lördag 23 juli 2022

Elllels Ministeriets ockulta stiftelse – Farlig praktisering !

av Treena Gisborn 20 Dec 2014

Psykologi betraktas vanligtvis som "mjuk" vetenskap på grund av bristen på materiella bevis för att någon av dess teorier faktiskt är sanna. Eftersom psykologi är en vetenskap om sinnet, inkluderar den variabler känslor och beteende som inte är direkt observerbara. Diagnostik and statistisk manual för mentala avvikelse (= The Diagnostic and Statistical Manual for Mental Disorders - DSA) har kallats ett fiktionsverk av dess kritiker och många betraktar psykologi som en pseudovetenskap.

Sigmund Freud (1856-1939) anses vara psykoanalysens fader. Han var en agnostisk jude, kokainmissbrukare och deprimerad som accepterade Charles Darwins teorier. Freud experimenterade med det ockulta och det finns många likheter mellan Freuds psykoanalys och det judiska Kabbalas ockulta doktriner.

Hans djupa omedvetna undervisning involverade en process av regression under hypnos för att avslöja undertryckta sexuella begär i det undermedvetna som han trodde var den primära orsaken till människors problem. Freud beskrev religion som en illusion och jämförde den med barndomsneuros. Han var i synnerhet mycket fientlig inställd mot kristendomen och förkastade den bibliska doktrinen att synd är roten till problemet med det mänskliga tillståndet.

Carl Jung (1875-1961) introducerade jungiansk analytisk psykologi och sin teori om det "kollektiva omedvetna". Han var en adept, väldigt involverad i det ockulta med "andliga guider", varav två kallades Filemon och Basilides. Både Freud och Jung var medlemmar i ”Samhället för psykisk forskning =Society of Psychical Re-search SPR” i London och ”Amerikanska samhället för psykisk forskning = American Society for Psychical Re-search” i New York.

Jung såg sin psykologi som en samtida motsvarighet till gnosticismen. Vid ett tillfälle kände Jung att hans hus blev överfullt av andar - han drog slutsatsen att det var de dödas andar. "Från den tiden har de döda blivit allt mer distinkta för mig som rösterna från de obesvarade, olösta och oförlösta". (gnosis.org)

Det finns en koppling mellan Freud, Jung och teosofin eftersom båda männen var förknippade med Wiens blå teosofi-loge. Alice Bailey, grundare av The Lucis Trust (tidigare Lucifer Trust) tog instruktioner från Jung. Både Freud och Jungs alternativ till problemet med synd var inre helande genom psykiatrins mycket skakiga hypotes.

Jag nämner bara det ovanstående mycket kort eftersom det är på denna grund av sand (Matt 7:24-27) som Agnes Sanfords (1897-1982) lära, den så kallade "Moder av inre helande rörelsen = Mother of the Inre Healing Movement" byggs.

Matt 7:24-27 Därför, var och en som hör dessa mina ord och gör efter dem, han må liknas vid en förståndig man som byggde sitt hus på hälleberget. Och slagregn föll, och vattenströmmarna kommo, och vindarna blåste och kastade sig mot det huset; och likväl föll det icke omkull, eftersom det var grundat på hälleberget. Men var och en som hör dessa mina ord och icke gör efter dem, han må liknas vid en oförståndig man som byggde sitt hus på sanden. Och slagregn föll, och vattenströmmarna kommo, och vindarna blåste och slogo mot det huset; och det föll omkull, och dess fall var stort.

Sanford började introducera jungiansk psykologi och ockulta idéer i kyrkan under sken av kristendom på 1940-talet. I hennes böcker finns det många referenser till Jung och hon använde identisk terminologi. Sanford var en ledande figur inom den karismatiska rörelsen i USA under 1960- och 70-talen och det var genom hennes inflytande som inre helande tog tag i kristendomen. Inre helande är nu utbrett inom många samfund, men det måste förkastas eftersom dess rötter finns i psykologi och det ockulta - om roten är dålig så är hela trädet dåligt. (Matt 7:17-20; Lukas 6:43)

Matt 7:17-20 Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär ond frukt. Ett gott träd kan icke bära ond frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Vart träd som icke bär god frukt bliver avhugget och kastat i elden. Alltså skolen I känna dem av deras frukt.

Luk 6:43 Ty intet gott träd finnes, som bär dålig frukt, och lika litet finnes något dåligt träd som bär god frukt;

Mrs. Sanford lärde ut att principerna för bön och helande är universella – det vill säga de ingår i alla religioner, men överskrider alla religioner. http://heyjoi.tripod.com/

I sin bok ”Det helande ljuset = The Healing Light” är Sanfords obibliska panteistiska övertygelser mycket uppenbara. Gud är en livskraft, en form av energi som elektricitet; "den ursprungliga kraften som vi kallar Gud (s 30)....vi är en del av Gud (s 34)....Han är i naturen, och Han är naturen (s. 35)....Jag var medveten om enhet med Gud och därför med ormen som Gud hade skapat" (s 69). Sanford påstod sig ha haft en upplevelse utanför kroppen och gick tillbaka till tiden för sin redan existerande själ.
Agnes Sandfords böcker används av ”
Luciferiska teosofiska sällskapet = Luciferian Theosophical Society”, eftersom hennes mystik är gammal ockult praxis.

Ellels ministerie

Ellels ministrie är bara en av många så kallade kristna tjänster som är involverade i inre helande. Ellel kombinerar inre helande och befrielse med den farliga undervisningen av Derek Prince om generationsförbannelser som tillämpar förbannelserna i 5 Mosebok 28 på troende. Ellel är en mycket sofistikerad icke-konfessionell organisation vars grundare och internationella direktör är Peter Horrobin.

Peter Horrobin lär att kristna kan bebos av demoner, inte på någon skriftmässig grund, utan på grund av "erfarenhet". Han hävdar: På premissen att demonisk befrielse är okänd i det sekulära samhället måste vi dra slutsatsen att befrielse endast är tillämplig på kristna. Nedan är en sammanfattning av Peter Horrobins undervisning på detta område som är hämtad från ”Sex och det demoniska = Sex and the Demonic” (youtube.com):

När teologi motsäger erfarenhet är det något fel med vår förståelse av teologi. Vi måste gå tillbaka till skrifterna och söka Gud för hans förståelse. Beträffande generationssynder säger Nehemja 1 "Jag och mina förfäder vi har syndat". Generationssynder kan hanteras genom att bryta eller skära av generationslinjen genom bekännelse och omvändelse från förfädernas synder. Ordet ”besätta” betyder att äga - så att kristna köps till ett pris - Jesu blod som gör oss till hans ägodelar.

Men eftersom vi är besatta av Jesus gör detta oss inte fria från det demoniska eftersom Jesus tar oss precis som vi är. Precis som vid ett husköp när vi tar en fastighet i besittning – den fastigheten kan ha termiter och vi måste vidta åtgärder för att bli av med dem – d.v.s. vi befriar termit-huset. Befrielse är en del av helgelseprocessen (städning). Jesus övervann Satan personligen men världen är under kontroll av den onde. Peter Horrobins”

Ingemos tillägg; Osäker på vilken video hon anger, då hon inte angett adressen, så här kommer båda (Fast det kanske är exakt samma under olika adresser);


https://www.youtube.com/watch?v=7Mdv1Nc7d7w


https://www.youtube.com/watch?v=eYTGDTEZ0aI

Generationsförbannelser handlar blott och enbart om att Adam och Eva föll, därför är vi alla fallna människor, det är inget som går att brytas, ifall någon undrar.”

Ur ett bibliskt perspektiv finns det flera problem med Peter Horrobins undervisning:
* Det finns inget bibliskt prejudikat för att driva ut demoner från troende. Det är inte en del av apostlarnas undervisning. Demoner drevs alltid ut från icke troende i Bibeln.

* Det finns inga uppgifter i Bibeln om att någon troende någonsin varit demonbesatt.

* Erfarenhet är ingen ersättning för skrifterna. Bibeln säger till oss att inte "lita på vår egen förståelse" (Ordspr 3:5) – vår egen erfarenhet går inte att lita på. Intressant nog sa Agnes Sanford också att "erfarenhet kommer före teologi"

Ordspr 3:5 Förtrösta på Herren av allt ditt hjärta, och förlita dig inte på ditt förstånd.

* Antagandet Peter Horrobin gör är att det är något fel på vår teologi när den inte passar in i vår erfarenhet. Vi kan inte läsa in i skriften något som inte finns där (detta är eisegesis - att få skriften att passa vad vi vill att den ska säga).

* Bibeln säger att vi har fått förlåtelse för synder: I honom har vi återlösning genom hans blod, förlåtelse för våra överträdelser, efter hans nådens rikedom. (Ef 1:7) Den enda gången vi behöver förlåtelse är när vi syndar i framtiden – alla tidigare synder utplånas vid omvändelse. Se även Apg 10:43, 26:18 etc.

Ef 1:7 I Honom har vi förlossning genom Hans blod, förlåtelse för våra synder, efter Hans nåds rikedom.

Apg 10:43 Om Honom bär alla profeterna vittnesbörd och betyga att var och en som tror på Honom skall få syndernas förlåtelse genom Hans namn.

Apg 26:18 för att du skall öppna deras ögon, så att de omvänder sig från mörkret till ljuset, och från Satans makt till Gud, på det att de må, genom tron på Mig, undfå syndernas förlåtelse och få sin lott bland dem som är helgade.

* Husköpsmetaforen är motsägelsefull. Vad Peter Horrobin säger är att Jesus Kristus tar oss i besittning "precis som vi är", d.v.s. alla demoner som vi kan ha kvar efter omvändelsen. Om vi går tillbaka till Peter Horrobins egen metafor av huset; när vi tar laglig besittning av ett bokstavligt hus måste den gamla invånaren flytta ut. Om någon har en demon enligt biblisk definition är de besatta, d.v.s. ägda: Strongs nr 1139 daimonízomai (från 1142 /daímōn) betyder att vara besatt av en demon. Bibeln säger ingenting om gemensam besittning – vi kan inte vara besatta av två ägare, Jesus Kristus och demoner samtidigt. "Termiterna" som Horrobin uttrycker det, är inte ägare till det huset, de äger det inte, och därför kan de per definition inte vara demoner. Kristus tar inte ett gammalt hus med termiter i besittning, den Helige Andes nya födelse och inkvartering kräver att vi blir en ”ny skapelse” i Kristus Jesus.

2 Kor 5:17 Alltså, om någon är i Kristus, så är han en ny skapelse. Det gamla är förgånget; Se, något nytt har kommit.

Ef 5:7-11 Ha alltså ingen del i sådant. Ni var ju förut mörker, men nu är ni ljus i Herren; Vandra då som ljusets barn. Ty ljusets frukt består i allt vad godhet och rättfärdighet och sanning är. Ja vandra så, i det att ni prövar vad som är välbehagligt för Herren. Och ha ingen delaktighet i mörkrets gärningar, som inte ger någon frukt, utan avslöja dem fastmer.

Paulus säger att vi ”är ljus” - nutid. Det skulle ha varit mycket försumligt av honom om han glömt att berätta för oss att vi behövde befrias från besättning av demoner. Han sa helt enkelt att vi medvetet borde vandra i ljuset och undvika det onda.

* Aposteln Paulus var mycket tydlig med vart hans fokus låg:

Fil 3:13 Men en sak gör jag: glömmer vad som ligger bakom och sträcker mig framåt mot det som ligger framför.

Paulus räknade sina tidigare ”prestationer” i världsliga termer bokstavligen som avfall. Om Paulus betraktade tidigare saker som avfall, så är tidigare smärtsamma minnen också avfall.

Fil 3:8 Ja, jag räknar i sanning allt såsom förlust mot det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. Ty det är för hans skull som jag har gått förlustig alltsammans och nu räknar det såsom avskräde, på det att jag må vinna Kristus

* Bibeln gör inget som helst samband mellan helgelse och befrielse: Strongs grekiska: 38. ἁγιασμός = hagiasmos — 10 förekomster:

Rom 6:19 om jag nu får tala på människosätt, för eder köttsliga svaghets skull. Ja, likasom ni förr ställde era lemmar i orenhetens och orättfärdighetens tjänst, till orättfärdighet, så mån ni nu ställa edra lemmar i rättfärdighetens tjänst, till helgelse.

Rom 6:22 Men nu, då ni har gjorts fria ifrån synden och blivit Guds tjänare, nu skördar ni frukten av detta: ni blir helgade; och änden bliver att ni undfår evigt liv.

1 Kor 1:30 Men hans verk är det, att ni är i Kristus Jesus, som för oss har blivit till visdom från Gud, till rättfärdighet och helgelse och till förlossning

1 Tess 4:3-8 Ty detta är Guds vilja, detta som hör till eder helgelse, att ni avhåller er från otukt, och att var och en av er vet att ha sin egen maka i helgelse och ära, icke i begärelsens lusta såsom hedningarna -- vilka icke känna Gud - och att ingen i sitt förhållande till sin broder kränker honom eller gör honom något förfång, ty Herren är en hämnare över allt detta, såsom vi redan förut hava sagt och betygat för eder. Gud har ju icke kallat oss till orenhet, utan till att leva i helgelse. Den som icke vill veta av detta, han förkastar alltså icke en människa, utan Gud, honom som giver sin helige Ande till att bo i eder.

2 Tess 2:13 Men vi för vår del äro pliktiga att alltid tacka Gud för eder käre bröder, I Herrens älskade, därför att Gud från begynnelsen har utvalt eder till frälsning, i helgelse i Anden och i tro på sanningen.

1 Tim 2:15 Dock skall kvinnan, under det hon föder sina barn, vinna frälsning, om hon förbliver i tro och kärlek och helgelse, med ett tuktigt väsende.

Hebr 12:14 Faren efter frid med alla och efter helgelse; ty utan helgelse får ingen se Herren.

1 Pet 1:2 utvalda enligt Guds, Faderns, försyn, i helgelse i Anden, till lydnad och till bestänkelse med Jesu Kristi blod. Nåd och frid föröke sig hos eder.

* De troende kristnas förvandling uppnås genom förnyelse av sinnet:

Rom 12:2 Och skicken eder icke efter denna tidsålders väsende, utan förvandlen eder genom edert sinnes förnyelse, så att I kunnen pröva vad som är Guds vilja, vad som är gott och välbehagligt och fullkomligt.

* Lukas 11/24-26 och Matteus 12/43-45 indikerar endast att ett tomt "hus" kan vara ockuperat av demoner.

Luk 11:24-26 När en oren ande har farit ut ur en människa, vandrar han omkring i ökentrakter och söker efter ro. Men då han icke finner någon, säger han: 'Jag vill vända tillbaka till mitt hus, som jag gick ut ifrån.' Och när han kommer dit och finner det fejat och prytt, då går han åstad och tager med sig sju andra andar, som äro värre än han själv, och de gå ditin och bo där; och så bliver för den människan det sista värre än det första.

Matt 12:43-45 När en oren ande har farit ut ur en människa, vandrar han omkring i ökentrakter och söker efter ro, men finner ingen. Då säger han: 'Jag vill vända tillbaka till mitt hus, som jag gick ut ifrån.' Och när han kommer dit och finner det stå ledigt och vara fejat och prytt, då går han åstad och tager med sig sju andra andar, som äro värre än han själv, och de gå ditin och bo där; och så bliver för den människan det sista värre än det första. Så skall det ock gå med detta onda släkte.

* Det är korrekt att världen är under kontroll av den onde, men kristna är inte av världen.

Johannes 7:14 Men när redan halva högtiden var förliden, gick Jesus upp i helgedomen och undervisade.

Joh 15:19 Voren I av världen, så älskade ju världen vad henne tillhörde; men eftersom I icke ären av världen, utan av mig haven blivit utvalda och tagna ut ur världen, därför hatar världen eder.

Joh 17:16 De äro icke av världen, likasom icke heller jag är av världen.

* Peter Horrobins undervisning om att skära av generationsbanden; Det kan finnas situationer där människor fortfarande kämpar, andra generationskrafter och ritualer som har ägt rum som vi ännu inte har mött, men man jobbar igenom det bit för bit i alla fall.

I många fall fortsätter samma sårbara människor att gå tillbaka för mer och mer så kallad "befrielse", antingen för samma eller relaterade problem. Det är en ond cirkel som ger träldom istället för den frihet som utlovats av Jesus Kristus. Det är också värt att notera att i Bibeln gick ingen tillbaka till Jesus Kristus för upprepade sessioner av befrielse.

* Befrielse fokuserar på sig själv, men Bibeln säger åt oss;

Fil 4:8 tänk på dessa saker, vad som än är sant, vad som än är hedervärt, vad som är rättvist, vad som är rent, vad som är ljuvligt, vad som är lovvärt, om det finns någon förträfflighet , om det är något som är värt beröm, tänk på dessa saker.

* Bibeln säger att det är sanningen som kommer att göra er fri:

Johannes 8:32 Om ni förblir i mitt ord är ni verkligen mina lärjungar, och ni kommer att få veta sanningen, och sanningen kommer att göra er fria.

* Denna undervisning om inre helande är ett grundläggande förnekande av tron. Det nödvändiggör behovet av att göra andra saker som är extra bibliska för att bli fria istället för att tro att Jesus Kristus har gjort oss fria.
De två citaten nedan är från mycket pålitliga lärare, deras webbplatser är väl värda ett besök:

Enkel logik säger att att söka i det förflutna för att avslöja "förlorade minnen" av tidigare trauman, som i psykoterapi eller det kristna varumärket känt som "inre helande", är en fåfäng strävan av två skäl:

1) man kan aldrig vara säker på riktigheten av sådana minnen, på grund av bristande objektiv verifiering;

2) om ett "förlorat minne" kan ha ett så stort inflytande på personens tänkande, känslor och beteende, vem kan säga att det kanske inte finns andra "minnen" av lika stor eller större betydelse som också behöver återhämtas och "bearbetas" om och om igen - oändligt? http://www.thebereancall.org

Detsamma gäller förvisso den överväldigande majoriteten av den så kallade 'befrielsetjänsten' - det är rent psykologiskt med absolut inget bibliskt prejudikat för att driva ut demoner från frälsta kristna. Både manifestationer av befrielse och från Toronto kommer huvudsakligen från samma källa - den mänskliga själen. Det är en fråga om hypnotisk induktion som används av Satan för att vilseleda människor. Jacob Prasch http://www.moriel.org

Satan älskar när vi faller i träldom, häxkonst och New Age-ockulta övertygelser och metoder som regression(regressionsterqapi = sozo bön), guidade bilder och visualisering, och det är precis vad inre helande innebär.

2 Kor 11:14 Satan klär ut sig till en ljusets ängel.

1 Petrus 5:8 Var nykter; vara vaksam. Din motståndare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker någon att sluka.

1 Kor 1/26-31 Ty betänk, mina bröder, huru det var vid eder kallelse: icke många som var visa efter köttet blev kallade, icke många mäktiga, icke många av förnämlig släkt. Men det som för världen var dåraktigt, det utvalde Gud, för att han skulle låta de visa komma på skam. Och det som i världen var svagt, det utvalde Gud, för att han skulle låta det starka komma på skam. Och det som i världen var ringa och föraktat, det utvalde Gud -- ja, det som ingenting var - för att han skulle göra det till intet, som någonting var. Ty han ville icke att något kött skulle kunna berömma sig inför Gud. Men hans verk är det, att ni är i Kristus Jesus, som för oss har blivit till visdom från Gud, till rättfärdighet och helgelse och till förlossning, för att så skall ske, som det är skrivet: »Den som vill berömma sig, han berömmer sig av Herren.»

Ovanstående verser visar oss att det finns många människor som har lidit skada i världslig mening innan de accepterade Jesus Kristus som Herre. De av oss som är ”skadade varor” ur ett världsligt perspektiv borde vara otroligt glada och tacksamma över att bli utvalda av honom. Den skadade personen är död och borta så varför skulle vi vilja uppehålla oss vid tidigare skador och misslyckanden. Vi är en ny skapelse i Kristus Jesus om vi litar på honom och föds på nytt av hans Ande.

Peter Horrobin är en man som följer sina egna preferenser och ogudaktiga idéer. Han lämnade sin fru för en yngre kvinna för några år sedan och lever i ett äktenskapsbrott. Jesu Kristi undervisning är mycket tydlig – skilsmässa och omgifte är äktenskapsbrott. Paulus skriver att vi inte ska umgås med människor som hänger sig åt sexuell synd

1 Kor 5:9 Jag skrev till eder i mitt brev att I icke skullen hava något umgänge med otuktiga människor

Matt 5:32Men jag säger eder: Var och en som skiljer sig från sin hustru för någon annan saks skull än för otukt, han bliver orsak till att äktenskapsbrott begås med henne. Och den som tager en frånskild kvinna till hustru, han begår äktenskapsbrott.

https://discover.hubpages.com/religion-philosophy/THE-BIBLE-AND-INNER-HEALING-A-FOCUS-ON-ELLEL-MINISTRIES

Mer av Ingemos tillägg; Kristet helande genom kreativitet Fiona Horrobin. Fiona har skrivit en bok om detta. Boken innehåller också ca 175 färgbilder och den kostar 55 dollar = 564 kr ungefär. Det finns en kortvideo där Fiona berättar lite om detta.

Att fritt skapa något kan befria dig. De har ett ”messy room = Stökigt rum” där de får kladda som de vill med färger, eller hålla på med garner, träslöjd, tyger pärlor och så vidare. Det är inte så viktigt om det som de gör föreställer någonting. Det handlar inte i första hand om att göra någonting utan endast om att vara. Och genom detta uttryckande kan Gud otroliga saker, hennes ord. På detta sätt så kommer man i kontakt med inte bara sig själv och det man gör utan med honom, Gud. När de gör detta så känner personerna som deltar en kontakt med Gud. Efteråt säger de när de ser på röran - det var jag – Gud mötte mig i den röran.

En man som var deprimerad för det enda folk ville ha av honom var hans hjärna – han blev befriad från sin depression av att göra halsband och dylikt.

En annan person som höll på med trä i deras avdelning med träslöjd, hennes händer blev vägledda av en man som kändes som Gud som vägledde henne, så kom tillit in till henne och hon fick ny tillit.

Rent nonsens, låter absolut New Age i mina öron,  Ingemo.


https://www.youtube.com/watch?v=C2jnIhexg4Q

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar