lördag 30 juli 2022

Det slutliga resultatet av att utöva kontemplativ bön !

 Detta är vad kristna ledare behöver veta 

av Ray Yungen 17 april 2018 av Lighthouse Trails författare

översatt av Ingemo med tillstånd från Lighhouse Trails

Med majoriteten av kristna högskolor och seminarier som nu tar in kontemplativ andlighet via program för Spiritual Formation, och med kristna ledare som Rick Warren och Beth Moore som stöder rörelsen, och med otaliga pastorer som ger ”tummen upp” till sina församlingar, är det inte hög tid att professorer, pastorer och ledare förstår vad slutresultatet av kontemplativ bön är? Är det inte dags att de förstår att ledande kristna och kyrkobesökare som leds in på / går in på denna väg leder dem bort från korset, inte mot det. På Lighthouse Trails tror vi att det är tid för denna förståelse att inträffa.



Slutresultatet av kontemplativ bön är interspiritualitet. (Interspiritualitet = Allt igenom ”inneslutande andlighet”, ett interreligiöst koncept där en mångfald av andliga praktiseringar omfamnas för gemensam respekt för individen och delade aspekter över en mängd olika andliga vägar.) Om du verkligen har fattat det porträtt jag har försökt måla i mina böcker och artiklar, har du börjat se vad denna term betyder. Fokus för min kritik av mystisk bön måste förstås i ljuset av inneslutande andlighet.

Exakt vad är inneslutande andlighet? Förutsättningen bakom inneslutande andlighet är att gudomlighet (Gud) finns i allt, och Guds närvaro finns i alla religioner; det finns en sammankoppling av alla ting, och genom mystik (d.v.s. meditation) kan detta tillstånd av gudomlighet erkännas. Följaktligen är detta en premiss som är baserad på och upprätthålls av en upplevelse som inträffar under en självhypnotisk trans som länkar en till en osynlig värld snarare än till Bibelns sunda lära.

Det är viktigt att förstå att inneslutande andlighet är en förening av världens religioner genom mystikens röda tråd. Wayne Teasdale, en lekmannamunk som myntade termen inneslutande andlighet, säger att inneslutande andlighet är "den andliga gemensamma grund som finns bland världens religioner." 1 Teasdale, när han talar om denna universella kyrka, säger också:

Hon [kyrkan] har också ett ansvar i vår tid att vara en bro för att försona den mänskliga familjen. Anden inspirerar henne genom tidens tecken att öppna sig för hinduer, buddhister, muslimer, sikher, jainer, taoister, konfucianer och ursprungsbefolkningar. Som matris [en bindande substans] borde kyrkan inte längre se medlemmar av andra traditioner som utanför hennes liv. Hon borde främja studiet av dessa traditioner, söka gemensamma grunder och parallella insikter. 2 (min betoning)

En artikel i min lokaltidning avslöjade hur väl inneslutande andlighet har blivit mottagen i vissa kretsar. En presbyteriansk äldste som beskrevs som en "andlig direktör" gjorde det klart när hon sa:

Jag har också ett starkt intresse för buddhism och gör en sittande meditation i Portland [Oregon] så ofta jag kan. Jag ansåg mig vara ekumenisk inte bara i den kristna traditionen, utan med alla religioner. 3 (min betoning)

Det finns en djupgående och överhängande fara som äger rum inom kristendomens murar. Läran har blivit mindre viktig än känsla, och detta har lett till ett mystiskt paradigmskifte. Sund doktrin måste vara central i denna debatt eftersom New Age har en mycket idealistisk sida av sig, som erbjuder ett mystiskt tillvägagångssätt för att lösa mänskliga problem. Alla vill vi väl ha våra problem lösta, eller hur? Det är den praktiska aspekten jag skrev om i förra kapitlet – en till synes direkt väg till ett lyckligt och tillfredsställt liv. Men man kan främja Guds egenskaper utan att faktiskt ha Gud.

Människor som främjar en antagen gudfruktig form av andlighet kan verkligen komma emot Kristi sanning. Hur kan du då vara säker på vad du tror och utövar är av Gud?

Det kristna budskapet har varit tydligt från början – Gud har sänt en Frälsare. Om människan bara behöver utöva någon form av mystisk bön för att få tillgång till Gud så var Jesu Kristi liv, tjänst, död och uppståndelse en fruktlös, ihålig strävan.

Sund kristen lära kommer från förståelsen att mänskligheten är syndig, fallen och skild från Gud. Människan behöver ett frälsande verk av Gud! En lära som panenteism (Gud är i alla) kan inte förenas med Kristi fullbordade verk. Hur kan Jesus då vara vår Frälsare? New Age-beståndsdelar kommer att säga att Jesus är en modell för Kristusmedvetande, men Bibeln lär att han är mänsklighetens Frälsare. Därför kan panenteism inte vara en sann doktrin.

Problemet är att många välmenande människor omfamnar panenteismens lära för att det låter så bra. Det verkar mindre trångsynt från Guds sida. Ingen lämnas utanför – alla är kopplade till Gud. Det finns en stor dragningskraft i detta meddelande. Ändå lär inte Bibeln ut en universell frälsning för människan. Däremot sa Jesus:

Gå in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många är de som gå fram på den; och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få är de som finner den. Matt 7:13-14Kristi budskap är motsatsen till dessa universala läror. Många människor (även kristna) idag tror att bara ett fåtal riktigt dåliga människor kommer att skickas till helvetet. Men i Matteus gör Jesu ord det klart att det inte är så.

Medan Gud sände sin Son, Jesus Kristus, för att dö för världens synder, sa han inte att alla skulle bli frälsta. Hans ord är tydliga att många skulle förkasta den frälsning han gav. Men de som är frälsta har fått "försoningens tjänst" (2 Kor 5:18) och det vädjar till de som går förlorade (2 Kor 4:3).

Det kristna budskapet är inte samadhi, zen, kundalini eller den kontemplativa tystnaden. Det är korsets kraft!

Ty predikan om korset är en dårskap för de som går förlorade; men för oss som är frälsta är det Guds kraft. (1 Kor 1:18)

Ja, förgås, och inte bara omedvetna om sitt sanna jag.

I en opinionsundersökning beskrivs de uppseendeväckande resultaten hur amerikaner faktiskt ser på Gud. Tidningen ”Spirituality and Health = Andlighet och Hälsa” anlitade en ansedd opinionsundersökningsorganisation för att mäta den amerikanska allmänhetens andliga övertygelse. Denna nationella undersökning avslöjade att 84 procent av de tillfrågade trodde att Gud var "överallt och i allt" snarare än "någon någonstans". 4 Detta betyder att panenteism nu är den mer populära synen på Gud. Om det är sant, så lutar en hög andel av evangeliska kristna i Amerika redan mot en panenteistisk syn på Gud. Kanske är många av dessa kristna oklara om Guds sanna natur.

Hur kan denna mystiska revolution ha kommit till? Hur kan detta perspektiv ha blivit så utbrett? Svaret är att under de senaste trettio eller fyrtio åren har ett antal författare slagit djupt an hos miljontals läsare och sökare inom kristendomen. Dessa skribenter har presenterat och främjat den kontemplativa synen i en sådan utsträckning så många nu ser det som det enda sättet att "gå djupare" in i det kristna livet. Det är de som får män och kvinnor att kasta sig in i kontemplativ praktik. Det är deras budskap som leder människor att uppleva "ljusen" och den "inre rådgivaren!"

Finner du det som utgetts av Lightuose Trails och deras författare intressant så finns det nu inlagt på svenska på egen blogg; https://fyrhusstigen.blogspot.com

Slutnoteringar:

1. Wayne Teasdale, “Mysticism as the Crossing of Ultimate Boundaries: A Theological Reflection” (The Golden String newsletter, http://clarusbooks.com/Teasdale.html, accessed 10/2009).
2. Wayne Teasdale,
A Monk in the World (Novato, CA: New World Library, 2002), p. 64.
3. Jan Alsever quoted in
Statesman Journal, January 27th, 1996, Religion Section.
4. Katherine Kurs, “Are You Religious or Are You Spiritual?”
(Spirituality & Health Magazine, Spring 2001), p. 28.

(Photo from bigstockphoto.com; used with permission)

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=28151

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar