fredag 19 april 2024

Manna texten om Blodet.

Så viktigt att vi har rätt förståelse om Jesu blod.

Teddy Donobauer, gästinlägg med tillstånd.

Trons nyckelord 19 april 2024 Något om blodet
(Texten skrevs 2019 och är alltså inte helt nyskriven.)

Vem är det som stänker blod här?”

Att lyssna till det som har blivit ”mainstream” dvs ”huvudfåra” i svensk fromhet är en skrämmande upplevelse. Det ena tilltaget efter det andra i Guds namn uppvisar förfärande avsteg från den uppenbarelse som är hela Guds ord.

Gud är en tämjd, tandlös och moraliskt urvattnad mysfarbror vars luddiga ytlighet då och då nerkallas till försvar för ett ”evangelium” som varken är goda nyheter eller ens meningsfull kommunikation. Det som sägs är utan grund i Guds ord och leder heller inte till det som Guds ord säger att det skall göra om det sant och sunt förkunnas. Guds ord, hela bibeln, förutsätter att det som sägs vara i den redovisas med allt vad den har att säga om det ena eller andra. Men de som idag skränar och hojtar och dansar omkring med mikrofonerna har inget intresse av att meddela hela Guds rådslut. De har en utilitaristsik syn på Gud och hans Ord. De kunde ha som motto: ”Det är ändamålen som helgar medlen”, eller klartext: ”Det som jag har egen nytta av använder jag som jag finner för gott.”

Gud är varken helig eller rättfärdig om Gud låter människor definiera Gud efter sina synder och använder Guds kärlek som förevändning och täckmantel för att försvara sitt högmod.

Ett av samtidens mest flaggranta bevis på den avfällighet som nu är huvudfårans ”tillbedjan av vad det nu är” har med ”Kristi blod” att göra. Detta blod förefaller ha placerats ut i samlingslokalerna i små pytsar här och där, ungefär som när man under ett regnväder ställer hinkar i gångarna för att takets läckage inte skall förstöra för mycket.

Vi måste ställa oss under blodets beskydd” ”Vi skall bestänka oss med Jesu dyra blod”. ”Utan blodet har vi inget skydd mot den Onde” osv.. Mildare men inte mindre befängt är föreställningen att vi skulle behöva ’åberopa’ det som om det inte förrän VI HAR GJORT DET kan åtnjuta dess effekter.

Det som lyser igenom alla dessa föreställningar är tre ting:

  1. De låtsas som om det Nya förbundet har samma åtbörder och handlingar som det förra.

  2. De låtsas inte om att Guds verk är fullbordat utan kräver vår insats för att verkställas.

  3. De inser inte att om de nu ”skall ställa sig under blodets beskydd” alltså är utanför blodets beskydd innan de själva har uttalat de orden. D.v.s. Guds blod är bara verksamt fläckvis och godtyckligt och finns där ibland men bara då och då och att dess effekt inte är permanent. Vore den permanent skulle det ju inte behöva appliceras på nytt.

Tetelestai” – Det är fullbordat!

Att allt som har med Kristi blod att göra är ett avslutat kapitel, att det en gång för alla har utgjutits och aldrig mera kommer att behöva vare sig utgjutas eller stänkas eller ”åberopas” som om vi bestämde över det, skall jag visa i en serie bibeltexter.

Men nu har Kristus kommit som överstepräst för det goda som skulle komma.. Genom det större och fullkomligare tabernaklet, som inte är gjort av människohand och alltså inte tillhör den här skapelsen, gick han in i det allra heligaste en gång för alla, inte med bockars och kalvars blod utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning. Om nu redan blodet av bockar och tjurar och askan från en kviga kan stänkas på de orena och helga till yttre renhet, hur mycket mer ska då inte Kristi blod rena våra samveten från döda gärningar till att tjäna den levande Guden? Han har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud.

Hebr 9:11-14 Men nu har Kristus kommit som överstepräst för det goda som vi äger. Genom det större och fullkomligare tabernakel som inte är gjort med händer, det vill säga som inte tillhör den här skapelsen, gick han en gång för alla in i det allra heligaste, inte med bockars och kalvars blod utan med sitt eget blod, och vann en evig återlösning. Om nu redan blod av bockar och tjurar och askan från en kviga, stänkt på de orena, helgar till yttre renhet, hur mycket mer skall då inte Kristi blod rena våra samveten från döda gärningar, så att vi tjänar den levande Guden. Ty Kristus har genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt Gud.

Inte heller skulle han offra sig flera gånger, så som översteprästen varje år går in i det allra heligaste med blod som inte är hans eget. I så fall hade han varit tvungen att lida många gånger sedan världens skapelse. Men nu har han trätt fram en gång för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden. Och liksom människan måste dö en gång och sedan dömas, så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder. Och han ska träda fram en andra gång, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom.

Hebr 9:25-27 Inte heller gick han in för att offra sig många gånger, så som översteprästen varje år går in i det allra heligaste med blod som inte är hans eget. I så fall hade han varit tvungen att lida många gånger alltsedan världens grund blev lagd. Men nu har han trätt fram en gång för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden. Och liksom det är bestämt om människan att hon en gång skall dö och sedan dömas, 28 så blev Kristus offrad en gång för att bära mångas synder, och han skall en andra gång träda fram, inte för att bära synd utan för att frälsa dem som väntar på honom.

Den som genom tron tagit emot Guds verk i Kristus skall vandra i tro på att det verket som sker i och med blodsutgjutelsen är en gång för alla fullbordat. Vi tar emot det i den tro i vilken vi sedan dagligen vandrar. Ingen i Guds ord har några vanföreställningar om att ånyo utgjuta och stänka blodet på vare sig lagboken, folket eller tabernaklet; INGEN!

Att inte förstå det nya förbundets avslutade verk är att missförstå allt som är Bibelns budskap.

Ni är förutbestämda av Gud Fadern och helgade genom Anden till lydnad och rening med Jesu Kristi blod. Nåd och frid vare med er i allt rikare mått.

1 Pet 1:2 Ni är av Gud, Fadern, förutbestämda till att helgas genom Anden, så att ni lyder och blir bestänkta med Jesu Kristi blod. Må nåd och frid i allt rikligare mått komma er till del.

Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting som silver eller guld ni blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från era fäder. Nej, det var med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och brist. Han var utsedd redan före världens skapelse men har nu i dessa sista tider uppenbarats för er skull. Genom honom tror ni på Gud, som har uppväckt honom från de döda och gett honom härlighet, så att er tro och ert hopp står till Gud.

1 Pet 1:18 Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från era fäder, 19 utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och lyte.

De som gör blodet instrumentellt för att uppamma tro har ingen tro på Gud utan tro på blodet så som de väljer att använda det. Det tillåter inte slutgiltigheten i det som EN GÅNG FÖR ALLA SKEDDE på korset. Då skulle nämligen blodet ha koagulerat och inte längre finnas att pytsas ut av dessa som i motsats till det fullbordade verket ånyo slaktar lammet.

Transaktionen är avslutad. Förbundet är upprättat, Dess villkor är kända och den som har gått med på förbundet åtnjuter alla dess förmåner därför att förbundet är Guds förbund och Gud håller förbundet obrottsligt. När våra liv förmörkas av synd försvinner inte blodets beskydd. Det är blodets beskydd som gör att du är välkommen tillbaka! Om det vore som de får det att låta så skulle varje felsteg betyda att vi inte längre är under blodet när vi gör fel. Men låt inte lura dig: om du med dina felsteg och överträdelser kan omintetgöra förbundet så är du Guds like eller överordnade, vilket skulle bevisas. Och då är Guds förbund utan annan verkan än den som du genom att uppföra dig väl tillåter! Om förbundets välsignelser beror på att du åberopar dem har du hamnat i en religiös diversehandel där du bara har det du kan kalla vid rätt namn och ta från hyllorna!

Men det är inte den Gud som har uppenbarat sig i hela Bibeln och som genom en handling en gång för alla har gjort all vidare blodsutgjutning av Hans blod onödig, överflödig och direkt motbjudande.

Tetelestai!” Det är fullbordat. Jesus sa inte: jag har gjort grovjobbet, men nu får ni göra resten själva. Om 100 eller 1000 eller 2019 år kommer jag och fyller pytsarna igen..

Så vad är det som fattas alla dessa som har trampat omkring i olika träsk av villfarelse. De har tillhört ’trosrörelser’ som inget tror av det som står skrivet! Och för att de själva är obefästa i Ordet tror de precis vad som helst som sätts framför dem av dem som de överlåtit tänkandet till. Och när man själv inget vet om vad som är givet alla så tror man vad auktoriteterna säger. Nästan oavsett om de ena dagen säger si och andra dagen tvärt emot. Samma handklappande skara applåderar och säger Amen oavsett vad som sägs!

Logiken blir inte bara lidande. Sunt förnuft har inte bara satts åtsidan, Guds ord trampas inte bara under fäfot! Du som mötesdeltagare itutas det som sägs utan möjlighet att göra den enklaste motkoll.
Det är indoktrinering, inte undervisning.

Är det förenligt med sund logik att hävda att Jesus gjutit sitt blod en gång för alla och ändå gå med på att det nu måste stänkas ut igen och igen och igen?

Dessa arma skaror förstår ingenting!! De har aldrig läst hela Efesierbrevt, Kolossserbrevet eller något annat avsnitt av en sammanhållen text. Läs Efesierbrevet 1

Ändå är världen full av predikanter som vill ge oss det vi redan har och alltid har haft. Om vi överhuvudtaget är födda på nytt och kallar oss Guds barn! Men detta har engagemang i en Trosrörelse, utan den tro som en gång för alla har givits åt alla de heliga, berövat de många insikterna om.

Är det logiskt att stå upp och uppmana människor att ”ställa sig under blodet”? Var står de innan? Står de utanför blodet, då är de inte Guds folk! Är de utanför blodet har de ingen del i det eviga blodet! Om de står utanför finns det bara en väg in under det. Frälsningens och omvändelsens, och den gamle Adams död. Hur det är rimligt att människor som sedan femtio år varit medlemmar i Kristi kropp skulle behöva gå tillbaka dit? Den sjuka läran motsäger allt Ordet säger!

I de olika blodskulterna som fanns i Rom ingick en kult (Taurobolium) där den som var ledare i kulten sänktes ner i en grop i marken över vilken man lagt ett raster. Man slaktade en oxe ovanpå gallret och prästen tog del i blodet av offerdjuret. Det är mera därifrån denna vanföreställning om blodets eviga rinnande och upprepade utgjutelse kommer än från något i Guds ord. Det är nog så långt från Gudsfruktan man kan komma.

Om du anser dig vara född på nytt men ändå tror att du kan få mera av Kristi blod än du redan har fått trampar du korset under fot och är farligt nära det som Guds ord kallar: ”Det är ett förfärande ting att falla i den levande Gudens händer.”

Ta dig till vara..

Teddy Donobauer, Doncaster



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar