måndag 29 april 2024

HELIG YOGA BESÖKT – OM IGEN

Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd


Jag har gjort inlägg om H
elig Yoga sedan 2011 och hade innan dess kontaktat dess grundare, Brooke Boon, när hennes Heliga Yoga webbplats först kom upp ”online = på nätet”. Hon har nu byggt upp det till ett framgångsrikt varumärke över hela världen.

Jag fick nyligen en länk till en video där hinduiska forskare Rajiv Malhotra intervjuade Helig Yogas grundare Brooke Boon, där hon gör några häpnadsväckande uttalanden. Detta inkluderar flera klipp från videor hon har gjort om Helig Yoga. Boons uttalanden verifierar och bekräftar bara mina ursprungliga och pågående bekymmer med Boons världsbild. Videon finns på https://tinyurl.com/y3uqk22h


"Allting är andligt"

Tidigt när värden introducerar Boon säger Boon att "allt är andligt." Detta uttalande antyder det

*Materialet är en tanke/tro projektion av det andliga

*Materialet finns inte riktigt, eller

*Det materiella (skapandet) är genomsyrat av och/eller innehåller en andlig kraft eller gudomlighet

Alla tre åsikterna återfinns i New Age, även om det nu verkar som om det sista uttalandet vinner mark i själva kyrkan. Efter att ha undersökt webbplatsen Helig Yoga tidigare, skulle jag säga att Boon tror att det är det tredje alternativet, att materialet är genomsyrat av en andlig kraft och gudomlighet (specifikt Guds andetag). Detta bekräftas i videon.

Boon läser från Job 32:8-9 för att göra en poäng om "andens nyanser och kraft". Hon likställer också andningen med "ande" (på hebreiska används samma ord för både "andetag" och "ande" men det betyder inte att de är samma sak i alla sammanhang). Hon läser från ”The Message = Budskapet” men jag kommer att infoga avsnittet, i sammanhanget, från NAS, verserna 6 till 10.

6 Så Elihu, Barakels son, från Bus tog till orda. Han sade: Jag är ung, och ni är gamla. Därför var jag rädd och vågade inte lägga fram min mening för er.

7 Jag tänkte: "Må åldern tala och de många åren förkunna visdom."

8 Men det beror på anden i människan, den Allsmäktiges livsfläkt ger henne förstånd.

9 Det är inte åldern som ger vishet, inte bara gamla förstår vad som är rätt.

10 Därför säger jag: Lyssna på mig! Också jag vill lägga fram min mening.

CANA: Observera att Boon har citerat en av Jobs vänner, Elihu. Det Elihu säger här betyder inte att hans ord är giltiga. Av någon anledning ser hon detta som ett stöd för hennes obibliska syn på andetag och ande. Hennes förvirring på detta område kommer fram igen senare i intervjun. Guds andetag i Skriften hänvisar ofta till att Gud är livets källa, som i 1 Mosebok 2:7;

Då formade Herren Gud mannen av stoft från marken och blåste livsande i hans näsborrar; och mannen blev en levande människa.”

Gud har inte bokstavligen andedräkt eftersom han är Ande. Varje varelse har denna "livsfläkt" (se 1 Mos 6:17, 7:15, 7:22), men inte växter eller ämnen som vatten, stenar eller stjärnor. Gud gör en tydlig skillnad för att visa skillnaden mellan varelser och skapade livlösa föremål. Boon verkar likställa detta andetag med all skapelse och som en del av Gud (inte bara i videon ovan utan tidigare på hennes hemsida).

Stillhet och andra missuppfattningar av Skriften

Boon missbrukar Psalm 46:10, versen "Var stilla och vet att jag är Gud", som återges i ”NAS = Nya Amerikanska Standardversionen” som "Sluta sträva." Se CANA-artikeln om detta i slutet.

Boone talar om "sinnets stillhet" där Gud kan tala till dig genom den Helige Ande.

CANA: Boons missförstånd av Psalm 46:10 och av "stillhet" leder henne till felaktiga slutsatser. Ingen behöver odla en "stillhet" för att "höra Gud", särskilt när det bästa sättet att höra Gud är att läsa Guds ord. Gud talar genom sitt ord som den Helige Ande lyser upp för dem som tror på Kristus.

Boone citerar Jesus som säger: "Himlens rike är inom dig" och hon säger att ja, det är sant.

CANA: De flesta är överens om att den bättre översättningen är "Himlens rike är mitt ibland oss." Jesus talade till fariséerna som hade förkastat honom som Messias. Han skulle knappast göra den här kommentaren till dem. Boon misslyckas med att ta hänsyn till sammanhanget eller undersöka detta uttalande.

Nu frågade fariséerna honom om när Guds rike skulle komma, och han svarade dem och sade: ”Guds rike kommer inte med tecken som kan iakttas; inte heller kommer de att säga: ’Se, här är det!’ eller: ’Där är det!’ För se, Guds rike är mitt ibland er.” Lukas 17:20-21

CANA: Jesus hade kommit och offrat kungariket till judarna; han var deras profeterade kung. Fariséerna frågar Jesus om kungariket och ändå avslöjar de ironiskt nog att de vägrar det genom att förkasta Jesus som Messias som är den som för med sig Riket. Jesus vet detta. Så han påpekar att kungariket är precis där framför dem, i form av Messias. Istället för att erkänna denna sanning fortsatte fariséerna att förkasta honom och till slut planerade de för att döda honom.

Synd, falska gudar och panenteism

Värden frågar om arvsynden och förklarar sedan karma för Boon. När Boon förklarar synd, gör hon inte ett bra jobb.

Hon förklarar att synd är "en underlägsen verklighet". Hon gör sedan fler påståenden som är förvirrade, och hon gör inga bibliska argument för synd eller hänvisar till Skriften. Istället talar hon om att Kristus är "upprättelsen" för splittringen (av godhet och kärlek, tror jag är vad hon säger). Här fanns en chans att tala om Adam och Evas uppror och Romarbrevet 5 som tar upp syndens effekt på hela mänskligheten och behovet av återlösning. Istället ger Boon en otydlig och förvirrande förklaring.

Värden frågar henne om falska gudar. Boon säger att kristna löper ständig risk att "falla för falska gudar" och kristna "byter ständigt sanningen mot en lögn" (jag tycker att detta är en för extrem anklagelse eftersom detta i Bibeln är ett ganska allvarligt tillstånd). Men hon förklarar sedan att kristna inte ska säga att yoga är att falla för andra gudar (detta är hennes implikation). Hon har gjort detta tidigare och hävdat att uttalanden mot yoga i kyrkan är "icke-intolerans".

Värden frågar henne varför Gud inte kan manifestera sig som en flod eller ett berg. Boon svarar att Bibeln säger oss vem den sanne Guden är. Här fanns ett tillfälle att förklara att Gud uppenbarar sin karaktär och vem han är i Bibeln, och det är så vi vet att Gud inte tar form som en flod eller ett berg. Boon håller inte med om det men hennes uppfattning är också felaktig. Hon säger att floden och berget är "heliga" eftersom de är en "emulering från Skaparguden." (Jag är säker på att hon menar en "emanation" inte en "emulering").

CANA: Boon visar återigen några New Age-föreställningar från hennes tidigare övertygelser. Floder och berg är inte "heliga" eftersom de inte har en gudomlig natur. Inte heller är någon del av skapelsen en "emanation" av Gud.

Denna idé är vanlig i vissa New Age-läror som tror att skapelsen kom ur Gud själv och är en del av honom. Panenteismen, tanken att Gud är i skapelsen och skapelsen är i Gud, skulle hålla med om att skapelsen är en emanation av Gud. Men detta strider mot Skriften som lär att Gud skapade allt, ändå är skapelsen skild från Gud.

Boon utvidgar detta genom att säga att Kristus kom för att försona allt med dess fullhet av inneboende gudomlighet (jag uttrycker detta som jag förstod henne, inte citerar henne), och att Kristus

"kom att ta på mig allt som höll mig från min identitets fullhet, att fullheten av min gudomlighet förverkligades här... Riket är inom mig, det är vad Jesus sa."

CANA: Boon upprepar idén om aktualisering, och den här gången säger "om min gudomlighet." Jag är inte säker på om Boon tror att människan har en gudomlig natur på grund av vad som verkar vara hennes panenteistiska åsikt eller om hon tror att den Helige Ande innebär att kristna har en gudomlig natur, men i vilket fall som helst är det falskt. Hon förvränger Lukas 17:21 ännu en gång för att stödja den falska synen på en inre gudomlighet.

Yoga Andetag/Pranayama

Värden tar upp andningsfrågan i Yoga, som kallas Pranayama. Programledaren påpekar att en del av det Boon lär ut är precis det som görs i Pranayama.
Boon säger att i H
elig Yoga:

"Du kommer in och blir centrerad ... du ger ett utrymme där andningen kan göra arbetet med att skapa utrymme på det inre, sinnet kan sakta in och kroppen kan förverkliga att vi är de inkarnerade, det gudomliga finns inom oss."

och

"Pranayama är otroligt viktigt för utövandet," och Helig Yoga är "andning, meditation och rörelse, det är de tre pelarna... Pranayama är en distributionsmekanism för ande."

CANA: Det finns mycket New Age-språk här, som att andedräkten "skapar utrymme på insidan" och "kroppen kan förverkliga att vi är det inkarnerade, det gudomliga inom oss."

Andning i yoga, såväl som i buddhism, taoism och New Age, är en nyckelkomponent i andlighet. Det är ett verktyg som påverkar andlig status.

Tanken på att kroppen "förverkligar det inkarnerade, det gudomliga inom oss" är inte förenligt med en biblisk syn. Om Boon tänker på den Helige Andes inkvartering, "förverkligar" vi inte det genom andningsmetoder.

När det gäller "Pranayama är en distributionsmetod för ande," det är så mycket fel med det, det är svårt att veta var man ska börja. Först och främst är Pranayama ett andligt begrepp inom hinduismen. Det är inte bara en andningsteknik, utan en övertygelse om att manipulering av andningen är att kontrollera "prana", som tros vara en "livskraft" eller "vital princip" som genomsyrar hela skapelsen. Det påstås kanaliseras i kroppen genom rör som kallas nadis.

< Prana är stödet för kroppen. Därför beskriver Upanishaderna det ofta som den grova kroppens själ och likställer det med Atman eller Brahmans väsen.> - från en hinduisk plats

CANA: Upanishaderna är några av hinduismens heliga skrifter. Den "grova kroppen" är den materiella kroppen i motsats till den osynliga "subtila kroppen". "Atman" är det gudomliga Jaget och "Brahman" är den hinduiska guden (som manifesterar lika många gudar)

Liksom i andra trossystem med denna uppfattning, såsom taoism och chi/qi, bygger praktiken på idén om att ha kontroll över andningen som en andlig komponent för andliga syften.

Om Boon menar att Pranayama distribuerar andning i form av ande, eller om hon likställer ande med ande (och vad menar hon med "ande?"), eller båda, är svårt att säga. Men tanken bakom detta är helt New Age. Ingen kristen bör använda termen "prana" på grund av dess andliga implikationer.

Kristna som tillägnar sig yoga

Värden presenterar situationen för Boon om kristna som tillägnar sig yoga, som han tror är hinduisk till sin natur. (Boons ståndpunkt är att yoga ursprungligen inte var hinduisk och existerade tidigare. Det kan vara sant men det betyder inte att yoga var sekulärt; det var troligen från shamanistiska eller hedniska metoder). Värden frågar henne om hinduismen tillägnat sig kristendomen men förändrat den kristna läran.

Boon tar inte riktigt upp denna fråga. Dessutom, när värden påpekar (felaktigt) att kristendomen kopierade jul-, påsk- och mor-son-bilder från hedningar, verkar Brook hålla med och motbevisar inte något av det, även om allt är falskt.

Fler tankar

Det är tydligt att Boon inte ville ge upp Yogan efter att hon blivit kristen. Hon säger till och med att hon var "kär" i yoga. Så det verkar som om hon kunde rationalisera yoga som en neutral praktik som hon kunde blanda in några kristna idéer och bibelverser med.

Det är också uppenbart i den här intervjun (och från tidigare undersökningar av webbplatsen) att Boon behöver en bättre grund för att veta och förstå Bibeln och vem Gud är. Hennes felaktiga hantering av Psaltaren 46:10 och Lukas 17:21 är oroande, liksom andra kommentarer som indikerar en New Age eller österländsk ordsyn...(Notera: Jag påstår inte att hon inte är kristen).

Helig Yoga är en del av den ökande synkretismen av yoga och andra österländska metoder som Mindfulness med kristendomen. Holy Yoga har 2 000 instruktörer och undervisas i alla 50 staterna och internationellt.

-------------------

Mer information

CANA Poster

Helig Yoga, Hednisk Yoga (this has links to earlier posts on Holy Yoga)

https://bit.ly/2HRQeyz

Guds Andetag

https://bit.ly/2WwuWK3

Gud, Livets Andetag och den Helige Ande

http://bit.ly/2RVHRo6

CANA Artiklar

Bas andligheten i Yoga

https://tinyurl.com/y5782pps

Var Stilla and Meditera

https://tinyurl.com/y3emeu5w

Vet inte exakt vad som är översatt men man kan söka på https://monalola62.blogspot.com



https://www.facebook.com/FormerNewAger/posts/10157364872472237?fbclid=IwAR2Iqpn9paWZiziX6BbbZlrv4crs3k3tKnyaxmAX2_2hANwr6Tk5ZfGvP7o



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar