fredag 29 juli 2022

Enneagrammets numerologi



av Marcia Montenegro med Dr. Ronald V. Huggins

översättning Ingemo


När folk frågade mig för några år sedan om enneagrammet var baserat på numerologi, sa jag att nej eftersom informationen som gavs här var okänd för mig vid den tiden. Så nu måste jag ändra det svaret till ett rungande "Ja!" Utöver andekontakten / källorna för enneagrammet kan vi nu också lägga till den ockulta spådomskonsten numerologi.

Notera pilarna i den bifogade enneagrams-grafiken. Jag har alltid undrat hur dessa pilar utformades och varför. Nu vet vi. Det är inte baserat på psykologi, forskning, data eller något meningsfullt. Det är enbart baserat på ockulta begrepp angående dessa siffror.

Min vän, Dr. Ron Huggins, har fått sin artikel om numerologin i enneagrammet accepterad av den prestigefyllda tidskriften Bibliotheca Sacra. Nedan är ett offentligt inlägg från Ron som jag delar tillsammans med några kommentarer han gjorde i diskussionen som svar på andra kommentarer.

Ron Huggins; Jag fick formellt besked om att min artikel om den numerologiska grunden för Enneagrammet av personligheter kommer att visas i tidskriften BibSac (Bibliotheca Sacra = det heliga biblioteket). Titeln: "Enneagrammets ockulta problem: otillräckligheten i att korrelera personlighetstyper på grundval av mystisk numerologi." De hade bett mig att utöka den till att inkludera en del diskussion om varför det är en fråga om oro för kristna.

Artikeln i sin ursprungliga form var i första hand en historisk och metodologisk analys. Med tanke på att nålen som håller ihop det hela var numerologiska spekulationer om numret 142857, när nålen väl dras ut faller det hela i bitar. Vad mer fanns det att säga? Tänk på att någonstans längs linjen det förmodade kosmiska flödet som kartlagts av enneagrammet vände: innan var det 142857, nu är det 758241).

När jag lämnade in den igen var jag lite orolig för om jag hade hållit rätt ton. Jag försökte visa en distinktion mellan aktuell oro över enneagrammet och påståenden från " alarmister om ockulta rötter", det vill säga människor som ständigt sysslar med att "upptäcka" påstådda ockulta eller hedniska rötter på oväntade och till synes oskyldiga platser, d.v.s. människor som gör lätt vederläggande påståenden som att fredstecknet representerar ett sataniskt eller marxistiskt uppochnedvänt krossat kors, påsken är en hednisk högtid uppkallad efter den mesopotamiska gudinnan Ishtar, och uppsättningen och dekorationen av julgranar beskrivs och fördöms i Jeremia 10.

Av enneagrammet noterade jag att "dess beroende av ockult numerologisk spekulation fortsätter att tjäna, även i de flesta kristna utläggningar, som ett grundläggande element i dess grundläggande funktion som ett verktyg för att främja personlig / andlig tillväxt och för att förstå kopplingarna mellan våra egna personligheter och de av andra typer. Det fungerar också som en avgörande mekanism för att förfina de 9 grundtyperna till deras olika undertyper.

Kort sagt är Enneagrammet baserat på ett försök att tillämpa ockulta tolkningstekniker i uppgiften att kartlägga osynliga kosmiska krafter och energier som påstås ge form åt våra relationer och personligheter, och att utnyttja den kunskapen för att ge oss en nyckel till större andlig och personlig tillväxt och självförståelse. Slut på Ron Huggins inlägg

Ytterligare kommentar från Ron Huggins:

Allt jag försökte göra med artikeln är att svara på frågan om varifrån 142857-riktningen som binder alla typerna samman och relaterar dem till varandra kom ifrån. Svaret var att det kom från numerologisk spekulation som var populär under det sena 1800-talet, början av 1900-talets ockulta väckelse. I artikeln spårade jag helt enkelt dessa rötter och diskuterade hur det påverkade enneagrammets trovärdighet som ett psykologiskt verktyg.

När de bad mig skriva ytterligare om konsekvenserna för kristna, svarade jag i princip att de flesta kristna inte gärna skulle engagera sig i ockulta tekniker. De skulle inte söka andlig vägledning från en Ouija-bräda, tarotkort, astrologi eller automatiskt skrivande. Det är en biblisk gränsmarkör Kristna har historiskt som de undviker att gå över. Så det faktum att Enneagrammet fungerar på ett liknande sätt är förmodligen något som skulle stoppa dem - om de visste om det.

Så mycket som är osant har hävdats om enneagrammet, att det är en uråldrig kristen praxis etc. Att jag tycker det är rättvist att korrekt information åtminstone förs fram. Jag är medveten om att många inte bryr sig om var det kommer ifrån. Men vissa människor kommer bry sig så mitt mål var att lägga ut informationen för deras skull.

De flesta som lär ut det är omedvetna om källan till att riktningen för enneagrammets flöde 142857 som används för att bestämma vad som kallas dina tillväxtpunkter och stresspunkter. En liknande sak pågår med det som kallas Wings. Jag tror att de flesta lärare bara antar att kopplingarna var baserade på klinisk observation eller något sådant och inser inte hur enneagrammet hängde ihop. Min fråga som ledde till att jag skrev artikeln var:

"Var kom den påstådda 142857 riktningsförmågan ifrån?" Det är en fråga som ingen av de framstående författarna på enneagrammet verkar ha ställt. Och svaret är att det kom från populära numerologiska spekulationer under det sena 1800-talet och början av 1900-talets ockulta väckelse.

Tanken är att om du vill växa andligt fokuserar du på att assimilera de goda egenskaperna hos nästa nummer uppströms i sekvensen och när du faller tillbaka börjar du återspegla de dåliga egenskaperna hos nästa nummer nedströms i sekvensen. Så om du är en 2:a växer du andligt i riktning mot en 4:a och backar i riktning mot en 8:a. Och det finns andra finesser, men allt hänger ihop på den förmodade förmågan att kartlägga flödet av kosmiska krafter baserat på 142857 Därmed inte sagt att verklig insikt kan uppnås genom att prata om personlighetsskillnader.

Men antalet personligheter påtvingas utifrån, och förhållandet mellan dem vid den fantasifulla läsningen av 142857. Alla påstådda kopplingar kan bara ses som giltiga om du verkligen tror att 142857 verkligen kan hjälpa dig att utnyttja de underliggande kosmiska krafterna som formar personligheten . Slut på valda ytterligare kommentarer från Ron Huggins





















https://www.facebook.com/FormerNewAger/posts/10158291748902237



https://www.christiananswersnewage.com/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar