onsdag 18 april 2018

Bibeln är vår auktoritet



En sak alla vi som lever i denna, sista av sista tiden, borde verkligen vilja, är att hålla oss på den smala vägen Matt 7:13-14 till 100 % och inte låta någonting, få oss ens en liten bit, av den vägen. Jag vet jag är tjatig om det, men det är viktigt att vi förstår hur viktigt det är för våra eviga liv.

Gud tillät inte uppblandning förr och gör det inte nu heller, eftersom Han är samma Gud idag som han var då, och alltid kommer vara det. Heb 13:8 Men idag blandas det hej vilt, och allting anses som Gud och den Helige Ande, utan urskiljning. Men om någon kommer med en annan lära, än den som Jesus och apostlarna predikade, även en ängel ifrån Gud, så är denna förbannad Gal 1:8

Vi har fått en bok som ska hjälpa oss med det, Bibeln. Den är den ram som vi måste hålla oss inom, eller som min gamla bibelskolelärare säger; vårt lod. Vi kan inte gå utanför den ramen, lägga till eller dra ifrån. 5 Mos 4:2; 12:32

Jesus frågade om han skulle finna tro när han återkommer Luk 18:8. Det kan tyckas en idiotisk fråga idag när så många verkar ha tro. Frågan är har de alla den sanna läran, den som Jesus och apostlarna predikade? Det är därför Jesus ställer frågan, för det handlar inte om vilken tro som helst, utan den sanna tron, på det sanna evangeliet.

Vad är då evangeliet? Evangeliet som de predikade var att folk behövde omvända sig och göra bättring för himmelriket är nära. Matt 4:17 Det är fortfarande det som är evangeliet. Predika omvändelse och att Jesus har betalat priset för våra synder. Folk blir frälsta genom att höra ordet, då ju ordet leder till den kunskap som människor behöver för att veta vad Jesus gjorde för vår skull. Rom 10:17 Detta är det sanna evangeliet, det enda som leder till sann fräsning.

Kan vi göra vad som helst och det ändå är det sanna evangeliet? Idag, när så många säger att allting är ifrån Gud och att det är den Helige Ande i rörelse, så är det en välbefogad fråga. Men då har vi den där ramen, Bibeln, som kan hjälpa oss att se vad vi får och inte får göra. Vi har hela GT som exempel på vad Israels folk gjorde fel och rätt, samt vilka konsekvenser båda delar förde med sig.

Idag är det viktigare än någonsin att vi prövar allting, men det ska göras i jämförelse med vad bibeln säger, precis så som Bereanerna gjorde. De tog emot det som predikades med glädje, men varje dag studerade de skrifterna för att se om det som Paulus och de andra berättade för dem stämde överens med skrifterna, vilket de berömdes för Apg 17:11
Tillbaka till den där ramen då. Först av allt är det viktigt att vi vet hur Bibeln ska tolkas och läsas. Bibeln ska läsas i kontext/sammanhang, skriften ska förklara skriften (inte du eller jag), och det är summan av Guds ord som är sanning. Vi kan alltså inte ta ut verser hipp som haver, eller bygga läror av dem. Vi kan inte ens ta ut skriftställen för att understryka det vi säger, allting måste stämma överens.

Det får inte handla om vad du och jag vill ha, eller vad vi vill att ordet ska säga. Är vi kristna så kommer våra liv vara som Jesus liv var, vi kommer bli förföljda, slagna och även dödade. Har de förföljt mig sa Jesus, så kommer de göra samma sak med er. Jon 15:18-21

Om vi alltså vill ha väckelse, vilket så många tror på idag, och Jesus själv säger att i de allra sista dagarna, ska tecknet på att hans snara återkomst närmar sig ska vara avfall, ja då har vi två val; Antingen tror vi på det vi vill ha, eller så tror vi på vad Jesus sa.
Jesus själv sa att han är vägen , sanningen och livet Joh 14:6





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar