måndag 22 maj 2023

Vad är Visio DIvina?

Visio Divina bjuder in tittaren till "gudomligt seende", eller se med "hjärtats ögon", den delar sina rötter med den mycket äldre  "Lectio Divina". Detta är mycket populärt inom katolska och östortodoxa kyrkor och samhällen. Men det växer nu även inom protestantiska kretsar.

Gudomligt seende eller se med hjärtats ögon, är inte alls kristet. Våra hjärtan är väldigt bedrägliga och ondskefulla över allt annat (Jer 17:9-10) säger skriften oss. 

Lectio divina kräver en långsam, noggrann interaktion med skrifterna genom meditation och bön, vilket låter ett ord eller en fras stiga upp i ens medvetande, ett heligt ord som kan avnjutas och granskas. Läs mer här; 

https://monalola62.blogspot.com/2017/11/lectio-devina-vad-ar-det.html

Detta är inte heller kristet.

Visio divina inbjuder på liknande sätt personen att möta det gudomliga genom bilder . En bön-artat betraktelse av och interaktion med ett fotografi i tidningen, genom en ikon, ett konstverk eller annan visuell representation gör att betraktaren kan uppleva det gudomliga på ett unikt och kraftfullt sätt. Man uppnår det rikaste bönlivet genom multisensoriska förbindelser med Gud.

Vi kan inte visualisera oss till en upplevelse eller kontakt med Gud, hur inbjudande det än låter för såna som mig. (Jag älskar konst och titta på bilder av många olika slag.) 

Sättet som du ber på i detta är med dina ögon, en bild säger ju mer än ord. Istället för att som i Lectio Divina långsamt och noggrant interagera med skriften genom meditation och bön, så gör man detsamma, fast fokuset ligger på en bild och bilden låter tankar komma upp i ens inre. Det kan beskrivas som Guds sätt att visuellt ta oss till en djupare nivå.

Istället då för att fokusera på ett bibelord, så ska jag ha mitt fokus på en bild av något slag, sedan ska jag meditera över detta. Det är inte ett korrekt sätt att be till Gud på. Att nå en djupare nivå har mer att göra med din inre kristus, en kristus som är i allt och över allt.

Panteism är en gudsuppfattning där hela naturen, världen eller universum är besjälat av ett transcendent andligt väsen, i vilket allting är ett. Panteism är en åskådning som hävdar att Gud och universum är ett.

Panenteism är en uppfattning inom religionsfilosofin, som menar att Gud både omfattar hela universum och transcenderar detsamma. Begreppet myntades ursprungligen av Karl Christian Friedrich Krause. Den förstnämnda tanken, likställandet av Gud och universum, har hämtat inspiration från panteismen.












Inspirationen kan hittas genom olika typer av foton, bilder, konst, textilier och glasmålningar. Många använder bilder av ikoner eller Jesus och lärjungarna. Men man kan även använda abstrakt konst, eller sätta sig i naturen och ta en sorts mental bild, av det man ser på.

En del skapar sig speciella portföljer för att samla bilder och foton i, att använda sig av. Vissa skriver ner saker och för en slags journal över vad de upplever och får i denna sorts meditativ bön.

På en sida som jag tittar på så väljer personen att be Gud om rätt bild, för den sinnes-stämning som den befinner sig i just då.












Visio divina kan utövas individuellt eller med en liten grupp eller gudstjänstmiljö Skriften kan också paras ihop med bilden för att betraktaren ska kunna reflektera över skriften genom konsten. lyssna efter Guds röst. Tystnad är en viktig aspekt för att på ett bra sätt kunna utöva Visio Divina.

Hur gör man för att prova Visio Divina? Några enkla steg;

1. 

Välj en bild från en webbplats, av ett fotografi, målning, ikon eller målningar från naturen eller rent abstrakta, eller gå ut i naturen. Ta dig sedan till en bekväm plats där du inte blir störd eller distraherad. Koppla av. Blunda och fokusera på ditt andetag, det kan vara ett användbart sätt att centrera dig själv i det gudomliga.

2. 

Titta på bilden och låt ögonen stanna det allra första du ser. Håll din uppmärksamhet på den del av bilden som först fångar ditt öga. Försök att hålla dina ögon från att vandra till andra delar av bilden. Andas djupt och låt dig titta på den delen av bilden i någon minut. Du kan även sluta dina ögon, andas, rensa ditt sinne och be Gud att gå in i denna bönens tid med dig. Be Gud tala till dig genom denna bild.

3. 

Meditera över den del av bilden som har dragit till sig din uppmärksamhet. Tillåt Guds kommunikation att beröra dig djup därinne där Anden bor. Blunda gärna sedan, och fortsätt se den delen av bilden i ditt inre sinne över bilden i någon minut.

4. 

Öppna dina ögon och titta nu på hela bilden. Titta på hela bilden och låt den dra fram ett ord, en känsla eller en bild i ditt hjärta. Fundera över följande frågor:

◦ Vilka känslor väcker den här bilden hos dig?
◦ Vad rör bilden upp i dig, för fram i dig?
◦ Leder den här bilden dig till en attityd av bön? Om så är fallet, låt dessa böner ta form i dig. Skriv ner dem om du vill.

5. 

Be nu dina böner till Gud i en sista tid av tystnad. Ge röst inom dig åt de känslor som snurrar runt inombords. Fortsätt att titta på bilden medan du ber. Stäng sedan och vila ögonen en kort stund.

6. 

Vila och reflektera i Gud. När du avslutar din tid i bön, öppna dina ögon och titta igen på bilden. Vila i Guds närvaro när du reflekterar över denna bön-upplevelse. Fundera på hur du tar in detta i ditt liv. Du kan välja att skriva en journal om din upplevelse.

Som synes handlar det om att lugna sitt andetag, eftersom det är en form av meditation. Och vi behöver tystnad, inget utifrån som stör. Vi ska lyssna in vad våra bedrägliga, onda hjärtan säger till oss och utifrån detta be. Visualisering är ett viktigt hjälpmedel. Detta handlar inte om kristendom, vilket man också kan se på vart det har tagit sin början.


Källor; https://www.upperroom.org/resources/visio-divina

https://bustedhalo.com/ministry-resources/praying-with-your-eyes-how-to-get-started-with-visio-divina

https://www.pbrenewalcenter.org/blog/contemplative-prayer-the-five-steps-of-visio-divina/

https://www.prayerandpossibilities.com/pray-with-eyes-of-the-heart-visio-divina/n


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar