söndag 24 juli 2022

Pånyttfödd häxa: Häxor på pingströrelsen – Helande och profetior del 3

På grund av hur mycket från New Age och det rent ockulta som letat sig in i våra kyrkor, har jag nu översatt berättelsen om när några häxor besökte Bethel Redding i Kalifornien. I denna serie på tre delar, så delar denna häxa Annika och hennes vän Autumn sina känslor, hur de såg på energiflödet och annat. Det tragiska i detta är att Annika växte upp med att gå till kyrkan, men sedan övergav den för häxkonventet, som hon nu tillhör. 

Detta ger en inblick i hur vi kan lura oss själva att tro att det vi upplever är biblisk kristendom, medans det i verkligheten inte är kristet alls. För samma ande kan inte var i hedendomen och kristendomen.

27 Juli 2015 av Annika Mongan

Författarens anteckning: Det här är det 3:e och sista stycket om mitt konvents besök i en "andefylld" kristen kyrka. I den första delen skrev jag om vad som fick oss att besöka kyrkan och tillsammans med Autumn, som inte har någon kristen bakgrund delade vi våra första reaktioner. I 2:a delen jämförde Autumn och jag anteckningar om vår upplevelse, hur vi kände och såg energiflödet och förstod predikan.




Ett collage av mirakel i korridoren. Jag kände igen ansiktena på några kristna vänner i den foto av Annika Mongan

"Du är här för helanderummen? Ok, så jag behöver att du fyller i dessa formulär." Det var lördagsmorgon på Betel och vi hade precis gått in genom dörren, fortfarande i färd med att vakna efter en natt i ett kvavt hotellrum. Vi fick urklipp och skjutsades in i ett väntrum där vi skyndade oss att fylla i formulären.

Född på nytt? Ja – Nej – Inte säker
Döpt i den helige Ande? Ja – Nej – Inte säker

Formuläret frågade om vi var under vård av en läkare eller kurator och sa till oss att läsa ett "Legal Liability Release = Befrielse från juridiskt ansvar". Jag blev påmind om förra året när min konvent också satt i ett väntrum med urklipp, signeringssidor och sidor med ansvarsfriskrivningar inför vår första Skydive.

Autumn:

Med våra urklipp i handen begav vi oss till "miraklens hall", som av allt att döma bara var en dubbel rad stolar inne i en korridor på Betel. Vi fyllde alla i våra formulär, vilka fick oss att ange varför vi var där tillsammans med grundläggande demografi och kontaktinformation. Jag gick vidare och skrev ner min trötthet/binjureproblem samt huvudvärken jag hade av att sova i ett dåligt ventilerat hotellrum föregående natt. Ingen speciell anledning att vägra helande från någon källa, tänkte jag. Medan vi befann oss i det här väntområdet, var det en kort öppningsbön och vi höll alla hand.

Den unga kvinnan som höll upp platsen för gruppen föreslog att vi inte behövde vänta på att bli helade, och vi kunde bli helade just nu! Hon frågade om någon var här för ledvärk och föreslog att man skulle försöka flytta lederna och se om de mådde bättre bara av att vara här. Det verkade lite konstigt för mig; Jag är van vid att energiska helandemetoder inte medvetet föreslår vad som kommer att hända. Men kanske skulle detta kunna hjälpa vissa människor om de verkligen inte trodde att helande var möjligt.

Annika:

En man reste sig och sa att han verkligen led av ledvärk. Han började gå nerför korridoren åtföljd av andra mumlande "prisa Gud", och "ja, Jesus, ja". När han en gång hade gått längs med korridoren frågade den unga kvinnan honom om han mådde bättre och han nickade. Detta möttes av utrop om "prisa Herren" och "åh, tack Jesus, tack!" Betels personal ropade ut ett par andra åkommor, vilket alltid resulterade i att någon ställde sig upp, gick i hallen och mer eller mindre entusiastiskt överens om att de nu var bättre.

Medan jag har varit i många karismatiska och pingstkyrkor, var detta en ny upplevelse för mig. Jag är van vid att alla har lite tid att flytta in i det heliga rummet och etablera en gruppanslutning innan det fanns en förväntan på helande och mirakel. Det här kändes påtvingat och besvärligt och jag ville inte framstå som den person som inte var med i spänningen. Tack och lov var jag inte klar med mitt formulär än, så jag grävde ner mig i mitt urklipp. Jag hoppades att vi snart skulle flytta från "miraklens hall" till helanderummen, som jag antog skulle vara ett mer inneslutet utrymme.

Autumn:

Från korridoren flyttade vi in i något som liknade ett stort konferens- eller mötesrum, utan bord i mitten och stolar runt omkring. När vi kom in fick vi en utdelning, och jag märkte en "betjänar nu"-skylt i hörnet med röda siffror - det här var gruppen (tilldelad på våra formulär) i själva helanderummet. Jag minns inte vad det här rummet hette eller om det hade ett namn, men jag minns det främst som ett "genomgångsrum".

En kvinna introducerade oss för vad vi skulle uppleva, inklusive vad som skulle ske i de kommande helanderummen och mötesrummet där vi skulle kommunicera med den Helige Ande. Förutom dessa logistiska anteckningar citerade hon från flera bibelverser om hur helande genom Jesus är möjligt. Annika nämnde att många människor kommer till Betel när helande har verkat utom räckhåll och dessa är människor som verkligen letar efter mirakel.




En väntplats för helanderummen foto av Annika Mongan

Annika:

Jag trodde att vi skulle gå rakt in i helanderummen, men jag hade fel och kände mig förvirrad. En kvinna gick mitt i det ovala rummet och utmanade fler människor att resa sig och uppleva helande just nu. Hon pratade om hur Herren hade fört henne hit från Sverige och avslutade varje mening med "ja, tack Jesus." Hon talade länge om hur Betel var en plats för mirakel och uppmanade oss att tro att Jesus vill hela och att han kommer hela oss, att idag är dagen för vårt helande, oavsett hur ofta vi har bett tidigare. Jag hade hört många liknande predikningar tidigare och magen vred sig när tankarna gick till ett barndomsminne.

Mina föräldrar hade tagit mig med för att uppleva en speciell helandetjänst ledd av en predikant som turnerade runt i landet med löften om mirakel i varje stad. Jag minns att jag hörde samma budskap, Gud kommer hela dig nu för idag är dagen för ditt helande. Folk reste sig ur rullstolen och folkmassorna klappade och jublade och jag blev förvånad och fångad av spänningen, glad över att ha bevittnat så många helande och att tjäna en Gud av mirakel. Jag pratade glatt om detta i bilen, men mina föräldrar stämde inte in.

Jag kände att något var fel. Min pappa fick tårar i ögonen och skakade av känslor. Han berättade att han hade gått upp till en av sidoutgångarna. Där såg han flera handikappade individer som hade satt allt sitt hopp till denna tjänst och hade trott av hela sitt hjärta. Man hade bett för dem, de hade trott, men nu genom sidodörrarna hade de gått / rullat ut inte bara med sina handikapp, utan också med brustet hjärta och ande.

"Vad händer med dem?" ville min pappa veta? "Varför botade Gud inte dem? Hur kan detta vara deras fel för att de inte trodde hårdare? Hur kan en kärleksfull Gud behandla dem så här?”

Autumn:

Det var en annan paradox: vi blev ombedda att vilja själva att inte använda vår vilja och låta Gud göra allt arbete, och det verkade som att misslyckande inte var ett alternativ. Inte det vanliga sättet jag deltar i i energiläknings-arbete. Några av de första orden som min lärare i Reikihelande sa handlade om en varning för att bli för fäst vid resultat. Den här typen av resultatfokuserad strategi var främmande och lite mekanistisk i mina ögon. Hur kan någon låta det gudomliga göra sitt arbete om sinnestillståndet som alla är i är att de måste bli helade omedelbart, just i detta ögonblick?

Efter denna informationssession gick vi vidare till mötesrummet. Detta var samma gymnastiksal som vi hade varit i dagen innan, men det var anlagt med ett centrumområde där konstnärer målade och koncentriska cirklar av stolar vända både inåt och utåt. Jag höll mig medveten om numret "nu betjänar" som visades både på skärmarna och i de välbekanta röda lysdioderna, jag satte mig ner för att känna energin och vänta på vår tur i healingrummet.














Annika förvirrad foto av Autumn

Annika:

Jag hade varit så fångad i mitt minne att jag blev ordentligt förvirrad när vi flyttades från det ovala rummet tillbaka till den stora gymnastiksalen. Bandet spelade bakgrundsmusik; det stod folk mitt i rummet och målade på dukar; kvinnor och barn dansade i rummet och viftade med flaggor och halsdukar. Vart skulle jag åka och vad förväntades jag göra för att ta emot helande bönerna? Jag trodde att vi skulle anlända till Betel, gå in i ett helande rum, få folk att be för oss, och det skulle vara det. Till min förvåning var Autumn inte alls förvirrad och förklarade för mig att gymnastiksalen var mötesrummet och att vi skulle hänga här "blöta i den Helige Ande" tills vårt gruppnummer kom upp på skylten "nu betjänar". Jag hade aldrig varit i en kyrka som fungerade så här och kunde inte förstå hur Autumn kunde tycka att detta var vettigt.

Autumn:

The Encounter Room = Sammanstötningsrummet” var intressant och jag började inse att jag var mycket mer bekväm med vad som pågick än vad Annika var, vilket på något sätt förvånade mig. När allt kommer omkring var hon experten på hur kristna vanligtvis gör detta! Jag undrade över det - utforskade rummet och kände mig in i energin, som i stort sett var lugn och fridfull - om än lite repeterad. Med tanke på att detta händer varje vecka antar jag att det är förväntat. Det finns en rutin, och de som har utrymmet här flyttar till det. Ett mönster - Ja. Det var något konstigt bekant där men jag hade inte riktigt fattat varför ännu.

Efter att ha cirklat runt i rummet ett par gånger, och passerat det enkla altaret till Jesus i hörnet av rummet och undersökt det riktigt bra konstverken av konstnärerna i mitten, satte jag mig ner för att grunda och centrera mig själv. Efter att jag gjort det frågade en grupp barn ledda av ett par unga kvinnor om de kunde "profetera" över mig genom dans. Det lät snyggt, så jag centrerade mig och tittade på när de dansade runt mig, med sidensjalar i blått och grönt och guld. De flesta av dem verkade ha den sortens inte helt slumpmässiga rörelsestil som jag såg tidigare - förutom den yngsta. Hon var kanske 4 eller 5, och viftade med sin lilla halsduk upp och ner väldigt - mycket intensivt - utan de andras konstiga, övade rörelser. Jag kunde säga att hon verkligen kände för det.

Efteråt frågade de vuxna barnen om de hade några ord för mig (vilket är deras sätt att spå, som jag förstår det). De äldre verkade som om de var i sina huvuden och kom så småningom på generiska ord som de visste inte skulle få oss att se på dem – som om de uppträdde konstigt. Men när det kom till den yngsta rodnade hon och viskade i örat på en av de vuxna. "Hon kände frid, sa hon." Jag log mot den unga och tackade henne, vilket av någon anledning gjorde alla andra förvillade.

Annika:

När barnen viftade med sina halsdukar framför oss tänkte jag på hur jag var precis som dem när jag var i deras ålder, helt inblandad i allting som hände i vår kyrka, dansa, uppträda, pantomim, be, tillbe, lovsjunga. Plötsligt satte sig kvinnan bredvid mig, lade sin hand på mitt knä och sa att hon "hade ett ord" till mig. Jag var exalterad över att höra det. För bara några månader sedan hade jag träffat ett par kvinnor från Betel och de gav mig en fantastisk profetia, förvånansvärt korrekt och full av saker som de inte kunde ha vetat om mig.

Jag känner hur Herren säger till dig att han är mycket nöjd med dig. Du har varit så trogen mot honom. Du har varit trogen hans ord, även om det finns många som säger till dig att du nu går åt fel håll. Men Gud vet att det inte är sant. Han vill att du ska veta att han är stolt över dig. Gud vet att du vandrar med honom och han är så stolt över din trofasthet.”

Jag log och nickade och sa "Jag vet". Sedan tittade hon in i mina ögon, upprepade hur viktigt det var för mig att veta att Gud godkände hur jag levde, och bönföll mig att fortsätta göra det jag gjorde. När hon ställde sig upp och tjejerna slog in sina halsdukar satt jag där mållös. Detta var i princip samma profetia som jag hade fått från de två kvinnorna för några månader sedan.

Autumn:

Räkneverket på väggen klickade uppåt gradvis, och äntligen var det dags för vår grupp att gå in. Vi var bland de sista för dagen, och när vårt nummer kom upp meddelade de att om någon i mötesrummet skulle fortfarande vilja ta emot helande, nu var det dags. Vårt konvent flyttade till helanderummen, urklipp och formulär i handen. Nu var det helt bekant, men liknade ingenting av min andliga erfarenhet.

Rummet hade en modern industriell design, med synliga bjälkar och kanalsystem och energisk musik. Vid några bord till höger hade församlings-medlemmar satt sig med bärbara datorer redo att nerteckna våra vittnesbörd om helande, och vi blev framdrivna längst fram på raden för att vänta på att vårt böneteam skulle komma och hämta oss. Kyrkans medlemmar med urklipp flyttade runt papper och plötsligt insåg jag varför jag tyckte att detta var bekant. Jag har arbetat en stor del av mitt liv i teknikbranschen, och det här liknade en intern produktdemo med bloggare och pressmedlemmar. Den optimistiska musiken, inredningen i rummet och effektiviteten i vilken vi flyttades från scen till scen påminde mig starkt om en teknisk demonstrations session.

Annika:

När vi väl kom in i helanderummet var det min tur att se förvirrad ut, inte olikt hur Autumn såg ut när vi först såg "heliga Starbucks". Det här var den del jag hade sett fram emot mest, eftersom jag förväntade mig att helanderummen skulle vara intima utrymmen där vi verkligen kunde öppna upp för energiflödet utan den stora gymnastiksalen i företagsstil och att vallfärdas från rum till rum. Jag trodde att det skulle finnas människor som ber i små grupper, några sitter på golvet, några står, handpåläggningar, en bekväm varm plats utan avbrott.

Istället fanns det folksamlingskontrollband, människor med bärbara datorer och urklipp överallt, en stor skärm, snygga stolsrader för de som väntade och en böneplats som folk fördes in i, bad över och sedan fördes till raden av volontärer med sina öppna. bärbara datorer, som någon form av böneband. Arrangörer med hörsnäckor rusade runt och officiell personal på Bethel gick hela tiden in och ut ur rummet. Jag blev helt förbluffad och sjönk in i en av de väntande raderna och såg hur de runt omkring mig blev upphämtade för bön tills det nästan inte fanns någon kvar.

Autumn:

Tyvärr för oss måste vårt häxkonvent inte ha sett desperat nog ut för helande. Stolarna tömdes gradvis runt oss och jag insåg att om vi inte var försiktiga, kunde vi bli förbisedda helt. Jag flyttade min energi från "Jag sitter här i min kraft och observerar - avslappnad" till "Jag är orolig - kommer någon att välja mig?" Sekunder senare, innan jag kunde förklara för mina kamrater att detta var vad som behövdes för att bli upp-plockad, kom ett böneteam för att leda mig in i mitten av rummet och påbörja helandet.

Annika:

"Om du fortfarande ber för någon, är det nu dags att börja avsluta det." En man med mikrofon gjorde tillkännagivandet och vinkade till andra att ta ner publikkontrollbandet. Några volontärer staplade stolar och stängde sina bärbara datorer. Jag såg Autumn och mina andra två vänner bli ombedda och insåg att det inte fanns någon annan kvar i de väntande raderna. Även de som hade kommit in efter mig var redan klara med sina böneteam och lämnade rummet. Jag hade en sjunkande känsla av att det här skulle vara precis som idrottsgymnasium på mellanstadiet där jag alltid var den sista som valdes och laget som fick mig skulle klaga på att de inte ville ha "Mongan-Mango". Oavsett hur mycket jag försökte intala mig själv att jag inte gick i mellan-stadiet längre, började jag bli ledsen och tycka synd om om mig själv.

Men precis när jag kände hur jag halkade in i en depression gick en man förbi mig, vände sig sedan tillbaka och sa: "du har blivit bett för, eller hur?" Jag skakade på huvudet. Han såg förvånad ut och lovade sedan att han skulle hitta ett böneteam till mig. När en äldre man och en ung kvinna kom för att hämta mig, tackade personen med mikrofonen alla bönetjänare för deras tjänst och gav slutliga instruktioner om uppbrott. Bönområdet var inte längre ett alternativ, så mina två bönepredikanter tog mig längst bak i de väntande raderna medan städpersonalen malde runt omkring oss.

Höst:

De tre personerna i mitt böneteam lät inte den skiftande energin runt omkring oss påverka vare sig deras fokus eller tiden de skulle tillbringa med mig. Jag uppmuntrades att dela med mig av mer detaljer om de problem jag listade på formuläret, och jag kände mig till och med hörd av hur jag hade lidit. Det var lite konstigt att vara i mitten av dem alla tre, vilket gjorde det svårt för mig att se dem alla på en gång. För det mesta var de bra med samtycke när det gällde beröring, vilket jag blev förvånad över: Annika hade varnat mig för att kristna inte utövar den typ av samtyckeskultur som jag är van vid.

Annika:

Mannen i mitt böneteam tog mitt urklipp och läste igenom formuläret och bad om detaljer om de hälsoproblem jag hade listat. Han var speciellt intresserad av nuvarande symtom, men jag sa till honom att jag inte hade några, de flesta av mina problem är mer eller mindre kroniska till sin natur och jag hade för närvarande ingen smärta eller obehag. Både han och den unga kvinnan verkade väldigt trötta men de ansträngde sig för att vara närvarande för mig, trots allt uppståndelse runt oss.

Kvinnan frågade om hon kunde lägga händerna på mig och jag nickade. Sedan frågade mannen om det var OK att röra vid min rygg när han bad för det, och om jag ville att de skulle be för några av de andra frågorna. Jag blev positivt överraskad över hur noggrant och respektfullt de bad om samtycke varje steg på vägen. När de började be för mig fick jag en känsla av att de tyckte jag var förvirrad, men jag hade ingen aning om varför. Jag lämnade mig själv vidöppen för upplevelsen - försökte inte skydda eller manipulera energin på något sätt. Jag kände mig bara fridfull och tacksam över att sjunka in i den här upplevelsen och väntade på att se vad som skulle hända.

Autumn:

Jag tror att jag var lite förvirrande för mitt böneteam; de kände inte igen mitt pentagram-halsband eller min energi i ögonblicket. Jag antar att miljön gjorde det lite svårt för mig att öppna mig helt energiskt, men jag satte en avsikt för mina sköldar: släpp in läkningen - höll förväntningarna som låg på mig utanför. Jag blev tillfrågad om jag ville födas på nytt, och mitt svar, "nej" – det verkade göra den med urklippet besviken. Jag fick en snabb blick på det, och det blev tydligt varför det var så många människor som sprang runt med urklipp. Det var precis som marknadsundersökningar! De mätte bokstavligen sina mirakel med 1 till 10 skalor, antagligen skrev de in dem i kalkylblad senare för att kartlägga sin mirakeleffektivitet. Alla företagsmarknadsföringsteam skulle ha varit stolta.

Samtidigt mådde jag lite dåligt av att göra den observationen. En gång var romerska hedningar lika integrerade i det romerska samhället som kristna är i den amerikanska kulturen. På den tiden hade hedningarna de snygga templen, det officiella erkännandet av statsöverhuvuden. Gränsen mellan regering och religiös tanke suddades ut till deras fördel. Det var kristna som kurade ihop sig i enskilda hus, övade i hemlighet, med få kyrkor och lite officiellt erkänd legitimitet. När böneteamet lade händerna på mig tänkte jag på vad Greer och Spengler kallar den andra religiositeten som uppstår ur vår civilisations förfall. Om en hednisk tradition kommer att dominera, hoppas jag att vi inte vänder på steken och slutar upp med att återskapa det förflutnas förföljelse.

Annika:

Mitt böneteam visste inte vad jag skulle be om. Jag insåg att de letade efter något mätbart men eftersom ingen av mina hälsoproblem var det gav jag dem inga utgångspunkter. Eftersom deras händer lades på mig bestämde jag mig för att använda det bandet för att känna in deras energi. Jag önskade att det fanns ett sätt att kommunicera att det är OK att avsluta tidigt, att jag inte skulle bli upprörd. Jag tittade på den unga kvinnan i hopp om att hon skulle läsa det i mitt ansikte. Vi fick ögonkontakt och hon nickade och frågade om hon kunde dela ett ord med mig och sedan profeterade både hon och hennes bönepartner och sa att ”Gud är så stolt över dig. Vägen du är på är så fantastisk och Gud vill verkligen bekräfta dig i det. Gud är så stolt över dig. Du är vacker och en stark person. Han vill bekräfta dig i din styrka.”

När de var klara tittade mannen på min blankett på sitt urklipp, uppenbarligen osäker på vad han skulle skriva ner, frågade mig om jag fortfarande kände någon smärta. Jag påminde honom om att jag inte upplevde några symptom när jag kom in men att jag var tacksam för profetian, eftersom det var tredje gången jag fick detta budskap om Guds godkännande för min väg. Han nickade, klottrade något på formuläret och jag blev avfärdad, och märkte att mina vänner var de enda kvar i rummet som inte var en del av städteamet.

Höst:

När mitt böneteam avslutade handpåläggningen, erbjöd kvinnan sig att profetera: ”Räkna med genombrott. Gud vill att du ska veta det, förvänta dig genombrott i din hälsa, i ditt liv i allmänhet, allt det där. Räkna med genombrott.” Jag tackade dem alla och de verkade återigen skakade av berömmet och sa omedelbart "Tack, Jesus." Jag fick senare reda på att anledningen till att de var obekväma var för att jag erkände deras roll i att underlätta helandet – något som inte är tänkt att hända eftersom det är Jesus som gör allt.



Vägen fram till Betelkyrkan foto av Annika Mongan

Annika: Vi var bland de sista som lämnade Betel den dagen och pratade om det under de långa timmarna av vår bilresa hem. Vi jämförde våra åsikter om kristendom och bemyndigande, konceptet att allt energiarbete utförs av Jesus, hur kristna inte aktivt studerar "hur man" eller energiarbete, ursprunget till pingstteologi och praktik, och inflytandet av "överkultur" och amerikansk kapitalism om evangelisering. Ännu i dag, flera månader senare, fortsätter vi att återkomma till våra upplevelser på Betel.

Autumn:

Det här var en fascinerande upplevelse för mig. Och jag förvandlades som ett resultat - men inte på det sätt som kristna kan förvänta sig eller hoppas. Jag är inte längre rädd för den energin. Jag började känna igen det tankesystem som kristna ägnar sig åt och varför många kristna ägnar sig åt förtryckande beteende utan att inse det. Och jag är förvånad över att trots alla dessa främmande och till synes frånkopplade strukturer kan de nå djupare sanningar. Jag tvivlar nu inte på att åtminstone några av de mirakel som de hävdar är sanna – är det, även om jag inte håller med om hur de uppstod. Men kanske viktigast av allt, jag ser dem som de ofullkomliga, strävande människor de är snarare än som de läskiga kristna evangeliska som förtrycker mig. Det ger mig hopp för framtiden.

Annika:

Vår resa blev inte alls som jag förväntade mig att den skulle bli. Jag blev chockad och förvånad över hur mycket mer företagskulturen har blivit sedan jag lämnade. Jag känner mig så mycket mer hemma med bristen på dyr och företagsinfrastruktur vid våra hedniska ritualer, kraften i att cirkla runt på en äng, enkelheten i en dans runt en eld, intimiteten i en ritual i någons vardagsrum.














Jag blev ledsen över att se den upplevelse av tillbedjan jag en gång älskat i ett annat ljus. Jag ville verkligen förlora mig själv i denna extatiska upplevelse igen. Men även om jag inte gjorde det, fick jag en värdefull gåva. Jag kände en stilla men kvardröjande glädje över att veta att jag var mer hel och uppfylld än jag någonsin trodde var möjligt.

Till min besvikelse levde inte helanderummen upp till mina förväntningar. Jag trodde att det skulle bli mindre hype och mer faktisk helande och "mirakel". Jag har upplevt trosläkning i min egen kropp och har sett andra mirakulösa tillfrisknanden genom handpåläggning, vanligtvis i mycket mer intima miljöer. Jag hade sett fram emot att bevittna åtminstone några av dessa på Betel, men inget jag såg personligen verkade vara äkta utöver hypen. Men profetiorna var fantastiska.

Att vara tillbaka i en miljö där alla tillskriver Jesus allt och bara Jesus, påminde mig om hur hårt jag brukade försöka detsamma. Men att vilja släppa all handlingsfrihet och personlig makt fungerar helt enkelt inte. Medan ledarna på Betel predikade budskapet om att släppa taget, var det tydligt att de höll fast vid tillräckligt med personlig kraft för att vara i ledarskapet. Jag hade dock alltid försökt så hårt att följa undervisningen att jag blev maktlös och förvirrad. Att ha verktygen jag lärde mig i häxkraft för att känna energiflödet och ta ut det meningsfulla ur upplevelsen var förlösande och stärkande.

Och att till slut sändas iväg med en profetia som berättar för denna pånyttfödda häxa – för andra och tredje gången! – att Gud vet att hon är på rätt väg? Det gjorde vårt äventyr på Betel värt varenda minut.

https://www.patheos.com/blogs/agora/2015/07/born-again-witch-witches-at-a-pentecostal-church-healings-and-prophecies/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar