måndag 22 april 2024

Ande-/Andlig- Kontakt; Vem är på andra sidan?

av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd.

[Obs! Författaren av den här artikeln har tidigare deltagit i flera spiritistiska kyrkor; använt Ouija Board många gånger; deltog i seanser; fick en andlig guide i mitten av 1970-talet som stannade hos henne i ett antal år; och deltog i sessioner där andekontakt gjordes.}

Andekontakt, särskilt försök till kontakt med döda eller spöken, växer idag. Människor som har förlorat nära och kära vill veta att deras älskade är okej. Människor kan söka råd från den avlidne älskade, eller vägledning från en andevarelse på en "högre" dimension, från en skyddsängel eller från en avancerad andlig mästare.

Vad är ”Spirit Contact = Ande/Andlig Kontakt”? Det är att kontakta en kroppslös varelse, oavsett om den tros vara en död person, en ängel, en varelse i en annan dimension, en utomjording, en andeguide, en andlig varelse, en avancerad själ, en demon, en högre utvecklad Mästare, eller någon ande. Andekontakt har varit och är vanligt i många kulturer som kontaktar döda förfäder och kontaktar andevärlden för råd eller information om framtiden. I USA lär religionen Spiritualism, som fortfarande existerar, att man kan och bör kontakta avlidna själar för råd.

Typer av andekontakt: Det finns medier, kanaliserare och synska, av vilka de flesta är involverade antingen medvetet eller omedvetet i andekontakt. Medier kontaktar vanligtvis varelser som de tror är döda genom att låta anden tala genom dem eller genom att förmedla budskap från andarna. Vissa medier erkänner att de har flera andliga guider; ofta kommer de att ha en huvudande som talar genom dem som kallas en "kontroll(ande)". Denna term är dock inte lika vanlig som den brukade vara. Dessa läsningar görs på seanser, i privata läsningar eller i offentliga miljöer.

Seanser görs med en grupp människor samlade, vanligtvis i ett svagt upplyst rum; någon uppmanar till skydd genom att be om att bli omgiven av vitt ljus eller skyddande andar; mediet tillkallar andar som är intresserade av kontakt, eller försöker kontakta anden hos en av någon närvarande avliden älskad.

Privata avläsningar görs mellan mediet, kanalisatorn eller den psykiska och en individ. Offentliga uppläsningar görs ofta i tv-program, som "Crossing Over = Gå över (till andra sidan)" med John Edward, som påstår sig få meddelanden från de döda släktingarna till de i publiken. Några populära medier i USA är Sylvia Browne, John Edward och James Van Praagh.

Kanaliserare kontaktar vanligtvis andra andevarelser än de döda - änglar, utomjordingar, avancerade andliga varelser, upplysta varelser. De kan göra detta genom att låta anden tala genom dem, eller så kan de helt enkelt föra budskapet vidare. J Z Knight gör anspråk på att kanalisera Ramptha, som påstår sig vara en 35 000-årig krigare. Lazaris är en varelse kanaliserad av Jach Pursel. Jane Roberts påstod sig få meddelanden från en enhet som kallade sig "Seth". Dessa meddelanden återfinns i boken Seth Speaks och andra Seth-böcker.

Ruth Montgomery, en före detta journalist, skrev flera böcker som hon sa innehöll läror kanaliserade från utomjordingar som vägledde henne. Den populära boken ”Kursen i mirakel” kanaliserades av Helen Schucman, en ateist, som sa att anden som pratade med henne var Jesus Kristus. Mer nyligen skrev Neale Donald Walsch en serie böcker som utger sig vara svar från Gud på Walschs frågor [se CANA-dokument om samtal med Gud och vänskap med Gud för ytterligare diskussion].

Synska kan använda andeguider, änglar eller andar från avlidna lärare eller gurus som ett sätt att hjälpa dem att läsa, även om detta inte alltid är fallet. Ibland kan synska personer vara omedvetna om den hjälp de får av andar.
En sak som alla dessa andar – oavsett om de påstår sig vara döda, änglar, andliga mästare, Uppstigna Mästare, utomjordingar eller utvecklade själar – har gemensamt är att de ger budskap som ofta står i motsättning till Bibeln och den kristna läran. Budskapen är ibland flagrant fientliga mot Kristus eller kristendomen, eller främjar idéer som strider mot kristendomen. Budskapen förnekar också ofta ondskans verklighet [se CANA-dokumentet "The Dark Side
= Den mörka sidan" om idéer om gott och ont i det ockulta].

The Messages from the Spirits = Budskapet från andarna”: John Edwards show, "Crossing Over = gå över (till andra sidan)", var så populär på Sci-Fi-kanalen att den "gick över" från kabel till vanligt nätverk. Edward går fram till en del av publiken och börjar ge sina "intryck" av vad han får, oavsett om det är ett namn, nummer eller ett datum, tills någon svarar med information som matchar. Han ställer också frågor till personen när han kastar ut "ledtrådar" som han säger att han får. Ibland verkar det som att han slänger ut väldigt allmän information och att personen i publiken fyller i tomrummen för Edward. Andra gånger verkar Edward vara kusligt exakt. Får han verkligen meddelanden från döda människor?

Intressant nog verkar det som om de döda har svårt att vara väldigt tydliga. Till exempel kan de visa Edward rosa rosor för att säga att allt är okej, enligt Edward, eller så kan de visa Edward en flagga för att indikera sin tidigare patriotism i det här livet. Det är ungefär som ett spel med andliga charader. Man undrar över detta. Varför kan de döda inte bara säga ord till Edward, eller skriva ut dem på en "andlig tavla" så att säga? James Van Praagh, när han förklarade svårigheten han har att tolka de symboler som andarna visar honom, sa han att de nyligen avlidna andarna just höll på att lära sig kommunicera, och därför kunde man inte förvänta sig att alla budskap skulle vara tydliga.

Detta väcker andra frågor: Varför har nyligen döda människor problem med att kommunicera? Var får de tag i dessa föremål som de visar Edward och Van Praagh? Varför kan de inte bara projicera sina tankar i Edwards sinne? Varför är deras budskap så prosaiska och, ja, tråkiga? Bilden man får av dessa varelser presenterar verkligen inte ett särskilt intressant sällskap av människor att fördriva tiden med. Varför skulle dessa andar ha någon speciell visdom bara för att de är döda?

Även om andarna alltid hävdar att de är glada och att de mår bra (är Hitler också med dem, mår han bra?), så vet vi inte varför de är glada och mår bra. Vad gör de, exakt? Och om de berättade för oss, hur vet vi att det är sant? Hur kan vi testa dessa andar för att se om de ljuger om något eller allt de berättar för medierna? Svaret är att vi inte kan testa dem baserat på våra egna erfarenheter eftersom vi inte har varit på andra sidan. Bara Gud vet verkligen om dessa andar talar sanning, och vilka dessa andar är.

Observera att budskapen från de "döda", från andarna och från kanaliserade enheter aldrig uppmuntrar människor att tro på Bibeln, aldrig uppmanar människor att lita på Kristus för frälsning, och ofta motsäger de öppet Guds ord eller talar till och med hånfullt om Kristus som Frälsare. Till exempel attackerar "Gud" i Walschs böcker mycket tidigt Bibelns trovärdighet, som han nämner specifikt, och säger att ord inte kan innehålla sanning (så klart, det borde också gälla Walschs böcker eftersom de inte är annat än ord! ).

Denna "Gud" angriper också tanken att det finns rätt och fel, och uppmanar Walsch att överge tidigare övertygelser. Vid ett tillfälle säger "Gud" till och med till Walsch att han (Walsch) är Guds jämlikhet, och att Adams fall faktiskt var hans "upplyftning", och att det inte var synd, utan var en "första välsignelse" (Samtal med Gud, bok 1 [NY: G.P. Putnam's Sons, 1995}, s. 75). Detta är raka motsatsen till Guds ord.

Några filmer som har populariserat andekontakt är "The Sixth Sense = Det sjätte sinnet", "What Lies Beneath = Vad ligger under/bakom" och "The Others = De andra". "The Sixth Sense = Det sjätte sinnet" gav budskapet att det är en speciell gåva att ta emot kommunikation från de döda. Den unga pojken i filmen accepterar äntligen detta som sin gåva, och han kan hjälpa någon som sörjer över ett dödsfall.

Förutom medierna och filmerna finns det änglafenomenet. Änglaböcker finns i överflöd. Änglar är populära i filmer och i TV-program som "Touched By an Angel = vidrörd av en ängel". Workshops erbjuds för att lära en hur man kontaktar sin skyddsängel. Änglar marknadsförs som guider. Faktum är att änglar är de nya andeguiderna, och det verkar så mycket säkrare att kontakta en ängel än vilken gammal ande som helst.

Gud tar upp frågan om Andekontakt. Vad säger Gud om det?

1. 5 Mos. 18:10-12 förbjuder spådom, trolldom, andekontakt, konsultation av medier, rådfråga de som kontaktar de döda, besvärjelser och lyssna på omen.

2. Jesus berättar om den rike mannen och tiggaren Lasarus, som båda har dött, i Lukas 16. När den rike mannen vädjar till tiggaren Lasarus att han ska gå tillbaka till jorden för att varna den rike mannens bröder om hans separation från Gud efter döden, och den fruktansvärda plats han befinner sig på, får den rike mannen höra att hans bröder kan lyssna på Moses och profeterna och bli varnade på det sättet. När den rike mannen ber igen att "någon från de döda" ska gå till dem, får han veta att om hans bröder ignorerar Moses och profeterna, kommer de inte att bli övertygade "även om någon uppstår från de döda" (v. 27- 31). Jesus talar inte bara om någon som kommer tillbaka från de döda, utan om sin egen uppståndelse från de döda som många vägrade tro.

    3. 1 Sam 28:11-20: Mediet kallade upp Samuel, som var död, men mediet verkade förvånat över att se Samuel. Även om Gud tillät Saul att träffa Samuel, var det upp till honom att få beskedet om hans död nästa dag. Gud använde Sauls förbjudna samråd med mediet för att ge honom ett budskap som fördömde hans agerande. 1 Krön 10:13, 14 följer upp genom att berätta att en anledning till att Saul tillåts dö i strid är att han rådfrågade ett medium.

    4. Konsultation av medier eller försök med andekontakt tar oss bort från att söka Gud för vägledning: ”Och när de säger till er: ’Konsultera medierna och spiritisterna som viskar och muttrar’, borde inte ett folk rådfråga sin Gud? Ska de rådfråga de döda för de levandes räkning? Till lagen och till vittnesbördet! Om de inte talar enligt detta ord, beror det på att det inte finns något ljus i dem” Jes 8:19-20.

    5. 3 Mos 19:31 uttrycker det tydligt: ”Vänd dig inte till medier eller spiritister; sök dem inte för att bli orenade av dem. Jag är Herren din Gud." Gud betraktar detta andliga äktenskapsbrott (3 Mos 20:6).

    There are two kinds of angels: good angels who serve God, and fallen angels (evil spirits, demons) who serve Satan. Good angels are messengers of God; they serve God, not us. They do not come and go at our command. If one seeks to contact an angel, only evil angels will respond.-2 Corinthians 11:14 tells us that Satan can disguise himself as an angel of light. Demons serve Satan, and take after him. Why can’t a demon disguise itself as a good angel, a dead person, a wise spiritual ‘master,’ or any other spirit that humans seek?

    Det finns två sorters änglar: goda änglar som tjänar Gud och fallna änglar (onda andar, demoner) som tjänar Satan. Goda änglar är Guds budbärare; de tjänar Gud, inte oss. De kommer och går inte på vårt befallning. Om man försöker komma i kontakt med en ängel kommer bara onda änglar att svara.

    2 Kor 11:14 säger att Satan kan förklä sig till en ljusets ängel. Demoner tjänar Satan och tar efter honom. Varför kan inte en demon förklä sig till en god ängel, en död person, en vis andlig "mästare" eller någon annan ande som människor söker?

  1. Slutsatser

Andarna som svarar på kontakt är inte döda människor eller visa andliga varelser, utan onda andar. Budskapen från dessa andar kan nämna Gud, men de uppmanar aldrig till bibelstudier, dyrkan av Gud eller behovet av Kristus som Frälsare. Andarna förnekar Kristus som Frälsaren eller förvränger hans budskap. Gud hade några ganska hårda ord för falska profeter som berättade om sina drömmar som om de kom från Gud. Detta skiljer sig inte så mycket från att påstå sig ta emot meddelanden från de döda och säga att Gud godkänner detta, eller att det är bra, när Gud tydligt har förbjudit sådan kontakt. Detta är vad Gud hade att säga om profeterna som presenterade sina drömmar som att de kom från Gud, när de inte var det:

Jag har hört vad profeterna säger, de som profeterar lögn i mitt namn. De säger: "Jag har haft en dröm, jag har haft en dröm." Hur länge? Vad finns det i hjärtat hos profeterna, lögnprofeterna, de som profeterar sina egna hjärtans svek? De tänker att de genom sina drömmar, som de berättar för varandra, skall få mitt folk att glömma mitt namn, liksom deras fäder glömde mitt namn för Baal. Den profet som har haft en dröm, han må berätta en dröm. Men den som har tagit emot mitt ord, han må troget tala mitt ord. Vad är halm mot säd? säger Herren. Är inte mitt ord som en eld, säger Herren, och likt en slägga som krossar klippan? Jer 23:25-29

Vi kan inte få information från Gud genom andekontakt. Vi behöver ingen vägledning från pigga andar som spelar charader. Vi behöver inte ett medium, kanaliserare eller psykiska som kontaktar andar som leker med våra sinnen och tär på vår sorg. Istället gav Gud oss sin ende son, och han gav oss sitt ord i skrifterna. Genom att lita på Kristi verk på korset som försoning för våra synder, försonas vi med Gud. Jesus, som har makt över alla andliga världar, har detta att säga:

Jag är den Förste och den Siste. Jag är den Levande; Jag var död, och se, jag lever för evigt och alltid! Och jag har dödens och Hades nycklar.” Upp 1:17-18

Ytterligare resurser

För en mer detaljerad diskussion om detta ämne, se artikel av författare publicerad i Christian Research Journal, "I See Dead People = Jag ser döda människor: A Look at After-Death Communication En titt på efterlivet kommunicering."

För mer information om bra och dåliga änglar, se: ”Angels = Änglar: The Good, The Bad, and the Ugly = de goda, de dåliga/onda och de fula,”av Sue Bohlin.
Se även boken ”Angels Among Us = Änglar mitt ibland oss” av Ron Rhodes.

https://www.christiananswersnewage.com/article/spirit-contact-who-is-on-the-other-side



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar