måndag 1 maj 2023

Thomas Merton - Kontemplativ, mystiker, panenteist

Översatt och inlagt med tillstånd, tillägg i rödaktig färg

"Vad Martin Luther King var för medborgarrättsrörelsen och vad Henry Ford var för bilen, är Thomas Merton för kontemplativ bön. Även om denna bönerörelse existerade århundraden innan han kom, tog Merton den ur sin klostermiljö och gjorde den tillgänglig till och populär bland massorna. Det är intressant för mig att många fortfarande tror att kändisstjärnan Shirley MacLaine var den som haft det största inflytandet i New Age. Men för mig, har det helt enkelt varit Thomas Merton som påverkat New Age-tänkandet mer än någon annan person på senare tid, decennier. Merton skrev en av de mest klassiska beskrivningarna av New Age-andlighet jag någonsin har stött på. Han förklarade:

"Det är ett härligt öde att vara en medlem av människosläktet, ... nu inser jag vad vi alla är ... Om bara de [människorna] alla kunde se sig själva som de verkligen är ... Jag antar att det stora problemet skulle vara att vi skulle falla ner och tillbe varandra ... I centrum av vårt väsen finns en punkt av ingenting som är orört av synd och av illusioner, en punkt av ren sanning ... Denna lilla punkt ... är Guds rena härlighet i oss. Den finns i alla."

Från ”A time of departing = en tid av avgång”av Ray Yungen(citerar Thomas Merton, ”Conjectures of a Guilty Bystander = Gissningar om en skyldig åskådare” (1989 års upplaga, 157-158)

Den katolske lekmannamunken Wayne Teasdale säger detta om Thomas Merton:

"Thomas Merton var kanske den största populariseraren av *interspiritualitet. Han öppnade dörren för kristna att utforska andra traditioner, särskilt taoism (kinesisk häxkonst), hinduism och buddhism."

[”Mystic Heart = Mystiska hjärtat: ”Discovering a Universal Spirituality in the World's Religions = Upptäcka en universell andlighet i världens religioner” - Wayne Teasdale]

Interspiritualitet, är ett interreligiöst koncept där en mångfald av andliga praktiker omfamnas för gemensam respekt för individen och delade aspekter över en mängd olika andliga vägar. Interandlighet innesluter allting.

OCH

Wayne Teasdale , som skrev ”A Monk in the World = En munk i världen” såg Thomas Merton som en av de ledande interspirituella visionärerna när Merton assimilerade "österns stora andliga klassiker i sin kristna förståelse, särskilt zenbuddhistiska, hinduiska vedanta*, yogatexter och taoistiska klassiker ." Wayne Teasdale sa också om Merton: "Han försökte medvetet relatera de mystiska insikterna från andra traditioner med sin egen kristna tro." s.181

Vedanta, vilket etymologiskt betyder slutet på Veda och även var en historisk period i Indien, är ett uttryck som i modernt språkbruk betecknar en riktning inom hinduisk filosofi med fokus på läsandet och analysen av äldre religiös litteratur, särskilt Aranyaka och Upanishaderna.

Kommentar från Ray Yungen

En kristen är tänkt att evangelisera de från österländska religioner, presentera dem med evangeliet snarare än att tillgodogöra sig deras mystiska insikter. Det var vad den stora kommissionen handlade om. Det är vad kärnan i vår opposition handlar om.

Som en rörelse tenderar de som utövar kontemplativ bön på det hela taget att utveckla andlig släktskap med österländska religioner, särskilt buddhismen.

Thomas Keating

Databas med böcker skrivna om Merton (på originalets sida på engelska)

Thomas Merton sa:

"Jag ser ingen motsättning mellan buddhism och kristendom ... jag tänker bli en så bra buddhist som jag kan."

(David Steindl-Rast, "Recollection of Thomas Mertons Last Days in the West = Hågkomsten av Thomas Mertons sisrta dagar i väst" (Monastic Studies, 7:10, 1969)

"Varför sa Merton det? Vad menade han? Berättelsen som leder till Mertons kommentar är en modell för och återskapande av den framväxande och fortfarande framväxande buddhistiska – kristna interreligiösa dialogen, kanske en av de mer obskyra men ändå mer betydelsefulla händelserna som inträffar idag."

Av Alan Altany

For Hundred Mountain = För hundra Berg (länk på originalets sida på engelska)

https://www.lighthousetrailsresearch.com/merton.htm 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar