måndag 29 april 2024

HOLY = HELIG (NEW AGE) YOGA?

Av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd

I ett nytt inlägg från CANA om en intervju av Holy Yogas grundare Brooke Boon med en hinduisk lärd (se https://tinyurl.com/y2pfnxel), noterade jag några New Age-begrepp och språk i Boons svar, såväl som missförstånd av vissa skrifter hon refererade. Min oro har ökat sedan jag såg några nedladdningar från Holy Yoga-webbplatsen som är tydliga New Age-koncept.

(H/T Yogadangers.com)

Boon skriver att:

<Helig Yoga är den avsiktliga praktiken att koppla samman hela vår varelse; kropp, sinne och ande med Gud; Fadern, Sonen och den Helige Ande. Med fullständig tillit till Guds ord och bön>

CANA: Ingen "ansluter" till Gud genom yoga eller någon fysisk aktivitet. Man är i Kristus när man har trott på Jesus som Guds Son som dog för att betala straffet för synder. Jesus är vinstocken och de troende är grenarna (Joh 15); en troende är redan "ansluten" till Kristus.

Värre är det faktum att Boon hävdar att ”Holy = Helig” Yoga också är för icke-kristna. Men yoga kan inte koppla en icke-troende till Gud så detta är ett falskt löfte till de som inte är kristna. Det kan av misstag tas som ett sätt att lära känna Gud utan att lita på Kristus.

Flera kroppar

Jaget är inte bara en psykologisk enhet för New Age´are. Jaget (inklusive kroppen) är en manifestation av många saker - av vibrationer, frekvenser, energier, den "subtila kroppen", ens rädsla, ens karma, ens astrologiska födelsehoroskop och mer. Det finns också olika typer av "kroppar", inte bara den fysiska kroppen, i New Age-tänkandet.

Boon tror tydligen fortfarande på de olika "kropparna" i New Age:

*Den himmelska kroppen (Boon menar den "eteriska kroppen")

*Den mentala kroppen

*Den känslomässiga kroppen

*Den andliga kroppen (detta betyder inte den uppståndna kroppen som anges i 1 Kor 15)

[Se skärmdumpen längst upp]

Boon försöker korrelera dessa kroppar med Markus 12:30:

"Och DU SKA ÄLSKA HERREN DIN GUD AV HELA DITT HJÄRTA OCH AV HELA DIN SJÄL OCH AV HELA DITT SINNE OCH AV ALL DIN STYRKA."

CANA: Uttrycket som används i Markus av hjärtat, själen, sinnet och styrkan hänvisar till hela varelsen. Det är ett sätt att säga älska Gud med hela ditt väsen, med allt du är. Ingenting i det stycket eller någon text i Bibeln skulle tyda på att detta syftar på olika "kroppar".

Människan har en fysisk kropp och det är den enda kropp hon har i det här livet. Den andliga kroppen i Skriften är den uppståndna kroppen, vilket inte betyder att den är icke-materiell. Det betyder att den kontrolleras av den Helige Ande. Den har kroppslighet på samma sätt som Jesu uppståndna kropp har. Jesus åt mat i sin uppståndna kropp (Luk 24:41-43) och Tomas rörde vid Jesu uppståndna kropp (Joh 20:27).

I New Age har den fysiska kroppen sin egen visdom och medvetenhet. Alla dessa kroppar bör vara i balans eller sjukdom och/eller mental/ emotionell/ andlig ångest, enligt New Age-övertygelser. Alla källor kommer inte att ge samma beskrivningar av dessa kroppar, men generellt sett är det som listas här typiskt.

Den ETERISKA kroppen

Den eteriska (vilket är vad Boon menar med "eteriska") kroppen kan också kallas den subtila kroppen eller energikroppen. Det är som en osynlig dublett av den fysiska kroppen. Det påstås vara sammansatt av chakran, auran och meridianerna. Boon diskuterar chakran som om de är verkliga. Tron på chakran kommer från hinduismen och yogan. Meridianerna kommer från taoismen och är påstådda osynliga kanaler genom vilka den universella energin chi/qi flödar.

Allt helande i New Age bygger på tron att den eteriska/subtila kroppen/ kropparna måste helas för att det ska bli ett fysiskt helande. Detta är syftet med energiläkning.

Den MENTALA kroppen

Den mentala kroppen är förmodligen sätet för medvetande och medvetenhet och är sammansatt av tankar, övertygelser och minnen, och lagrar uppteckningar av tidigare liv.

Den KÄNSLOMÄSSIGA kroppen

Som man kan tro har den känslomässiga kroppen att göra med känslor, rädslor och att vara ansluten till andra. Detta kan utökas till att inkludera kärlek, medkänsla eller vad man nu tycker borde inkluderas. The New Age är väldigt kreativ och flytande.

Den ANDLIGA kroppen

Den andliga kroppen innehåller själens syfte och pågående utveckling (evolution) av jaget. Denna kropp inkluderar också intuition, den "inre visionära", påstådda psykiska förmågor, "högre medvetenhet" och band till vad som kallas universellt medvetande (där alla är sammankopplade som ett).

Boon och de SUBTILA kropparna

Det finns minst sex "subtila kroppar" i östern/new age-tro. Den subtila kroppen är osynlig. Boon skriver om 1 Johannes 4:8:

"I Skriften är den högsta nivån KÄRLEK! De subtila kropparna stiger till högre frekvenser som skalor på en oktav. Andligt sett anses kärlek vara den högsta formen av uttryck för Guds natur. Jesus visade kärlek fysiskt genom att komma ner från himlen i köttet och andligt uppväcka sin kropp och återvända tillbaka till himlen.”

[Se skärmdump[

CANA: Att koppla New Age och hinduiska konceptet av subtila kroppar till en biblisk vers är häpnadsväckande och, jag skulle till och med säga, fräckt.

Jag är inte säker på vad Boon menar med att Jesus kommer i köttet och "uppväcker sin kropp andligt", men Jesus hade en mycket fysisk, kroppslig uppståndelse. Så hennes uttalande väcker en fråga.

Påståendet att kärlek är "högsta formen av uttryck för Guds natur" är ett New Age koncept, inte ett bibliskt. Ordet "högst" är utmärkelsen att det är New Age eftersom "högre" och "högst" alltid betyder andligt överlägsen i New Age baserat på vad New Age anser vara andligt och bra (vilket är oförenligt med kristendomen).

Enligt skriften är en av Guds egenskaper kärlek, men Han har också barmhärtighet, tålamod, medkänsla, vrede över synd, självtillräcklighet, allvetande; Han är evig, oföränderlig, rättfärdig, vis, trofast och rättvis. Alla dessa egenskaper är perfekta, jämlika och närvarande i Gud hela tiden. Gud har inte det ena mer än det andra. Så att säga att kärlek är Guds "högsta uttrycksform" är att förneka de andra egenskapernas lika plats och kraft, samt att använda ett ord som inte har någon betydelse i skriften när det gäller jämförelse inom Guds natur eller handlingar ("högsta" ).

För att se budskapet i 1 Johannes 4:8, låt oss titta på sammanhanget för vad Johannes skriver:

Vi tillhör Gud. Den som känner Gud lyssnar till oss, den som inte är av Gud lyssnar inte till oss. Det är så vi känner igen sanningens Ande och villfarelsens ande. Mina älskade, låt oss älska varandra, ty kärleken är av Gud, och var och en som älskar är född av Gud och känner Gud. Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, ty Gud är kärlek. Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom. Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder. 1 Joh 4:6-10

CANA: Sammanhanget är att eftersom Gud först älskade oss genom att sända Kristus som en försoning för synder (försoningen), måste vi kristna älska varandra eftersom kristna känner till Guds kärlek och det visar Guds karaktär. Ingenting här tyder på att kärlek är "det högsta uttrycket" för Guds natur.

Boon och New Age Energi

Boon har under åren fortsatt att presentera saker i New Age termer genom -energikoncept. Jag märkte detta på den allra första Heilg Yoga-webbplatsen som gick upp för flera år sedan. Hon skriver om "energiflöde" och att kroppen har "tre lås" som är "energiportar".

<Kroppen har tre lås, eller serier, av energiportar; eleverna går igenom var och en av dessa.

Root Lock sitter vid könsorganen. Detta stoppar nedåtgående energiflöde så att det kan utjämnas med uppåtgående energiflöde. Det stimuleras genom att dra ihop könsorganen, naveln och ändtarmen. Denna motion består av tre delar. Först dras anaa slutmuskeln ihop, sedan könsorganen; och för det tredje de nedre magmusklerna och naveln mot ryggraden. Det finns en känsla uppåt och inåt.

Maglås är placerat på diafragmanivå. Det skapar ytterligare ett lyft för energiflödet uppåt. För att applicera måste man andas in, andas ut helt och samtidigt som man gör detta låsa buken in och upp.

Halslås är placerat längst upp i halsen. Det stoppar energiflödet från att läcka uppåt ur bålen och nedåt från huvudet till bålen. För att applicera, förläng ryggraden, dra skallen - det vill säga bringa halsryggraden i linje med resten av ryggraden så att huvudet kommer tillbaka något, sträck sedan ut kronan uppåt samtidigt som du lätt mjukar upp hakan (som om din hals ler). > Från Holy Yoga

CANA: Begreppen ovan är baserade på tron på Pranayama, manipulation av prana, som är "livskraften" som tros vara en andlig energi. Dessa 3 lås kallas bandhas.

Du kan se att Boon prata om andetag i videon som heter "Bandha and Breath = Bandha och andning" på denna länk.: https://tinyurl.com/y5axkv6s Hon kallar till och med andningen "livskraften" runt 1'17'' på videon.

Sanning

Det finns ingen biblisk grund för att tro på någon annan kropp än den fysiska kroppen. Människan är sammansatt av det materiella och immateriella men har bara en kropp. New Age-begreppet om energi är falskt, liksom det hinduiska begreppet prana och pranayama. Att utöva metoder baserade på dessa övertygelser är bedrägligt och andligt farligt.

Det jag har tagit upp här är bara en del av problematiskt material jag såg. De många New Age och hinduiska termer och begrepp som används i Holy Yoga, såväl som missbruk och missförstånd av Skriften, är tillräckliga för att ge en stark varning mot det.
----------------------------------
CANA Material
Helig Yoga återbesökt – Igen

https://tinyurl.com/y2pfnxel)

Helig Yoga, Hednisk Yoga (denna har länkar till tidigare inlägg om Holy Yoga)

https://bit.ly/2HRQeyz

CANA Article

Basen av Yogas andlighet

https://tinyurl.com/y5782pps

Den här posten finns; https://tinyurl.com/y38ex6x5

https://www.facebook.com/FormerNewAger/posts/10157378712667237?fbclid=IwAR1sWy3ZC7Ja5SKqf0SAcvVvUMHPdY9QopC5tUgPZEdH4fnWFP3O_WVP1E0



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar