onsdag 24 april 2024

Hört från Gud på slutet?

Av T.A. McMahon

översatt och inlagt med tillstånd från LighthouseTrails

Låt oss säga att jag skulle ställa frågan: "Hört från Gud på sistone?" till en mycket stor skara med en blandning av kristna och icke-kristna. Bland folkmassan skulle finnas bekännande kristna, bibliska kristna, kristna som tror att gåvorna har upphört, karismatiska kristna, pingstvänner, kontemplativa kristna, progressiva kristna, konservativa kristna, såväl som några agnostiker, skeptiker och ateister.

Deras första tankar relaterade till ett svar på min fråga skulle utan tvekan vara lika olika som deras religiösa perspektiv. Till exempel skulle ateister och skeptiker tro att jag led av en vanföreställning. Agnostiker skulle inte tänka så mycket på det och förmodligen inte ens bry sig alls. Kontemplativa kristna skulle reagera på min fråga som ett stöd för deras intuitiva känslo-orienterade inställning till att höra från Gud. Några av de karismatiska och pingstkristna skulle kanske reagera på samma sätt.

Konservativa kristna och de med tron att gåvorna har upphört kanske skulle oroar sig över huruvida jag övergivit tron på Guds skrivna ord till förmån för personlig subjektiv kommunikation med Jesus. Alla bibliska kristna, hoppas jag, skulle hålla sig från att tänka illa om mig doktrinärt under åtminstone några minuter. De skulle ge mig möjligheten att förklara vad jag menade med min fråga och sedan söka i Bibeln för att se om det var sant eller inte.

Låt mig göra ett till synes kontroversiellt uttalande innan jag börjar förklara mig själv. Om någon som kallar sig kristen, inte hör Gud, då är han i trubbel – inte potentiella problem, utan allvarliga problem – garanterat. Hans situation är som för en man mitt i ett minfält utan en karta eller någon anordning för att vägleda honom och hålla honom på en korrekt väg. Som sagt, vad menar jag med att "höra från Gud"?

Kommunicerar Gud med oss?

Jag måste börja med vad jag tror är Herrens ansvar: Gud måste kommunicera med dem som han skapat. Varför? För det finns bara ett begränsat antal saker vi kan veta om honom utan att han kommunicerar direkt till oss. Alla som inser att universum och allt i det måste ha haft en Skapare/Designer skulle också förstå att Skaparen måste vara oändligt intelligent och kraftfull. Den medvetenheten tillhandahåller dock inte nödvändiga detaljer om Skaparen som bara Han kan tillhandahålla. Dessutom är Han oändlig, och vi är ändliga; våra egna ansträngningar att lista ut en oändlig Gud kan inte gå längre än bara gissningar. Samma okunnighet gäller kunskap om oss själva.

Låt oss resonera ett ögonblick. Vad är några av de saker som bara Gud kan tillhandahålla? Nåväl, för en sak, kunskap om vem han är! Sedan finns det Hans karaktärsdrag och egenskaper, såväl som Hans skäl för att skapa oss. Hur är det med mänsklighetens tillstånd direkt efter dess skapelse och dess senare uppror och separation från Honom? Sedan får vi veta om hans plan för försoning mellan honom själv och just dessa varelser!

Utan att Gud kommunicerar sådan information till oss, hamnar vi i en grav av spekulationer, gissningar, teorier och ogrundade åsikter. Därför måste Gud inte bara kommunicera med oss, utan han måste göra det på ett sätt som vi ändliga och fallna varelser kan förstå. Detta har han redan gjort genom sin direkta kommunikation till oss, som är – Hans ord. Hans skrifter. Hans bibel!

Vad handlar då frågan om: "Hört från Gud på sistone?" Om det vi har hört inte är grundat i Guds skrivna ord, är vi mer än troligt i det minfält som nämndes tidigare. Varje steg är osäkert, även om det första kanske inte blåser oss av vägen. Men som nationella parkvakter instruerar och varnar vandrare, är det det första steget från den markerade leden som leder till att de går vilse.

he Bible is filled with instructions, exhortations, and warnings regarding the necessity of carefully adhering to what it says. Hebrews chapter two begins:

Therefore we ought to give the more earnest heed to the things which we have heard, lest at any time we should let them slip.

Is “slippage” something to be concerned about? Second Timothy 4:3-4 declares:

Bibeln är fylld med instruktioner, uppmaningar och varningar angående nödvändigheten av att noggrant följa vad den säger. Hebr 2:1 börjar: Därför måste vi så mycket mer ta fasta på det vi har hört, så att vi inte driver bort med strömmen.

Är "halka /driva bort med strömmen" något att oroa sig för? 2 Tim 4:3-4 förklarar: Ty den tid kommer då de inte kommer att uthärda den sunda läran; men efter sina egna lustar skola de hopa sig lärare, med kliande öron.

Jesus varnar i Matt 24:4: "Se till att ingen bedrar er." Att inte uppriktigt följa instruktionerna i Guds skrivna ord är grunden för att man inte ska driva bort, eller, som nämnts, kliva av det "markerade spår" som Gud, i sin barmhärtighet, har lagt ut framför oss.

Hur kan vi höra från Gud?

Vad Bibeln tillhandahåller är "sund lära", vilket betyder de läror som gavs till och troget nedtecknades av Guds profeter genom den Helige Ande. De är objektiva läror från Gud, berövade människors subjektiva input. De är Guds ord, inte människors (Gal 1:11-12). Ändå får vi profetiskt höra att en tid kommer att komma bland bekännande och sanna kristna då de inte kommer att uthärda (fortsätta orubbligt) i Guds instruktioner. Falska lärare kommer att förföra dem genom sina doktriner. Detta faktum bekräftas i den varning som Jesus gav som svar till sina lärjungar angående de sista dagarna före hans återkomst, som han karakteriserade som en tid av stort bedrägeri (Matt 24:4, 24). Även om den tiden verkligen är över oss, är aposteln Paulus uppmaning till Timoteus motgiftet för enskilda troende:

Predika ordet, träd fram i tid och otid, bestraffa, tillrättavisa och förmana, med allt tålamod och all undervisning. 2 Tim 4:2

Att ”uthärda” sund lära betyder att läsa den, tro den och leva ut den.

För att gå tillbaka till frågan, "Hört från Gud på sistone?" - hur på sistone är "på senare tid"? Jag hoppas att svaret är överväldigande "dagligen!" Det finns ingen bättre vana för den som tror på Jesus Kristus än att läsa Bibeln dagligen – åtminstone ingen som jag känner till. Här är bara några av anledningarna. De som har satt sin tro på Jesus Kristus och tror att han betalat hela straffet för deras synder, har blivit födda på nytt. De har fått det eviga livets fria gåva och har inlett en personlig, intim relation med Jesus, deras Frälsare. Naturligtvis inkluderar det att älska Honom.

För att varje relation ska utvecklas är en ökning av kunskapen som individer har om varandra nyckeln. Alla vet att det är så det är när det kommer till människor som de påtagligt interagerar med, oavsett om de är nygifta eller i ett förhållande med nya vänner eller nya arbetskamrater, etc. Vad sägs om någon vi personligen vill bli vän med men som vi inte kan vara med fysiskt? Vi kan överväga att bli brevvänner eller "e-postkompisar", vilket kan tillfredsställa önskan att lära känna dem bättre.

Hur är det då med att utveckla en relation med Jesus? Det sker genom läsningen av Hans Ord. Det är genom skrifterna som vi lär oss vem han är, vad han har gjort för oss, vad han vill för våra liv och hur mycket han älskar oss. Vi får höra: "Vi älskar honom, därför att han först älskade oss" 1 Joh 4:19. Ju mer vi lär oss om allt han har gjort för oss, desto mer växer vår relation med honom. Det är kärnan i min fråga, "Hört från Gud på sistone?" Om vi inte hör från Jesus dagligen genom att läsa hans ord (Han är Ordet! [Upp 19:13]), kommer vår relation med honom att lida – i bästa fall. Omständigheterna som inträffade med dem i den efesiska kyrkan, som, vi får veta, hade "lämnat sin första kärlek" – Jesus själv (Upp 2:4) – hände på grund av att de tog hänsyn till saker – vissa av dem till och med bra saker – som kom att hindra deras kärleksrelation med Honom. Så kommer också vår kärlek till honom att kvävas av vår egen försumlighet genom att sluta få kontakt med honom genom skrifterna.

Varför händer detta många troende som är, eller borde vara, medvetna om det fruktansvärda pris han betalade för att rädda dem från deras synder? Skälen, bland många andra, inkluderar världsliga distraktioner, avfall, lättja, att älska sig själv mer än honom, och, för ett ökande antal människor, att bli lurad angående hur vi ska kommunicera med honom.

Det första sättet att växa i vår relation med Jesus måste vara genom Bibelns skrivna ord, som är Guds objektiva kommunikation till mänskligheten. Detta är kritiskt, eftersom vår tolkning av Ordet kan testas på objektiv grund, enligt hermeneutikens principer. Vår tids största bedrägeri, som började i Edens lustgård med Satans knep att subtilt undergräva Guds befallning till Adam och Eva, är att ersätta vad Gud verkligen har sagt - med människans falska tolkningar. Sådana tolkningar formuleras alltför ofta genom känslor, intryck, personlig känslighet, intuition och så vidare. De som tar ett sådant förhållningssätt litar på sina känslor för sin förståelse. Detta kan också leda till felet i eisegesis (d.v.s. att införa sina egna förutsättningar, agendor eller fördomar i och på en biblisk text). När det upplevelsemässiga dominerar en persons liv är Guds sanning förlorad.

Samtal med Gud?

Därefter ska vi titta på några av betydelserna angående frågan "Hört från Gud på sistone?" som förstås på sätt som är allvarligt i strid med vad som har presenterats hittills i denna broschyr. Under de senaste åren har det skett en rusning bort från den objektiva tolkningen av Skriften. Nu insisterar många på att de hör från Gud personligen med liten eller ingen hänsyn alls till hans ord!

Detta är inte nytt i kyrkohistorien. Under det tredje århundradet e.Kr. talade de katolska ökenfäderna om att höra från Gud på ett mystiskt sätt. Det prejudikatet fortsatte in i den katolska klosterperioden och genom mystiska nunnor som Teresa av Avila och Anne Catherine Emmerich, sedan in på 1900-talet via präster och munkar som Thomas Merton och Henri Nouwen. Den sistnämnda avlidne prästen har blivit en speciell favorit bland många inflytelserika evangelikaler, inklusive Rick och Kay Warren.

Kväkaren Richard Foster och hans Renovaré organisation har varit avgörande för att påverka den kontemplativa rörelsen, med dess mystiska metoder (meditationstekniker och andliga ritualer hämtade från österländsk mystik) för att spridas genom de evangeliska/karismatiska idag.

I stora delar av det pingst (evangeliska) och karismatiska lägret finns det samma andliga subjektivism, om än inkapslad i biblisk terminologi. Vissa av deras ledare ger intrycket (avsiktligt) att de är i ett ständigt samtal med Gud. En av de falska doktrinerna de frammanar för att stödja sina villoläror är läran att Gud har två grundläggande men olika sätt att kommunicera: logos och rhema. Deras övertygelse är att logos är Guds kommunikation genom det skrivna ordet, och rhema är hans talade ord. Nej. Faktum är att termerna används omväxlande genom hela Nya testamentet. Till exempel, i Markus 14:39 "gick Jesus bort och bad och talade är samma ord." Den grekiska term som används här för Hans talade "ord" är logos. I Joh 12:48 sa Jesus: "Den som förkastar mig och inte tar emot mina ord [rhema], har en som dömer honom: det ord [logos] som jag har talat, det ska döma honom på den yttersta dagen.

Dessutom, enligt deras "lära", har Guds muntliga överföring auktoritet (de kallar det "ny uppenbarelse") över Hans skrivna (logotyper), vilket betyder att åhörarna tas bortom att behöva bli korrigerade av Skriften! Liksom Satan (1 Mos 3:1-4), lägger ledarna i denna rörelse ständigt till, undergräver och motsäger Guds ord, medan deras anhängare villigt rättar sig efter vad dessa än kan hävda över dem. De som är kopplade till den Nya Apostoliska Reformationen (NAR) och organisationer som ”International House of Prayer = IHOP = Internationella bönehuset, Bethel Church i Redding, Kalifornien, och Elijah List är bland dem som främjar denna falska lära.

Att höra från Gud upplevelsemässigt verkar vara en accepterad praxis bland några av de mest inflytelserika kvinnorna i tjänsten idag. Till och med en översiktlig genomgång av Beth Moores, Joyce Meyers, Priscilla Shirers, Sarah Youngs och Jennie Allens läror från ”IF:Gathering = Om:Samling” (och hennes konferenstalare) avslöjar en övervägande del av "samtal med Gud" och liten eller ingen beskrivning av Skriften. I en intervju jag en gång hade med Dave Hunt sa Dave:

Du försöker komma fram till någon kommunikation, någon gemenskap med Gud som går bortom Hans Ord, går bortom rationalitet, och du försöker få, på något sätt, någon kommunikation från Honom – det är väldigt, väldigt farligt. Det är inte bibliskt. Profeterna försökte aldrig få ett budskap från Gud. Ingenstans från Adam till Johannes, som skrev uppenbarelseboken, finner jag att de försöker få något budskap från Gud. Gud talar till människor, och det här är vad Bibeln säger i 2 Pet 21: "Guds heliga män talade…" som de hade någon teknik? Som de ville ha det? Nej, "Guds heliga män talade när de blev rörda av den Helige Anden." Och när Gud rörde på människorna, inspirerade han dem. 1

Det kan verkligen inte överskattas hur andligt farlig denna subjektiva undervisning och strävan är för miljontals kristna. Värre än att bara ta ett steg från Guds Ords väg, det är ett steg från en klippa utan något objektivt (d.v.s. sund lära) i sikte att ta tag i. När en troende väl köper in sig på andras berättelser om "Gud berättade för mig", blandas biblisk doktrin snabbt med och går förlorad i ett virrvarr av personliga erfarenheter. Oftare än inte ersätter de subjektiva erfarenheterna och lärorna den sunda läran och accepteras som trogna och till och med ersätter Skriften. Det blir då ett tydligt fall av att lägga till till Guds ord, en praxis som Bibeln fördömer (t.ex. Ordspr 30:5-6; Upp 22:18-19).

Ty den tid kommer då de inte kommer att uthärda den sunda läran; men efter sina egna lustar ska de samla lärare till sig, som kliar deras kittlande öron; Och de ska vända sina öron från sanningen och vända sig till sagor. 2 Tim 4:3-4

När Gud talar

Är alla subjektiva personliga upplevelser med Jesus likaledes fördömda? Nej. Alla som har trott på evangeliet inledde en personlig intim relation med honom. Det kan inte ske utan involvering, till viss del, av ens känslor. Det kan också innefatta någon form av personlig kommunikation med Jesus – om han väljer, hur han väljer och när han väljer. Principen om att Fadern, Sonen och den Helige Ande personligen interagerar med troende finns i hela Skriften. Paulus liv i Kristus avslöjar hans ofta subjektiva vägledning och kommunikation med den Helige Ande. Subjektiv? Ja.

Till exempel förbjöd Anden Paulus att predika i Bithynien och omdirigerades till Makedonien (Apg 16:7-10). Den kommunikationen var subjektiv, menad endast för Paulus på den tiden. Var detta ett objektivt bud från Gud, som indikerar att troende aldrig får åka till Bithynien för att predika? Nej! Petrus skriver till troende i Bithynien, så uppenbarligen predikades och troddes evangeliet där (1 Petr 1:1-2). Tre saker visas i dessa verser och många andra:

Principen som Gud kommunicerar till troende är etablerad.

Han kommunicerar objektivt genom instruktioner och kommandon för alla som läser hans ord.

Han kommunicerar personligt och subjektivt med enskilda troende.

Skulle Herren välja att kommunicera med en troende på personlig basis, får det varken tas emot som om det vore likvärdigt med skrifterna eller uttryckas på något sätt som kompletterar eller ersätter Guds ord.

Dessutom, som med varje andlig upplevelse, måste den testas:

Mina älskade, tro inte varje ande, utan pröva andarna om de är av Gud. 1 Joh 4:1

Study to shew thyself approved unto God, a workman that needeth not to be ashamed, rightly dividing the word of truth. (2 Timothy 2:15)

Det kritiska testet är huruvida innehållet i kommunikationen eller upplevelsen är a) sann mot Skriftens lära och b) sann mot den uppenbarade karaktären hos gudomens personer.

Böcker som främjar samtal med Gud som ”God Calling = Gud kallar”, ”A Course in Miracles = En kurs i mirakler”, ”Conversations with God = Samtal med Gud” och ”Jesus Calling = Jesus kallar”, för att bara nämna några, har blivit bästsäljare inom kristenheten, mest för att så få kristna verkar intresserade av att tillämpa biblisk urskillning, vilket är i direkt olydnad mot Paulus uppmaning till Timoteus:

Studera för att visa dig godkänd för Gud, en arbetare som inte behöver skämmas, som rätt delar utpp sanningens ord. 2 Tim 2:15

De två kvinnorna som kanaliserade "Jesus" i ”God Calling = Gud kallar” sa att de kände sig mycket privilegierade över att ha blivit utvalda att bli personligen undervisade av honom och angav att de var mer bekväma att inte behöva förlita sig på skrivna ord. Vem skulle inte vilja bli personligen skedmatad av Jesus och vara övertygad om att hans undervisningsinnehåll var på en högre nivå än vad som har skrivits ner i Bibeln? Det är en otroligt kraftfull förförelse och en som lurar miljoner idag.

Be för dem som har dragits in av dem som "inte talar enligt [Guds] ord" (Jesaja 8:20); och be för herdarna som inte varnar sina får med högtidliga ord att; Allt Guds ord är rent från slagg, han är en sköld för dem som tar sin tillflykt till honom. Lägg ingenting till hans ord, så att han beslår dig med lögn. Ordspr 30:5-6

To order copies of Heard From God Lately?, click here.

Slutnoteringar:

1.Dave Hunt with T.A. McMahon, “Buffing Up Your Spiritual Exercises—A Dave and Tom Classic” (The Berean Call radio, Program 1747, https://www.thebereancall.org/content/buffing-your-spiritual-exercises-dave-and-tom-classic).

Author Bio: T.A. McMahon is president and executive director of The Berean Call ministry, editor-in-chief and contributing writer for The Berean Call newsletter, co-author of The Seduction of Christianity, America: The Sorcerer’s New Apprentice, Understand the Times, and author of Showtime for the Sheep? and Temporal Delusion.

Holder of a master’s degree in communications, he has researched and written numerous documentaries and scripted several feature films. His writing/producing for Christian videos includes The Cult Explosion, The God Makers, The New Age: Pathway to Paradise? The Evolution Conspiracy, A Woman Rides the Beast, Israel, Islam & Armageddon, and Psychology and the Church.

You may access an extensive collection of research, books, films, lectures, articles, radio programs and more at www.thebereancall.org. Also, every year, The Berean Call presents a discernment conference in Bend, Oregon with outstanding and compelling speakers, addressing the issues that are affecting the church and the world today. This year’s conference will be held in August.
To order copies of Heard From God Lately?, click here.

Posted in: Book/Music ExcerptsContemplative PracticesContemplative SpiritualityDiscernmentMystical PracticesOn Christian FaithPriscilla ShirerRESOURCESSpiritual FormationThe Role of Meditation Tagged: god callingjesus callingmeditationpriscilla shirert.a. mcmahonThe Berean Call

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/new-booklet-heard-from-god-lately/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar