tisdag 16 maj 2023

Synden (inklusive hbtq) och Gud = motståndare

Vi lever i en tid av förändring på många sätt. Många falska läror är i omlopp, precis som Jesus varnat oss för. Utöver det så är nu även Guds ord i fara. Det är illa nog när de som lägger till och drar ifrån ifrån skriften härjar runt, men när såna som verkat vara någorlunda sunda helt plötsligt börjar bete sig som att de själva har rätt att sätta sig till doms över vad skriften faktiskt säger, då är det inte längre fara å färde, utan vi befinner oss i ett rent skräckscenario.














Hur kan det finnas människor som kallar sig kristna, som sätter sig till doms över vad Gud sagt i sitt ord? Kan dessa ens kallas för kristna? Jag ställer mig personligen tvivlande till det.

Hur många av oss skulle låta någon annan komma in i vårt hem och säga till oss vilka möbler vi ska ha, hur det ska möbleras, vad vi får säga och göra? Om någon alls ens gör det, så betvivlar jag att vänskapen blir långvarig. Det kan vara illa nog om man har släkt som beter sig på det viset, vilket jag vet har hänt, (bl.a. svärmor) och hon tyckte det var eländigt jobbigt och bävade för besöken av sin svärmor.

Synden är det som Jesus gav sitt liv för att friköpa oss ifrån, har de som kallar sig kristna helt och hållet glömt det? Det är den som skiljer oss från Gud. Och det pris som Jesus betalade för att vi skulle kunna ha kontakt med Gud igen var högt.















Jesus blev piskad med 39 slag, för 40 ansågs dödligt. Många beskriver piskan som om den bestod inte av en rem utan flera, kanske rent av med knutar, benbitar eller annat på. Det är oväsentligt hur den såg ut, vi vet från skriften att 40 slag ansågs dödligt, därför gavs endast 39 slag. Efter detta fick han viss del av vägen bära tvärslån till sitt kors, sedan bli spikad fast på det, genom händer och fötter. När korset restes kunde han inte direkt sträcka ut sig vilket i sin tur ledde till en långsam form av kvävning, tills han dog. Han hade utöver det nedtryckt på skallen en krona av törne som trängde in i skallen. Så en långsam kvävning + blod som rann från sår ur huvud, axlar, rygg, ben, händer och fötter. Och för att göra saken etter värre, så var han spritt språngande naken, vilket var en stor skam.

Medicinsk beskrivning av Jesu piskrapp och korsfästelse finns här;

https://monalola62.blogspot.com/2023/05/medicinsk-beskrivning-av-jesu-piskning.html

Om vi förminskar det som Jesus gjorde för att friköpa oss från synden och gör det till en bagatell, då har vi inte begripit alls vilket pris han betalt för våra liv.

Vilka är vi att sätta oss själva på höga hästar och bestämma vad Gud tillåter och inte i sitt hus. För himmelen är Guds hus, inte vårat. För oss är det eller borde det vara, det eviga hemmet som vi längtar efter, som barn längtar till sin Fader.

Det som nu gjort mig aningens upprörd (får jag erkänna) är en kommentar under ett inlägg på FB, där en person skrev om just frågan om samkönade ska få vara med i församlingen (EFK är det som nu tagit upp frågan). Där personen som kommenterat då p.g.a. det som personen skriver, själv skriver att den personen inte har satt sig in ordentligt i frågan, och verkligen studerat vad alla sagt. Som om vi har någon sorts tillåtelse att själva diskutera oss fram till vad som är sanningen i frågan. Ifall någon undrar, så har vi inte tillstånd att bestämma över vad Gud tillåter och inte, Hans hus, Hans regler och lagar är det som gäller.

Att detta ens kommer på tal visar på hur otroligt påverkade vi är av det som sker runt omkring oss, i världen. Det visar också på att vi inte gärna vill gå emot det som är populärt i världen. Att stå upp för sin tro i en värld av förändring är ingen enkel sak. Likväl om vi är kristna så är det av nöden tvunget att vi lägger vår egen bekvämlighet åt sidan och står fast i den tro som en gång blev överlämnad åt oss, till att i vår tur föra vidare.

Problemen som uppstår med att vi själva bestämmer vad som är acceptabelt blir stora. Dels om vi inte sätter en gräns, vad kommer vi i längden då behöva foga oss under? Kommer det till slut inte bli något alls som är oacceptabelt?

Sedan har vi problemet med att om vi tillåter en som lever i synd att kalla sig kristen, (att vara kristen förpliktar) att en dag ska denna person som då anser sig vara lika kristen som du och jag, stå inför Jesus på domens dag, och den kommer inte komma in i himlen, trots att den trott sig frälst. Men skriften är helt klar på det området, inga syndare kommer in. Och inga syndare inkluderar hbtq, de kan inte exkluderas. Guds regler.

1 Kor 6:9-10 Vet ni inte att inga orättfärdiga ska få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare ska ärva Guds rike.

11. Såna har några av er varit. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesus Kristi namn och i vår Guds Ande.

Vi har varit såna, det innebär att vi inte längre ska vara såna. När vi är rentvättade från synden kan vi inte med gott mod fortsätta att synda. Den som faller och syndar, vare sig i ord eller handling, vet att den Helige Ande börjar peka på det, och personen mår inte bra igen förrän den bett Gud om förlåtelse. Men när vi faller i ord eller handling och ber om förlåtelse så vet vi att Gud är trofast och rättfärdig och förlåter oss våra synder. Detta ger oss dock inte rätten att fortsätta att leva i synd.

Vilket ansvar det är som ligger på oss kristna. Det är också så att om vi själva förleder dessa, så kommer vi att ställas inför rätta i fråga om det vi sagt och gjort. Vi är inte utan ansvar. Detta är ingen enkel fråga, men det betyder inte att vi kan göra som vi vill, eller sätta oss till doms över det ord som Gud andats ut.

Vi är antingen ljus i en mörk värld, och då måste vi gå emot mörkrets gärningar, oavsett om vi känner för det eller ej. Den splittring som nu kommit in i Kristi kropp borde resultera i att de som går emot Guds ord blir uteslutna. Istället så böjer sig då folk som går emot detta nonsens under dessa som går emot vad Guds ord säger. Under apostlarnas tid blev de som förde in falsk undervisning uteslutna, de andra fick inte böja sig under deras falska läror. Idag så är det tydligen helt tvärs om.

Och när vi börjar böja oss, vart ska vi då kunna sätta ner foten och säga stopp, hit men inte längre?

Detta är av nöden tvunget, kanske då i synnerhet när det gäller hbtq. För om vi ger med oss här, hur kan vi säga nej till pedofiler eller de som håller på med incest, för att ge två exempel. Men vi kan också lägga in att om dessa synder är ok, varför är det då inte ok att stjäla, mörda, våldta och så vidare?

Konsekvenserna av att tillåta människor som vill fortsätta att leva synd, oavsett vilka, att få vara medlemmar i Guds församling, blir katastrofala. En snöboll som sätts i rullning nerför en backe med blötsnö, växer och blir till en stor kraftig snöboll, som lätt kan åsamka någon skada.

Församlingen är Guds, inte våran och Kristus är dess huvud. Det är deras regler som gäller, inte kroppens. Signalerna går ut ifrån huvudet till kroppen, inte tvärs om. Vi kan inte böja oss, vi måste stå på oss. Och det betyder även att vi behöver börja göra det som apostlarna gjorde, utesluta de som inte vill foga sig under Guds ord. De kan gå och starta sina egna kätterska kyrkor och samfund och locka till sig alla som vill fortsätta att leva ut sin synd. Det är inte öppet för en debatt om huruvida vi vill detta eller inte.

Kristendomen har länge nu, tack vare all falsk förkunnelse som kommit in, varit under attack och utarmats. Den är nu så urvattnad, så frågan är, behöver vi ens Kristus och hans frälsningsväg? För om vi själva kan bestämma, vad ska vi ens då ha Honom (Jesus) till?

Varför ens tala om frälsning, när vi inte längre ska arbeta emot synden som så hårt vill tynga ner oss. Så många aspekter berörs av detta egna mänskliga beslut.

KÖTTETS GÄRNINGAR & ANDENS FRUKT !

Ef 5:16-21 Vad jag vill säga är detta; vandra i Anden, så gör ni inte vad köttet begär. Köttet söker det som är emot Anden, och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra så att ni inte kan göra det ni vill. Men om ni leds av Anden står ni inte under lagen. Köttets gärningar är uppenbara; sexuell omoral, orenhet, orgier, avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror, illvilja, fylleri, vilda fester och annat sånt. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt; De som lever så ska inte ärva Guds rike.

Är vi du och jag verkligen redo för att möta den frälsare som offrat sitt liv för oss? Har vi över huvud taget förstått vad som gäller, eller läser och tolkar vi vad bibeln säger som vi själva vill?

JAG kommer SNART !

Upp 22:11-15 Den orättfärdiga ska fortsätta göra orätt, den orena fortsätta att orena sig och den rättfärdiga ska fortsätta göra det rätta och den heliga ska fortsätta att helga sig. Se Jag kommer snart och jag har min lön med mig för att ge åt var och en efter hans gärningar. Jag är A och Ö, den förste och den siste, begynnelsen och änden. Saliga är de som tvättar sina kläder så att de får rätt till livets träd och får komma in genom portarna till staden. Men utanför är hundarna och ockultisterna, de sexuellt omoraliska och mördarna, avgudadyrkarna och alla som älskar lögnen och ägnar sig åt den.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar