fredag 19 maj 2023

Pride i Västerås står inte för allas lika värde

 Pride i Västerås står inte för allas lika värde

https://www.varldenidag.se/nyheter/chefredaktor-vasteras-pride-star-inte-for-allas-lika-varde/repwdl!YsEvLcqRPUB@ve6NHp7ZCQ/?fbclid=IwAR1SiQrrUize0s7THFA56SCCZYCCBakXMQS6lWrWzjNw4zd5oNnkaaGBrf0












Vem är förvånad över att pride inte står för allas lika värde? Inte jag! Många av dessa har sin egen agenda, även bland de som kallar sig ”kristna”. Det enda HBTQ och pride överlag är ute efter, är att få speciell acceptans, men många i deras organisation är inte villiga att ge samma acceptans till andra, och det gäller även de som kallar sig ”kristna”.

Nej det är omvärlden som ska foga in sig efter det som dessa anser normalt. Ok, till viss del kan jag förstå det, de har fått stå tillbaka, så nu när de får utrymmet, vill de synas och höras.

De har samma rätt som alla andra att få synas och höras, men de behöver också som alla oss andra ta hänsyn. Yttrandefrihet är en sak, men påtvingas detta är för en del, lika stötande som det är för dessa att inte få ha sitt fria val.

Gud har gett oss alla ett fritt val, det inkluderar de som är i och för Pride och HBTQ, men varför måste alla andra backa upp detta? Det är den fråga jag har. Jag kan inte och har ingen rätt att köra ner bibeln i halsen på folk, men detta, det ska köras ner i halsen på mig. Vad är det för sorts logik?

Jag har inga problem med folk som har olika sexuell läggning, det är upp till dem och deras fria vilja. Men detta med pride-tågen där alla förväntas engagera sig, det har jag problem med. Jag vill inte vara tvingad till att delta i detta, något mer än jag vill bli tvingad att delta i sossarnas 1 maj tåg. Och då borde jag ha lika stor rättighet att välja, som de har.

Och att bryta ett samarbete med en hel tidning för att man har problem med en person? Är detta det vi andra har att vänta. Förena er, annars! Och vart slutar det i så fall? Hur långt har de rätt att pusha på oss, för att få in oss i ledet?

Ett populärt uttryck är; Ger man djävulen lillfingret, så tar han snart hela handen. Det är där jag befinner mig nu i tankegången. Så här gjorde de inte i början, men ”priden = stoltheten”, när den får härja fritt, får oanade konsekvenser.

Detta sticker i ögonen på mig, för jag tänker längre. Om det nu är framme i att man inte vill samarbeta med en tidning med mängder av anställda, på grund av en person, hur länge innan vi alla kommer tvingas ut för att delta i dessa pridetåg?

Jag instämmer med Daniel Nordström som är ”hemskt besviken, för att han trodde att Västerås Pride stod för att inkludera människor och inte vara fördömande, vilket är precis det de är. De dömer en människa som inte är dömd och har förutfattade meningar om personer.” Och de dömer även ut såna som förmodligen hade tänkt och kanske trots detta kommer ställa upp för dem och stå där och heja på, eller rent av gå med i tåget.

Det är som när en klass i skolan får ta straffet för att en elev betett sig illa. Vart ska detta sluta?

Nu har jag tyvärr inte kunnat läsa artikeln, så jag får leta på annat håll. Jag har tagit en sammanfattning inunder.

Fredrik Virtanen är krönikör på VLT, vilket gör att Västerås Pride avbryter samarbetet inför 2023 års festival.

https://www.vlt.se/2023-05-11/vasteras-pride-bojkottar-vlt

Fredrik Virtanen blev under den så kallade Metoo-hösten 2017, öppet anklagad för att ha våldtagit kulturpersonligheten Cissi Wallin. Det påstådda brottet skulle ha begåtts flera år tidigare. Förundersökningen hade, långt innan Cissi Wallins anklagelse blev offentlig, lagts ned eftersom bevisningen inte räckte för att väcka åtal. Fredrik Virtanen är alltså varken dömd eller friad i domstol för det han anklagats för. Även om någon skulle vara skyldig så kan man faktiskt förändras. Och är han oskyldigt anklagad är det jättehemskt.

Vi vill ju inte ha rörelsen emot oss, vi vill inte bli ifrågasatta på det sättet. Det här är ingen anklagelse, men det som har varit blir väldigt obekvämt. Det här är inte hela styrelsens ståndpunkt, det har blivit turbulent. Hellre fria än fälla” heter det, här låter det som att det är tvärtom? Ja, det blir tyvärr lite så.

Daniel Nordström säger att det är upp till Västerås Pride att bestämma vilka de vill arbeta med.

https://www.expressen.se/nyheter/vasteras-pride-bojkottar-lokaltidningen-besviken/

Vi har varit stolta sponsorer till Västerås Pride tidigare och det har känts bra. Det är en viktig sak att stå för, säger han och fortsätter: Jag trodde att Västerås Pride stod för att inkludera människor och inte vara fördömande, men det är precis det de är. De dömer en människa som inte är dömd och har förutfattade meningar om personer. Jag är oerhört besviken.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar