fredag 5 maj 2023

Många frälsta på SatanCon i USA?

 Con i det här fallet står för ett speciellt event där de som tycker om samma sak samlas, jag har inte hittat någon bra översättning. Det kan vara alltifrån event med SciFi, vissa Tvserier, vanliga tecknade serier och så vidare.

Har precis tittat på en video, med frågan; Många frälsta på SatanCon?, i titeln. Sean Feucht säger att ”mörkret räds ljuset”, och att något mäktigt har hänt.

Jag hoppas det är sant att många, att det är som Sean säger, att rent av hundratals har blivit frälsta på detta event. Men vad eller rättare sagt vem har de blivit frälsta till?


Christopher ”Sean” Feucht är en musiker och fullt ut NAR. Han har varit relativt okänd utanför konservativa kristna cirklar tills för något år sedan. Han har varit, ifall han inte fortfarande är, lovsångsledare i Bethel Redding Kalifornien.

I denna video säger pratar han också om att binda och lösa. Men binda och lösa är ju en lagisk term för det judiska folket, vilket betyder att Petrus som fick rätten att binda och lösa, fick rätten att bestämma vad som var korrekt och fel angående utövningen av den kristna tron och läran.

Han talar även om den auktoritet som vi har i Guds namn. Men vi har inga speciella befogenheter i Guds namn. Vår uppgift är att förkunna evangeliet, så som det är. Att Jesus dog för våra synder, tog det straff som vi rätteligen förtjänar i vårt ställe, d.v.s. predika Guds ord och det är Guds ord som kan påverka en person så att den kommer till tro. Tro kommer ju av predikan och predikan i kraft av Guds ord. 

På vad sätt är han en falsk förkunnare?

Dels för att han ser Beni och Bill Johnson som sina andliga föräldrar och Mike Bickle från ”IHOP = internationella bönehuset” som sin hjälte. Han har gjort tjänst tillsammans med Shawn Bolz ungdomsledare på Bethel (om minnet inte sviker mig), Lou Engle, och andre pastorn på Bethel Kris Vallatton. Om han höll sig till bibeln skulle han inte leda andra till att lyssna på dessa falska förkunnare.

Han antar felaktigt från avsnittet i Samuel att David "förändrade atmosfären" över Saul när han spelade. Han skrev nyligen: "Jag kände det här SÅ STARK igår. Davids-tillbedjarna spelade...och du kunde bokstavligen känna rädsla, tyngd och förtryck falla av människor i det ögonblicket! Kan det här vara den timme som tillbedjarna och musikerna föddes till? Är det här vår tid att skriva, spela, sjunga och skapa ljud som David gjorde som förändrade atmosfären över Saul? JAG SÄGER DET ÄR PÅ!"

Flera lovsångsledare, precis som Sean tror att lovsång faktiskt åstadkommer någonting i den andliga världen. Så istället för att lovsjunga Gud och prisa Honom, används Davids-tillbedjan som en praktisering för att skapa andliga effekter. Denna lovsångsteknik är till för att attrahera Guds närvaro och föra folket in i tronrummet, så att Gud sedan kan manifestera sin kraft genom mirakler, befrielse, demoniskt förtryck och beroende av olika slag.

Men enligt bibeln så är detta inte tillbedjan. Gud är alltid närvarande genom den Helige Ande som bor i oss. Vi behöver därför inte jaga efter Guds närvaro. Utöver det så utlöser inte tillbedjan någon sorts speciell kraft för mirakler, helande och annat nonsens.

Hur är det då med förkunnelsen av evangeliet? Bibeln är klar över vad som gäller; genom att predika Hans ord och att den Helige Ande verkar i folk, till att de känner en nöd över synden i sitt liv.

På de event som Sean är med och spelar och sjunger, så går det ofta till så här; De sjunger, skriker och studsar runt. Sedan skriker de till folkmassan att springa fram, flera gånger, medans mängder av människor rusar fram. De som är på scenen skriker då att dessa blir befriade, frälsta, helade och av med olika beroenden. De ber sen en snabb bön (oftast om att Jesus ska flytta in i deras hjärtan).

Är detta verkligen hur folk blir frälsta?

Detta liknar mer emotionell manipulation än riktig sann omvändelse från synden. Inget av det är från Gud. Oftast efter denna typ av så kallade ”möten/evangelisation” går människor därifrån och tror att de är på väg mot himlen medan de i själva verket fortfarande är på väg rakt mot helvetet.

Har de insett att de är syndare och omvänt sig? Har de hört det fullständiga evangeliet och blivit påminda om att evangeliet kommer att kosta dem? Att Jesus inte kom för att uppfylla deras drömmar och göra dem lyckliga? Innan dessa människor går hem, är de anslutna till en kyrka som kommer att göra dem lärjungar och hjälpa dem att växa? Förmodligen inte.

En annan sak med Sean är att han är en av dem som nu skriker om att vi i sista tiden kommer ha en stor väckelse, tvärs emot vad skriften säger oss. Så det är inte en sak som är galet här, utan flera. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar