt engagemang i en rörelse som vrider på skriften och lägger till läror och praktiseringar, med andra ord någonting som kallar sig kristet men inte är det. Många känner sig skyldiga över att ha stött ministerier som inte spridit bibliska läror utan falska sådana. En del känner sig skyldiga över att ha lett andra vilse. Det finns även de som känner sig skyldiga över att de lämnat rörelsen. De fruktar gudomligt straff.

Här behövs urskiljning över vad som är syndigt. Att lämna rörelsen är inte synd, därför behöver man inte känna sig skyldig. Man behöver inte heller frukta gudomligt straff.

Det kan finnas andra områden i ditt samröre med rörelsen som kanske är syndigt, i dessa kan du med säkerhet veta att Gud erbjuder hel och fullkomlig förlåtelse.

Om vi bekänner våra synder, så är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. 1 Joh 1:9

Låt mig erbjuda några få saker till som hjälp.

Han har själv startat en FaceBook grupp om postkarismatisk stress på engelska. I gruppen kan man dela med sig av sånt man kämpar med och så vidare. Det är bra att kunna bära varandras bördor; adressen ligger inunder

https://www.facebook.com/groups/overcomingpostcharismaticstress/

Om du fortfarande mår dåligt så rekommenderar jag att köpa en wienerdog (ser ut som en tax) som denna (visar upp sin egen hund). De är inte bara söta utan ser roliga ut också. Det är omöjligt att inte må bättre om man äger en tax.

https://www.youtube.com/watch?v=XPVtWf30XRw

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar