torsdag 18 maj 2023

Sann ekumenik måste börja med relationer ?

Varför och sedan när ska sann ekumenik börja i relationer? Skriftens sätt att se på sann ekumenik är att vi tillber i ande och sanning, d.v.s. alla behöver ha det sanna evangeliet.

https://www.varldenidag.se/ledare/dags-att-ta-kontakt-med-narmaste-internationella-forsamling/repwcp!VpmD0HmcttXkezfMeBRAg/?fbclid=IwAR0x6XgdXee4VOtJVYIg-ql8abWaMAG-iwItR8Z2UhxLhNInuHX6Bq6ynH8



Världen Idag, vet inte från vilken dag. Men jag läste insändaren och detta stod bredvid: Sann ekumenik måste ju ändå ta sin början i relationer, och vi som är hemmastadda här i Sverige behöver här ta det första steget.

Jag kommer att ta bitar ur artikeln, dock inte hela rakt av, vill man läsa den får man gå till länken. Artikelns utdrag/sammanfattning kommer jag skriva i rött. Det handlar om att välkomna alla in, vilket är bra.

Missionärer har sänts ut från flera modersamfund i Afrika, Sydamerika och Asien, som vi bör ta emot med öppna armar, eftersom vi i Sverige är så sekulariserade. Problemen de har är ofta relaterade till hyra av lokaler.

De upplever det svårt att få tag på en plats där de kan fira Gudstjänst, och många har fått nej när de har vänt sig till de etablerade kyrkorna för att få hjälp. Olika skäl finns för detta – kontakter har skötts på ett okänsligt sätt - en förväntan på att hyran gratis - skillnader i teologi och ledarskapssyn.

Här börjar problemen komma, inte nödvändigtvis samma teologi? Om vi inte har samma teologi, har vi då samma evangelium? Detta är en väl befogad fråga, då så många i dessa länder, som dessa missionärer kommer ifrån, har tagit till sig ”trons lära = TR” och ”nya apostoliska reformationens lära” = NAR” / evangelium. Eftersom dessa båda redigt avviker från den kristna sanna tron, och faller under kätteri, så är frågan väl befogad. Dessa två TR och NAR är de som vinner mest framgång över världen, och som säger sig ha en väckelse.

Skriften är klar att; Tiden är inne, den är nu här när sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning, ty såna tillbedjare vill Fadern ha. Joh 4:23-24

Alla församlingar behöver funderare över detta: Finns det internationella församlingar i kyrkans närhet som vi kan stötta - inte nödvändigtvis genom erbjudan om något gratis utan genom visad god vilja? I många fall kan första steget vara att bjuda den aktuella pastorn på fika, för att på så sätt lära känna hans eller hennes hjärta.

Varför ligger vår början i att känna personens hjärta? Skriften säger oss redan allting som vi behöver veta om våra hjärtan. De är bedrägliga över allting annat och extremt ondskefulla. Jer 17:9-10 Och detta är inte enda stället som talar om våra hjärtan och deras kontakt till synden.

Matt 15:18-20 Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. För från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, sexuell omoral, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser. Sånt gör människan oren.

Joh 14:1 Låt inte era hjärtan bedrövas, tro på Gud, tro och på Mig. Det står ingenting här om att vi ska tro på våra hjärtan, eller någon annans heller för den delen.

Om vi inte tillber i ande och sanning, vilket är hur vi måste tillbe, då har vi inte samma evangelium och då gäller detta;

Matt 15:7-9 Hycklare! Jesaja profeterade rätt om er; Detta folk ärar sig med mina läppar men deras hjärtan är långt ifrån Mig. Deras vördnad för Mig är meningslös, för lärorna de lär ut är människobud.

Vi må ha en fri vilja i mångt och mycket, men inte när det gäller följa det som Gud säger i skriften, och då i synnerhet inte om vi överger Guds ord och låter vem som helst som vill predika, göra det i våra lokaler. Gud har anförtrott oss med sanningens ord, och det är det som vi måste predika och stå upp för.

1 Tim 1:13-14 Som mönster för en sund förkunnelse ska du ha de ord som du har hört av mig, i tro och kärlek i Kristus Jesus. Bevara det goda som anförtrotts åt dig genom den Helige Ande som bor i oss.

Om vi ger vår trovärdighet till de som inte håller sig till det sanna evangeliet, så hjälper vi till att föra andra vilse. Finns det såna som kan bli frälsta, trots dålig undervisning? Givetvis, för Gud är inget omöjligt. Men det är inte meningen att vi ska underlätta för andra att föra folk vilse.

Ur ett Guds-rikes-perspektiv borde det vara en klart överkomlig utmaning att hitta sätt att relatera även till de som inte kan sättas in i den svenska kyrkogeografin d.v.s. EFK; Equmenia, Pingst och så vidare, då dessa ju redan tillhör egna samfund i sina hemländer. Sann ekumenik måste ju ändå ta sin början i relationer, och vi som är hemmastadda här i Sverige behöver här ta det första steget.

Guds rike måste först och främst ha sina grundvalar på skriften och inte vika av vare sig åt höger eller vänster ifrån den. Vi lever i en tid då Guds ord är under allvarlig attack. Vi behöver ta vår ställning till skriften medans tid är. För om vi inte står på vad skriften säger, innan problemen kommer, så kommer vi ge efter för trycket.

Ordspr 4:20-27 Min son ta vara på vad jag säger, vänd ditt öra till mina ord. Låt dem inte vika från din blick, bevara dem i ditt hjärtas djup, för de är liv för den som finner dem och läkedom för hela hans kropp. Mer än allt som ska bevaras, bevara ditt hjärta, för därifrån utgår livet. Gör dig fri från munnens falskhet, låt läpparnas svek vara fjärran från dig. Låt dina ögon se rakt fram, rikta din blick rakt framför dig. Tänk på stigen där din fot går fram, låt alla dina vägar vara rätta. Vik inte av åt höger eller vänster, håll din fot borta från det onda.

Vänd ditt öra till mina ord = Vänd ditt öra till vad Guds ord säger.

Dessa missionärers församlingar har en hel del att ge till oss ”infödingar”. Inte minst genom att de i många fall är bedjare av Guds nåde. Tänk vilken förmån att ha en stark och väckelsedoftande bön-tjänst under sitt eget tak!

Om igen väckelse, det verkar vara det enda som folk är inställda på i sista tiden. Här i ordvalet ”väckelsedoftande” med andra ord, det luktar väckelse. Korrekt är dock att väckelse - om det skulle bli en sån, i den sista tiden? - när Jesus själv sagt att det vi har att vänta oss är ett stort avfall – så skulle det bli på grund av bön, för det är så det startad förr – Guds folk som hungrat efter mer av Gud, har bett – och det har smittat av sig.

Men en annan del av väckelse som det aldrig talas om är att Guds folk som bett, blivit överbevisade om att leva rent och heligt inför Gud. Ni ska vara heliga som Jag är Helig.

Är jag extremt kritisk? Det är möjligt. Men troligare är att vi är så okunniga i vad skriften faktiskt säger – att allting som verkar ha någon form av ande i sig duger, så länge som det låter kristet och använder ett kristet språk.

Guds folk går under i brist på undervisning. Hos 4:6 Om det var sant då, så är det än mer sant idag. Många, mig själv inkluderad (i tonåren) fick inte lära sig hur man skulle läsa bibeln för att förstå vad den sa och därför inte kunnat använda sig av det för att checka upp om de som de lyssnar på är sanna eller falska lärare, profeter och smorda. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar