söndag 24 juli 2022

Pånyttfödd häxa: Varför jag tog häxor till en pingstkyrka del 1

På grund av hur mycket från New Age och det rent ockulta som letat sig in i våra kyrkor, har jag nu översatt berättelsen om när några häxor besökte Bethel Redding i Kalifornien. I denna serie på tre delar, så delar denna häxa Annika och hennes vän Autumn sina känslor, hur de såg på energiflödet och annat. Det tragiska i detta är att Annika växte upp med att gå till kyrkan, men sedan övergav den för häxkonventet, som hon nu tillhör. 

Detta ger en inblick i hur vi kan lura oss själva att tro att det vi upplever är biblisk kristendom, medans det i verkligheten inte är kristet alls. För samma ande kan inte var i hedendomen och kristendomen.

8 Juni 2015 av Annika Mongan

För några veckor sedan övertalade jag ett par häxor att följa med mig till kyrkan. Tekniskt sett var det inte en pingstkyrka utan en karismatisk evangelisk kyrka. Problemet är att många av mina icke-kristna vänner inte har någon aning om vad det betyder, men när jag väl säger ”pingst” ser jag ljuset av erkännande i deras ögon. Så jag valde den här tekniskt felaktiga titeln eftersom titeln på den här historien är tillräckligt lång, även utan att specificera karismatisk evangelisk kristen kyrka.




För den oinvigde är pingströrelsen ett kristet samfund på samma sätt som Wicca är en hednisk tradition. Men det finns kristna vars sedvänjor liknar pingströrelsen och de kallas "karismatiska" eller, som de ibland kallar sig själva, "andefyllda". Karismatiska kristna har ofta sina egna församlingar, men de kan också hittas utspridda i andra kristna samfund, från karismatiska romersk-katolska grupper till undergrupper bland amisherna (jag blev riktigt förvånad när jag först stötte på dem!).

Så varför valde vi att gå till en karismatisk kristen kyrka? Jag fick reda på att en (tidigare?) kristen vän till mig spred en teori om det. Han är övertygad om att anledningen till att häxor skulle utsätta sig för den Helige Ande på detta sätt var att få våra demoner utdrivna för att ge plats åt sju gånger fler (Matt 12:43-45). Tja, en intressant gissning, men inte precis vår motivation (även om det roar mig att höra det nu, men jag erkänner att hans teori skulle ha varit helt vettig för mig för inte så många år sedan).

Min anledning till att gå var mycket mindre teologisk. Jag har pratat och skrivit så mycket om mina kristna erfarenheter att jag ville se hur det skulle vara att vara i en liknande miljö igen. Och vad som är ännu svårare att erkänna, jag saknade liksom upplevelsen av lovprisning och tillbedjan. Jag tänkte att jag kanske kunde gå och vara med i sången, blockera teologin och bara uppleva hur det var att dyrka Jesus genom lovsånger igen. Herregud, (missbrukande av Guds namn) jag var inte beredd på hur fel jag hade om detta.

De andra två häxorna gick med mig av nyfikenhet och för att få en bättre förståelse för var jag kom ifrån (jag älskar mina ”coven = häxkonvent” kompisar!). En av dem, Autumn, sa till alla att det skulle vara intressant "att se de kristna göra magi", vilket är ett ganska bra sätt att beskriva karismatisk kristen praktik, men det skulle jag aldrig ha tänkt på.

Karismatiska kyrkors Gudstjänster skiljer sig mycket från traditionella romersk-katolska Gudstjänster och baptisternas. Det finns få fasta element, och även längden på Gudstjänsten är obestämd. Det är helt upp till hur Anden rör sig, och medan predikan och åtminstone en del av musiken är planerad, är mycket upp till improvisation. Sång utvecklas ofta spontant till glossolalia, att tala i tungor, oavsett om det är ett främmande mänskligt språk eller änglars tungor. Övernaturliga gåvor uppmuntras och förväntas, och människor ber om helande genom handpåläggning eller profeterar för kyrkan eller över varandra.

Kyrkan vi gick till heter ” Betel församlingen i Redding” och i enlighet med deras hipsterdomännamn (www.iBethel.org), har de ett rykte över hela världen om att vara det mest banbrytande andliga samhället. Kyrkan har också sin egen skola för att lära ut dessa metoder, Betels skola av det övernaturliga = Kristna Hogwartz”, och folk flockas till den från hela världen. Medan vi var där hörde jag samtal på minst ett dussin språk.

Jag har känt till Betel i åratal och hört berättelser om mirakulösa helande, om människor som befrias från demonbesvär, om gulddamm som regnar ner från himlen under gudstjänst. Mirakel är förmodligen en daglig händelse, den Helige Ande dyker upp och nästan alla som går har ett transformativt möte med den kristna Guden.

Jag hade velat göra den här resan länge och när en kristen vän från annan stat som är ett stort fan av Betel kom på besök, packade vi våra grejer och tog en bilresa med bara en dags varsel. Jag var nervös och glad över att ta med mig en sådan eklektisk grupp, en kristen missionär och ett par häxor, av vilka en, Autumn Crow, nästan inte hade någon tidigare erfarenhet av kristendomen. Jag var särskilt exalterad över att ha henne med, inte bara på grund av hennes bristande erfarenhet, utan också på grund av hennes förmåga att känna och ibland se energi. Autumn gick nådigt med på att dela med sig av sin upplevelse av vårt besök för detta stycke.

Kristna som ber och lovsjunger på festival. Liknande energi, men mycket billigare miljö än Bethel.




Foto av Annika Mongan.

Autumn:

Jag hade hört mycket om karismatiska kristna "Gudstjänster" från Annika innan jag begav mig till Betel, men det fanns en hel del bävan från min sida. Min enda erfarenhet av en liknande sorts energi var i min ungdom när olika tonåringar runt omkring mig ”proselytiserade = försökte omvända mig” utan framgång med små traktater och hajpade om hur entusiastiska de var angående sin tro. På den tiden var jag ateist och ogillade det, men fruktade samtidigt att energin var något som jag inte förstod och som kunde användas för att manipulera mig.

Jag var under lång tid inte van vid att stå i min makt, och jag var orolig att jag skulle svepas upp i religiösa känslor och förlora min egen förmåga att bedöma vad som var rätt för mig. Så mycket av den kristna tros-strukturen är främmande för mig - begränsande och i många fall till och med stötande. Och även när jag följde med dit, jag har varit en häxa nu i 7 år och förmodligen bättre insatt i makt och gemenskap, så hade jag fortfarande en fråga kvar i mitt sinne: finns det något här som kan förneka all min egen erfarenhet.

Annika:

Jag tyckte det var roligt hur orolig Autumn var över upplevelsen. Jag har känt den här typen av energi hela mitt liv och kunde inte se hur det kunde kännas så hotfullt. Min enda oro var om jag fortfarande skulle passera som en karismatisk kristen eller om jag skulle identifieras som en häxa, men jag var inte ens säker på om jag ville bli kallad kristen. En del av mig var så nyfiken på att se hur jag skulle bli behandlad om de visste att jag var en häxa. Jag var inte rädd för den reaktion jag skulle få om de förstod det, men jag ville också veta hur det var att helt enkelt vara tillbaka i den här miljön igen och kanske delta i Gudstjänsten. Till slut bestämde jag mig för att gömma mitt pentagram-halsband under min skjorta, och jag försökte smälta in i hopp om att min nervositet inte skulle visa sig.



Autumn ser det “heliga Starbucks” för 1:a ggn. Foto Annika Mongan.

Autumn:

Mitt första intryck av tomten och anläggningen var en överraskning. Annika hade gått in på djupet en del av de saker jag skulle få se, hur folk sannolikt skulle reagera på mig och så vidare, men kyrkans område när vi närmade oss hade en känsla som jag inte förväntade mig. Arkitekturen och layouten var ungefär som FN kombinerat med en modern gymnasieskola med ett stänk av Googles campus. Flaggstänger som kantar "Nationernas väg" verkade ropa ut platsen för kyrkan som ett möte för hela världen, och landskapsarkitekturen och parkeringsplatserna sköttes noggrant. Inget av detta kunde förbereda mig att gå in genom dörren och se vad jag nu kallar "heliga Starbucks" - det kristna temakaféet "HeBrews = HanBrygger" komplett med bakverk, snacks och små bord. Allt noggrant, företagsmässigt och professionellt designat. Det här stället hade pengar. Och den var inte rädd för att använda dem.

Annika: Jag visste att Autumn skulle bli förvånad, men jag trodde inte att jag skulle bli det. Kyrkan var inte vad jag förväntade mig heller. Jag hade sett en hel del megakyrkor med företagsbyggnader som kostade förmögenheter, inklusive det gigantiska Willow Creek-komplexet i Illinois, men av någon anledning blev jag fortfarande förvånad över att se så mycket pengar som hällts in i den här kyrkan. Jag kanske bara hade glömt det, men jag blev häpen när vi körde in. Men det "heliga Starbucks"? Det var precis i nivå med mina erfarenheter från Emergent Church och jag kunde inte sluta skratta åt Autumns reaktion. Hennes ansiktsuttryck allena gjorde den långa bilresan upp till Redding värt vår tid.

Autumn:

Det var ganska tydligt från ”heliga Starbucks” att det här skulle inte bli vad jag var van vid angående en andlig upplevelse. Men att gå in i helgedomen kändes ändå bekant på något sätt. Rummet fungerade tydligt som ett gymnasiegymnasium, med mörk färg och panel som nästan dolde de uppvikta basketmålen. Läktaren på baksidan gav en bra utsiktspunkt för att kunna se Gudstjänsten, och för ett ögonblick fanns det en viss förtrogenhet: stora tekniska konferenser och evenemang, de har även rockmusik, professionell belysning, mörka omgivningar och gigantiska TV-skärmar för att kunna zooma in på det händer. Min erfarenhet i Silicon Valley hade gjort att rummet på något sätt verkade mer bekant. Men den förtrogenheten blåstes snabbt bort i början av gudstjänsten.

Annika:

Att gå in i helgedomen kändes väldigt bekant. En stor scen med ett lovsångsteam som gör sig redo för start, ett litet podium i mitten och två stora skärmar på vardera sidan. Ljus fokuserade på scenen som på en rockkonsert, elgitarrer inkopplade i snygga förstärkare, texter projicerade på skärmarna: dags att ta ur öronpropparna. ”Emergent Church =framväxande rörelsen” möter karismatisk tillbedjan, båda som jag alltid har känt dem. Jag undrade om jag skulle känna till någon av låtarna, och jag gjorde mig redo att öppna upp mig för upplevelsen. Jag ville sjunga med och delta i gudstjänst på det sätt som jag alltid har gjort, precis som om jag fortfarande var en evangelisk kristen.

Autumn:

Jag var oförberedd på musikens volym och lyckligtvis kom Annika till undsättning med öronpropparna. Jag märkte att publiken, cirka 400 personer eller så, omedelbart anslöt sig och sjöng med - de kunde orden – men det fanns jättelika texter på scenen ifall du inte kunde dem. Låtarna hade ett drivande beat och hade en tendens till skyhöga texter och ackordförlopp, tydligt avsedda att lyfta folk "högre". Texterna i sig var ganska repetitiva och sa: "Ära vare Gud", "Jesus du är den ende", "All min kärlek till Jesus" och varianter av dessa teman. Med jämna mellanrum kom individer fram till mikrofonen och uppmuntrade människor att ge ännu mer av sig själva, mer av sin kärlek och sin ande, eftersom Jesus är den enda vägen, och så vidare.

Annika:

Bara Jesus, bara du, du ensam, ingen annan... Har texterna alltid varit såna? Jag minns det inte på det sättet. Varje sång handlade om Jesus och denna enda Gud ensam och ingen annan NÅGONSIN. Jag lutade mig fram till min vän som växte upp som kristen och frågade honom om han kom ihåg det så här. Han skakade med eftertryck på huvudet. Tydligen hade fokus bara på Jesus ökat sedan vi båda gick. Jag visste att det skulle nämnas något om Jesu exklusivitet och jag var beredd att översätta det till någon slags monistisk teologi, men det var alldeles för genomgripande. Jag kunde inte komma förbi kravet på absoluthet och exklusivitet.

Ett tag tänkte jag att nästa låt kanske skulle bli annorlunda och jag kunde vara med, men det förändrades aldrig. Jag kände en sorg skölja över mig, en saknad. Jag skulle inte kunna delta i detta oavsett hur mycket intern översättning jag skulle göra. Det här var verkligen inte för mig längre. Jag kände mig utesluten, utanför, känslan av att jag inte hörde hemma. För mig var det oväntat och förvånansvärt obehagligt. Det var en sak att inte gå med efter eget val, men detta uttryck för tillbedjan kändes så ovälkomnande. Jag tittade över på Autumn och såg att hon observerade allting väldigt noggrant och var djupt försjunken i tankar. Jag kunde inte vänta med att ta reda på vad hennes upplevelse var, om hon kunde se (känna av) energin flyttas och vad hennes tolkning skulle vara.




Tillbedjan på en Jesusfestival. Foto av författaren.

Efter gudstjänsten jämförde Autumn och jag anteckningar och sammanställde dem till en annan konversation som jag kommer att lägga upp här som del 2. Vi reflekterade hur vi var och en kände och såg energiflödet. Vi tittade också på hur olika vi hörde budskapet i predikan, vilka delar av det som förvirrade oss och hur vi kunde förstå det tillsammans. I del 3 tittar vi på vad som hände vår andra dag på Betel när vi leddes in i helande-rummen och fick handpåläggning för att utföra mirakel och tog emot profetior uttalade över oss.

https://www.patheos.com/blogs/agora/2015/06/born-again-witch-why-i-took-witches-to-a-pentecostal-church-part-1/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar