måndag 22 april 2024

Tao och Gud: Människans väg och Guds väg.

"Tao är källan till allt. Det är Gud också."

Av Marcia Montenegro 

översatt och inlagt med tillstånd

"Yin och Yang behöver varandra precis som Gud behöver Satan."

Dessa kommentarer är idéer från New Age eller österländsk andlig tro. Är de sanna? Den här artikeln undersöker några lärdomar om Tao i det första avsnittet och sedan Yin och Yang i det andra avsnittet, med en jämförelse med den levande Guden och ett avsnitt om Jesus med sammanfattning.

Tao

I den gamla kinesiska religionen taoism är det opersonliga Tao källan till allt som existerar. Men Tao kan inte beskrivas med ord. I den berömda taoistiska texten från 3:e/4:e århundradena f.Kr., Tao Te Ching, står det ”det Tao som man kan tala om är inte Tao”. (Självklart, att säga något om Tao, till och med hävda att det inte går att beskriva, är att beskriva det).

Tao definieras som bokstavligen "vägen". Det är en universell princip som ligger till grund för allt från skapandet av galaxer till interaktionen mellan människor:

Tao (eller Dao) är svårt att definiera men förstås ibland som universums väg. Taoismen lär att alla levande varelser borde leva i ett tillstånd av harmoni med universum och den energi som finns i det. Ch'i, eller qi, är energin som finns i och styr allt i universum."

Att följa Tao innebär Wu-Wei-principen:

"Wu Wei betyder att leva efter eller följa med världens sanna natur - eller åtminstone utan att hindra Tao - att låta saker ta sin naturliga gång."

Enligt taoistiska läror kan sanningen om Tao endast förstås indirekt, genom erfarenheter eller genom en process av upplyst liv. Lycka uppnås genom att leva i flödet av Tao, som är universums flöde. Denna tro har ingen personlig Gud (även om taoismen har icke-eviga gudar och gudomliga varelser, som kan komma från blandningen av taoistiska läror med inhemska animistiska religioner).

Med hänvisning till Tao, säger den taoistiska läraren Wen-Tzu det

Vägen har ingen framsida eller baksida, inget vänster eller höger: alla saker är mystiskt lika, utan rätt och inget fel. (Wen-Tzu, ”Further Teachings of Lao-Tzu = Mer läror av Lao-Tzu”[Boston: Shambhala, 1992], 109)

Det finns inget liv och död eftersom "liv och död är ett, rätt och fel är samma sak" (från Chuang Tzu som citeras i ”World Religions = Världens Religioner”, Geoffrey Parrinder, 333).

Från denna och andra källor ser vi att Tao är opersonligt, inte kan beskrivas, är en princip, är amoraliskt och är en del av det skapade universum.

Gud Skaparen

Universums Skapare, den ende sanna levande Guden, JAG ÄR (evigt existerande), är en personlig Gud som skapade människan på ett sådant sätt att vi kan kommunicera med Honom och förstå vad Han vill förmedla.

Han är källan till allt i den meningen att han har skapat universum, men han är skild från sin skapelse. Gud uppehåller universum och har uppenbarat sig i sitt ord och genom sin son, gudsmannen Jesus Kristus.

Eftersom vi är ändliga kan vi inte förstå Gud i hans helhet, men vi kan ha tillräcklig kunskap om honom via de egenskaper som han har uppenbarat. Hans eviga egenskaper är att Han är: utan början, inte begränsad av rymden, självuppehållande, transcendent, allestädes närvarande och allvetande. Hans moraliska egenskaper inkluderar rättfärdighet, barmhärtighet, kärlek, tålamod, dom över synd och trofasthet (se "Vad är Guds egenskaper?").

Sammanfattning av Tao och Gud

TAO

GUD

Tao är opersonligt

Gud är personlig

Tao kan inte beskrivas eller kännas

Gud har uppenbarat sina egenskaper och är känd genom Jesus Kristus

Tao är en del av skapelsen

Gud är skild från skapelsen

Tao är omoraliskt

Gud är helig och rättfärdig

Tao kan inte erbjuda kärlek eller barmhärtighet

Gud är kärlek (1 Joh ) och barmhärtig

Tao är avlägsen

Gud är transcendent och nära förestående och har uppenbarat sig genom sin son, Gud-människan Jesus Kristus



Yin och yang

Varifrån kommer de kompletterande krafterna i Yin och Yang ?

"Genom dynamiken i yin och yang, de kvinnliga och manliga kosmiska principerna, skapar Tao alla fenomen. Medan Tao är perfekt harmonisk, är kosmos i ett tillstånd av konstant ojämvikt.” (”Spirituality By The Numbers = Andlighet genom nummer”, Georg Feuerstein, s. 146)

Tao representerar ideal harmoni och balans snarare än ideal godhet eller kärlek.

I många hedniska, ockulta och gnostiska världsbilder är manliga och kvinnliga krafter grunden för skapelsen. Vi hittar detta i egyptiska religioner (representerade av Ankh som sammanflätar en kvinna med en manlig symbol), i kabbala (där den kabbalistiska guden, ”אין סוף = Ein Sof = Utan slut”, representeras med manliga och kvinnliga sidor som måste balanseras), och i vissa former av modern häxkonst.

Yin är den kvinnliga principen och Yang är manlig. Var och en är associerad med naturen som specificeras genom taoistiska läror: Yin är mörker, vattnig, mottaglig, månen; medan Yang är ljus, torrhet, aktiv, solen och så vidare. Yin- och Yangkrafterna är skapelsens substans och matrisen för varje aspekt av livet, inklusive en persons fysiska organ och de osynliga krafterna inom personen.

Tidig kinesisk medicin (numera ofta kallad traditionell kinesisk medicin), inklusive akupunktur, är till största delen baserad på de taoistiska åsikterna om Yin och Yang och den universella livskraften, chi, och hur man återför hälsa och harmoni till en sjuk kropp. Man tror att sjukdom beror på obalansen mellan yin och yang på grund av blockerad chi. Som en källa förklarar chi:

"Rötterna till chi kan spåras tillbaka till det forntida Kina, där tidiga forskare och helare började föreställa sig den vitala livskraften som besjälar alla levande varelser. Själva termen "chi" dokumenterades först i texter som går tillbaka över 2 500 år. Forntida kinesiska filosofer och läkare, inklusive Laozi och Huangdi, bidrog till utvecklingen av chi-teorin.

Daoism, a prominent philosophical and spiritual tradition in China, played a pivotal role in shaping the understanding of chi. Daoist philosophy emphasized the interconnectedness of all things and recognized chi as the animating force that flows through the universe, connecting the microcosm of the individual to the macrocosm of the cosmos.”

Daoismen, en framstående filosofisk och andlig tradition i Kina, den spelade en avgörande roll i att forma förståelsen av chi. Daoistisk filosofi betonade alla tings sammanlänkning och erkände chi som den animerande kraft som strömmar genom universum och förbinder individens mikrokosmos med kosmos makrokosmos.”

I ett sådant synsätt är balans det perfekta.

"Centralt i det historiska sammanhanget för chi i TCM är idén om balans och harmoni. Forntida kinesiska läkare försökte förstå dynamiken i yin och yang, de komplementära krafter som finns i alla aspekter av livet. Chi sågs som förmedlaren mellan yin och yang, och balans i chi var avgörande för den allmänna hälsan."
Att uppnå balans syns också i de populära ”Star Wars”-filmerna
av George Lucas, som var influerad av österländska religioner, särskilt taoism och buddhism. Kraften är som chi, och de mörka och ljusa sidorna av Kraften motsvarar på många sätt Yin och Yang. Jag märkte detta när jag såg den första filmen som en spirande New Ager.

Balans mellan yin och yang eftersträvas kontinuerligt genom olika tekniker för att åstadkomma harmoni mellan himmel och mänsklighet, och mänsklighet och jord.

Satan och ondskan

Satan, som är en titel som betyder "motståndare" och inte är ett egennamn, skapades som en av Guds änglar. Gud skapade inte Satan som en ond ängel. Satan valde att göra uppror och andra änglar anslöt sig till honom i detta förnekande av Guds auktoritet och styre och upprättade ett mörkrets rike. Satan fortsätter att trotsa Gud och att lura människor även om hans makt och tid är begränsad och han kommer att bli fullständigt besegrad.

Gud, som inte har någon början, existerade före skapelsen, och skapelsen inkluderar alla änglarna, inklusive Satan. Satan är inte en motsats till Gud eftersom han (Satan) är en varelse; Gud har ingen motsats eftersom det inte finns någon som Gud. Gud har aldrig behövt Satan som yin och yang förmodligen behöver existera för varandra, eftersom Gud inte behöver något eller någon. Guds existens är inte beroende av någon eller något.

Yin och yang är dynamiska, ständigt sammansmälta med varandra; sålunda finns det inga absoluter. Men Gud är helt rättfärdig.

Detta är budskapet som vi har hört från honom och förkunnar för er, att Gud är ljus och i honom finns inget mörker alls. 1 Joh 1:5

Inte heller eftersträvas en balans mellan Gud och Satan eller gott och ont. I själva verket kom Jesus för att förstöra djävulens verk. En dag kommer djävulen att kastas i eldsjön. Det finns bara ljus i Guds rike. Jesus lärde aldrig att det finns en värld av kompletterande motsatser som behövs för varandras existens.

Ondskan är inte en kraft utan är ett resultat av synd, vilket är förkastande och trots mot Guds vilja och heliga natur. Ondska finns i allas natur som viljan att göra sin vilja kontra att underkasta sig Gud, och manifesteras i beteende och handlingar. Eftersom ondskan inte är en kraft existerar den inte på något sätt på egen hand.

Jesus

Jesus Kristus, Guds son och Gud, sonen, är världens ljus.

Jag har kommit som ljus till världen, för att var och en som tror på mig inte ska förbli i mörkret Joh 12:46
Människans onda natur, ett resultat av olydnad mot Gud, kan inte fixas med mänskliga medel. Religiösa handlingar, moraliskt liv, reningsritualer, meditation, tjänande, vänlighet eller altruism, kan aldrig balansera ut ondskan eller besegra den. Eftersom Gud är rättfärdig kan han inte uthärda denna ondska (synd) och måste döma den. Straffet är döden, evig separation från Gud. Endast gudsmannen Jesus Kristus, som levde ett fullkomligt liv på jorden som människa, kunde betala detta straff genom döden på korset och besegra döden genom sin kroppsliga uppståndelse på tredje dagen efter sin korsfästelse.

Genom tron på Jesus Kristus som den som betalade detta straff, tillskrivs man Kristi rättfärdighet och frihet från straffet för synd, som är evig separation från Gud. Denna frälsning från evig död kallas förlossning.

Han gick en gång för alla in i det allra heligaste, inte med blod från getter och kalvar utan med hjälp av sitt eget blod, och på så sätt säkrade han en evig återlösning. Hebr 9:12

Sammanfattning

Tao är "vägen" inom taoismen men Jesus sa

Jag är vägen, sanningen och livet, och ingen kommer till Fadern utom genom mig Joh 14:6

Tao är opersonligt och erbjuder ingen kärlek. Men vi får veta att;

Men Gud visade sin egen kärlek till oss i detta: Medan vi ännu var syndare dog Kristus döden för oss Rom 5:8

Yin och Yang är mörker och ljus, som behöver varandra för balans. Men Jesus är allt ljus. De som tror på Jesus som Frälsaren som dog och tog på sig den eviga dödens straff för synder vandrar i ljus.

Sedan talade Jesus åter till dem och sade:

Jag är världens ljus; Den som följer mig kommer inte att vandra i mörkret utan ha livets ljus. Joh 8:12

Länkar om taoism ej översatta

CANA-artiklar ej översatta

Yin and Yang

Overview of Taoism

Star Wars: The Force Awakens

Star Wars: Attack of the Clones

Star Wars: The Revenge of the Sith

Andra källor, ej översatta

Articles from the BBC

Various articles on Taoism from the Sacred Texts site

Selected book sources used

Bowker, John, ed. Cambridge Illustrated History of Religions. Cambridge: Cambridge University Press, 2002.

Bowker, John, ed. The Oxford Dictionary of World Religions. Oxford: Oxford University Press, 1997.

Campbell, Eileen and J. H. Brennan. Body Mind & Spirit. Tuttle Publishing, 1994.

Feuerstein, Georg. Spirituality by the Numbers. Tarcher, 1994.

Guiley, Rosemary Ellen. Harper’s Encyclopedia of Mystical and Paranormal Experience. Edison, NJ: CASTLE BOOKS/Books Sales, Inc., 1991.

Hopfe, Lewis M. Religions of the World, 6th ed. Upper Saddle River, NJ: Prentice-Hall, Inc., 1994.

Melton, J. Gordon. New Age Encyclopedia. Gale Group, 1995.

Osborne, Richard and Borin Van Loon. Introducing Ancient Eastern Philosophy. Totem Books, 1992.

Parrinder, Geoffrey. World Religions, From Ancient History to the Present. Barnes & Noble, 1999.

Wen-Tzu, Further Teachings of Lao-Tzu. Boston: Shambhala, 1992.

Wong, Eva. The Shambhala Guide to Taoism. Boston: Shambhala Publications, Inc., 1997.

Short link for this article: http://tinyurl.com/24me8tuf

https://www.christiananswersnewage.com/article/the-tao-and-god-the-way-of-man-vs-the-way-of-god





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar