onsdag 24 maj 2023

Kyckling kyrka ? Vad i hela världen är det?

Ibland snubblar jag över saker som jag finner intressant som detta. En person fick en vision om att bygga denna kycklingkyrka, fast ja, det var menat att vara en duva, även om jag inte för ett öre tror på att det är en vision från Gud.

Kycklingkyrkan är ytterligare en produkt av en karismatisk vision, denna vision fick Daniel Alamsjah, han är nu ca 79 år (om han lever). Gud sa till honom att denna kycklingkyrka var uppfyllelsen av Jes 2:2

Jes 2:2 Det ska ske i den yttersta tiden att berget med Herrens hus ska stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Alla hednafolk ska strömma dit.

Mystisk övergiven Kycklingkyrka, byggd i den Indonesiska djungeln av en man som hade en vision från Gud. Detta är texten i inlägget översatt.

Väldigt många fann detta inlägg från Justin Peters väldigt roligt, jag fann det mer smaklöst. Inte själva inlägget som sådant, utan själva visionen, vilket fick många att skratta.


En kommentar ger mera information om detta; Jag försökte berätta för dem att det inte var enkom för de kristna, sa Alamsjah; jag gjorde rum för Muslimer, Buddister, Ateister, Katoliker, ja alla – den var menad att vara inkluderande.















Varför skulle Gud ge en vision om en inter-tro ( inter-tro inkluderar alla sorters religioner) kyrka?. Han var ju fundersam först enligt det jag nu tittat på, detta är den fråga han skulle ha ställt sig; Skulle Gud be mig bygga en kyrka som ska inkludera alla olika sorters tros-inriktningar? Är det den kristna Gudens sätt att agera?

”Byggarens vision var att kyrkan skulle se ut som en duva, inte en kyckling. Den bygg des på 1990-talet, Alamsjah fick drömmen 1988, och agerade på den. Byggnationen sattes på halt på 2000-talet och håller nu på att förfalla, och nej, den är inte färdig. Dock har den blivit ett riktigt turistmål. Namnet på kyrkan är Gereja Ayam vilket betyder ungefär kyckling kyrka.

Det finns en dokumentär om denna kyrka ”Into the inferno = ” från 2016, argumentet är där att kyrkan byggdes för att ha kontakt med vulkanen vilket duvans huvud pekar mot.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gereja_Ayam

I videon får man veta att kyrkan har kunnat börjat renoveras och färdigställas tack vare internet. Biljetterna kostar ca 10 kr och de pengarna har nu vuxit så pass mycket, tack vare turister som söker sig dit, så de har nu använts och används för att färdigställa projektet. Man får även i videon se ur det ser ut inne i kyrkan.















Många har antagit att denna kyrka är hemsökt, vilket den inte är. I början var såg han rent av drömmen/visionen som en hallucination. Han borde ha stannat där. Gud ger oss aldrig viooiner eller drömmar som går emot Hans eget ord.

Ett tyskt kemiskt företag kom dit med sitt team. Han tog sig till Alamsjahs hemby, och han blev medbjuden upp till Bukit Rhema (Rhema berget) för att se soluppgången. Då insåg Alamsjah att det var berget från hans dröm/vision. Han läste bibeln och bad och så landade han på;

Jes 2:2 Det ska ske i den yttersta tiden att berget med Herrens hus ska stå fast grundat och vara högst bland bergen, upphöjt över höjderna. Alla hednafolk ska strömma dit.

Den versen handlar ju om den yttersta tiden, strax innan Jesus återkommer. Och landet i fråga där berget befinner sig är Israel. Det har alltid handlat om det judiska folket.

Rhema Bukit ligger mellan de små Indonesiska byarna Kembang och Karangrejo och omges av nio olika berg, vilket Alamsjah förstod som en referens till versen i fråga.

Efter flera överläggningar fick han köpa tomten för ca 3.500.000 Rp = ca 20.000 kr då. Trots att han inte var någon arkitekt så ritade han kyrkan själv, för att den skulle bli så nära den vision han haft. Och byggnadsarbetet påbörjades 1992, men de hade många problem redan från början.

Här är också var han flera gånger får berätta att kyrkan skulle vara för alla, muslimer, buddister, hinduister, katoliker, ja alla.

Jag finner detta intressant. Idag håller det på att byggas (om den inte är färdig ännu) en kyrka för alla i Berlin (om jag kommer ihåg det hela rätt nu). Han var alltså redigt före sin tid med denna vision. Det visar oss klart på hur länge Satan har jobbat på att få till en inter-kyrka.

Arbetet fick avslutas på grund av avsaknad av likvida medel, ca år 2000. 2:a och 3:e våningen var då inte ens klara ännu och de 12 bönerummen i källaren var endast hål i marken.

När pengarna tog slut så började förfallet, eftersom det inte fanns någon som kunde ta hand om kyrkan och sköta den.

Alamsjah hade vid det laget bytt jobb och arbetade på ett rehabiliteringscenter i närheten. Han bad några av sina medarbetare att hålla sig i närheten av kyrkan och ta emot pengar för de som sökte sig upp det, det gav knappa 100/månad (vet inte vilken typ av valuta). I nästan två decennier så verkade det som att naturen skulle återta kyrkan, med klätterväxter och träd som började växa upp, inte endast utanpå och utanför, utan även inne.

2015 började det dock sprida sig via internet och medier, ”The Daily Mail = de dagliga breven” och Huffington Post släppte båda saker om kycklingkyrkan den 13 jul 2015. Detta drog till sig mängder av turister, upp till 2000/vecka, som alla betalade ca 10 kr var.

Alamsjah sa; På 90-talet läste jag den bibelversen, och försökte finna modet att fortsätta. Mina barn var arga på mig. Jag fortsatte säga till dem att detta är inte min plan, det är Guds. Det har gått 30 år och jag är glad att jag fortsatte. Tusentals turister kommer varje år för att be eller reflektera över sin liv. Mina barn respekterar nu, slutligen, vad jag har åstadkommit.

Är inte detta talande? Han säger att det var Guds plan, men i nästa andetag så är det han som har åstadkommit det. Det för mig låter inta alls som om det var Guds plan, utan hans plan, något som han ville åstadkomma.

https://www.atlasobscura.com/articles/who-built-the-chicken-church-indonesia

Lite extra bildmontage kommer under.






























Mer bilder finns här;

https://www.atlasobscura.com/places/gereja-ayam






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar