onsdag 27 juli 2022

Bethel Redding är en hajtank – Ve Bethel!





Gästinlägg - (Marsha West - Kristet undersökande Nätverk) Jag tänker på två ord som faktiskt beskriver Bethel Redding – hajtank.

Betels ”Powers That Be = Krafter som är till” (PTB) spenderar mycket av sin tid på att försöka komma på sätt att locka naiva kyrkobesökare till praktiseringar som Bibeln starkt förbjuder.

Betel församlingen i Redding Kalifornien drivs av spåmän som inte har några problem med att manipulera människor för att få deras surt förvärvade pengar - allt för att få sitt demoniska – hoppsan – kyrkliga imperium att växa. Dessa män och kvinnor har inga problem med att vrida på skriften till en teologisk kringla, i själva verket är förvanskning av skriften det de gör bäst.

Kyrkobesökare är kanske / kanske inte medvetna om att det de får lära sig inte är ortodox biblisk kristendom. Tvärtom. Det de får lära sig är rent kätteri! Och de lär sig det av vargar i fårakläder som beskriver sig själva som pastorer och tjänsteledare. I Betels hajtank lär man sällan, om aldrig, ut den sanna innebörden av det som finns i skrifterna. Beteliter får inte lära sig vad författaren till texten avsett att stycket ska betyda, från de på scenen. Termen för detta illdåd är eisegesis. Var noga uppmärksam på CARMs definition:



Eisegesis är när en person tolkar och läser in information i texten som inte finns där. Ett exempel vi kan se är; 1 Kor.8:5 ”Ty om ock några så kallade gudar skulle finnas, vare sig i himmelen eller på jorden - och det finnes ju många »gudar» och många »herrar»" . Med den här versen tar till exempel mormonerna med sin förutfattade uppfattning om existensen av många gudar till denna text och hävdar att det står att det finns många gudar. Men det är inte vad det står. Det står att det finns många som kallas gudar. Att bli kallad gud gör inte något till en verklig gud. Därför lär inte texten ut vad mormons lära säger, och de gör sig skyldiga till eisegesis, det vill säga de läser in i texten vad den inte säger. Jämför med

Exegesis innebär i huvudsak att använda orden i skriftens text, genom linsen av deras ursprungliga sammanhang, för att bestämma deras avsikt. Med andra ord, om man analyserar skriften exegetiskt, kommer man inte till texten med några slutsatser. De låter själva texten avslöja vad skribenten avslöjar för läsaren. Genom att göra detta läser vi inte in något i Skriften som inte fanns där tidigare, och vi studerar innebörden av det avsnitt som var avsett för en specifik publik.



PTB, som är starkt påverkad av demoniska krafter, är skickliga på eisegesis! De är också skickliga på dubbelspel, bedrägeri och rent ut sagt att ljuga.

Dessa "kyrkliga" ledare är fullt medvetna om att de i urskillningstjänster har kommit på dem och att vi regelbundet rapporterar om deras missgärningar. Trots det växer hyperkarismatiken, inte bara i USA, utan globalt. Allmänheten måste varnas för att denna rörelse som inte bara är obiblisk, utan att dess undervisning är kättersk. Människor som går på Betel Redding och dess rot- skottvilka är många - måste få att förstås att de rekryteras till den nya apostoliska reformationen - och bli varnade för att de behöver springa så fort som deras ben kan bära dem, bort därifrån.




Vilket för mig till Protestia, en polemik och urskillningstjänst som håller falska lärares fötter mot elden. Protestia rapporterade nyligen om ett system för att tjäna pengar som Betel främjar:



Betel församlingen i Redding, Kalifornien, har många sätt att tjäna pengar på. Det måste de, eftersom de redan har brutit mark på sin helt nya $96 000 000 campus och ”apostoliska träningscenter”. För att förhindra att landet med mjölk och honung blir uttorkat har den stora Betelförsamlingen med ca 12 000 medlemmar över 90 ministerier, varav många bara verkar existera för att skaffa kapital. Vi skrev om en igår – där de tolkar drömmar för 125 dollar = ca 1300 kr.

Vi har upptäckt ett nytt initiativ, det ”profetiska labbet”. Församlingen erbjuder avancerade kurser i att profetera i en laboratoriemiljö vilket baserats på deras bästa experiment och profetiska försök och misstag så att de försiktigt kan finslipa och förfina sina färdigheter profetiskt - med hjälp av de vetenskapliga metoder, övningar och experiment som de har utvecklat. Enligt deras hemsida:

"Prophetic Lab är ett initiativ från Aqua Regia, ett andligt underrättelseföretag som låser upp praktiska lösningar för kunder genom djupgående profetiska rapporter, genomgångar och konsultationer.

Det profetiska labbet startades i Bethe, Redding. "Det profetiska labbet på nätet är en mycket interaktiv, virtuell upplevelse designad för de som är intresserade av att finslipa sin förmåga att höra Guds röst både för sig själv, andra och lösningar. Genom profetisk träning, experiment och lagövningar kommer deltagarna att växa i förtroende över sin profetiska förmåga.

"Onlinelabbet har samlat de bästa övningarna, experimenten och aktiveringarna som vi har testat och använt för att förfina vår förmåga att höra Guds röst under de senaste tre åren, till en enda upplevelse."

Dolt i vetenskapligt språkbruk drivs det profetiska labbet av Lindsey Reiman, som är grundare av det andliga intelligensföretaget Aqua Regia (Aqua = vatten) och medgrundare av SQ institutet. Kampanjen säger att Reiman tillbringade "år under mentorskap av Betelförsamlingens profetiska chef, Ben Armstrong, och har personligen gått i spetsen för användandet av många av de metoder som lärts ut under laborationen." Kris Valloton, Betels huvudprofet, undervisar i en av klasserna. (Källa: https://protestia.com/2022/07/13/bethel-church-has-a-lab-where-they-apply-scientific-methods-to-the-prophetic-people-only-2750/)





Protestia listar labbets flera komponenter. Den som fångade mitt öga var de profetiska rapporterna. $2200 = 22.645 kr , $2750 = 28.306.30 kr, / beställning (gissar jag, det står custom enkom)

Det är mycket pengar att betala för en profilrapport från en demon – oj! – profet.

Efter att ha läst Protestias stycke tog jag ett djupt andetag för att lugna min själ. Jag har rapporterat om Bethel Redding i över ett decennium så ingenting de frammanar överraskar mig längre. Men tanken på att de debiterade människor nära 3 000 dollar för att påstås höra Herren / individ, ett företag eller en stad gjorde mig arg – rättfärdig ilska, förstås.

Hur kan man höra Herrens röst? "Genom en dubbelblind metod [vad det än betyder]...[och de hävdar] har det profetiska företaget ingen kunskap om individen, företaget eller stadens mottagare, annat än en identifieringskod."

Gode värld!
Det som retar mig är att godtrogna människor faktiskt tvingas att betala stora pengar för att "höra Herren" genom ett gäng charlataner som maskerar sig som moderna "profeter" - som låtsas att Herren talar direkt till dem. De som läser Bibeln vet att Herren motsätter sig magiska konster. Ta till exempel 2 Krön 33:1-7 där vi får veta att Manasse ”använde spådomar, omen och trolldom och handlade med medier och såna som höll på med svartkonst. Han gjorde mycket som var ont i Herrens ögon vilket retade Gud till vrede.”

Spådomar, omen och svartkonst är verktyg i det ockulta. Som nämnts kallar skriften den här sortens saker trolldom. Som ytterligare noterats, gör Gud det ytterst tydligt att de som är medier provocerar hans vrede.

Ve Bethel Redding!

Jag gläds inte åt att rapportera att huvudpastorn Bill Johnson förlorade sin hustru Beni den 13 juli, detta var den dag hennes  kamp mot bröstcancer - hon var en av Betels högre ledare. Förra året när Benis cancer kom tillbaka, delade Bill sin fasta övertygelse med allmänheten i följande uttalande:



Vi ber inte om ett mirakel. Det är redan köpt och betald. Hela det kristna livet för mig är att lära mig vad som finns i min ägo och vad som finns på mitt konto och hur man gör uttag, och det är hela det kristna livet.

Skuld och skam är falsk ödmjukhet, och det introducerar dig till en isolering till genombrott, och så vad du vill göra är att hålla dig borta från det … men vad vi med säkerhet vet är att gudomlig hälsa är vår del. Vi vet att inget vapen som reses upp mot oss kan blomstra. Vi vet att han skickade sitt ord som är finjusterat och speciellt utformat för Benis situation.

Han sände sitt ord och botade henne. Vi vet att genom Jesu sår - vet du att Jesu sår och lidandet, inte var nödvändigt för din återlösning? Det var nödvändigt för våra helanden. Döden på korset var nödvändig för vår frälsning - utgjutelsen av blod, men inte att lida av piskrapp. Piskrappen var för helandet. Det var för befrielsen.



Detta älskade vänner, är inte  "Jesu Kristi evangelium ” som läggs fram för oss på sidorna i den heliga skriften. Bill Johnson lär ut ett falskt evangelium som inte räddar någon.

Ve Bill Johnson!
Eftersom den här artikeln avslöjar hur Bethels PTB återigen lockar människor som går
till deras församling att göra ondska i Guds ögon, och mina ord tydligt förmedlar den ilska jag känner över vad som händer där, kommer jag att väga min ilska mot följande hängivenhet från Charles Spurgeons; Morgon för morgon för 13 juli:
”Gud sade till Jona: Har du rätt att bli arg?” — Jona 4:9.

Vrede är inte alltid eller nödvändigtvis en synd, men den har en tendens att släppas lös, så när den visar sig bör vi vara snabba att ifrågasätta dess karaktär, med denna fråga: "Mår du bar av att vara arg?" Det kan vara så att vi kan svara "JA." Väldigt ofta är ilska galningens slagträ, men ibland är det Elias eld från himlen.

Vi gör väl när vi är arga på synden på grund av den orätt som den begår mot vår gode och nådige Gud, eller oss själva - eftersom vi förblir så dumma efter så mycket gudomlig undervisning; eller mot andra när den enda orsaken till ilska är det onda som de gör. Den som inte är arg på överträdelsen blir delaktig i det. Synd är en avskyvärd och hatisk sak, och inget förnyat hjärta kan tålmodigt uthärda det. Gud själv är arg på de ogudaktiga varje dag, och det står skrivet i hans ord: "Ni som älskar Herren, hata det onda."

Mycket oftare behöver vi frukta att vår ilska inte är berömvärd eller ens försvarlig, och då måste vi svara "NEJ." Varför ska vi vara griniga mot barn, passionerade mot tjänare och vredgade mot följeslagare? Är sådan ilska hedervärd för vårt kristna liv, förhärligar det Gud? Är det inte det gamla onda hjärtat som söker få herravälde, och bör vi inte motstå det med all kraft i vår nyfödda natur. Många professorer ger vika för humör som om det vore meningslöst att försöka göra motstånd; men låt den troende komma ihåg att han måste vara en erövrare på varje punkt, annars kan han inte krönas.

Om vi inte kan kontrollera vårt humör, vad har nåden gjort för oss? Någon sa till Mr Jay att nåden ofta ympades på en krabbstump. "Ja," sa han, "men frukten kommer inte att vara krabbor." Vi får inte göra naturliga svagheter till en ursäkt för synd, utan vi måste flyga till korset och be Herren att korsfästa vårt humör och förnya oss i mildhet och ödmjukhet efter hans egen avbild.

H/T Mike Ratliff

https://protestia.com/2022/07/25/bethel-redding-is-a-shark-tank-woe-to-bethel/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar