söndag 7 april 2024

Denna "WOKE= vaknade" generation behöver sanning och kärlek

Innan jag börjar med det jag översatt, vill jag närmare förklara vad som idag går fram och kallas för ”WOKE = Vaken”, är och inte är, för de som inte redan är insatta i termen. Så den här biten är min.

1. Vi börjar med en korrekt biblisk syn på ”WOKENESS = vakenhet” I biblisk mening betyder det att dina ögon öppnas för Jesu undervisning och vad skriften säger oss. (Kort uttryckt)”

Woke and Awakened =vaken och unppväckt” är två helt olika saker. När många idag talar om ”Awakening = uppvaknande” så är det en term som används flitigt av de inom både trosrörelsen och / men mesdtadels av ”Nya Apostoliska Reformationen = NAR”. Det är ett andligt uppvaknande som i sin stil till stor del om inte helt fullständigt, är mer likt New Age än något annat.

Woke = vaken” å sin sida betydde från början attt se faktumet av historiskt förtryck av en grupp framför en annan, främst vita kolonisatörer och kapitalister över färgade människor var de än bor. Det verkar ha startad i USA. ”Woke = vakna” har idag gått från att betyda "uppmärksamma på orättvisor i samhället, särskilt rasism", till att vara en hånfull term av konservativa, som tjärar ”SJW = social rättvisa krigare” med en avbrytande kulturideologi.

2. Under de senaste åren har termen vaknat använts för att beskriva människor som har väckts till samhällets orättvisor, särskilt när det gäller rasism. Många kristna, som har åtagit sig att visa Guds hjärta för de förtryckta, har ivrigt anammat termen.

Den "vakna rörelsen" har emellertid vuxit sig mycket större än den tidiga definitionen av termen. Det finns en agenda som driver den som är antikristen och genomsyrad av anti-Guds filosofier.

1. https://wordandway.org/2022/10/12/biblical-wokeness/

2. https://paulchappell.com/2023/03/29/the-woke-agenda-and-its-influence/


Av Bill Randles översatt med tillstånd

Bli inte besegrad av det onda, utan övervinn det onda med det goda. Rom 12:21

Jag råkade ut för bildandet av en protest mot ”Black Lives Matter = Svart liv är viktigt”, på ett universitetscampus inte långt från mitt hem. Jag hjälpte en vän att predika Kristus i det fria, och det råkade bara vara så att den här gruppen samlades för sin egen marsch och protest.

Flera saker slog mig när vi utbytte ord med dessa unga människor;

1. Många av dessa BLM-protester har övergått till absolut laglöshet, allt från graffiti på offentlig och privat egendom till att gå ut och utöva våld mot poliser och till och med åskådare. Men jag blev förvånad när jag märkte att nästan alla dessa demonstranter var så noggranna till den grad att de var puritanska när det gällde att bära masker. Vid flera tillfällen motsatte de oss två för att vi inte bar en.

En tjej på gatan var så upprörd att hon skrek när hon närmade sig oss, hennes ansikte förvrängt av raseri. Jag kunde inte förstå vad hon sa, men någon tolkade det för mig, "Du bär ingen mask! , Om Jesus var verklig skulle han ha en @#$%^#& MASK!”

2. Det var flera som bekräftade att kommunismen var rätt och sann. En ung man, som såg ut som om han klivit ut direkt ur Mellanamerika, "pojken bredvid", gick förbi när vi predikade Kristus, omvändelse, Jesu ankomst och varnade för synden och dess löner. Pojken gick fram till mig och sa med övertygelse och försäkran: "Kommunism har rätt." Jag kunde bara säga till honom som svar: "Du skulle bara våga säga det till Venezuela."

3. Det är lite nervöst att vara i en samling människor som mestadels är klädda i svart, vissa med kroppsskydd på, andra med handskydd för att skydda nävarna, och för det mesta var deras ansikten helt täckta. Allt vi kunde kommunicera med var ögonen. Jag såg mycket hat i vissa ögon, mycket ilska och mynga som var sårade.

4. Det fanns cynism och ånger också. Många sa till mig att de hade "provat kristendomen" och avfärdat det som värdelöst, osant eller inte genomförbart i ljuset av sina egna erfarenheter. De har en ny religion, ateistisk "WOKE = vakenhet".

Några av dessa demonstranter frågade mig varför vi hatade dem. Hatade dem? Vi hatar dem inte, vi älskar dem, förklarade jag. En lesbisk sa "men du predikar mot min existens . . . du måste hata mig." Vi förklarade tålmodigt att det faktum att vi gör oss besväret att predika för dem (med vetskapen om att de lätt kan bli förolämpade, triggade eller ännu värre) beror på kärlek till deras själ. Gud älskar dem, och i Guds namn gör vi det också.

Jesus har medlidande med denna generation. De är frukten av Amerikas svängning mot gudlöshet på 1960-talet. De är också frukten av den "sexuella revolutionen". Många har gått på universitetet och blivit svavat ut av "högskoleerfarenheterna" och har fått föreläsningar och kanske rent av blivit mobbade av sina professorer för den "tro" de en gång kan ha haft.

En hel del är fångade i offermentaliteten, om de råkar vara en av de "gynnade" minoritetsgrupperna (sexuell, ras, muslim, etc). Vilken fälla att matas med en stadig diet av förbittring och av en skruvad version av historien.

Vilken fälla det också är att ständigt få höra att du är en del av den "privilegierade gruppen" som har gynnats på andras bekostnad. Detta är den nya versionen av läran om synd. Tyvärr finns det ingen förlåtelse tillgänglig. Inte konstigt att det är så mycket självmord bland ungdomar.

De får höra att det finns en möjlighet till återlösning bland de "privilegierade", och det skulle vara att hata dig själv och din kultur till den punkt där du är villig att gå in i kampen. De flesta av demonstranterna var alltså vita. De krävde av min djävul och jag att få veta; Varför gick vi inte med i marschen, för Jesus skulle säkert protestera mot polisbrutalitet.

Vi förklarade för dem att Jesus verkligen inte skulle gå med dem och att han levde i en mycket mer brutal tid. Han kom för att göra något mycket mer djupgående och långtgående – att dö för alla våra synder och att han snart skulle upprätta sann rättvisa vid hans ankomst. Dessutom skulle Jesus aldrig gå med i BLM eftersom han inte var en marxistisk agitator.

Inte bara är denna nya "WOKE = vaknade" undervisning marxistisk i sin kärna, utan på en djupare nivå är de sataniska. Satan har utarbetat en ny medborgerlig religion för att fånga barnen: "WOKE = Vakenhet." Jag har aldrig sett någon undervisning som är så splittrad som denna nya "WOKE = vaknade" religion.

Det är många som förlorar familjemedlemmar till denna nya kult; det är mycket gynnat med pengar och stöd i företagens Amerika och i media. Detta är ett andligt krig och måste utkämpas andligt.

Ty vi kämpar inte mot kött och blod, utan mot furstar, mot makter, mot härskare i denna världens mörker, mot andlig ondska på höga platser. Ef 6:12

Vi måste röra oss mot dessa skadade unga människor medan vi kan, och om vi kan, och tålmodigt lyssna på dem och utmana (i kärlek) deras falska doktriner. Jag kommer att försöka ta itu med dessa frågor som jag kan under de kommande veckorna. KÄRLEK övervinner hat och Ljuset tränger igenom mörkret. Shalom.

https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/this-woke-generation-needs-truth-and-love/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar