fredag 27 april 2018

Biblisk urskiljning - varför det är viktigt och hur man kan öva upp det


Vad är biblisk urskiljning och varför är det viktigt?

I sin enklaste definition är urskiljning ingenting mer än förmågan att bestämma mellan sanning och fel, rätt och fel. Urskiljning är processen att göra noggranna skillnader i vårt tänkande om sanningen. Med andra ord är förmågan att tänka med urskiljning synonym med en förmåga att tänka bibliskt.

Första Tess 5: 21-22 lär ut att det är varje kristens ansvar att urskilja:

"Undersök allt noga, håll fast vid det som är gott, avstå från varje ondska." Aposteln Johannes utfärdar en liknande varning när han säger: "Tro inte på alla andar, utan testa andarna för att se om de är från Gud, för många falska profeter har gått ut i världen" (1 Joh 4: 1). Enligt det nya testamentet är urskiljning inte valfritt för den troende - det är nödvändigt.

Nyckeln till att leva ett kompromisslöst liv ligger i ens förmåga att utöva urskiljning i alla delar av sitt liv. Som exempel, om man inte kan skilja mellan rätt och fel, sant och falskt, som kristen, lämnar man dörren öppen för att påverkas av all slags falsk undervisning. Falsk undervisning leder då till en obiblisk mentalitet som resulterar i ett ofruktbart och olydigt liv - ett säkert recept på kompromiss.

Tyvärr är urskiljning ett område, där de flesta kristna snubblar. De uppvisar liten förmåga att mäta de saker som undervisas mot den ofelbara standarden på Guds Ord, och de utmanar sig oavsiktligt i alla slags obibliska beslutsfattande och beteende. Kort sagt, de är inte beväpnade för att ta en bestämd bibliskt ställning mot det obibliska tänkandet och de obibliska attityder som möter dem hela tiden.

Urskiljning skär genom det kristna livet på alla punkter. Och Guds Ord ger oss den nödvändiga uppfattningen om varje livsutmaning. Enligt Peter har Gud "givit oss allt som rör liv och gudomlighet, genom den sanna kunskapen om honom som kallade oss med sin egen ära och excellens" (2 Peter 1: 3). Du förstår, det är genom den "sanna kunskapen om honom", att vi har fått allt vi behöver för att leva ett kristet liv i denna fallna värld. Och hur har vi sann kunskap om Gud, utom genom sidorna i Hans Ord, Bibeln? I själva verket fortsätter Petrus med att säga att sådan kunskap kommer genom Guds tilldelning "till oss hans värdefulla och magnifika löften" (2 Pet 1: 4).

Urskiljning - förmågan att tänka bibliskt om alla delar av livet - är oumbärligt för ett kompromisslöst liv. Det är en skyldighet för den kristna att gripa till den uppenbarelse som Gud har försett i sin dyrbara sanning! Utan den riskerar kristna att "kastas hit och dit av alla vågor och vindkast i läran" (Ef 4:14).


Ord för ord detsamma som är skrivet av John MacArthur i denna.



Lär dig att urskilja:
Hur man känner igen och svarar på fel i kulturen
Av Nancy DeMoss Wolgemuth

Sanningens fiende är subtil och listig. Vi bör inte förvånas över ökningen av lögner och andliga fel i takt med att vi närmar oss Kristi återkomst. Bibeln säger att detta kommer att hända (Matt 24:11), och Gud vill att vi ska vara medvetna om falska läror och lärare så att vi kan stå fasta i Hans Ord. Vi måste urskilja och inte bara acceptera vad folk säger, som sant.

Urskilj

Lär dig att urskilja mellan sanning och fel.

Visdom är tillämpningen av Skriftens sanning i våra liv (Jak 1: 5), och Gud vill att vi ska be om visdom. Men urskiljning tar det ett steg längre. Urskiljning är förmågan att bedöma eller skilja mellan två saker med hjälp av Guds Ords visdom. Denna typ av bedömning är inte fel. Det är faktiskt avgörande för om vi ska göra kloka val.

Vi lär oss att skilja mellan rätt och fel, gott och ont, sunt och osunt, och sanning och fel, genom den Helige Andes arbete, inom oss. Guds Ande använder Guds ord för att avslöja och undervisa sanningen som är från honom (Joh 14:26; 16: 12-15; 1 Kor 2: 13-14).

Gud lovprisar urskiljning hos sina barn. I Gamla testamentet förstod Isaskars söner tiderna och visste vad Israel skulle göra - de urskiljde (1 Krön 12:32). I Nya testamentet berättade Jesus att fariséerna kunde förstå tiden tecken, men för att de var mer oroade över att lägga saker till lagen, kunde de inte urskilja Guds sanning (Matt 16: 1-3 ).

Att lägga till Guds Ord är alltid ett tecken på falsk undervisning. Ordsp 30: 6 och Upp 22: 18-19 berättar klart för oss att vi varken ska lägga till eller ta bort från Guds Ord, annars kommer vi att bli "lögnare". När vi orättvist hanterar skrifterna kommer vi ända upp i bedrägeri och destruktiv undervisning.

Det är varje kristen ansvar att urskilja, men vår inställning i urskiljning och att konfrontera fel är också viktigt. Vi får inte hata, argumenterande, eller arga, utan vi måste istället avslöja falska läror med kärlek, vänlighet och hopp om förändring (Ef 4:15; 2 Tim 2: 24-26). Vi måste lyssna noggrant på vad som sägs (Ordsp 18:13) och konfrontera sedan med det trofasta Ordet (Tit 1: 9), inte våra egna åsikter. Gud hatar ondska, men han förnekar också stolthet och arrogans, så vår inställning i urskiljning är viktig för honom (Ordsp 8:13).

Var uppmärksam

Lägg märke till kulturens skadliga påverkningar.

Bibeln instruerar oss att "vandra försiktigt" (se oss omkring), "inte som dårar, utan som förståndiga ... för att dagarna är onda" och att "förstå vad Herrens vilja är" (Ef 5: 15-17) . Med andra ord måste vi vara vaksamma. Vi måste vara medvetna om de fel vi stöter på i litteratur, nyheter och andra medier. Vi måste öka vår kunskap om Gud och Hans sanning så att vi får hans "visdom och andliga förståelse" (Kol 1: 9-10).

Guds folk behöver kunskap om hans vilja, ord och sätt så att de inte blir förstörda (Hos 4: 6). Det är farligt att lägga till åsikter och mänskliga filosofier till Guds visdom, precis som det är dumt att ersätta konstgjorda regler och läror med sann, biblisk helighet. 2 Tim 3: 1-5 beskriver vilken typ av människor som kommer att leva i de sista dagarna - människor som kommer att ha "en form av gudsfruktan" medans de förnekar Guds kraft. Människor hungrar efter andlighet idag, men de vägrar de heliga standarderna i Skriften.

Falska profeter kommer in med "destruktiva kätterier", förnekar Herren, hädar sanningen och utnyttja människor med bedrägliga ord (2 Pet 2: 1-3). Dessa falska profeter, precis som det sekulära världssystemet, vill att vi ska adoptera de obibliska värderingarna, vinna gillande baserat på dessa värderingar och jaga efter dessa onda mål.
Ett av nyckelorden i kulturen som förvirrar människor idag är ordet tolerans. Vi måste komma ihåg att tolerans är hur vi behandlar människor, men rationalitet är hur vi ska behandla idéer - och för den kristna, är det bibliskt baserad rationalitet. Vi ska inte tolerera falska idéer. Vi ska snarare, skilja sanning från fel och sedan avslöja det som är fel.

Två världsbilder är i konflikt med varandra. En världsbild är biblisk; den andra är antibiblisk. Kristna kallas ofta trångsynta, men med distinktioner krävs en begränsning av tanken. Jesus talade om en smal grind (Matt 7: 13-14), och vi ser genom hela Skriften att det inte finns något grått område när det gäller att ta emot Kristi frälsning och lyda hans bud.

Vi ska avslöja och kasta ner allt som stiger upp mot kunskapen om Gud i Ordet, för en dag kommer varje tunga att bekänna att Jesus är Herre (2 Kor 10: 3, 5, Phil 2: 10-11). Jesus måste vara Herren över våra sinnen. Han utövar sin auktoritet genom Ordet, så vi måste vara säkra på att vi tänker bibliskt.

Var biblisk

Känn och undervisa sanningen och visa det i ditt liv.

Bankarbetare studerar äkta pengar, inte förfalskade räkningar, så de k
an att känna igen de falska pengarna. På samma sätt ska vi göra, om vi vill känna igen vargar i fårakläder, måste vi veta hur ett äkta får ser ut! Ondskan klär ju ut sig som sanning – glöm inte bort att Satan förkläder sig till en ljusets ängel (2 Kor 11:14). Vi måste studera Guds Ord så att vi snabbt kan känna igen fel. Även i vissa evangeliska kyrkor undervisas inte människor i hela Guds råd. Det är viktigt att vi förankrar våra liv i Guds karaktär (2 Pet 1: 3) och känner till hans normer för oförändrad sanning, så vi inte kastas upp i de tomma, föränderliga filosofierna i världen (2 Tim 2:15).

Gud vill inte att vi är andliga barn. Han vill att vi ska mogna i Kristus så att vi inte kommer att "kastas fram och tillbaka" av dumma, häftiga ordningar och läror (Ef 4: 13-15). Han vill att vi ska växa i förståelse och u
rskiljning, för han hatar "alla falska vägar" (Ps. 119: 104).

Likaså vill inte Gud att hans barn faller i fiendens fällor. Om vi meditera
r Skriften, kommer vi att vara mindre benägna att falla för de ondas råd (Ps. 1: 1-2).Det är viktigt att vi kommer till Guds ord i ödmjukhet - som ett litet barn - utan några förekommande motiv och fördomar, och ber vår himmelske Fader att lära oss (Matt 11:25, 1 Kor 1: 19-20). Det är också viktigt att sitta under fast, biblisk kyrklig undervisning och till gemenskap med starka kristna troende. Gud vill att vi ska "utöva" våra sinnen och försiktigt söka hur vi ska leva för honom (Hebr 5:14). Vi behöver dagligen exponeras av Guds ord så att vi kan "urskilja vad som är bäst" och leva heliga, oklanderliga liv (Fil 1:10).

Sanningen är det mest kraftfulla sättet att korrigera fel. När vi väl vet sanningen vill vi dela den med andra som har hamnat fel, de som lurats av falsk undervisning. Vi måste undervisa och leva ut Guds sanning. Vi kan hjälpa andra troende att stå i Kristi frihet och "inte bli intrasslade igen med ett träldomsok" (Gal 5: 1).

Var modig

Identifiera och avslöja mörkrets verk.

Gud vill att vi ska försvara evangeliet (1 Kor 15: 1) genom att avslöja lögnen. Vi måste identifiera de källor med fel som kan påverka våra liv eller livet för dem vi älskar. Kanske är det en kult eller New Age tänkande eller teologiska fel. 1 Joh 4: 1 instruerar oss att testa andarna och försöka bestämma om de är från Gud. Oavsett deras ord - oavsett om det talas av predikanter, lärare, psykologer, författare, talkshow-värdar eller radiopratare - alla lärdomar ska dömas av Guds eviga ord (Joh 17: 17b).

Tecken och metoder för falska lärare exponeras i skrifterna.

De predikar ett annat evangelium och en annan Jesus än den som uppenbarades i Skriften (1 Kor 16:22, 2 Kor 11: 4, Gal 1: 6-9).
De talar "en vision av sitt eget hjärta, inte från HERRENS mun" (Jer 23:16) och profeterar lögner i Guds namn och försöker få Guds folk att glömma honom och hans ord (Deut 18:20 -22; Jer 23: 25-27).
De avvisar skuld och rättfärdigar synden och kallar det onda gott och det goda ont (Jes 5:20).
De "fångar lättfångade kvinnor" som är lastade med syndiga luster som "alltid lär sig" ny "sanning" men aldrig omfamnar sanningen (2 Tim 3: 6-7).
De " sätter i hemlighet in destruktiva kätterier" (2 Pet 2: 1).
De pratar stora "svällande ord av tomhet" och lockar människor genom köttet, lovar dem frihet men förslavar dem (2 Pet 2: 18-21).
De förorsakar oenighet i kyrkan (Rom 16:17) och "och dåligt undervisade och instabila" människor följer deras exempel och vrider Skriften för sina egna syften (2 Pet 3:16). Falska apostlar verkar ofta vara Kristi apostlar (2 Kor 11:13).

I slutänden kommer falska profeter att vara förenade med falska kristna, som kommer "visa stora tecken och underverk" för att lura många (Matt 24:24). Kristna varnas för att ha någon gemenskap med dessa lärare och deras "oförutsedda verk av mörker" de ska snarare "bestraffa" dem (Ef 5:11) och vara försiktiga så att de inte blir "anhängare av" (eller tagna fångar av/ blir bedragna av) deras falska doktriner (Kol 2: 8). Falska lärare är bemyndigade av Satan, och vi måste vara modiga och vaksamma mot denna listiga fiende som försöker "förtära" oss (1 Pet 5: 8-9a).

Lev i bön

Medla/Lägg dig ut för, dem som fångas i Satans snara.

Bön är ofta det glömda elementet i striden mot falsk undervisning. Utöver att försiktigt och säkert dela sanningen kan vi be från ett hjärta av medkänsla och oro - att Gud kommer att rätta de som "motsätter sig sanningen" och " dem till omvändelse, så att de kan lära känna sanningen och att de kan komma till sina sinnen och fly undan djävulens snara, efter att ha blivit fängslade av honom för att göra hans vilja "(2 Tim 2: 24-26).

Vi kan också be för dem som har fallit byte för dessa lärare, att de kommer att känna igen felaktigheterna i undervisningen och omfamna sanningen i Guds ord. Vi måste vara alerta och fortsätta att be för de troende överallt, att de kommer komma att stå för sanningen och rättfärdigheten (Ef 6:18).

Vi måste vara "seriösa och vaksamma" och utveckla angelägen skönhet i våra böner (1 Pet 4: 7). Precis som kung Salomo bad om visdom, så att han kunde förstå klokt och styra sitt folk väl (1 Kings 3: 5-14), så måste vi be för förståelse när vi söker visdom och sanning i Ordet (Salme 119: 125, 130).

Var proaktiv

Skydda dig mot felaktighetens gift.

Vi måste vara "seriösa och vaksamma" och utveckla angelägen urskiljning i våra böner (1 Pet 4: 7). Precis som kung Salomo bad om visdom, så att han klokt kunde urskilja kunde förstå klokt och styra sitt folk väl (1 Kung 3: 5-14), så måste vi be för förståelse när vi söker visdom och sanning i Ordet (Ps 119: 125, 130).

Det finns inget sånt som en säker dos av gift, så vi måste vara försiktiga med vad vi tillåter att komma in i våra liv. Det är klokt att omge oss själva och de vi älskar med en tydlig förståelse av vad Gud lär i sitt Ord. När vi ber om skydd kan vi stå fasta med "sanningens bälte" (Ef 6: 14a). Faktum är att vi bör sätta på hela Guds rustning, för vår kamp är inte mot kött och blod utan mot "den här mörka världens krafter" (Ef 6: 12-17).

För att vara proaktiv kan vi lära oss att hantera skrifterna korrekt, veta dessa sanningar om Guds ord:

Det är evigt och oföränderligt (Ps 119: 89).
• Det är trovärdigt (
Ps 119: 137-138).
• Det är användbart för undervisning, bestraffning, korrigering och träning i rättfärdighet (2 Tim 3:16).
• De
t kommer ifrån Gud själv av den Helige Anden (2 Pet 1: 20-21).
• Det kommer att uppfyllas - till skillnad från profetiorna av falska lärare (
5 Mos 18:22, Matt 5:18; Lukas 24:44).
• Det är förståeligt genom
den Helige Andes undervisning (Joh 14:26; 16:13; 2 Kor 1:13).
• Det betyder vad det säger och
kommer inte ändras (5 Mos 4: 2; 12:32; Ordsp 30: 5-6; Pred 12: 11-12; 1 Kor 4: 5-6; Upp 22: 18-19).
• De
t är enhetlig, varken motsägelsefull eller inkonsekvent (4 Mos 23:19; Ps 119: 160; Matt 4: 4; Apg 20:27).
• Det är standarden för att testa all andlig undervisning (Apg 17:11; 2 Kor 11: 4; 1 Tess 5:21; 1 Joh 4: 1).

Vi testar
undervisning genom att ställa frågor. Undervisas det om Jesus bibliskt (Joh 8:24; 10:33)? Lär oss läran sanningen från Guds ande - som framträdde i Guds ord - eller från en annan ande? Är budskapet förenligt med Skrifterna som lär ut Jesu Kristi fysiska död, begravning och uppståndelse och frälsning av nåd ensamt (1 Kor 15: 1-4, Ef 2: 8-9)?
Med ökningen av andliga fel i dessa farliga dagar måste vi vara modiga nog att konfrontera falska läror i förtroende, med medkänsla och visdom. Vi måste veta, dela och leva sanningen, be att Gud ska använda oss för att förändra hjärtan och sinnena hos dem som fångats av Satans lögner.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar