torsdag 11 april 2024

REIKI: Helande med kraften

REIKI: Helande med kraften

Av Marcia Montenegro

översatt med tillstånd.

Första gången skrivet 2001

En broschyr som annonserar Reiki, en energiläkningsteknik, översätter ordet "Reiki" som "universal guided livskraft energi" (Ana Jones, certifierad Reiki-mästare-lärare, professionell intuitiv och interreligiös minister, skriver i sitt flygblad, Reiki, ”naturligt helandel” ). Jones hävdar vidare att "Reiki-mästare sprider Reiki över hela världen ... tar Reiki till privat praktik, centra, hospices, kliniker och till och med vissa sjukhus." Detta är verkligen fallet.

Översättarens anmärkning; Detta är även vanligt i Sverige, för den som nu tror att detta endast gäller USA. Bland annat finns ängel Reiki, med behandlingar under mästare och lärare. Vi har även Reiki förbundet, och Reiki i hela Sverige. Så det är nog så utbrett här också numera. Och vanligare blir det ju mer av New Age´s dravel som kommer in i kristenheten. Vi behöver lära oss att urskilja att detta inte är i linje med kristendomen. Och i detta ingår bl.a. zonterapi, akupunktur och massage.


Bakgrund

Vad är Reiki och var kommer det ifrån? Reiki (ray`-kee) är ett system för energiläkning baserat på teorin att en universell helande energi eller livskraft genomsyrar och ingjuter universum, och att denna energi kan kanaliseras in i någon så att deras egen livskraft förstärks (Barbara Loecher, Sara Altshul O'Donnell och redaktörerna för ”Prevention Health Books = Förebyggande hälso-böcker”, ”Women's Choices in Natural Healing kvinnors val i naturligt helande” [Emmaus, PA: Rodale Press, Inc., 1998], 268).

Reikis senaste ursprung är på 1800-talet när Mikao Usui, en buddhistisk munk och lärare i Kyoto, Japan, sökte efter en förståelse för helande. Vissa handlingar hävdar att Usui var en kristen predikant som letade efter hur Jesus helade, men uppenbarligen var denna redogörelse för att göra Reiki mer välsmakande för kristna i USA.

Usui läste de buddhistiska sutras (religiösa skrifterna) på deras originalspråk och hittade material om helande och vad som tycktes honom vara ett sätt att aktivera dess kraft. Efter en 21-dagars fasta och reträtt, "välkomnade han energin in i sig själv", eftersom energin var vad Usui trodde var den helande kraften (J. Gordon Melton, New Age Encyklopedi [Detroit: Gale Research Inc., 1990], 382) . Usui kom också på fem principer för etisk praxis: att vara tacksam för välsignelser, inte vara arg, inte oroa sig, arbeta ärligt och vara snäll mot sin nästa och allt levande (Ibid).

Usui samlade lärjungar atill sina läror, och senare överfördes Usui efterföljd till Chijuro Hayashi (Ibid). På 1930-talet återvände en döende japansk-amerikan, Hawayo Takato, till Japan och mötte Reiki-utövare som, det hävdas, kunde bota henne. Hon blev den första kvinnliga Reikimästaren och den första amerikanska Reikimästaren, och det är hon som initierade Reiki-träning i USA genom att turnera i landet på 1970-talet (Ibid, 383).

Barbara Weber Ray, i Atlanta, Georgia, blev lärare i metoderna för att initiera andra Reikimästare 1978; och Ray grundade American Reiki Association, senare kallad ”The Radiance Technique Association International = Den internationella associationens strålglans teknik” (Ibid). Reiki är också känt som Usui Shiko Ryoho ”System of Healing = Helande system” (Ibid, 382).

Författaren till den här artikeln bodde i Atlanta strax efter att ett Reiki-center hade etablerats där av Ray, och hade New Age-vänner som fick Reiki-"helanden" i centret. Vid den tiden verkade det bara vara en av många New Age läkningsmodaliteter genom energi. Det blev dock mer populärt med tiden och faktiskt vanligt genom att erbjudas på några större sjukhus flera decennier senare.

Filosofi och praktik

Reiki-teorin hävdar att utövare kan kanalisera den universella livskraften som en helande energi in i klientens kropp för att "balansera och förbättra flödet av vital energi" (Loecher, 268). Klienten/patienten ligger på ett bord medan Reiki-utövaren försiktigt rör vid honom/henne. Utövaren placerar sina handflator på större organ och körtlar, och på de områden där chakran finns. [Chakran är en del av hinduisk tro att det finns sju chakran, centra för psykisk och andlig energi, som går från ryggradens bas till toppen av huvudet. Vissa hinduiska läror hävdar att kundalini, en energikraft som lindas ormliknande i baschakrat, behöver stiga till det översta chakrat som en del av den andliga upplysningsprocessen.]

När Reiki-utövaren håller sina händer över olika områden i flera minuter, tror man att klienten/patienten drar in den energi som behövs från universum, med hjälp av Reiki-helaren som en kanal (Ibid). Reiki-energin "träder in i toppen av utövarens huvud och går ut genom händerna" efter att ha passerat genom patienten (William Collinge, M.P.H., PH.D., ”The American Holistic Health Association Complete Guide to Alternative Medicine = Den amerikanska holistiska hälsoassociationens kompletta guide till alternativ medicin” [NY, NY: Warner Books, 1996], 285). Reiki-utövare tror att klientens kropp har en medfödd intelligens eller inre visdom som vet var den helande kraften ska appliceras (per samtal med en Reiki-helare, ”Festival of Lights Expo = ljusfestivalens expo”, Falls Church, VA, april 2000).

För att utöva Reiki måste man vara "inställd" genom en speciell ritual där läraren aktiverar den universella energin inom eleven (Loecher, 268; Melton, 383). Det finns tre grader av Reiki; den första graden kräver fyra anpassningar, varefter studenten "kan överföra helande energi genom att röra vid något levande" (Loecher, 269).

Att bli invigd i andra graden kräver användning av "heliga symboler" och lär studenten hur man överför energi över distans, samt lär ut konsten i mentalt/ emotionellt helande (Ibid). Enligt Mary Ruth Van Landingham, Reiki-mästarlärare, när man använder symbolerna som lärs ut i andra graden, förändrar man "faktiskt det holografiska minnet i en persons matris eller själ" ("Terra Christa" Newsletter, Winter 2001 Workshop Schedule Wien, VA). För att bli en Reikimästare/lärare är initiering i den tredje graden väsentlig (Ibid; Melton, 383).

Svar på Reiki

Reiki är en ockult teknik. Som i alla esoteriska trossystem krävs initiering i hemliga läror och tekniker för att lära sig Reiki. Denna initiering och hemlighet är ett kännetecken för ockulta system. Tron på att kalla fram, kontrollera, manipulera eller kanalisera en osynlig energi som inte kan mätas objektivt eller identifieras, och som det inte finns några biologiska, medicinska eller andra bevis för, är ett annat klassiskt varumärke för ockultism.

Även om den är förklädd med andligt språk och övertygelser, passar Reiki profilen för en ockult praxis, särskilt trolldom, som är försök att manipulera, komma åt eller kalla fram energi, kraft, andar eller gudar för ett specifikt syfte. (Faktum är att många ockulta metoder använder andligt och/eller bibliskt språk).

Vissa kanske invänder mot denna klassificering av Reiki och påpekar att den inte skiljer sig från ett kristet troshelande. Varje troshelande som lärs ut i hemlighet, som kräver olika initieringar, med tanke på att man får tillgång till en kraft (även från Gud) genom en teknik, är också ockulta. Men sann biblisk helande är inte baserad på en tro på ens egen kraft eller teknik, utan är enbart beroende av Guds förmåga och vilja att hela.

I bibliskt helande (om man bortser från frågan om huruvida helandets gåva existerar idag) får man inte tillgång till en kraft eller teknik utan vädjar till Gud att hela. Troshelanden kan missbrukas, eftersom det i många fall idag är där ”helare” uppmärksammar sig själv genom sensationella metoder, gör påståenden som inte går att verifiera eller använder sig av bedrägeri.

Reiki och Jesus

Det finns inga bevis för att Jesus använde Reiki, vilket många Reiki-böcker och lärare hävdar. Jesus, som är Guds Son, behövde ingen teknik, utan helade eftersom hans natur är densamma som Guds (vilket är vad att vara "Guds Son" betyder), och Gud är helare och livgivare (1 Mos 1 och 2; Ps 103:1-3, 147:3; Hos 6:1; Matt 4:23; Luk 4:18; Joh 10:10; Apg 11:18).

Jesu mirakler av helande var dock inte bara att bota, utan var ett tecken på att han var den utlovade Messias. I Lukasevangeliet hänvisar Jesus till en profetia om Messias som en helare i Jesaja (Luk 4:18, Jes 61:1). I Luk 7:18-23 skickar Johannes Döparen en budbärare för att fråga Jesus om han verkligen är den utlovade, Messias. Jesus svarar:

"Gå och berätta för Johannes vad du har sett och hört: att blinda ser, lama går, spetälska renas, döva hör, döda uppstår, fattiga får evangeliet predikat för dem" v.22).

I sitt svar hänvisar Jesus till två passager i Jesaja, Jes 35:5 och 61:1, som gav Johannes den bekräftelse han bad om.

Jesus kanaliserade ingen energi, utan agerade med Guds kraft. Som Apg 10:38 säger,

Gud smorde Jesus från Nasaret med den helige Ande och med kraft. Han gick omkring och gjorde gott och botade alla som var förtryckta av djävulen, ty Gud var med honom.”

Guds kraft kom inte genom en teknik eller hemlig undervisning, utan från Jesu Kristi person. När Jesus gav denna makt specifikt till och endast till sina lärjungar, "gav han dem makt över orena andar, att driva ut dem och att bota alla slags sjukdomar och alla slags sjukdomar" (Matt 10:1, Mark 3: 13-15, Luk 9:1). Det är hans auktoritet över sjukdom som Kristus gav lärjungarna, inte en hemlig undervisning eller teknik.

Denna auktoritet över sjukdom var bara en aspekt av Guds Sons makt och auktoritet. Han visade också auktoritet i sin undervisning;

auktoritet över demoner (Matt 7:29, 8:28-34, även i Mark 5:1-17, Luk 8:22-25, såväl som många andra ställen),

auktoritet att förlåta (Matt 9:5, även i Mark 2:10, Luk 5:24),

auktoritet över naturen (Matt 8:23-27, även i Mark 4:36-41, Luk 8:22-25)

auktoritet över döden (Matteus 9:23-26).

Efter sin uppståndelse fick han all auktoritet: "All auktoritet har givits åt mig i himlen och på jorden." Matt 28:18.

Jesu helande upphöjde Guds härlighet. Efter att den blinde mannen vid sidan av vägen blivit botad i Luk 18:35-43, följde han Jesus och ”förhärligade Gud; och när allt folket såg det, prisade de Gud” (vers 43). Samma lovprisning av Gud skedde efter att Jesus botade den förlamade (Matt 9:2-8, Mark 2:10-12, Luk 5:22-26), när han botade de "halta, lam, blinda, stumma och många andra ...så att folkmassan förundrades när de såg de stumma tala, krymplingar återställda och lama gå och blinda se, och de förhärligade Israels Gud” (Matt 15:30, 31), när Jesus uppväckte den döde mannen i Nain, när han lät den böjda kvinnan stå rak, och när en av de tio spetälska som botats av Jesus vände tillbaka ”förhärligande Gud med hög röst” och faller på sitt ansikte vid Jesu fötter (Luk 7:11-16, 13:13, Luk 17:15, 16).

Tro, helande och frälsning

En annan indikation på att Reiki inte är kopplad till Jesus är att många fall av Jesu helande också rapporterar att Han räddade personen genom att befria honom/henne från synd. Före hans inkarnation uttalades syftet med Jesu inkarnation av ängeln som sa till Josef: "...du ska kalla honom Jesus, ty det är han som ska frälsa sitt folk från deras synder" Matt 1:21.

Helande var inte bara fysiskt helande, utan tillät personen att se vem Jesus var. Genom att göra detta uppfyllde Jesus Jeremias ord: ”Hälsa mig, Herre, så skall jag bli helad. Fräls mig, så skall jag bli frälst” Jer. 17:14.

Mannen som är född blind dyrkar Jesus efter att hans syn har återställts och han verkligen "ser" att Jesus är Messias (Joh 9:35-41).

Kvinnan med blodflöde rörde vid Jesu kläder och blev botad och fick höra av Jesus att hennes tro hade gjort henne frisk (Matt 9:20-22, Mark 5:31-34, Luk 8:43-48).

Tro på vad? Tro på att hon kunde bli helad? Tro på att Jesus kunde bota? Det var mer, för det var tro som Jesus kunde bota eftersom han var Messias. Kvinnan blev helad, inte bara fysiskt utan andligt.

I det här avsnittet om kvinnan med blödningar är ordet översatt med "frisk", när Jesus säger till henne att hennes tro har gjort henne frisk, ett ord som också betyder "frälst". Detta ord skiljer sig från ordet som översatts med "helad" i samma stycke. Det är faktiskt samma ord som det som användes av ängeln som talade till Josef om att Jesus skulle rädda sitt folk från deras synder. Eftersom Jesus sa åt kvinnan att "gå i frid" kan vi anta att hon kunde göra det eftersom hennes tro inte bara hade medfört fysiskt helande, utan frälsning och därför försoning med Gud. Det vill säga, hon fick befrielse från straffet för synder och gavs evigt liv, så att hon kunde känna frälsningens sanna frid.

Tro är alltid visat av Jesus som tro på honom eftersom helandet var ett tecken på vem han var, bortsett från all tro på helande. Jesus tillrättavisade lärjungarna flera gånger för att de hade "liten tro", även efter att de hade sett hans mirakel. Jesus stod tyst inför Herodes som hade hört talas om Jesus och "hoppades få se något tecken utföras av honom" men hade inget intresse av eller tro på vem Jesus var (Luk 9:9, 23:8-9). Och Jesus prisade dem som hade tro, såsom den romerske centurionen som bad Jesus att bota sin tjänare (Matt 8:5-13).

Men tro är inte nödvändigtvis en förutsättning för helande, för det är inte en persons tro som ger helande, utan det är snarare helaren. Den blinde mannen som helades av Jesus gick igenom progressiva stadier av att inse vem Jesus var efter att han hade blivit helad, inte före (Joh 9). När fariséerna först bad honom att berätta för dem vem som hade botat honom, säger den blinde helt enkelt att han blev helad av en man som heter Jesus (vers 11); senare säger han att Jesus är en profet (v.17). Vid ytterligare förhör av de indignerade fariséerna säger den blinde mannen att Jesus måste vara från Gud, annars kunde Jesus inte ha botat någon som föddes blind (v. 32-33). Detta uttalande gör fariséerna rasande, som kastade ut den blinde ur synagogan (v. 34).

Detta var en drastisk handling som avskar en judisk troende från synagogans läror, förmåner och skydd. Tidigare hade den blinde mannens föräldrar varit rädda för att vittna om att deras son hade blivit helad, eftersom de visste att om någon sa att Jesus var Messias, så kunde de fördrivas ut ur synagogan (v. 22).

Efter att ha blivit utkastad ur synagogan får den blinde mannen ett andra möte med Kristus, som själv har en fråga till den blinde. Han frågar honom om han tror på Guds Son (v. 35), och den blinde frågar vem är Guds Son. Jesus säger till den blinde mannen att Han (Jesus) är Guds Son (v. 37). När han hör detta säger den blinde mannen: "Herre, jag tror" och tillber genast Kristus (v. 38).

Denna situation är inte bara ett fall av tro som kommer efter helandet, utan ett helande kopplat till vem Jesus är, Guds Son. Den blinde mannen visar att han har litat på och trott på Kristus genom att tillbe honom. Jesus gör ytterligare en poäng med detta genom att tala om för fariséerna att de verkligen är blinda och därmed förblir i sin synd (v. 39-41), och antyder att den blinde mannen, som nu ser, också har fått sina synder förlåtna. Fariséerna vägrade att erkänna Kristus som Messias och kastade ut dem som gjorde det.

Reiki och Gud

Jesu helande uppenbarade honom som Messias och förhärligade Gud. Reiki handlar dock om en kraft eller energi som ofta kallas och stavas på olika sätt som chi, ki, qi eller prana (sett som ki i slutet av ordet ‘Reiki’). En tro på denna kraft, även kallad en livskraft, universell kraft, helande kraft, universell energi eller helande energi, eller en kombination av dessa termer, ligger till grund för all energiläkning som Reiki.

Denna kraft, eller ki, ersätter den personliga Guden och reducerar Gud till en ren energi som är en substans i universum [se CANA-dokumentet om Yin-Yang]. Det hävdas till och med att chi är kraften som ger liv (Collinge, 16; Loecher, 280). En läkare säger till sina patienter "att qi är vad som än tog en mikroskopisk cell och fick den att växa till din vackra baby" (Loecher, 280). Detta uttalande står i skarp kontrast till psalmisten som säger till Gud, ”Du gjorde alla de ömtåliga, inre delarna av min kropp och knöt ihop mig i min moders liv” Ps 139:13.

Som ett flygblad säger om denna energi, "du kan kalla det Gud, du kan kalla det chi, prana. Du kan kalla det Kärlek” (Chun Do Sun Bup Energi Helande Center, “Cho-Ku-Rei: Reiki/Seichim ”Tool of = Verktyg av” Transmutation”). Med andra ord, även om denna kraft anses vara Gud, är den en energi att manipulera och använda enligt ens önskan. Det reducerar Gud till en flummig, opersonlig kraft som nås genom hemliga läror och esoteriska upplevelser.

Att hävda att Gud är en kraft eller energi som genomsyrar universum är panteism, en tro att Gud är en opersonlig gudomlig energi; eller så är det panenteism (Gud som finns i universum men som också överskrider det). Det kan inte finnas någon intelligens i en energi, inte heller kan det finnas medkänsla, kärlek, barmhärtighet, rättvisa eller helande. Förmågan att läka sjukdom kräver en intelligens som skiljer sjukdom från hälsa, samt medkänsla och en vilja att läka.

Medkänsla och förmåga att urskilja kräver i sin tur sinne, vilja, kunskap och omdöme. En kraft har inga sådana attribut; en kraft saknar intelligens, sinne, vilja, kunskap, medkänsla och omdöme, som alla är egenskaper hos en personlig varelse, inte en opersonlig energi. Om Gud är innesluten i universum per panenteism, så är Gud en del av den fallna världen, sjukdomar, blindhet och då lider Gud av alla tillstånd men kan också läka. Det är orimligt och ologiskt. Gud är närvarande i skapelsen men är också skild från den.

Vissa hävdar att personens kropp har en intelligens eller visdom som kanaliserar energin till de områden som behövs. Var eller vad är denna intelligens? Anekdoter och subjektiva upplevelser av läkning ges som bevis, men läkning kan ske som en del av placeboeffekten, som en del av minskningen av vissa sjukdomar, på grund av den begränsade karaktären hos de flesta sjukdomar, eller för att personen inte ens var sjuk till att börja med med. Även en liten mängd uppmärksamhet som ägnas åt en person som inte mår bra, i kombination med den personens önskan att tro på en viss metod eller helare, kan ge en känsla av välbefinnande. Detta betyder inte att en sjukdom har botats.

Helande idag

Varför är inte alla som tror på Kristus idag fullständigt helade från sjukdom? Rättvis fråga. Vi är i kroppar som bär dödens frö. När Jesus vandrade på jorden var Hans helande fullständiga och omedelbara för att visa hans makt och auktoritet som Messias, Guds Son. Han uppfyllde profetiorna om att Messias skulle bota de sjuka, få lama att gå och få blinda att se. Denna auktoritet och makt markerade honom som Messias. Men även de människor som Jesus botade fick till slut dö, inklusive Lazarus och andra som uppväcktes från de döda. Det beror på att synd, sjukdom och död finns kvar i världen tills den dag då de kommer att besegras av Kristus (1 Kor 15:25; Upp 20:10, 14).

Då kommer det att ske en fysisk återlösning av de frälsta vars kroppar kommer att förvandlas till andliga kroppar, som dock fortfarande kommer att ha substans (1 Kor 15:42-49).

Jesus återuppstod i en andlig kropp som var hans fysiska kropp; Han var inte en ande eller immateriell. Berättelser om Jesus efter hans uppståndelse inkluderar:

"Och de kom och grep tag om hans fötter och tillbad honom."

Jesus går och bryter bröd med två lärjungar på vägen till Emmaus.

Jesus visar sina händer och fötter för lärjungarna och säger: ”Se mina händer och mina fötter, att det är Jag själv; rör vid mig och se, ty en ande har inte kött och ben som ni ser att jag har."

Jesus äter stekt fisk inför lärjungarna.

Maria håller fast vid den uppståndne Jesus utanför graven.

Jesus lagar frukost till lärjungarna vid havet.

Våra kroppar är inte bara tillfälliga skal, utan skapades för oss av Gud som en del av vem vi är.

Om Reiki kanaliserar Guds helande energi, eller imiterar Jesus, låt oss då jämföra syftet med Reiki i ljuset av hur Jesus helade. Jesus helade inte bara obotliga fall, såsom blindhet från födseln, utan hans helande avslöjade att han var Messias, som förde människor till tro på honom som Frälsaren och förhärligade Gud. Hans helande var också en del av att rädda människor från synd. Är det detta som Reiki gör? Det är det inte. Reiki är baserad på principer för hemliga läror och på en tro på tillgång till och kanalisering av en kraft. Dessa principer är ockulta och inte bibliska.

Reiki kommer från trossystem som förnekar synd, förnekar behovet av en Frälsare och förnekar Bibeln som Guds ord. Reiki förnekar inte bara vad Kristus lärde ut, men om den har någon kraft, så visar den inte den fullständiga helande och frälsande kraft som Kristus visade, och kan därför inte vara hur Kristus helade.

Andra energiläkande metoder

Alla energiläkande tekniker är ockulta och inkluderar:

Terapeutisk beröring, beröring för hälsa, polaritet, rengöring eller utjämning av auran

Metoder som gör anspråk på att balansera eller avblockera chi eller prana (en gudomlig kraft som tros tas in av andningen), såsom ayurveda, akupunktur, akupressur, shiatsu, chi kung (även stavat qi gong) och mycket av traditionell kinesisk medicin

Maskiner/enheter baserade på att diagnostisera, läsa, behandla eller läka "energi" "elektriska" egenskaper hos kroppen, biofält och andra

Dessa är baserade på liknande principer för livskraft och manipulation av energi som Reiki är. Vissa av dessa system, såsom akupunktur, har skapat biologiska teorier om hur de fungerar (när det gäller akupunktur kallas vissa metoder baserade på nerver "akupunktur" men är inte akupunktur). Vissa kan kombineras med vetenskapliga behandlingar. Ändå hävdar de grundläggande ursprungliga principerna för dessa metoder att helande kommer genom att balansera, avblockera, manipulera och/eller kanalisera en energi eller universell livskraft som ersätter Gud, eller tros vara Gud eller från Gud.

Dessa helande metoder är inte bara tekniker, utan är sammanvävda med andliga filosofier om vem Gud är, vem Kristus är (om Kristus ens är erkänd) och hur världen och kroppen fungerar. De är inte baserade på objektiva uppgifter om Guds skapelse, utan på andliga övertygelser. Ingen av dessa övertygelser pekar på Bibelns Gud, utan snarare på det ockulta, New Age eller österländsk andlig tro. De kan tala om Jesus, men bara som en kosmisk Kristus som kom för att hela men inte för att frälsa, eftersom existensen av synd och behovet av frälsning vanligtvis förnekas.

Men Jesus, Messias, talade om synd och sjukdom tillsammans och om människans behov av honom:

"Det är inte de som är friska som behöver en läkare, utan de som är sjuka. Men gå och lär dig vad detta betyder: 'Jag önskar medlidande och inte offer', för jag kom inte för att kalla rättfärdiga, utan syndare." Matt 9:12-13

Jesus praktiserade helande och frälsning från synd tillsammans. Även om Reiki verkligen skulle kunna hela fysiskt eller känslomässigt, skulle det inte hela på det andliga planet. Sant helande i ordets fullaste bemärkelse erkänner behovet av andligt helande genom befrielse från synd. Detta helande kommer endast genom att erkänna Jesus som Guds Son som erbjuder förlåtelse för synder och försoning med Gud genom att utgjuta hans blod på korset ("...för detta är mitt förbundsblod, som utgjuts för många till syndernas förlåtelse”, Matt 26:28).

Mer från Jesus:

"Han sade till dem: 'Men vem säger ni att jag är?'"

"Och den som ser mig ser den som har sänt mig. Jag har kommit som ljus till världen, för att var och en som tror på mig inte ska förbli i mörkret."

"Kom till mig, alla som är trötta och tyngda, så ska jag ge er vila."

"Jesus sade till henne: 'Jag är uppståndelsen och livet. De som tror på mig, trots att de dör som alla andra, kommer att leva igen. De får evigt liv för att de tror på mig och kommer aldrig att förgås.'”

Kort länk till denna artikel: http://tinyurl.com/bddtvvf2

https://www.christiananswersnewage.com/article/reiki-healing-with-the-force?fbclid=IwAR2MDr-S_kAJrmlFG4AuZ3Q1tvGLwUNbTnmm1RBso1iMqOvSNhc0Jyqhzkk_aem_Afa3fF2240ruycRAWJ7VjScJs8Qah0hw8b9uBYbsv-iXJdjfdhTIx2TF-oIWjMBTCQgeup3OVgE943vd0WwG26yM



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar