torsdag 18 maj 2023

Kristen HBTQ konferens i Stockholm 19-20 maj ?


Enligt dessa finns det inget motstånd mellan att ha en klassisk kristen tro på Bibeln som Guds ord och att bejaka en HBTQ livsstil. Det spelar ingen roll om du är gay, bi, trans eller straight, om du tvivlar, tror eller inte vet vad du ska tänka. Du är välkommen in i detta heliga rum!

Hur de får ihop detta med vad skriften faktiskt säger är för mig en gåta. Många bibelverser både i GT och NT går emot den homosexuella livsstilen, och annan sexuell omoralisk livsstil. Så det är inte enkom en synd det handlar om. Där räknas även annat upp. Gud hatar synden, och att leva ut synd är inte förenligt med en kristen tro. Fast nu är det HBTQ som vill ha sin vilja igenom.

Rom 1:26-27 Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Deras kvinnor bytte ut det naturliga umgänget mot det som är onaturligt. På samma sätt lämnade männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes av begär till varandra. Män gjorde skamliga saker med män och fick själva ta det rättvisa straffet för sin förvillelse.

De drömmer om en världsvid kyrka som tror att Bibeln är Guds ord och fullt ut bejakar HBTQ personer. Dessa kommer vidga dina perspektiv när du lyssnar till erfarna teologer, författare och lärare som lägger ut Skriften och undervisar om de bibliska argumentet för att inkludera HBTQ personer. 

Om HBTQ personer inte välkomnas i andra församlingar så är det fel, men de som vill vara med måste leva rena och heliga liv, (det gäller oss alla och alla sorters synder) ingen kan leva ut synden, utan de måste arbeta emot den och be Gud om förlåtelse om och när man faller. Det är så vi arbetar på vår frälsning. Ingen undantagen, utan alla inkluderade.

2 Kor 15:17 Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit.

Detta innebär att vi ska lägga av den gamla människan och bli den nya skapelsen i Jesus Kristus som vi är ämnade att vara.

Matt 15:18-20 Det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. För från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, sexuell omoral, stöld, falskt vittnesbörd och hädelser. Sånt gör människan oren. 

Jesus älskar HBTQ är en organisation vars uppdrag är att; 

* Ge redskapen till kristna att se att det är förenligt med Bibelns budskap att fullt ut inkludera HBTQ personer i församlingar och kyrkor.

De kan omöjligt påverka oss som håller oss till vad Guds ord faktiskt säger om att HBTQ personer är välkomna att fortsätta att leva i sin synd, medans alla andra ska kämpa emot köttet och lusten att synda. 

Rom 1:29-30 De har blivit fyllda av all slags orättfärdighet, ondska, girighet och elakhet, de är fulla av avund, mordlust, stridslystnad, svek och illvilja. De skvallrar och förtalar, de hatar Gud och brukar våld. De skrävlar och skryter, de är påhittiga i det onda och olydiga mot sina föräldrar, vettlösa, trolösa, kärlekslösa och hjärtlösa. 

Detta är hur vi är och det är vad vi alla har att arbeta emot. Köttet mot anden, det är den andliga kampen. 

Rom 3:10-12 Ingen rättfärdig finns, inte en enda. Ingen finns som förstår, ingen som söker Gud. Alla har avfallit, alla är fördärvade. Ingen finns som gör det goda, inte en enda.

* Verka för att icke bejakande kristna ska bli bejakande i sin syn på HBTQ personer och Bibeln.

Vi har inte ens någon rättighet att ha en åsikt i frågan, då det handlar om att vi ska förändra oss och hålla oss till deras åsikter. En sak är klar det kommer bli tuffa tider för de som bygger sin tro på att följa vad Bibeln säger.

 * Vägleda och stödja kyrkor i att ändra policy och läror så att HBTQ personer fullt ut är välkomna.

Kristna som håller sig till evangeliets sanningar är de som ska ge upp sina värderingar och den värdegrund som bibeln satt upp för oss. 

Deras arbete bygger på tre grundvärderingar;

1. Kärlek till Gud

Om det byggde på kärleken till Gud så skulle de vilja hålla hans bud angående alla slags synd, inklusive HBTQ.

Rom 12:1-3 Därför uppmanar jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga gudstjänst. Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom. I kraft av den nåd jag har fått säger jag till var och en av er: ha inte högre tankar om er själva än ni bör utan tänk förståndigt, efter det mått av tro som Gud har tilldelat var och en.

2. Kärlek till Guds ord

Kärleken till Guds ord handlar om att inte lägga till eller dra ifrån, utan att låta det få vara det det är, och att vi rättar oss efter det som Gud sagt i det. Ordet kommer först, vår egna vilja följer det.

5 Mos 4:1-2 Och nu Israel, lyssna till de stadgar och föreskrifter som jag vill lära er att följa, för att ni ska leva och komma in i och ta i besittning det land som Herren, era fäders Gud, vill ge er. Ni ska inte lägga något till det som jag befaller er och inte ta något därifrån utan hålla Herren er Guds bud som jag ger er.

Detta gäller även det eviga hemmet i himlen, vi har fortfarande regler att leva efter, även om det allra mesta av den Mosaiska lagen är borttagen - eftersom Jesus omintetgjorde den lagens förbannelse (Gal 3:13)- då ingen utom Han lyckades hålla alla 613 individuella lagar i den Mosaiska lagen.

3. Kärlek till Guds församling

Om vi i sanning älskar Guds församling så böjer vi oss under huvudet Jesus och det som han sagt i sitt ord. Och ingen av oss tvingar på våra egna åsikter på någon annan. Utan vi alla, böjer oss under vad det heliga bibelordet säger som Gud har andats ut. Gud är helig, därför ska också vi vara heliga.

1 Pet 1:14-16 Som lydnadens barn ska ni inte följa efter de begär som ni levde i förr, när ni var okunniga. Nej liksom Han som har kallat er är helig ska också ni vara heliga i allt ni gör. Det står ju skrivet; Ni ska vara heliga, för Jag är helig.

Vi tror på;

Bibeln som Guds heliga ord.

Om de anser Guds ord i bibeln som heligt, hur kan de då tillåta sig själva att ändra på vad den skriver, för att få det att stämma in på deras åsikter.

2 Tim 3: 16-17 Hela Skriften har andats ut av Gud och är nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att guds-människan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.

Om den är nyttig för tillrättavisning när det gäller alla andra synder så gäller det även HBTQ. När vi sätter oss själva över vad skriften säger, så säger vi på samma gång att vi inte litar på att skriftens ord är gott nog för oss, i vilken situation vi än befinner oss. Det är en farlig sak att göra.

Den treenige Guden, evigt existerande som Fader, Son och Helige Ande.

Treenigheten Gud Fadern, Sonen och den Helige Ande, är alla heliga. Vi ska vara heliga som de är heliga. (1 Pet 1:16) Vi måste alltså stå emot synden som skiljer oss från att ha gemenskap med Gud.  Ja jag är tjatig. Men vi ska gå ut ifrån och avskilja oss och inte längre komma vid det som är orent säger skriften oss. Så det är det som gäller.

Guds överhöghet, som skapade allt synligt och osynligt genom Kristus, vår Herre.

Om Gud är skapare av allting och Han är den som andats ut det numera skrivna ordet i Bibeln. Varför då inte låta Gud vara Gud och lägga in sina bekymmer under Hans omsorg -  och tro på Honom att Han kan ge den hjälp man behöver för att orka leva som HBTQ, utan att leva ut synden. Detta handlar om att foga in Gud under människors tankar. Vår vilja över Guds, istället för tvärs om.

1 Pet 5:5-7 Och ni alla, klä er i ödmjukhet mot varandra, för Gud står emot de högmodiga och ger nåd åt de ödmjuka. Ödmjuka er därför under Guds mäktiga hand, så ska han upphöja er när tiden är inne. Och kasta alla era bekymmer på Honom, för han har omsorg om er.

Jesu Kristi gudom, den osynlige Gudens enfödde Son, förstfödd över hela skapelsen, fullständigt Gud och fullständig människa, kyrkans överhuvud, vår tros upphovsman och fullbordare; Hans död för våra synder; och hans uppståndelse och kommande återkomst.

Jesus Kristus församlingens överhuvud, trons upphovsman och fullbordare, det låter bra. Men när vi då låter våra synder få bestämma istället för Guds ord så låter det tomt och innehållslöst. Jesus dog för våra synder, förstår folk ens vad det? betyder? Hur kan människor ens överväga att leva kvar i sina synder, när det är dessa som Jesus betalat ett så högt pris för? Lägger in länk under till en medicinsk beskrivning av Jesu piskning och korsfästelse.

Hebr 12:1-11 När vi nu har en så stor sky av vittnen omkring oss, låt oss då lägga bort allt som tynger och särskilt synden som snärjer oss så hårt, och löpa uthålligt i det lopp vi har framför oss. Och låt oss ha blicken fäst på Jesus, trons upphovsman och fullkomnare. För att nå den glädje som låg framför honom uthärdade han korset, utan att bry sig om skammen, och sitter nu på högra sidan om Guds tron. Tänk på honom som fick utstå sådan fiendskap från syndare, så att ni inte tröttnar och tappar modet. 

Än har ni inte gjort motstånd ända till blods i er kamp mot synden. Och ni har glömt uppmaningen som talar till er som söner: Min son, förakta inte Herrens fostran och tappa inte modet när han tuktar dig, för den Herren älskar tuktar han och han agar var son han har kär.

Det är för er fostran som ni får utstå lidande. Gud behandlar er som sina söner. Vilken son blir inte fostrad av sin far? Får ni inte fostran som alla andra, då är ni oäkta barn och inga riktiga söner. Vi hade våra jordiska fäder och vi hade respekt för dem. Ska vi då inte så mycket mer  underordna oss andarnas Fader så att vi får leva.

Våra fäder fostrade oss en kort tid så som de tyckte var rätt, men Gud gör det för vårt bästa, för att vi ska få del av hans helighet. För stunden verkar ingen fostran vara till glädje utan snarare till sorg, men för dem som har tränats genom fostran ger den längre fram frid och rättfärdighet som frukt.

https://monalola62.blogspot.com/2023/05/medicinsk-beskrivning-av-jesu-piskning.html

Den Helige Andes förnyande kraft, vars frukt är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, mildhet och självbehärskning.

Man väljer ut bra bibelverser som inte ska stöta sig med någon på något sätt, för att få det att verka som att Gud faktiskt står bakom detta. 

Hur kommer det sig att vi har hamnat så här galet? Kan det bero på att så lite har förkunnats om synden och dess konsekvenser - omvändelse - sjön av eld som brinner i evighets evighet? 

En sak är säker, Guds ord är under attack. Det tål att upprepas.

Mer finns att läsa på länkarna på deras sida om detta.

https://www.jesusalskarhbtq.se/om-oss



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar