lördag 6 maj 2023

En rekommendation av Youtube kanaler en vetenskaplig, två st med arkeologisk inriktning, alla tre förknippade med bibeln.

Jag har snubblat på några YouTube kanaler av vilka två tar upp biblisk arkeologi. Biblisk arkeologi börjar med vad skriften säger och söker utifrån den ställen att undersöka. Detta ger skriften än mer intressant, eftersom man kan följa med till de olika ställena i bibeln och se de arkeologiska fynden, som hittats där.

Den ena kanalen har Joel Kramer som själv är arkeolog, som sköter den, och delar med sig sånt som de har hittat. Tar med oss till olika ställen och även går till museums där arkeologiska bevis är bevarade. Hans kanal Expedition Bible = bibeln, har videor från ca 5-6 min upp till ca 1 timme.


https://www.youtube.com/@ExpeditionBible/videos

Den andra kanalen är Sergio & Rhoda, ett gift par som har hållit på i ca 5 år att lägga in videor, från olika ställen som de besökt. Videorna varierar i längd från ca 7 min – ca 1 tim, de flesta verkar dock ligga på ca 30 min.


https://www.youtube.com/@SnR

Gemensamt för de bägge kanalerna är att de tar sig till olika geografiska ställen i Israel, för att se de ställen som skriften talar om. De som ser på dessa videor får följa med in i grottor, underjordiska tunnlar, se rester av tempel och bosättningar, m.m.

Bibeln kommer till liv på ett helt annat sätt, vilket jag varmt rekommenderar. Det är skillnad på att titta på kartorna längst bak i bibeln och föreställa sig vart Daniel gick upp mot Goliat, kontra att få faktiskt följa med till stället och se det med sina egna ögon, och detsamma gäller alla dessa ställen som de tar oss med till.

Givetvis är detta mycket mer intressant än att lyssna eller skriva om allt det falska som kommer in i kristenheten. Dock är det jag mestadels gör, varnar. Men ibland så kan lite annat vara nyttigt för oss att lämna detta falska bakom oss och fylla på med annat. Vilket är varför jag bestämt mig för att dela med mig av detta. Kanske är det någon annan som inte sett dessa videor och som liksom jag finner detta mycket intressant.



Det finns också en annan kanal som jag varmt rekommenderar är ”Answers in Genesis = Svar i 1:a Mosebok”. Det är en vetenskaplig kanal, men den ger sig in på lite andra saker än de arkeologiska. Som t.ex. dinosaurier, drakar, enhörningar, is-åldern, UFO, AI, evolution och m.m.


https://www.youtube.com/@answersingenesis

Så mycket finns att se på för den som är intresserad. Det sorgliga är väl att det är på engelska, så de som inte kan det får lite problem.

I de flesta fall går det att ifrån en dator sätta på direktöversättning till svenska, även om den kan bli lite knasig ibland. Om en fyrkant med text syns nere i högar hörnet så klickar man på den, sedan klickar man på kugghjlet bredvid och väljer översätt automatiskt och klickar på det, då kommer en skroll-lista med olika språk upp och man skrollar ner till svenska och klickar på den.

Jag vet att jag rekommenderat det till andra förut, men att de som har telefon och läsplatta har haft svårt om inte rent av omöjligt att göra detta. Men med laptop och PC går det utmärkt. Men får helt enkelt själv pröva sig fram. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar