tisdag 16 april 2024

Lokal pastor uppvisar det fula, syftesdrivna tankesättet inför sin medlem

av Anthony Wade

Innan jag börjar med själva översättningen vill jag säga att detta bedrövar mitt hjärta. Vi behöver riktiga pastorer som vågar gå emot det som är uttalat falskt, och inte bara jamsar med, vilket är varför jag valt att översätta detta. Har vi en pastor som inte gör detta, då är det extra viktigt att vi själva testar allting, för att se om det är från Gud.

Notera också på bilden hur fåraherden inte bryr sig om vargen som äter fåret i bakgrunden.

Du människobarn, jag har satt dig till väktare för Israels hus, för att du på mina vägnar skall varna dem, när du hör ett ord från min mun. När jag säger till den ogudaktige: Du skall dö, och du inte varnar honom och inte säger något för att varna den ogudaktige för hans ogudaktiga väg och så rädda hans liv, då skall den ogudaktige dö i sin missgärning, men hans blod skall jag utkräva av din hand. Men om du varnar den ogudaktige och han ändå inte vänder om från sin ogudaktighet eller sin ogudaktiga väg, då skall han dö i sin missgärning, men du har räddat din själ. Hes 3:17-19

Den ”Purpose Driven = Syftesdrivna” kyrkomodellen har skapat en generation av fulingar. Människor som sitter i pastorsroller utan kallelsen, förmågan eller ens den grundläggande anständigheten att skydda den flock Gud har anförtrott dem. Detta är inte förvånande älskade eftersom Bibeln varnar oss för exakt vad en ”hyreling = fuling” är. Han är inte investerad. Han bryr sig inte om fåren. Han bär ingen stav för att slå bort dem som attackerar hjorden. Han har ingen herdestav som leder fåren på rätt sätt på evangeliets raka och smala väg. Uppriktigt sagt finns det ingen fruktan för Herren framför honom, för om det fanns det, hur skulle han kunna läsa nyckelverserna idag och inte omvända sig omedelbart!

Pastor! Jag har gjort dig till väktare över kyrkan! Närhelst du hör mitt Ord måste du troget överlämna det till dem! Döden som Gud talar om är evig och därför är budskapet evangeliet. På Hesekiels dagar var budskapet att omvända sig och lyda lagen men idag har vi ett mycket bättre förbund! Vi har ett nådeförbund och varje pastor håller nycklarna till himmelriket i sina händer. Om de vägrar att vända människor från deras missgärning, då är hans åhörares blod över hans huvud. Innan du försöker komma med ursäkter från Gamla testamentet, kom ihåg att Skriften alltid bekräftar Skriften:

Men det fanns också falska profeter bland folket, liksom det bland er kommer att finnas falska lärare som smyger in förödande läror. De skall till och med förneka den Herre som har friköpt dem och drar så plötsligt fördärv över sig. Många skall följa dem i deras utsvävningar, och för deras skull kommer sanningens väg att smädas. I sin girighet kommer de att med falska argument sko sig på er. Men domen över dem är sedan länge verksam, och deras undergång sover inte. -- 2 Peter 2:1-3

Därför betygar jag i dag för er att jag inte är skyldig till någons blod. Jag har inte tvekat att predika för er hela Guds vilja och plan. Ge akt på er själva och på hela den hjord som den helige Ande har satt er som ledare över, till att vara herdar i Guds församling som han har köpt med sitt eget blod. Jag vet att när jag har lämnat er, skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden. Ja, ur er egen krets skall män träda fram och förvränga sanningen för att dra lärjungarna över på sin sida.-- Apg 20:26-30

Församlingsledaren skall som en Guds förvaltare vara oförvitlig. Han skall inte vara självgod, inte häftig, inte missbruka vin, inte vara våldsam eller girig, utan gästfri, godhjärtad och förståndig, pålitlig, gudfruktig och behärskad. Han skall hålla sig till lärans tillförlitliga ord, så att han genom en sund undervisning kan uppmuntra andra och vederlägga motståndarna. Titus 1:7-9

Låt oss gå igenom dessa tillsammans. Verserna i Petrus ger oss en avgörande men ofta förbisedd jämförelse mellan det gamla förbundet och det nya. På det gamla förbundets dagar fanns det ingen bibel. Det fanns ingen slutgiltig uppenbarelse från Herren. Så när han ville kommunicera direkt till folkets kung eller sitt folk, reste han upp en profet genom vilken han kunde göra det. Så i de gamla förbundsdagarna betraktades de som ljög om vad Gud har och inte har sagt som falska profeter.

Petrus gör här en mycket viktig skillnad genom att säga att precis som det fanns falska profeter på den tiden kommer vi också att ha falska lärare. Dessa kommer att lära ut Bibeln falskt. De kommer att presentera en falsk Kristus och ett falskt evangelium. Deras villoläror är destruktiva, i sin girighet kommer de att utnyttja dig, och de leder andra att häda Jesu Kristi kyrka. Dessa verser är viktiga för att inse att medans Gud talade till Hesekiel i nyckelverserna, säger han samma sak idag till dem som har till uppgift att vakta Hans hjord.

Titta bara på Apostlagärningarnas vers när vi ser Paulus säga adjö till de äldste i Efesus. Varför förklarar Paulus att han är oskyldig till deras blod? Därför att han inte tvekade att förkunna hela Guds råd! Det betyder att det omvända också är sant. Allting mindre än Jesu Kristi fullständiga evangelium betyder att du kommer att stå till svars som den väktaren på muren som inte berättade för folket vad Gud har sagt! Det är intressant att direkt efter denna förklaring varnar Paulus oss alla för att onda vargar kommer att komma inifrån själva kyrkan för att dra efterföljare efter sig.

Verserna i Titus påminner oss om att det finns faktiska kvalifikationer för att vara pastor inom Guds kyrka och en av de mest försummade rollerna är att tillrättavisa dem som presenterar ett falskt evangelium. Det verkar som att de flesta pastorer i dag drar sig för en sådan konfrontation av rädsla för att någon kanske ska kasta strålkastarljuset på vad de själva predikar. Oavsett vilket måste en pastor vara villig att konfrontera de som leder fåren vilse, annars är han försumlig i sin pastorsroll.

Jag tillhandahåller denna bibliska bakgrund för att adressera en korrespondens som nyligen skickats av en lokal pastor till en medlem. Det verkar som att medlemmen hade skickat ett mycket trevligt e-postmeddelande och bett om en adress så att hon kunde skicka en bok som hon hade läst till pastorn, om Betels kyrka i Redding Kalifornien och även antytt att hon skulle älska att prata med honom vid någon framtida tidpunkt angående den. Hennes mejl var sött och omtänksam och omnämnandet av Betel var bara två meningar. Hans svar avslöjar dock det nuvarande tillståndet för alldeles för många pastorer i kyrkan idag. Låt oss resonera tillsammans genom den del av svaret som handlar om frågan angående Betel. All personlig information har raderats. Kom ihåg att detta är en riktig person och riktig pastor.

"När det gäller frågan om Betelkyrkan, finns det vissa aspekter av deras förståelse av den Helige Andes verk som jag inte håller med om och jag tycker att Betels uttryck för vad det innebär att vara 'profetisk' är svårt att ta. - Pastor X"

Älskade, som många av er vet är Betelkyrkan en andlig avloppsbrunn. Den leds av några av de mest uppseendeväckande falska lärarna på planeten i Bill Johnson, Kris Vallotton och Shawn Bolz. De hävdar de falska manifestationerna av ädelstenar, gulddamm och änglafjädrar. De skapade den falska manifestationen av "härlighetsmolnet". De driver en skola för det övernaturliga där de för bara fyra tusen om året kommer att lära dig den Helige Andes gåvor. Naturligtvis kan de faktiskt inte göra det enligt Bibeln så var försiktig med vilken anda de engagerar dig i. De omfamnar nästan alla falska läror som finns idag, från NAR, herravälde, välstånd, tros-ord och falska tecken och lögnaktiga under. De har ett "team som uppväcker döda" som har gjort anspråk på 15 uppväckelser till deras kredit utan ett enda dugg av bevis. Det ökända gravsugande kätteri kom från beteliter. De predikar att Gud alltid måste hela oss och tona ned Skriftens tillräcklighet genom en fullständig omfamning av erfarenhetsbaserad kristendom. Är det tillräckligt?

Så det är uppmuntrande att denna pastor med rätta kunde se två problem med Betel. Lägg märke till hur han fortfarande känner sig tvungen att förringa även dessa två! Deras förståelse av den Helige Andes verk är kättersk! De lär ut en upplevelsebaserad form av kristendom som betonar hur vi känner och sedan tillskriver dessa känslor att vara från den Helige Ande. Det handlar inte bara om att inte hålla med dem. Du måste tillrättavisa dem så att människor inte följer sådana uppenbara falska läror och börjar utforma sin egen tro efter sina känslor.

På samma sätt kommer vi till Betels definition av det profetiska. De lär personer att profetera på sin falska skola! Bibeln säger att bara den Helige Ande ger ut gåvorna men inte i Redding Kalifornien! Jag tittade på en utbildningsvideo för gudstjänstledare från Betel där de lärde sina gudstjänstledare att alla gudstjänstledare är profetiska. Nej det är de inte. De lärde dem att ta till sig den "stilla lilla rösten" inom dem och vad som än kommer in i deras ogudaktigt bedrägliga hjärtan, borde de anta är från Gud och de borde sjunga ut det som profetia, och förstå att de kan ha fel så mycket som 65 % av tiden! Det är andlig brottslighet!

Jag såg denna idé manifesteras live en gång i en lokal kyrka när gästen som var gudstjänstledare bara fortsatte att upprepa "om du vill ha en kram från Jesus hoppa i floden" i över 15 minuter i sträck! Här är frågan för oss att överväga. Vilket jobb har herden som inser att en av de mest populära lärorna om den Helige Ande idag är falsk? Det är säkert inte att bara beklaga att det är svårt att ta älskade. Det kräver att herden tar fram staven och slår tillbaka den falska läran från sina får. Det kräver en pastor, inte en anställd lurendrejare.

"Men jag uppskattar att de bara är människor, som jag, som försöker få kontakt med Jesus och förkunna och leva ut hans kärlek." -- Pastor X

Detta är i bästa fall farligt naivt. Ja Betel består av människor precis som vi och det precis är poängen. Romarbrevet lär oss att endast evangeliet har makten att rädda människan. Matteus 7 talar om människor som står inför Kristus och säger: "Herre Herre, försökte vi inte att få kontakt med Jesus och förkunna och leva ut hans kärlek?" Vilka Jesus kommer att svara; bort från mig, för en har aldrig känt dig. Det finns inget "A för ansträngning" och uppriktighet räknas inte. Tillåt mig att ge ett extremt exempel.

Det finns små landsbygdskyrkor i det här landet som utövar hantering av levande, dödliga ormar under gudstjänster eftersom de inte riktigt förstår Markus 16. Två pastorer (far och son) dog faktiskt som ett resultat av ormbett som de fått men de tror fortfarande på det. Jag kommer gå så långt som att säga att pastor X inte skulle ha några problem med att säga åt dessa människor att sluta bete sig som dårar och förklara vad dessa verser faktiskt betyder. Ändå kommer han inte att göra det för Betel, som är mycket mer dödligt och infekterar mycket fler människor. Gud har inte gett oss uppgiften att försöka lista ut om människor är äkta i sitt avfall, bara om de är avfälliga. Älskade, du kan inte "leva ut hans kärlek i olydnad mot hans ord:

Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig. Joh 14:23-24

Om en kyrka förkunnar en falsk jesus så är den kärlek de har falsk också. Bibeln varnar oss om att vi kan tro förgäves och säger att vi borde testa oss själva. Gud har gett oss sitt ord av en anledning! Det är bara det som är den slutliga avgörandet av vad som är rätt och vad som är fel. Varje ansvarig pastor måste vara en väktare på muren och ropa till dessa som anförtrotts honom att hålla sig borta från den falska undervisningens surdeg.

"Jag känner människor i många av våra baptistkyrkor, inklusive XXX, som är positivt influerade av Betel och det här är människor som jag dyrkar och tjänar bland och kallar mina vänner. Så för deras skull slutar jag med att uttrycka övervägande oro för Betel. " -- Pastor X

Nej, nej, tusen gånger nej. Du kan inte ha det åt båda hållen. Lite surdeg förstör hela satsen. Man kan inte bli positivt påverkad av falsk undervisning! Lägg dock märke till vad som är så talande här. Det är för deras skull, som han kallar vänner, denna pastor avstår från att varna dem för att de är i livsfara! Hur i hela friden är det att vara en vän? Jag kan inte berätta hur utbrett detta är idag. Både människor och pastorer är oändligt mycket mer angelägna om att kränka vargar än att skydda får. Den här mannen vet att Betel undervisar felaktigt om den Helige Andes och rollen i det profetiska – vilket är vad Gud har och inte har sagt – men vägrar ändå att varna någon under sken av vänskap.

"Rätt eller orätt att vara en lokal kyrkoherde handlar om att gå framåt bland en familj som verkligen älskar Gud - Fadern, Sonen och den Helige Ande men uttrycker det på olika sätt." -- Pastor X

Det säger ingen bibeltext någonstans. Romarbrevet lär oss att sann enhet i kyrkan finns endast i läran. Vi kan inte enas över köttsliga uttryck och känslor. Frågan är inte hur vi uttrycker vår kärlek till Gud. Det är bibliskt absurt. Kyrkan som nämnts tidigare uttryckte sin kärlek genom att hantera ormar. Spelar det någon roll att de valde det uttrycket? Klart det gör det!

Bethel lär ut en slarvig agape-kärlek där vi i verkligheten avgudar oss själva och våra känslor och sedan ger Gud för dessa. Spelar det någon roll? Klart det gör! Det finns bara ett sätt att med rätta gå framåt som pastor i Guds kyrka och det är genom att förkunna Jesu Kristi evangelium. Att inte kompromissa med det genom att tillåta alla möjliga doktriner om djävlar att infiltrera Kristi kropp under "kärlekens" fana. Pastor X avslutade:

XXX är en bred kyrka med människor som kommer samman från olika traditioner men växer och går framåt i enighet. Vi är inte alltid överens med varandra men vi älskar varandra och den Gud som förenar oss. Gail, det är nog ett långrandigt sätt att säga att jag helst inte läser boken du har eller går in i någon diskussion om Betel." -- Anonym pastor

XXX är en bred kyrka med människor som kommer samman från olika traditioner men växer och går framåt i enhet. Vi är inte alltid överens med varandra men vi älskar varandra och den Gud som förenar oss. Gail, det är nog ett långrandigt sätt att säga att jag helst inte läser boken du har eller går in i någon diskussion om Betel." -- Anonym pastor

Om du älskar mig kommer du att hålla mitt ord. Detta missar så målet bibliskt sätt att det är skrämmande. Vi kan komma från olika traditioner och bakgrunder men vår enhet är i Kristus och hans ord. Denna pastor agerar som om kristendomens fokus är att alla kommer överens. Knappast. Jesus själv sa att han kom med ett svärd för att splittra familjer mot sig själva. Läs Nya testamentet älskade. När någon greps i församlingen utanför vad Ordet hade föreskrivit, togs de bort från gemenskapen!

Pastor X verkar så inställd på enhet att han inte bryr sig om vad som faktiskt förenar dem. Sedan för att avsluta med en vägran att ens ha en diskussion med sin medlem. Wow. Vilken häpnadsväckande arrogans. Bara att sticka tummarna i öronen och skrika "lalalala". Så fördummat har lurendrejarnas tjänst i yrket blivit de senaste dagarna.

Det ger mig ingen glädje att säga att älskade. Jag känner inte den här pastorn. Jag är vän med melemmen. Hon hade en doktrinär fråga, en fråga som hon ville diskutera med sin herde och han sa -- nej. genom att göra så försvarade han kätteri och människors rätt att följa detta kätteri hela vägen in i själva helvetet. Så länge han älskade dem in i helvetet vill säga. Så här ser en lurendrejare (hyrd herde) ut älskade. De bryr sig inte om fåren som anförtrotts dem. De har ingen fruktan för Herren inför dem. De är försumliga väktare, täckta av blodet från dem de vägrar varna.

Pastor Anthony Wade -- 19 december 2017

Article: Local Pastor Displays the Hireling Purpose Driven Mindset to Congregant | 828 Ministries

Godkänd minister för evangeliet för Guds församlingar. Ägare och grundare av 828 departement. Vice VD för Goodwill Industries. Kom alltid ihåg att Gud i allt verkar till det bästa för dem som älskar honom och är kallade enligt hans avsikt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar