söndag 31 juli 2022

Fångad i kristen kultur !

skrivet av Don Pirozok

översatt av Ingemo

















Vad händer när kristna fångas i nätet av en kristen rörelse som har fört in dem under sitt inflytande och kontroll? Vissa saker som representeras som den kristna tron, och accepteras av en massa folk, visar sig inte vara den autentiska kristna tron. Ett bra historiskt exempel är den mörka medeltiden och det ”så kallade” heliga romerska rikets förföljelse genom inkvisitioner, heliga krig och till och med brännande av oliktänkande på bål. Historien har visat att populära kristna miljöer kan fyllas med konstgjorda traditioner och filosofier som levs ut av kristna i trons namn.

Moderna exempel på kristna förfalskningar som har lurat miljontals folk, de sista dagars heliga som också kallas mormoner, Jehovas vittnen eller JWs, som anses vara kristna kulter av ortodox kristendom. Men kristna miljöer som är mer ortodoxa som är "avstängda och uppvisar mer kontroll och inflytande" finns också i protestantiska kristna grupper. Jag har gått tillräckligt länge med Herren för att ha gått igenom den karismatiska kyrkans "shepherd movement =herderörelse". Denna kultur av inflytande "fångade" miljontals kristna på 70- och 80-talen, allt utfört i namn av apostlar, apostolisk regering, auktoritet och underkastelse till kyrkans ledare. Låt oss inse det, herderörelsen uppvisade "kultliknande beteende" inom den karismatiska rörelsen. Även om dess ledare undervisade om föddpånytt-läran, dop i den helige Ande med tungotal och många andra ortodoxa karismatiska teologier.

Vad är ett av de främsta kännetecknen för kristna miljöer som har avfallit och drivit bort från den sanna autentiska tron? Ett av de första tecknen är när kristna "upphöjer en man", till en plats som Gud aldrig har tänkt sig. När kristna i mängder följer en man i sådan utsträckning får de inte ifrågasätta "läror, eller praxis" eller problem med "sin ledare" utan hot om misstroendevotum och till och med offentlig tillrättavisning. Varje person inom denna typ av "personlighetskult" har lärt sig att stå på gränsen, och inte ifrågasätta lärorna och motiven hos mannen på toppen. System har införts som "förbjuder alla inom gruppen att ifrågasätta ledarskapet."

Nu kanske du tror att allt detta gjorts med en negativ betoning, som att de kristna i det här samhället tvingats att anpassa sig. Men detta är inte nödvändigtvis det som i verkligheten pågår, många kristna kanske avgudar sin ledare och gör honom till en hjälte, eller till och med större än livet och vägrar att erkänna några verkliga problem eller till och med förbiser uppenbara synder. Jag har sett just denna situation många gånger inom den moderna karismatiska rörelsen, ledare som har upphöjts till avgudadyrkan som har lyfts upp till influenser och kontroll som kränker kyrkans sanna huvud, Jesus Kristus.

Hur kan du säga att den här mannen blir idoliserad? När de utanför pekar på falska doktriner och falska seder och till och med synd och bedrägeri med "sin ledare" och gruppen försvarar "mannens image och rykte". Låt oss inse att det som är sekt, eller personlighetskult, eller Neo karismatisk rörelse, följer läran från mannen på toppen även om den har avslöjats som en "avvikelse från den sanna kristna tron."

Vad mannen på toppen säger är evangeliets sanning, även när den inte är det.

Slutligen är dessa nya karismatiska rörelser praktiskt taget inte möjliga att korrigera, eftersom inflytandet och kontrollen de har över sina karismatiska anhängare har förblindat dem för sanningen. När en person inom rörelsen vaknar upp till bedrägeriet börjar de uttrycka sina bekymmer från insidan. Naturligtvis leder detta till att de utestängs och slutligen "markeras av gruppen" som att de splittrar och är bråkmakare. Knappast kan en kristen våga tro att denna "grupp har blivit lurad i massan" och bara följer en man på bekostnad av att följa Herren. Naturligtvis har de alla förförts till att tro att deras upphöjda ledare är Guds man av tro och makt.

Låt oss vara ärliga, tusentals karismatiker har lämnat den nya apostoliska reformationen över just dessa frågor när de vaknat upp till bedrägerierna inom den nya karismatiska rörelsen. Nivån av "avgiftning" kan vara mycket svår, eftersom de måste renas från de demoniska influenser som har förfört rörelsen med förförande andar och demoners läror.

Kanske tillhör du en av dessa karismatiska som har kommit ut och går igenom uppvaknandet och avgiftningen efter det. Jag vill bara bekräfta att denna typ av andlig krigföring är mycket verklig bland de karismatiska i vår tid. Du kan känna dig ensam och utfryst av dina tidigare vänner, och till och med avvisad av dina familjemedlemmar som fortfarande är instängda. Men du är inte ensam eftersom ett sant uppvaknande sker bland tusentals karismatiska som återvänder till sin "första kärlek och hängivenhet till Jesus Kristus."

2 Tim 4:1-5

1. Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus, inför honom som skall döma levande och döda, jag uppmanar dig vid hans tillkommelse och hans rike:

2. Predika ordet, träd upp i tid och otid, bestraffa tillrättavisa, förmana med allt tålamod och med undervisning i alla stycken.

3. Ty den tid kommer, då de icke längre skola fördraga den sunda läran, utan efter sina egna begärelser skola samla åt sig lärare hoptals, alltefter som det kliar dem i öronen,

4. en tid då de skola vända sina öron från sanningen, och i stället vända sig till fabler.

5. Men du, var nykter i allting, bär ditt lidande, utför en evangelists verk, fullgör i allo vad som tillhör ditt ämbete.












Don Pirozok från New Generation Ministries = Nya generationens ministerie, han är även författare.

https://www.facebook.com/don.pirozok/posts/5317079971679337

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar