söndag 24 juli 2022

Pånyttfödd häxa: Häxor på besök i en pingstförsamling – Känner Energin. del 2

 På grund av hur mycket från New Age och det rent ockulta som letat sig in i våra kyrkor, har jag nu översatt berättelsen om när några häxor besökte Bethel Redding i Kalifornien. I denna serie på tre delar, så delar denna häxa Annika och hennes vän Autumn sina känslor, hur de såg på energiflödet och annat. Det tragiska i detta är att Annika växte upp med att gå till kyrkan, men sedan övergav den för häxkonventet, som hon nu tillhör. 

Detta ger en inblick i hur vi kan lura oss själva att tro att det vi upplever är biblisk kristendom, medans det i verkligheten inte är kristet alls. För samma ande kan inte var i hedendomen och kristendomen.

Det här är den andra delen av en serie i tre delar om vad som hände när några från mitt häxkonvent besökte en "andefylld" kristen kyrka. I den första delen skrev jag om vad som fick oss att besöka kyrkan och Autumn som inte har någon kristen bakgrund, och jag delade våra första reaktioner. I den här andra delen jämför vi anteckningar om vår upplevelse, hur vi kände och såg energiflödet. Vi går också igenom hur vi båda förstod predikan och hur vi tillsammans kunde förstå våra upplevelser.




Betel församlingen foto av Annika Mongan

Autumn:

En av de stora frågorna jag hade handlade om hur kristna gör magi är, hur kan de balansera energin hos stora grupper som den i Betel? Om du ska flytta energi för helande eller vilket syfte som helst, är det min uppfattning att energin måste förvaras, fokuseras och riktas, vilket kräver koordination av stor skala. Du har ett stort antal människor som inte riktigt har studerat någon av de förutsättningar jag har funnit nödvändiga för att skapa en solid förvaring. Det finns inga ankare, det finns ingen cirkel gjuten.

Med i huvudsak människor som slumpmässigt kommer in utan ens en grundläggande genomgång om vad de ska göra i början, hur skulle de kunna uppnå de olika former av spådomar och helande arbete som Annika beskrev för mig? Jag tror att kristna skulle säga att Jesus gör det, men min erfarenhet tyder på att gudomligt inflytande på dessa saker bara är en del av ekvationen. Hur skapar de det / gör utrymme för det?

Annika:

När Autumn frågade mig om hur karismatiska kristna skapar en behållare / förvaring, var hennes fråga inte riktigt vettig för mig. Tidigare hade jag alltid uppfattat energin under gudstjänsten som extatisk, vacker och helt säker. Det var en så bekväm upplevelse att bara förlora mig själv i tillbedjan, så hela denna idé om inneslutning, som jag kom att uppskatta i hedniska ritualer, verkade irrelevant med avseende på kristen tillbedjan.




Lovsånsteamet gör sig redo att spela foto av Annika Mongan

Autumn:

Denna ungefär 45 minuter lovsångsbit i början var mitt första tillfälle att se hur det fungerade. Först var mina sköldar uppe, och även om jag kunde se mekaniken som jag nämnde i del 1, förutom en vag känsla av energi som rörde sig någonstans, uppfattade jag inte riktigt energin. Men det här är vad jag var här för att lära mig om, så trots min rädsla började jag öppna mig lite för att känna av vad som pågick. Uppriktigt sagt var kraften i det som hände häpnadsväckande.

I min egen personliga uppfattning om magi var detta orange energi – känslan av färgen orange som kom från hela folkmassan – riktad uppåt mot scenen och ja, förmodligen till Jesus, var exceptionellt kraftfull. Vanligtvis känner jag bara energi som är starkt på toppen av arbetet som involverar 30-50 personer, till exempel vid en offentlig hednisk sammankomst, så att se så mycket energi flöda kontinuerligt var ganska överraskande. Färgen var också ovanlig; min uppfattning om hedniska ritualer är att apelsin är sällsynt; oftare uppfattar jag lila, blått, grönt och ibland rött eller gult.

Annika:

Lovpris och tillbedjan kändes alltid som en sådan orange upplevelse för mig. Redan när jag var barn kände jag att rummet fylldes med ett orange ljus när vi tillbad, och jag älskade det. När jag blev äldre längtade jag efter mer mångfald i färg, speciellt lila, blått och grönt. Jag minns att jag sa till min man då "Jag önskar att det fanns mer lila, blått och grönt i vår gudstjänst. Om jag någonsin kommer på ett sätt att få detta att hända, kommer jag att skriva en bok som heter "Gud är lila, blå och grön." Han trodde att jag var galen.

Den här gången var jag redo att återförenas med lite orange energi igen. Jag får massor av lila, blått och grönt i hedniska ritualer, och var upphetsad över värmen och "flytandet" av apelsin. Jag ville vara öppen för upplevelsen precis som om jag fortfarande var kristen, så jag satte inte upp några sköldar. Jag öppnade och kände in mig i den orangea energin och undrade om jag kunde komma in i den fullt ut även om låtarnas budskap var så främmande. Men något var fel.

Autumn: När jag började känna energin kände jag plötsligt att den ryckte i kanterna av mitt energifält och hotade att slita av den och bära bort den. Känslan var ganska stark och några tårar vällde upp i mina ögon när den orangea färgen sköljde över mig som forsarna i en flod. Oj där! Lite för öppet kanske. Jag jordade mig själv, tryckte ner mina rötter djupt så att jag kunde stå i den strömmen, och kunde fortsätta uppfatta den men inte längre riskera att svepas med av strömmen. Nu, helt jordad, kunde jag säkert se vart energin tog vägen och vad som hände utan att behöva vara rädd för det.

Annika:

Hur mycket jag än ville dyka ner i flödet kändes energin aggressiv för mig, som att den skulle riva ner min egen energikropp innan jag kunde uppleva den. Det verkade som om energin skulle vända den tredubbla själsanpassningen jag utövar som en del av min andliga väg. Jag skulle inte uppleva denna energi med min egen energikropp intakt och om jag släppte in den skulle den ta mig ifrån mig själv. Jag blev arg. Detta var inkräcktande, som tentakler som sträckte sig efter mig och försökte ta över. Jag satte inte upp någon sköld ännu, jag höll bara fast vid min egen energi.

Autumn:

När jag stod i den strömmen fick jag lite klarhet i syftet med allt detta. Den underliggande undertexten till vad de skanderade var "Jag är ingenting, Jesus är allt". Deras egen personliga kraft att få saker att fungera i världen behövde överlämnas till Jesus. Kraften de kanaliserade in i böntjänsten var inte som jag hade blivit lärd, hämtad från jorden och himlen, utan tömde dem avsiktligt på deras personliga kraft och energi. Det var det arbete de gjorde, och försökte i huvudsak skilja sig från sin egen makt, överlämna den till Jesus och vara helt öppna och tomma som ett mål för sig själv.

Jag undrade om det här är det tillståndet de anser vara rent och gudomligt inspirerat? Är deras mänskliga förmåga att älska andra människor, att bry sig om saker förutom Jesus och deras tillbedjan, att ens ha en kropp och njuta av att röra sig i den, bara i vägen? På magiskt sätt började det bli meningsfullt hur det här fungerade - du behöver inte balansera allas energi om det första du gör är att uppmana alla att ge upp allt och skjuta ut det ut i rymden.



En tavla i Betelförsamlingens korridoren, målad av D. Jensen foto av Annika Mongan

Annika:

Jag hade varit så exalterad över att komma hit och förlora mig själv i den orangea energin igen, men nu kändes det inte tilltalande längre. Jag kände hur besvikelsen sköljde över mig. Det fanns en sådan lätthet och lycka i att förlora sig själv i den där orangea strömmen, men jag hade aldrig insett kostnaden. Jag visste faktiskt inte ens vem jag var då, det var inte meningen att jag skulle veta, min identitet skulle vara enbart i Jesus. Numera vet jag vem jag är, och jag har jobbat hårt för att komma till en plats där jag gillar mig själv. Jag tänkte inte ge upp att vara med i gudstjänsten på grund av detta.

Autumn:

Mot slutet av den musikaliska delen var det några personer som dansade och rörde sig. Min känsla av vad som pågick var dock... tja. Det är verkligen svårt att säga det här för det känns som om jag dömer. Men det kändes inte autentiskt från dem - det kändes som kanske slumpmässiga muskelryckningar eller någon form av påtvingade "slumpmässiga" rörelser. I en häxkrets, där alla försöker uttrycka sig på ett autentiskt sätt, oavsett hur någon rör sig, brukar jag inte få den känslan. (Till och med människor som "försöker för hårt", visar tydligt det och det är äkta på sitt sätt.) Människor i det gymmet verkade så tomma på allt som var deras – vare sig det var intellekt, känslor eller ande. Ändå såg det inte ut som att folk såg på Jesus eller ens i sin Fetch (Ingemos tillägg; Fetch = personligen bundna andar som motsvarar karaktären hos den person som den är knuten till, dessa är med en person sedan de fötts, enligt Källa, längre ner.)- det fanns bara tomhet. Känslan var en spegelsal där alla försökte reflektera alla andra men det fanns väldigt lite där att faktiskt reflektera. Och igen, även om jag känner att det här är att döma, verkade det faktiskt avsiktligt.

Källa: https://aminoapps.com/c/pagans-witches/page/blog/familiars-vs-fetches/kw7X_ng8sGuLnNLoG3KRqRp0bX0g0XklRN

Annika:

När jag såg folk dansa kom tårarna i ögonen. Så många minnen. Lättheten, bekymmerslösheten, den där känslan av att sväva utanför mig själv, saligt åtskiljande / upplösande. Och nu skrevs sötman och renheten i dessa upplevelser om. Det var smärtsamt att uthärda. Sorg över förlusten, ilska över bedrägerierna och tacksamhet för mitt nya liv, allt bundet i ett knippe känslor som hotade att överväldiga mig.

Jag tänkte på när jag spelade musik på en konferens med Tony Campolo som huvudtalare. Efter att jag lämnat scenen började han sin predikan med att fråga om någon någonsin går ut för att hitta sig själv och kommer tillbaka och hävdar att de gjort det. Han menade det som en retorisk fråga som hånade hela konceptet, och konferensdeltagarna skrattade. det gjorde jag inte. Jag blev så upprörd över frågan att jag gick ut och ångrade mig över den. Den dagen bestämde jag mig för att bevisa att han hade fel, och det gjorde jag. Jag fann mig själv. Och precis som en person som hittar den stora pärlan (Matt 13:45), visste jag att jag skulle ge upp allt för den, inklusive renheten i mina minnen och dessa upplevelser av tillbedjan.

Autumn:

Direkt efter lovsångsbiten kom offerskålarna ut. Det här var den första delen av det som pågick som jag kände var otvetydigt en dålig idé. I återkrävande-traditionen skulle vi anse det som oetiskt att ha en ritual som i nästan en timme ägnas åt att avskaffa vår personliga makt följt av att ta människors pengar. Det skulle vara som att ha den sista porten vid en Inanna härstamning - ritualväsen ”Och nu är det dags att lämna över din plånbok. Underjordens vägar är perfekta och får inte ifrågasättas, vet inte?” Tja, värre än så faktiskt:  i berättelsen om Inanna återgår hon till makten. Medan den här kristna gudstjänsten verkade vara en enkel resa mot maktlöshet.

Annika:

När de tog fram offerskålarna blev jag arg på hur manipulativt det var. Jag skulle ha ogillat det redan när jag var kristen. Oavsett om det är till Jesu ära, som jag brukade se det, eller att ge upp personlig makt, som jag tänker på det nu, får tillbedjan aldrig tänkas vara ett sätt att locka fram pengar från människor. Att dra ekonomisk nytta av människor när deras energi förändras genom lovprisning och tillbedjan är ett synd.

Autumn:

När energiflödet avtog drogs offerskålarna tillbaka och predikan började. Jag blev återigen påmind om ett huvudtal från Apple när predikanten gick upp på scenen, omgiven av mörker flankerad av enorma glödande skärmar, till ett enkelt podium i glas med en engångsflaska vatten nära till hands. Och så kom folkmassan till rätta. Ämnet för predikan var hur man är i världen trots rädslan för hur andra tänkte om dig och hur man hanterar den rädslan. Naturligtvis som många av oss har jag också upplevt det: hur kan jag vara mig själv i en värld som inte alltid accepterar och uppskattar mig? Speciellt när jag har känt mig extremt maktlös var tanken på att vara ute i världen och säga min sanning skrämmande. Så jag tyckte att det var riktigt fascinerande att efter att allas personliga kraft hade sprängts ut i rymden att han helt klart skulle tala om hur man kan vara säker i världen.

Annika:

Predikan började riktigt bra och jag blev förvånad. Efter offerfiaskot förväntade jag mig en katastrof med ett peptalk för att ge oss pengar, men istället talade predikanten om vad vi kallar "rightsizedness = rättslig storlek" i ”Reclaiming = återkräva”. "Antingen gömmer vi oss eller så uppträder vi", sa han. Antingen gör vi oss själva för små, eller så blåser vi upp oss själva och gör oss för stora, men hur som helst så är vi inte i vår rätta storlek. Detta lät som en predikan om bemyndigande, vilket var överraskande och ironiskt med tanke på tillbedjans-tid – förvandlat – pengar drift. Jag började klottra anteckningar, förvirrad och undrade om jag hade varit för hård i mitt omdöme.

Autumn:

Jag kan minnas att jag under den där tidiga delen av predikan utbytte gillande blickar med Annika. Predikantens inställning till denna utmaning att vara autentisk började på ett sätt som jag kunde ta in. kände att folk borde ta itu med den rädslan. Men det blev päronformat för mig strax efter det. Predikanten betonade överväldigande förkastande genom en personlig relation med Gud. I synnerhet uppmanade han oss att ”vara föremål för hans kärlek”. Hur kan man älska ett föremål, undrade jag? Kärlek är inte en projektion, det är ett förhållande. Jag kan vara i kärleksfull relation med träd, växter, till och med min gamla gamla Mac-dator, men bara om jag inte behandlar dem som livlösa föremål. Men jag antar att det är vettigt i samband med den magi de gör: genom att ta av sig all personlig handlingsfrihet och makt blir de "objekt". Naturligtvis är verkligheten att dessa människor inte är föremål, så för att upprätthålla denna illusion måste sådana tjänster upprepas med jämna mellanrum.

Annika: ”Det enda sättet som jag skulle bry mig om vad folk tycker om mig är för att jag tvivlar på vad Gud tycker om mig. Jag gör det valet!" - Vänta, va? Sa predikanten just det?

Det som började som ett tal om bemyndigande förvandlades till en predikan om viljestyrka, utan att någonsin identifiera det som sådant. Om du inte känner dig bemyndigad, är det för att du inte litar tillräckligt på Jesus. Du måste sluta tvivla. Endast Jesus kan ge dig kraft. Sluta försöka. Du måste lita mer på. Sluta anstränga dig så hårt. Lita bara. Varför litar du inte mer på? Det är inte konstigt att du känner dig olycklig, du försöker för mycket, så sluta upp och låt Jesus göra jobbet. Försök hårdare för att inte försöka. Du försöker fortfarande för mycket, försök hårdare för att sluta försöka, annars kan Jesus inte uppfylla och ge dig kraft! Detta tema upprepades i 45 minuter.

Det här var något jag var bekant med. Viljans kraft, så framträdande i evangeliseringen. Det är den galna kognitiva dissonansen mellan att få höra att du samtidigt försöker för hårt (det är bara av nåd) och att inte försöka tillräckligt hårt (om det inte fungerar, ja, det är väl inte Guds fel?).

Autumn: Under resten av predikan vet jag att jag gick igenom ett antal kamera värda uttryck av förvirring, skräck och direkt vantro till hur någon samtidigt kunde säga åt folk att låta saker hända, men om de inte hände ett visst sätt var det deras eget fel. Predikanten gav några exempel på hur den här tekniken hade fungerat för människor han undervisat eller predikat för tidigare, men vid det här laget började jag bli ganska uttråkad av hans hamrande om detta tema. Jag kollade istället in den gigantiska nedräkningsklockan över kontrollbåset (har de ett kontrollbås?!) och väntade på att den skulle närma sig noll.




Gudstjänstens nedräkningsklocka av Annika Mongan

Annika:

Jag fortsatte att snegla på nedräkningsklockan, sprängfylld av frågor till Autumn, otålig att veta vad hon tyckte om allt detta. När timern äntligen närmade sig noll slutade predikan och predikanten bad en avslutande bön och jag drog en lättnadens suck. Men Gudstjänsten var inte över än, nu var det dags för folk att svara. Predikanten upprepade några av sina teman och bad människor att komma fram för att bli föremål för hans kärlek, för att öppna upp för Guds välsignelser. Han utfärdade en inbjudan att underkasta sig Gud och att låta sitt värde definieras av Jesus ensam. Människor strömmade fram, några av dem grät, några på knäna, många med armarna höjda mot himlen. Lovsångsteamet började spela igen och folk på scenen sträckte ut händerna mot publiken och gestikulerade att Guds välsignelser regnade ner över dem. För några år sedan skulle jag ha varit bland dem som rusade fram för att ta emot, men inte idag.

Autumn:

Samlad runt predikanten och "lovsångsteamet", upplevde församlingen den sista biten av energirörelse för natten. Jag uppfattade små stänk av grönaktig energi som stänkte ner från predikanten och lovsångs-teamet (inte från någon gudomlig källa, kan jag tillägga). Det verkade så litet jämfört med vad som hade getts upp. Jag undrade hur någon kunde känna sig som om detta var ett välgörande utbyte. När jag nämnde denna observation för Annika sa hon att när man är så tom kan till och med en liten bit av energi som kommer in kännas enorm. Jag antar att det är vettigt. Om värdet på en aktie går ner 99 % en dag och sedan går upp 300 % nästa dag, verkar det som om den andra dagen var en enorm vinst. Men du har fortfarande förlorat 96 % av det ursprungliga värdet. Kanske kom folk i församlingen inte ihåg vad de förlorade tidigare, tänkte jag. Men nu börjar jag inse att det inte är så att de inte kom ihåg det - de värderade det inte. De värderade inte alls sin personliga makt som något för sig själva. I denna tros-struktur används personlig makt enkom som något som är bra för att prisa Jesus med.

Annika:

Även nu, flera månader senare, vet jag inte vad jag ska göra av Autumns observation av energin som hände efter predikan. Jag uppfattade aldrig något grönt och märkte inget strössel. Att det såg ut som en liten mängd för Autumn förvånade mig också. Jag minns de gångerna, det vi kallade "tjänstetid" eller "blötläggning av Anden", som en otroligt kraftfull och energifylld upplevelse. Kanske fanns det en annan kvalitet på energin? Kanske det som Autumn uppfattade som grönt var så främmande för vår orangea energigivning att det fick en enorm inverkan? Jag har fortfarande ingen aning.

Hennes tolkningar är meningsfulla för mig, men ibland är de smärtsamma att ta till sig. Vi pratar om något som jag brukade älska så mycket att jag ägnade hela mitt liv åt det. När jag läser igenom våra reflektioner låter de så negativa, och det krossar mitt hjärta. Jag gick inte till Betel för att ytterligare distansera mig från kristendomen, jag gick av motsatt anledning. Jag ville återta en del av skönheten, och istället fann jag mig själv fokusera på hur det jag en gång älskade nu känns så fel.




Sacred Starbucks = heliga Starbucks" "HeBrews = HanBrygger" foto av Annika Mongan

Jag sov knappt den natten och funderade över konversationer och upplevelser i mina klara drömmar. Nästa morgon gick vi tillbaka till Betel och anmälde oss till helanderummen, kända över hela världen för mirakel som inträffade när bön-predikanter profeterar över människor och lägger händerna på dem för helande. Vi kommer att skriva om profetiorna vi fick och helandetjänsten i del 3.

https://www.patheos.com/blogs/agora/2015/07/born-again-witch-witches-at-a-pentecostal-church-sensing-the-energy/


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar