onsdag 12 oktober 2022

WMSCG = VMSKG = Världsmissions samfundet Guds församling

Jag använder mig av en video av Mike Winger, han har satt sig in i rörelsen.













Kristus AhnSahngHong Världens Mission

De kommentarer som jag som översätter gör, så är de i rött. Och jag kommer inte översätta ord för ord.

Video av Mike Winger; The chocking truth about Christ AhnSahngHong = Den chockerande sanningen om Kristus Ahn SahngHong. Vill man hellre lyssna på den knappt 40 minuter långa videon på engelska så kan man göra det.













Bild på Ahn Sahnghong med famlij.

AhnSahngHong föddes 1918 i SydKorea, han blev döpt in i en SDA = sjundedags-adventist-församling, apr 1958 gifte han sig med Hwang Won-Sun, de var gifta till hans död, de har tre barn. De blev uteslutna ur SDA 1962 på grund av konstiga läror som han undervisade.

Han lämnade med ca 30 personer och började göra sin egen grej, vilket han kallade för ”The witnesses of Jesus Church of God = Jesu kyrka av Guds vittnen”, vilket var 1964.


Han skilde sig inte, enligt vad jag kan hitta utan tog sig en älskarinna, Zahng Gil-Jah, som nu kallar sig för Moder Gud. AhnSahngHong dog 1985 och begravdes i en grav. Kyrkan gick då igenom en tuff period. Kort efter AhnSahngHongs död så splittras kyrkan.

1. ”The new Covenant Passover Church of God = Guds nya Förbunds Påsk-kyrka” de hävdar att de håller sig till AhnSahngHongs ursprungliga undervisning. Hans hustru och son ska enligt källa vara del av den gruppen. Ahn Kwang-Sup är sonens namn.


2. ”The world Mission Society Church of God = The world Mission Society Church of God” efter AhnSahngHongs död så kommer Joo Cheol-Kim, han så att säga ”kapar” AhnSahngHongs grupp och upplyfter AhnSahngHongs undervisning till att bli Kristus, och säger att älskarinnan Zahng Gil-Jah är nu Moder Gud.

Detta (nr 2) är den grupp som har fullkomligt exploderat på scenen nu. Om grundaren har fel, så måste deras tro vara fel.




AhnSahngHong föddes av två föräldrar, och bibeln säger klart att Jesus kom en gång för alla. De gör en stor sak av att Kristus AhnSahngHongs återkomst skedde i hemlighet, vilket är varför vi inte hört talas om det. Detta är något som Jesus varnade rakt ut för, hans återkomst skulle vara synligt för alla.

Messias första ankomst var så ackurat att judarna kunde till och med ge namnet på staden som han skulle komma till Bethlehem. Mika kap 5, men med AhnSahngHong så kände ingen igen honom som Kristus inte ens medans han levde.

De gör en stor sak av Östern (österlandet). Det är som om någon sökt igenom bibeln efter österlandet, och på så sätt bekräftat att han var född i Östern.

Matt 24:27 Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara.

De misstolkar detta som att Jesu återkomst sker i Östern och sedan sprids därifrån till väst.

När Mike går emot det med hjälp av bibeln så kommer jag ha de verserna i svart kursiv, när Guds församling använder sig av bibeln så kommer jag ha dem i blå kursiv.

Matt 24:4-5 Då svarade Jesus och sa till dem: »Se till, att ingen förvillar er. Ty många skall komma under mitt namn och säga: 'Jag är Messias' och skall förvilla många.

Jesus varnar oss;

Matt 24:23-26 Om någon då säger till eder: 'Se här är Messias', eller: 'Där är han', så tro det inte. Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skall uppstå, så ock falska profeter, och de skall göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda. Jag har nu sagt er det förut. Därför, om man säger till er: 'Se, han är i öknen', så gå inte dit ut, eller: 'Se, han är inne i huset', så tron det icke.

Matt 24:27 Ty såsom ljungelden, när den går ut från öster, synes ända till väster, så skall Människosonens tillkommelse vara.

Matt 24:30-31 Och då skall Människosonens tecken visa sig på himmelen, och alla släkter på jorden skola då jämra sig. Och man skall få se 'Människosonen komma på himmelens skyar' med stor makt och härlighet. Och han skall sända ut sina änglar med starkt basunljud, och de skola församla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himmelens ena ända till den andra.

Verser de använder för att understödja att Ahn Sahn-Hong är Kristus;

Upp 7.2 Och jag såg en annan ängel träda fram ifrån öster med den levande Gudens signet. Och han ropade med hög röst till de fyra änglar som hade fått sig givet att skada jorden och havet

Jes 46:11 jag som kallar på örnen från öster och ifrån fjärran land på mitt rådsluts man. Vad jag har bestämt, det sätter jag ock i verket.

Den här versen (ovan) talar om Persien och Cyrus.

Jes 41:2 Vem har i öster låtit denne uppstå, som mötes av seger, var han går fram? Vem giver folkslag i hans våld och gör honom till härskare över konungar? Vem gör deras svärd till stoft och deras bågar till strå som föres bort av vinden?

Detta är om igen om Cyrus i Persien.

Detta är en kult-grupp och om du inte instämmer med dem så kan du lämna. De kan inte skrifterna och de vet inte hur man ska göra korrekta bibelstudier.

Gud ger dig klarhet genom skriften om vad som gäller, så läs Guds ord.

AhnSahngHong hävdade aldrig att han var Kristus, på hans gravsten står det AhnSahngHong Elias, för han trodde att han var profeten Elias. Jag har haft två olika personer som översatt texten på hans gravsten åt mig. Detta är orsaken till splittringen. Gravstenen till höger.

Joo Cheol-Kim som fortfarande lever (gjorde 2018 i alla fall) är den som återställde evangeliet hävdar han. Vilket ju är en chock för de allra flesta kristna. Men för dessa så fanns det inget evangelium under hundratals år. Detta är den vers som de bygger detta påstående på;

Hebr 9:27-28 Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas, så skall Kristus, sedan han en gång har blivit offrad för att bära mångas synder, för andra gången, utan synd, låta sig ses av dem som bida efter honom, till frälsning.

De tror att han är fader, Son och den Helige ande allt i ett. Om du försöker ifrågasätta detta, så svarar de endast att du ska komma till en av deras kyrkor så får du reda på det. Om du går till en av deras kyrkor och ställer frågor, så har jag hört från en tidigare medlem att svaret är att; Allting kommer bli uppenbarat.

De håller så att säga moroten längre och längre framför dig, så du kan aldrig riktigt få svaret på dina frågor.

Hebr 9:26 Han hade annars måst lida många gånger allt ifrån världens begynnelse. I stället har han uppenbarats en enda gång, nu vid tidernas ände, för att genom offret av sig själv utplåna synden.

AhnSohngHong hade en grav felaktighet i sin undervisning om den judiska påsken. Han säger i sin bok ”the mistery of God in the spring of the water of life = Mysteriet av Guds källa av levande vatten” ;

Även om folket i Juda verkade som om de iakttog Guds lagar, insåg de inte att påsken var det största budet i lagen och de underordnade sig det inte heller.

Han kallar ”passover = gå över = judiska påsken” det största budet i ”Torah = lagen”. Men Jesus sade att det största budet var att; Älska Herren din Gud med hela ditt hjärta, hela din själ och hela ditt förstånd. Jesus sade att detta var det första och främsta budet.

Så de tar idén med den judiska påsken och vrider lite på det, så det verkar som om de är de enda som gör det, och håller upp det som om detta är den bästa och viktigaste idén som finns.

AhnSahngHong bevisar att han inte kunde ha varit Kristus eftersom han hade fel om bibeln.

Det finns ett större problem med hans undervisning, vilket jag anser viktigare, det var faktiskt en skandal. När AnhnSahngHong fortfarande levde 1970-1980 ca, så var det en kvinna i hans grupp som gick runt och hävdade att hon var moder Gud, hennes namn var Um Soo-In. Historien går som följer;

Um Soo-In letade igenom AhnSahngHongs papper och hittade noteringar om moder Gud, så hon började berätta för folk att hon var moder Gud. Detta blev ett problem så AhnSahngHong skrev en bok som gavs ut 1980 där han gick emot idén om en moder Gud. Anledningen till att detta är så intressant är att kyrkan baseras på tanken om en moder Gud, men AhnSahngHong bokstavligen skrev en bok emot idén.

Boken förklarar att den har getts ut för att förhindra bråkmakare som misstolkar och beter sig fanatiskt, och förklarar felen i böckerna som Um Sooin publicerade och vittnar om den oföränderliga sanningen om vår Guds kyrka.

Folket som tillhör Guds kyrka säger att den boken räknas inte och är oviktigt, det AhnSahngHong skrev då i den boken var temporärt. Men han själv säger i förordet att det är för att vittna om den oföränderliga sanningen i Guds kyrka. Förändra det senare fungerar inte eftersom denna så kallade ”Kristus” sa att det inte kommer förändras.

I kapitel 7 ser vi att AhnSahngHong hade samma klagolåt över idéerna angående moder Gud

I Gal 4:24 Dessa ord hava en djupare mening; ty de båda kvinnorna beteckna två förbund. Av dessa kommer det ena från berget Sina och föder sina barn till träldom, och detta har sin förebild i Agar.

De säger att Jerusalem ovan är vår moder. Detta är en vers som Um Sooin citerade då och senare citerades detta över Zahng Gil-Jah. AhnSahngHong klagar i kapitel 7 över att Um Soo-In är det nya Jerusalem. Om Um Sooin är, det nya Jerusalem så har hon gift sig med sin son och även blivit hans maka. Anledningen till det är att Isak är Sarahs son och de anser att Isak är också Kristus. Um Soo-In har således blivit både maka åt Kristus som moder. Hur skandalöst är inte detta?

Med denna typ av missledd anspelning har hon blivit en falsk profet, och har försökt få makt. Tänk på hennes synd och synden hos de som följer efter henne.

AhnSahngHong gick inte endast emot undervisningen att Um Soo-In skulle vara moder Gud, utan hela idén att det nya Jerusalem var moder Gud.

I kapitel 8; ”The New Jerusalem is real and material = Det nya Jerusalem är riktigt och fysiskt, så går AhnSahngHong emot att det nya Jerusalem över huvud taget är en person. Citat;

Det nya Jerusalem som det är skrivet om i Upp 21:1-4 Guds tabernakel vistas i människor. Detta tabernakel är en andlig byggnad, inte en person.

Kyrkan är väl bekant med denna boks existens, så vad säger de om boken? Jo, att Ahn SahngHong har rätt, i att det är en andlig byggnad, men det ät också en person. Vilket gör att de går emot sin grundare som sade att det var en andlig byggnad inte en person.

Så de kan inte tro på båda versionerna, vilket är en grundsten som deras teologi inte håller upp emot.

I kapitel 11 ”Regarding entering the eternal heaven =Angående komma in i den eviga himmelen” så går han om igen emot Um Sooin vilket kan ge eko till Zahng Gil-Jah. Um Soo-In hävdar att den nya himlen och jorden är här nu och det nya Jerusalem är att leva här nu, på denna jord. Ingen som inte har förlorat förståndet kan tro på detta. Snälla betänk det här noggrant. När skaparen av religionen själv går emot det som predikas så kan det inte hålla.

I kapitel 16 citerar jag från AhnSahngHong den förmodade Kristus. Låt oss examinera de bibliska passagerna angående bruden. Det står skrivet att anden och bruden säger kom i Upp 22:17.

Det är sant att bruden här är samma som vi ser i Upp 21:9-10 eftersom det står; Kom jag vill visa dig lammets brud.

Han citerar efter detta att lammets brud är helgonen.

Kapitel 17 citerar AhnSahngHong från Jer:7:18 Barnen samla tillhopa ved, fäderna tända upp eld och kvinnorna knåda deg, allt för att baka offerkakor åt himmelens drottning; och drickoffer utgjuta de åt andra gudar, mig till sorg. Som går emot idén om en himmelsk drottning och så här säger han om det;

Um Soo-In hävdar att hon är den enda bruden, den nya himlen och det nya Jerusalem, genom detta så blir hon en drottning och hon får tionde som ska ges till Melchizedek. Hon reser upp sig själv som om hon vore större än Gud; Hur arrogant och oförskämd är inte denna handling? Hur länge kommer Gud ha tålamod med henne?

AhnSahngHong skrev denna bok 1980 och någon gång strax innan eller efter hans död, så samlade de in så många de kunde av den här boken, så det är otroligt svårt att få tag på en kopia. Det var svårt nog att få tag i en översättning av boken i fråga.

Guds församling gör så här hela tiden, de är otroligt måna om att kontrollera information. Vilket är varför de fick bort min första video från internet, som jag fick göra om på ett annat sätt. De vill helt enkelt inte att någon ska tänka utanför deras egen låda. De är så försiktiga att de kan ta ut saker ändra på dem och sedan uppvisa det nya på ett nytt sätt.

De undervisar också att människorna måste döpas i namnet Kristus Ahn-SahngHong, vilket är en stor skillnad på att döpa någon i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn.

Guds församling kan gärna använda sig av kristna filmsnuttar och sedan förvränga det för att få det att handla om Kristus AhnSahngHong, som t.ex.;

Bibeln säger att Kristus är ett mysterium och inte så lätt att förstå (nej, bibeln säger inte detta, det är att vrida på skriften). Detta ska då på något sätt förklara Kristus AhnSahngHong.

I denna sekt så handlar det om att undanhålla information, total hjärntvätt med andra ord. Så de som är inom denna kyrka får inte reda på sanningen, utan får den förvanskade sanningen. De svarar aldrig på några frågor utan skjuter det på framtiden med; En dag kommer du förstå, en dag kommer det klarna.

Sju saker som jag funnit om AhnSahngHong som jag anser viktiga;

1. Han hävdade aldrig att han var Kristus.

2. Han var inte Kristus

3. Bibeln utesluter all möjlighet för honom att vara Kristus. Han kom på fel sätt, ingen noterad det, och han gjorde inte det som Jesus ska göra när han kommer, och han dog senare. Han hade även fysiska föräldrar, gifte sig och fick barn var otrogen.

4. Han hade fel angående den judiska påsken, vilket är en av de grundläggande undervisningarna i deras kyrka.

5. Han återställde ingenting, istället förvrängde han det. Guds församlings kult står som ett vittnesbörd för hur han förvrängde bibeln. Och detta har gått bra mycket längre än hans falska undervisning. Idag är den falska undervisningen i gruppen / grupperna bra mycket värre än det var på hans tid.

6. Han undervisade mot moder gud, det är ett faktum vilket ledarna inom Guds församling medvetet bedrar folket angående.

7. ”The World Mission Sociaty Church of God = Världsmissionens samhälls-kyrka av Gud” är inte AhnSahngHongs barn, möjligen är den besläktad med honom som en sorts avlägset barnbarn. Utn det är Joo Cheol-Kim.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar