måndag 29 april 2024

"HOLY = HELIG" YOGA, "PAGAN = HEDNISK" YOGA

av Marcia Montenegro översatt och inlagt med tillstånd

Jag tittade först på Helig Yogas webbplats när den var ganska ny. Jag hittade många områden av oro, inklusive att stödja idén om chakran men att korrelera dem med fysiska områden, och påstå att skapelsen har vibrationer från Gud eftersom Gud talade världen till existens. Men ingenting av Gud finns i skapelsen; detta skulle vara panteism eller panenteism. Guds andetag är inte en "sak" eftersom Gud är ande. Se länk i slutet till inlägg med denna information.

Jag kontaktade Boon men hennes svar var att Helig Yoga "inte var ämnad för alla." Vid den tidpunkten hade hon skrivit sin bok och startat denna verksamhet (som de nu verkar främja som ett departement). Jag besökte sidan senare igen, som hade förändrats, och hittade några oroväckande uttalanden i videor. Jag besökte nyligen webbplatsen igen och såg att den hade ändrats ännu en gång.

HELIG YOGA är fortfarande färgat och kanske till och med genomsyrad av New Age-tro. På denna sida https://bit.ly/2ut4Lb8 länkad direkt från deras hemsida erbjuder de en lång lista med guidade meditationer, de flesta 20 minuter långa (typisk längd för meditationer som Transcendental Meditation). Jag lyssnade på början och delar av de första 10 av dessa, plus en till, och till alla de som heter "Be Still = Var Stilla", "Simplicity Meditation = Enkelhets Meditation" och den om ”Breath Prayers = Andetags Böner”.

Guidade meditationer

I de två första säger kvinnan som leder den guidade meditationen "för tummarna till ditt tredje ögoncentrum, mellan ögonbrynen."

CANA: Vad?! Det tredje ögats centrum! Detta är hindu och New Age. Det finns inget tredje öga. Sedan ska du andas på ett visst sätt och "bjuda in den Helige Ande ... specifikt in i denna del av ditt sinne och andas ut ur din mun."

Den Helige Ande bor i alla dem som har satt sin tillit till Jesus Kristus som Guds Son och Frälsaren som dog på korset för att betala straffet för våra synder och som kroppsligt uppstod på tredje dagen. Varför skulle man behöva göra andningsövningar och sedan "bjuda in" den Helige Ande till ett område av sinnet? Och en icke-kristen kan inte trovärdigt göra detta. Ändå hyllar Helig Yoga tanken att de är en tjänst för att föra ut evangeliet till icke-kristna. Men att göra denna meditation med en icke-troende är bedrägeri.

"Sätt åt sidan det inre pladdret, det där apa-sinnet."

CANA: Det här är buddhistiskt/”mindfulness = sinnesfullhet” prat. Hon säger åt dig att sätta tankarna åt sidan. Ingen, inklusive kristna, borde någonsin lägga sitt sinne åt sidan.

Hon läser ett avsnitt i Efesierbrevet 1 men säger till dig att "lägga märke till ett ord eller en fras som sticker ut för dig, något som du dras till eller något som de verkligen blir stött på/av."

Sedan läser hon och säger åt dig att observera "vilket ord eller fras som kommer upp i ditt sinne."

Den fjärde har andningsövningar varvade under hela meditationen. Denna teknik används ofta för att försätta människor i förändrade tillstånd. Den använder ett gosedjur på magen när du ligger ner för att titta på din andning och används i vissa skolor. (Se länkar i slutet)

Den femte får dig att andas långsamt och lägga dina tankar åt sidan. Detta är inte förvånande eftersom detta är syftet med guidade meditationer. säger hon då

"Andas in Jesu namn och andas ut allt annat."

CANA: Detta är inte en biblisk praxis. Att andas in samtidigt som man säger Jesu namn är inte i harmoni med biblisk meditation eller biblisk bön. Detta är faktiskt en New Age-metod för meditation. Biblisk meditation använder sinnet för att begrunda och reflektera över Guds ord och vem han är. Guidade meditationer, som kan inkludera guidade bilder och guidad visualisering, är former av hypnos och försätter personens sinne i ett mottagligt och sårbart tillstånd.

Det finns ingen magi i att andas in Jesu namn som om hans namn är ett verktyg för att ge oss något. Det gör ingen heligare, mer andlig, mer kristen eller att man kommer närmare Gud. Om något för det en person närmare hedendom.

Den sjätte meditationen använder Psalm 46:10 för att ”vara stilla” och upprepar en av de vanligaste feltolkningarna av denna psalm. Psalm 46 är en tillrättavisning och en befallning att komma ihåg att Gud har ledningen. Se länk i slutet.

Hon säger till och med "var stilla, var nu, var här." Hon läser sedan något av Henri Nouwen, känd mystiker och vördad lärare i ”Contemplative Spirituality = Kontemplativ andlighet”.

Nästa använder samma metoder och hon säger att hon kommer att läsa från The Passion-översättningen. Jag ska inte gå in på det här, men detta är inte en trovärdig översättning. Slå upp information om det från bloggen på www.spiritoferror.org

Hon säger sedan till personen att föreställa sig Jesus som sitter där med dig, och att föreställa sig Jesu händer. Hon instruerar personen att välja ett "heligt ord".

Du ska "tillåta Jesus att utöka din fantasi" och "föreställ dig att himmelskt ljus strömmar ner från Fadern över dig och Jesus." Du ska "hålla ditt ord inför Jesus".

CANA: Detta är en guidad visualisering av Jesus. Det sätter en imaginär Jesus i ditt sinne där du vill se honom. Herren går inte runt i din fantasi som om han var en marionett på en scen. Vi kan inte manipulera Jesus att vara på en viss plats bara för att vi vill ha honom där. Denna metod är populär inom teofostisk bön och inre helande.

Naturligtvis är detta inte riktigt Jesus, utan en Jesus byggd på personens fantasi. Att närma sig Jesus som vi bör göra i bön är bibliskt, men när vi manövrera runt honom så här, är det en hednisk teknik.

Nästa handlar om "andningsbön". Hon säger att andetag är "punkten för vår närmaste koppling till Gud" eftersom Gud blåste liv i människan. Hon främjar andningsböner som "en uråldrig kristen praxis", som kan "förbigå tankar."

Hon leder sedan i andningsövningar och säger "andning är ande."

Den 10:e meditationen upprepar idén om andetag, och säger att Guds "alldeles egna andetag andades in i dina näsborrar dagen du föddes."

CANA: Gud blåste liv i Adam, men detta är ett uttryck som säger att Gud gav liv till människan. Våra andetag är inte bokstavligen en koppling till Gud. Vi har liv från Gud ja; andetag är en metafor för livet. Meditationen betyder att Gud har bokstavlig andedräkt som faktiskt är densamma som vår andedräkt. Se länken om Guds andetag i slutet.

Andningsböner är inte heller biblisk bön. De är en teknik som kommer ur medeltida mystik, men som inte är baserat på Skriften.

Hebreiska för andedräkt och ande är densamma men vår andedräkt är inte ande. Andning är en fysisk storhet; ande är det inte. Gud har ingen egentlig andedräkt. Detta är tvetydigt fel, att behandla ett ord med två eller flera betydelser som om det har samma betydelse.

Att kringgå tankar är inte bibliskt, särskilt i ett andligt syfte. På många ställen i Bibeln blir vi tillsagda att använda våra sinnen, att resonera, och vi ska älska Gud av hela vårt sinne, hjärta och själ.

Den 9:e meditationen säger åt personen att hålla sina händer i meditation mudra och hur man gör det (se bifogad bild). Hon använder till och med ordet "mudra".

*Mudra= Namaste är en elegant mudra som uttrycker en rad betydelser, från välkommen till respekt, till erkännande av fel och ursäkt

CANA: Mudras är asanas för händerna och är helt baserade på andliga övertygelser. De görs för att förstärka djupare meditationer. Det finns esoteriska föreställningar bakom varje mudra och vad den representerar. Mudras korrelerar också med mudras av statyerna av de många hinduiska gudarna.

"I processen förstärks uppnåendet av ett lugn,en liten handsymbol att fokusera blicken på för att bibehålla meditationen ... gradvis öka i antal så att först din egen kropp och sedan omgivningen genomsyras av denna lilla handsymbol ... Meditation på sådana små handsymbol...hjälper till att öka meditativ skicklighet..." -- Från "The Essential Dalai Lama," sid. 160.

Jag valde en till slumpmässigt, "Sabbatshängiven meditation: Vila (fantasifull bön-meditation)." Den här hade kanske ett av de mer chockerande förslagen. Hon föreslår att du föreställer dig att du har en fest och Gud dyker upp "med ett fånigt leende och räcker fram en gåva."

Senare när du bestämmer dig för att öppna gåvan, "guppar Guds huvud upp och ner av uppenbar spänning över gåvan." Gud är också "nästan fnissande".

CANA: Det här är så respektlöst, för att inte tala om att detta inte är som Gud. Gud är aldrig "fånig". Och hur föreställer vi oss honom när han är ande?

Kvinnorna som talar om dessa guidade meditationer talar mycket långsamt och mjukt, med guidad meditation hypnotisk röst. De presenterar sig var och en, utom en, som en "herde" för en viss region.

Att de flesta ber före meditationen gör inte meditationen kristen. Att be före en aktivitet gör inte automatiskt den aktiviteten biblisk.

YIN YOGA?

Helig Yoga erbjuder Yin Yoga. Detta har också New Age-koncept och språk i sig:

"Som en kontemplativ andlig disciplin som integrerar hjärtat, sinnet, själen och kroppen, närmar man sig Yin som en praktik som avsevärt kan stärka ens relation med Gud och främja holistiskt välbefinnande.

Yin Yoga är en passiv träning, med ställningar som hålls under långa perioder för att stärka den djupa bindväven i hela kroppen. Fokus ligger mindre på flexibilitet än stabilitet, såväl som frigöring, meditation och reglering av energiflödet." -- Från https://bit.ly/2UhYIEL

CANA: Från språket skulle jag säga att ordet "Yin" används medvetet i dess taoistiska sammanhang. Österländsk andlighet verkar inpräntad i Helig Yogas träningskoncept.

Inom taoismen är Yin den mottagliga, passiva, "kvinnliga", mörka sidan av Yin och Yang. Beskrivningen ger en hint om varför de kallar det Yin och det verkar som om de har använt ordet "Yin", en taoistisk tro, medvetet.

Avslutande kommentarer

I spent several hours looking at areas of the Holy Yoga site I refer to here, listening to the meditations, and writing this. It took so much time to do this that I had no more time to look at anything else on the site. However, I am not sure it is needed since what I found and addressed here, as well as in 2011 and 2015, is surely sufficient cause for grave concerns.

Jag tillbringade flera timmar med att titta på områden på Helig Yoga-sajten jag hänvisar till här, lyssnade på meditationerna och skrev detta. Det tog så lång tid att göra detta att jag inte hade längre tid att titta på något annat på sidan. Jag är dock inte säker på att det behövs eftersom det jag hittade och tog upp här, såväl som 2011 och 2015, säkerligen är tillräcklig anledning till allvarlig oro.

----------------------

CANA Poster

Helig Yoga, Post from 2015 includes notes from 2011 post

https://bit.ly/2JKjKYr

Guds andetag

https://bit.ly/2WwuWK3

Lectio Divina

https://bit.ly/2nqDQsT

Andningsarbeten

https://bit.ly/2MT6pLd

CANA Artiklar

Felanvändningen av Psalm 46

https://bit.ly/2RS8Mj0

Meditation

https://bit.ly/2LiOF9S

Thomas Keating Lecture

https://bit.ly/1jS5TO3

Basandligheten i Yoga

https://bit.ly/2CPLO9x

Länkarna osäker på vad som är översatt, man kan söka på http://monalola62.blogspot.com.

https://www.facebook.com/FormerNewAger/posts/pfbid0331tFYrhH9kvF3rmwxYKdWk5omKc3QVrvU9pHxnjw1dNV4qXFAVusqU1t1qn3Z25jl

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar