fredag 5 april 2024

IHOP = Internationella bönehuset - dess fall inom ledningen och vad grunden faktiskt är byggd på - som nu har avslöjats.

Varför det obibliska IHOP "24-7 = dygnet runt" bönerummet behöver försvinna.

Be utan uppehåll - 1 Tess 5:17

av Anthony Wade (Jag gör stycken kortare än i originalet, för jag själv har jobbigt att läsa långa stycken).

I över 25 år nu har ”International House of Prayer = Internationella bönehuset” i Kansas City (IHOPKC) hållits upp som en förebild för allt rätt i ”Charismania = Karismatiska galningar.” Dess grundare och ledare Mike Bickle ansågs allmänt vara ointaglig till sin karaktär. En ödmjuk, man hängiven Kristus var skildringen. Bara förra året förklarade den karismatiske predikanten Sam Storms att han kände Bickle ner till djupet av hans själ, samtidigt som han tillrättavisade enbart tanken på att han kunde vara falsk på något sätt.

Nu med facit i hand från de senaste sex månaderna av Bicklegate (gate = port), vet vi att Mike Bickle var falsk på alla sätt. Låt oss inte slumra bort denna punkt eftersom så många i Charismania desperat försöker rädda något i Kansas City eftersom sanningen lägger öde åt en decennier gammal berättelse om IHOP-modellen och ”24-7 = dygnet runt” bönparadigmet.

Även om vi ser att Gud lägger öde hela IHOP:s sken, fortsätter de flesta i karismatiskt ledarskap bara att kämpa mot Gud, sanningen och verkligheten av falskheten i IHOP och bönemodellen. Mitt i de skandalösa Bickle-anklagelserna som förökar sig dagligen, tappar vi ur sikte att det hela måste försvinna, inte bara rovdjuret Bickle. Folk har varit ovilliga att tala emot ”24-7 = dygnet runt” -modellen av rädsla för att låta som om de är emot själva bönen, men det är ett dåligt argument. Så låt oss se varför det är dags att inse hur denna modell inte bara är obiblisk utan rent ut sagt demonisk.

Vi börjar med grunden. Nu har vi hört det trötta argumentet att IHOPKC faktiskt inte är den första historiska satsningen på kontinuerlig bön, utan det är den vi talar om. Vad som kan ha hänt i andra länder för århundraden sedan är föga oroande idag. För denna dag hade vi bara IHOPKC, som startades av Mike Bickle 1999.

Vi vet nu att innan detta utövade Mike Bickle en serie sexuella övergrepp mot minst tre kvinnor, varav två var 14 respektive 15 år gamla, medan han var vuxen. Två av dessa långvariga sexuella relationer pågick i flera år medan han var gifta.

De karismaniska makterna vill desperat utmåla detta som en minister som inte hade någon resurs att vända sig till med mörkret i sin ande, men den kalla hårda verkligheten är att vi har att göra med ett rovdjur. Vi har att göra med en varg. En man som använde sin ministerkarriär som en front för att locka unga kvinnor till sexuella relationer. Han använde föreställningen om Gud och profetior för att få dem i sin säng.

När Bickle diskuterade den "profetiska historien om IHOP" hänvisade Bickle alltid till två män som hjälpte till att bekräfta sina egna falska profetior från Gud. Bob Jones och Paul Cain. Vi vet nu att båda dessa män själva var falska profeter och begick sexuella övergrepp. Jag vill vara säker på att vi förstår det här. Mike Bickle har aldrig hört något från Gud. Han ljög om att han hade. Han ljög, Bob Jones ljög, Paul Cain ljög. Deras kollektiva lögner etablerade IHOP och växte det till vad det är idag. Den profetiska historien var mycket viktig för IHOPKC:s identitet. Den var det som de lutade sig mot för att ge dem ”street cred = trovärdighet på gatan” i Charismania. Den skröts det om upprepade gånger.

Den var ett krav i undervisningen för alla IHOPKC-studenter! De behövde sitta och lyssna i timmar på Mike Bickles läror om den profetiska historien för att övertyga dem om det unika med IHOP-modellen och ”24-7 = dygnet runt” böneparadigmet. Förutom att vi nu kan veta med säkerhet att hela grunden var baserad på lögner.

Gud ordinerade inte IHOPKC eller ”24-7 = dygnet runt” bönmodellen. Vid den exakta tidpunkten som Bickle planerade IHOP misshandlade han Jane Doe nummer ett. Dottern till en familjevän, han berättade/ profeterade för henne att Gud sagt till honom att hans fru skulle dö så att de kunde vara tillsammans. Detta var förstås osant och konstruerat enbart för att locka in 19-åringen i den 42-åriga Bickles säng. Dessa övergrepp pågick i fyra år innan kvinnan flydde. IHOPKC byggdes på hennes splittrade liv och förmodligen många, många andras.

Med grunden ur vägen vänder vi oss till hur IHOP har växt och bibehållits sedan det falska grundandet. Enkelt uttryckt, många i karismanskt ledarskap fortsätter att erbjuda föreställningen att även om Mike Bickle var personifieringen av ondskan själv, så var IHOPKC fortfarande på något sätt välsignat av Gud och därför återlösbart. Detta är rent nonsens. Det första dåliga argumentet är vad jag kallar Joel Osteen-försvaret eftersom folk gillar att använda köttsliga mått för att försöka förklara andlig framgång. Det finns en anledning till att miljontals människor följer Joel Osteen och det är säkerligen inte för att han predikar evangeliet (för det gör Osteen inte).

Det finns en anledning till att IHOPKC var populärt, och det hade ingenting med Gud att göra. För att IHOP-framgången skulle vara av Gud, så skulle Gud på något sätt ha varit obekymrad över de många barn och unga kvinnor som Mike Bickle drev på och använde IHOP för att göra det. Jag tvivlar inte på att många människor genom åren har upplevt fantastiska känslomässiga reaktioner på de enorma manipulationerna av IHOP-ledarskap. Det är dock inte andligt.

Det avslöjades denna vecka att en hemlig utredning genomfördes 2012 som avslöjade hur de tillverkade profetior ”24-7 = dygnet runt” i bönerummet .

IHOPKC-studenter tvingades att ständigt skriva journaler, inklusive invasiv journalföring om sexuella synder och tankar. Deras ledare använde sedan dessa journaler med klumpar av information som de matade till gudstjänstteamen i bönerummen så att de kunde "profetiskt" be med eleverna men inte berätta för dem var de fick informationen.

Detta bevisades när de inbäddade ”undercover = hemilga” -reportrarna målmedvetet inkluderade information i sina journaler som senare återgavs till dem ordagrant av bönerumsledarna som om Gud visat dem informationen. Fullkomligt avskyvärt.

Vi måste komma ihåg att det som Bickle skapade i Kansas City var kult. Eleverna fick höra att de var utvalda som ett speciellt frö för att inleda Guds rike och att alla avvikande röster, även deras föräldrar, skulle ignoreras. De fick inte ha kontakt med omvärlden, förutom på helgerna då fick ringa sina föräldrar så länge de skötte sig bra under veckan.
Vi kan nu se tillbaka på all kritik från dem som flydde och inse att de hade rätt. De talade sanning. Vi kan se tillbaka på mordet på Bethany Deaton och inse att det var IHOP-modellen som ledde till hennes död. Grunden för IHOP var uppenbarligen rutten och inte av Gud, men så var all tillväxt under dess decennier långa sikt. Bönrummet användes som straff av ledningen!

Tänk bara på de andliga följderna av den uppenbarelsen! Om en elev föll ur led tvingades de till längre bönerumsintervaller. Vi vet nu att den vanärade falska profeten Bob Hartley nyligen också förbjöds från bönerummet. Vi känner till påtvingad meditation, österländsk mystik och kundalini. IHOPKC var en avloppsbrunn av falsk undervisning, och bönerummet var motorn som drev bedrägeriet.

Det för oss till idag. Det som finns kvar av IHOPKC försöker hänga på för att rättfärdiga åren som de har suttit under en falsk profet och lärare. Ledarskap är oroade över sina jobb och sin försörjning. Samhället förlitade sig på IHOPKC och studenterna. När Bicklegates (gate = port) avslöjanden gällde minderåriga var det kokta fläsket stekt. Plötsligt övergick alla som försökte rädda vargen istället till att skydda varumärket. De kommer att insistera på att det inte var något fel med ”24-7 = dygnet runt” -modellen, förutom att vi nu vet att det var det.

Den grundades på lögner och blomstrade genom manipulation, lögner och tricks genom att förfalska profetior mot sina elever. Det låter fromt att uppriktigt be ”24-7 = dygnet runt”, men det krävs aldrig av oss i skrifterna. Gud vet att vi har liv. Vi har ansvar. Vi behöver sova. Det enda skriftställe de kan peka på är nyckelversen från Tessalonikerbrevet.

Be utan upphör betyder dock inte att inrätta ett bönerum ”24-7 = dygnet runt” där du kan fejka profetior och mangla tillbedjan. Det innebär att utveckla ett gudstänkande. Att det inte ska finns något i våra liv som vi inte borde vara villiga att underkasta oss Gud i.A

Ett gudsmedvetande tackar Herren för även de mest vardagliga händelserna i våra dagliga liv, men det kräver inte att vi sitter i ett rum och samlar på oss skolans poäng för att vi journalfört våra djupaste sexuella tankar för att sedan användas som vapen emot oss själva.

Det finns absolut ingenting av IHOPKC som var av Gud. Inte grunden. Inte den köttsliga framgången. Ingenting. Fall inte för vädjanden till de enskilda människorna och deras uppriktighet. Som min pastor tycker om att säga, vi kan vara uppriktiga och ha uppriktigt fel. Naturligtvis hördes alla uppriktiga böner i bönerummet av Gud, men det är trots bönerummet, inte på grund av det. Det talar om vem Gud är, inte vad bönerummet var.

Det har varit ganska hisnande att se Herren fullständigt förstöra IHOPKC under de senaste månaderna. Varje gång IHOP-ledningen ljög eller Dr Brown försökte flytta målstolparna, avslöjade Gud det. När en verkligt oberoende utredning väl rapporterar hela omfattningen av alla övergrepp, inte bara Mike Bickles, måste IHOPKC stängas av och markeras som en plåga på kristenhetens historia.

24-7 = dygnet runt” bönmodellen måste överges som ett ogudaktigt övergrepp mot skrifterna och av människor. Bibeln säger att när vi ber ska vi inte göra det uppenbart. Gör inte en offentlig uppvisning av falsk fromhet. Bönerummet ”24-7 = dygnet runt” var tvärtom. Det ”livestreamades = visades i direktsändning”!

Älskade, medan Bicklegate fortsätter att nystas upp, akta dig för ledarrösterna som nu kastar Mike Bickle under bussen för att rädda hans oheliga skapelse. ”24-7 = dygnet runt” bönmodellen ”bastardiserade = oäkta” bön. Att tvinga barn att sitta i bönerummet för kredit eller straff är inte av Gud. Inget av detta var. Fall inte för listerna som nu försöker rädda det.

Godkänd minister för evangeliet för Guds församlingar. Ägare och grundare av 828 departement. Vice VD för Goodwill Industries. Kom alltid ihåg att Gud i allt verkar till det bästa för dem som älskar honom och är kallade enligt hans avsikt.

Ps. Litet tillägg av översättaren. Jag vet inte hur mycket till punkt och pricka svenska IHOP följer samma modell eller ej. Men är grunden byggd på sand, vilket den helt klart är i detta fallet, så kan inte huset stå. Det är vad skriften säger oss. Så var och en behöver göra vad skriften säger och testa allting. DS.

https://www.828ministries.com/articles/Why-The-Unbiblical-IHOP-24-Christianity-240402-276.html?fbclid=IwAR3Vdl64BDuc_iVDcxMB1U-QJghmns33WUePzRVHTwp-1-wXJO3l32sVdiI_aem_ASvjkhXFaIiSEnf8cUxtwRgGRLIMTZnJCsHuLIrjVL4SVRd3R9oyq7mi1sR2BYcs1_fKw0rrntakYQ96xCyKiP_k

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar