lördag 20 april 2024

Ska vi använda världens metoder för att nå folk i världen?

 Nu ska Emilia Lindberg göra EPA-dunk av Pärleporten

Om det är en riktig artikel i Dagen så kan jag inte öppna den, (gubben gav mig inloggnings-uppgifter senare, så jag kom in, men det spalde föga roll) men jag bryr mig inte. På det FaceBook inlägg jag såg, så var hurraropen och lyckönskningarna många, endast en gick emot det med att det var som Jesus, när han drev ut månglarna ur templet. Bra jobbat tyckte jag.

”Epadunk även epa-dunk eller raggardunk, är den musik, ofta elektronisk, som sedan början på 2020-talet förknippas med epatraktorer och A-traktorer i Sverige. Genren nådde stora kommersiella framgångar i Sverige under 2022, med flera låtar bland de mest spelade på strömningstjänster. Musikstilen kan ses som en del av en större livsstil och kultur, där ungdomar som kör epatraktor vill visa upp sina fordon med tillhörande ljudsystem.

Förutom den elektroniska partymusiken har även artister som Eddie Meduza och Lasse Stefanz kunnat höras från fordonen. Bolaget, Rasmus Gozzi, Fröken Snusk och Hooja är några av de artister som förknippas med genren. Epadunk har även spridit sig till Svenskfinland. Mer här; https://sv.wikipedia.org/wiki/Epadunk

”Tittar jag efter lite till så håller de sig mycket till texter som inte är helt rumsrena.”

På 70-talet när jag var ung, så var det rocken som skulle in i kyrkorna, med grupper som Jerusalem och amerikanska gruppen Petra. 

Visst allt är lovligt, men samtidigt säger skriften oss att allt är inte nyttigt.

Många varnade på 70-talet för rockens inträde i kyrkan, och så här i efterhand så har den hjälpt till att luckra upp och göra folk mer mottagliga för att inte checka så noga, inte ens när det gäller vad som används i Guds hus. För huset är ju Guds och Jesus är dess överhuvud.

Många som blivit frälsta ur just den sortens livsstil har berättat att det var för att folket i kyrkan var annorlunda, som gjorde att de lockades checka upp varför. Dessa har också varnat för att det är lätt att dras in i livsstilen som; att ta in världen i kyrkan, för med sig. Och som sagt, det gjorde de redan på 70-talet. Lyssnade vi på dessa? Nej!

Jag kommer ihåg pappas varningar (han var kriminalpolis), när han varnade mig för att om man började umgås med de som höll på med droger och sniffade, för att få dem att komma ur det, så var det enklare att man själv drogs med i det som de höll på med. Detsamma gäller detta.

Och var ska det sluta? Idag finns det församlingar i USA där de har pubkvällar i kyrkan och dricker öl och sjunger lovsång, ber och läser bibeln, med biran i handen, så att säga. Är det dit vi är på väg? Kanske är jag aningens negativ, men frågan tål att ställas, då vi nu ser en mer och mer urvattnad kristendom.

Kan vi verkligen vara salt i världen och ljus på klippan, om vi tar in samma saker som världen håller på med i kyrkan/församlingen? Jag är tveksam.

Att allting är lovligt, det tolkar jag som att om jag lyssnar på världslig musik, eller ser på tv, läser en världslig bok, så skadar det mig inte. Men därifrån till att börja använda sig av världens sätt för att nå folk, och få dem till kyrkan. Jag är om igen, extremt tveksam till det.

Här ska tilläggas att vissa församlingar i USA har börjat använda världens sånger i sina gudstjänster (sjunger dem som lovsånger) och även ha teman som ”Star Wars = Stjärnornas krig” för att göra mötena mer intressanta och relevanta för folket som går dit. Med andra ord för att uttrycka det som Charles Spurgeon gjorde på 1800-talet när han levde; Det kommer komma en tid när pastorerna inte kommer förkunna för fåren, utan vara clowner som underhåller getterna. (lite omskrivet)

Hela vitsen är ju att vi, du och jag ska förändras och bli mera heliga. Men om vi går ut och evangeliserar till folket, på deras egna villkor, kommer de flesta av dem då, verkligen vilja förändras och arbeta på att bete sig mer heligt?

Om igen att ta del av det som världen erbjuder utanför kyrkan, det kan jag se att det faller under; Allt är lovligt, men allt är inte nyttigt. Men att dra in allting i kyrkorna, även om det här handlar om att gå ut och locka till sig folk, med gamla läsarsånger i ny tappning. Så att säga locka världen, med lite av världen inspirerat. För mig låter det helt knäppt.

Locka världen, med det som världen själv erbjuder, fast i annan tappning? Är det ingen annan som ser det som en sorts hyckleri?

Räcker inte frälsningen? Och i så fall varför inte? För att vi som kristna anser att allt som sker i kyrkan är trist och tråkigt?

Hur länge har inte dessa som håller på med mängder av nya saker ansett att de av oss som inte vill beblanda oss, eller blanda in fel saker, som religiösa, och att vi inte har något liv i våra församlingar. Men har vi inte liv och övernog när vi har Jesus mitt ibland oss? Räcker inte det? Måste vi ha ny häftiga saker för att det ska vara kul att vara i kyrkan?

Men i den tid vi lever i, med känslor och erfarenhets baserade kristendom, så är det inte svårt att se att det som erbjuds i de gamla församlingarna inte räcker till. Trots allt det finns ju inget liv där, enligt dessa som måste ha känslor och upplevelser och gå från en hög till nästa,(hög som man blir på droger är vad som menas.)

Och ja, jag vet att det handlar om att nå ut till de som åker epatraktorer och A-traktorer.

EN annan fråga som infinner sig är; Hur många av de som det vittnades för med rocken, är såna som verkligen fick sina liv förvandlade och kom ur detta och in i ett heligt liv?

Om vi når ungdomarna på deras egna villkor, förväntar sig då inte dessa att detta ska finnas i kyrkan också?

För mig är livet Kristus, död en vinst. Aldrig något skilja skall oss två. (Fil 1:21) fanns det en sång vi sjöng när jag var ung. Och det borde räcka för oss.

Som sagt jag är skeptisk. Det var jag inte på 70-talet. Men jag har blivit äldre och förmodligen aningens mer vis med åren.

Jag tror inte att vi når världen med världens egna metoder. I så fall hade väl Paulus när han kom till Aten kunnat ta vilken gud som helst och säga; jag ska tala om den här Guden men jag har ett annat namn på honom. Men det gjorde han inte, han tog den som det stod; Till en annan gud på.

Idéerna är nya, och tanken bakom det kan vara aldrig så god, det betyder inte att idén är bra i sig. Vi är ett heligt folk, eller ska vara. Var ni heliga som jag är helig. Men det anser jag att många av oss verkar ha glömt.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar