tisdag 4 oktober 2022

Perenn (ständig) Visdom och Kristendom: Kompatibelt?

 Av Marcia Montenegro

Översatt och inlagt med tillstånd från CANA

Eget tillägg , där jag anser mer förklaring behövs i brunt.














Perennial = Perenn” Visdom, även känd som ”Perennial Philosophy, Perennial Tradition, = Perenn filosofi, perenn tradition” eller till och med Visdoms-traditionen, är en tro som dyker upp i kyrkan även om den sällan är under det namnet.

Perenn Visdom infiltrerar genom andra metoder som Kontemplativ Spiritualitet och Enneagrammet, som båda härrör från inflytandet från Richard Rohr (f. 1943) och hans anhängare. Rohr, en romersk-katolsk franciskanermunk och grundaren av ”Center for Action and Contemplation = Centrum för aktion och kontemplation” i Albuquerque, New Mexico, är en självuttalad anhängare av Perenn Visdom och döljer det inte.



Det grundläggande

Termen Perenn Filosofi kom först omkring 1540 från den italienske humanisten Agostino Steuco och senare av den tyske matematikern och filosofen G.W. Leibniz på 1700-talet. På 1900-talet var en viktig talesman för Perenn Filosofi den schweiziskt-födde Frithjof Schuon (1907-1998), en produktiv författare om metafysik, andlighet, konst och antropologi. Perenn Visdom populariserades genom författaren Aldous Huxley vars bok, ”The Perennial Philosophy Den perenna filosofin”, publicerades 1945. Så vad är Perenn Filosofi? Flera beskrivningar gav denna kortfattade översikt från en Perenn-webbplats på https://tinyurl.com/2sur73kw :

1. Allt liv uppstår i och är ett uttryck för det icke-duala Oändliga livet som kallas med många namn: Ultimate Verkligheten, Gud, Tao, Moder, Allah, YHVH, Dharmakaya, Brahman och Stor Ande bland andra.

2. Du innehåller två sätt att känna till världen: en större kunskap (kallad Atman, Själ, Jag, Ande, Sinne, etc.) som intuitivt känner varje ändligt liv som en unik manifestation av Oändligt Liv, och ett mindre vetande (kallat jaget) , ego, ahem, kibr, etc.) som förväxlar unikhet med separation och föreställer sig att det är skilt från snarare än en del av det oändliga livet.

3. Att väcka det större Jaget och känna till allt liv som är sammankopplat i det singulära Livet bär med sig en universell etik som kallar de uppvaknade att odla medkänsla och rättvisa mot alla varelser.

4. Att väcka ditt större Jag och leva efter denna etik är det högsta målet du kan sätta upp för dig själv.

Inte alla anhängare av Perenn Visdom skulle organisera ovanstående punkter i den ordningen eller ens de kategorierna, och skulle möjligen ändra det, men punkterna som presenteras ovan verkar grundläggande för den Perenna Visdoms-synen och tjänar som lämpliga punkter för en diskussion. Mer om de fyra punkterna finns nedan med början under rubriken "Panenteism".

Panenteism = tron eller läran att Gud är större än universum och inkluderar och genomtränger det. Mer längre ner.



Anhängare av Perenn visdom

Fleråriga följare finns över hela världen. Det finns två huvudtyper av Perenn visdom, den ena är evolutionär, tror att mänskligheten utvecklas, och den andra är inte evolutionär (kredit går till Dr Ronald V. Huggins för denna information, och annan insikt han har gett mig i detta ämne) .

Det här är inte en akademisk artikel, så dessa två åsikter och andra finesser av Perenn visdom tas inte upp i den här artikeln. Endast ett försök att förklara huvudidéerna, inklusive de som främjas av Richard Rohr och några andra, ges och besvaras här.

Perenn visdom skiljer sig från tanken att sanning finns i alla religioner, som är bred och kan tillämpas på olika trosuppfattningar. Även om Perenna anhängare skulle hålla med om det uttalandet, går deras åsikter långt utöver den känslan. Enligt anhängare av den Perenna tron gör de exoteriska (yttre) aspekterna av religioner att religioner ser ut att skilja sig från varandra, men den esoteriska (inre) sanningen binder samman alla religioner i samma kärnverklighet. Alla religioner kommer från samma rot eller källa i den Perenna synen och är förenade i samma kärnsanning.

Anhängare av Perenn visdom förespråkar dock inte en global tro eller ett enande av alla religioner. De tror att samma tråd av visdom går genom alla religioner, och därför delar alla religioner och leder så småningom till samma kärnsanning och gudomliga verklighet. Följaktligen kan alla hitta de Perenna sanningarna via sin egen trostradition genom en inre resa (mystik). Den inre resan via mystiska praktiker är bron som leder en till sanningen som förenar dessa religioner.

Termer som "gudomlig verklighet" och "den gudomliga" hänvisar till Gud, även om denna gud vanligtvis inte hänvisas till i personliga termer. Den första av de fyra punkterna ovan uttrycker denna idé.

Anhängare av Perenn Visdom tenderar att fortsätta i en traditionell religion och kan kalla sig anhängare av den hinduiska , buddhistiska -, kristna -, traditionen, etc. Ordet visdom kan också inkluderas, som i den kristna visdom-traditionen. Kristendomen, till exempel, ses som bara en av många visdoms-traditioner. Den här artikeln fokuserar på Kristna Perenna anhängare.



Den kontemplativa aspekten

Termen kontemplativ i det här sammanhanget syftar på att förespråka vissa metoder som involverar tekniker som att följa ens andetag, upprepa ett ord eller fras, fantasifull bön och / eller andra tekniker utformade för att få en till ett tillstånd av (icke-tänkande) medvetenhet om Gudomlig och förening med det gudomliga. Detta kan gå under namnen bön, meditation, centrering, kontemplativ bön eller andra termer.

Dessa metoder påstås vara baserade på (vad som kallas) ökenfäderna och mödrarna, ”The Cloud of Unknowing = Molnet av okunskap” och ”Centering Prayer Movement = Centrerade bön rörelsen” som startades av nu avlidna trappist munkarna Thomas Keating (d. 2018), Basil Pennington (d. 2005) och William Menninger (d. 2021). Centreringsrörelsen inkorporerade också hinduiska och buddhistiska meditationstekniker.

(Se CANA-artikeln om kontemplativ bön för mer information på; http://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_ContemplativePrayer1.aspx).

Översatt till svenska här; https://monalola62.blogspot.com/2022/10/overvaga-kontemplativ-begrundande-bon.html

Richard Rohr är en entusiastisk främjare av kontemplativa tekniker och talar beundransvärt om Thomas Keating. Denna kontemplativa aspekt är betydelsefull eftersom anhängare av Perenn visdom tror att mystik är dörren genom vilken man färdas mot förverkligande av Perenn sanning. Därför förespråkas kontemplativa metoder starkt och inkluderar ofta en mängd olika tekniker.

Perenn Visdom betonar den inre resan som nödvändig, och läran är sekundär eller till och med främmande. Som David G. Benner (f. 1947), en mästare-lärare vid Rohrs ”Living School = Levande skola”, uttrycker det:

Den kristna visdomstraditionen är inte en uppsättning övertygelser som ska anammas utan en transformerande väg som ska vandras (Från ”Preface to Living Wisdom = Företal / förord till levande visdom”; Wipf & Stock, andra upplagan, 2019).

För att läsa mer om Benner och den här boken, se CANA-artikeln om Benners bok på http://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_LivingWisdom.aspx

Översatt till svenska här; https://monalola62.blogspot.com/2022/10/david-g-benners-living-wisdom-levande.html



Panenteism

Den första av de fyra punkterna som ges i det första avsnittet ovan talar om allt liv som ett uttryck för det icke-dubbla livet, vilket betyder Gud (Gud har olika namn). All skapelse, inklusive jorden, stjärnor, djur, floder, växter, stenar och människor, uppstår från den icke-dubbla gudomliga Källan och innehåller den gudomliga Källan. Som Richard Rohr uttrycker det har allt och alla gudomligt DNA.

Denna syn är panenteistisk, en tro på att allt innehåller Gud. Det är inte panteism, vilket är den åsikt som identifierar Gud som detsamma som skapelsen, vanligtvis uttryckt som allt är Gud.

Panenteismen raderar effektivt den bibliska distinktionen mellan Gud och skapelsen (även om dess förespråkare kan försöka motbevisa det). I sanning, eftersom Gud skapade universum från ingenting, kan Gud inte vara en del av det han skapade. Guds allestädesnärvaro innebär inte att Gud är en del av hans skapelse; det uttrycker bara verkligheten att Gud inte kan rymmas någonstans. Därför är Gud närvarande överallt. Guds allestädesnärvaro är inte panenteism.

Panenteismen binder Gud till skapelsen. Denna syn på Gud förnekar bibliska attribut hos Gud, såsom hans icke-beroende (icke-kontingent / oförutsedda) av någonting; hans oföränderlighet (Gud förändras inte (4 Mos 23:19; Hebr 13:8; Jak 1:17); hans existens utanför tiden; och hans gudomliga enkelhet (Gud har inga delar / indelningar) kontra den dipolära panenteistiska guden som är i skapelse och överskrider den. (För att lära dig mer om panenteism, se John W Cooper,” Panentheism = Panentieism”: ”The Other God of the Philosophers = Den andra filosofiernas Gud”,” From Plato to the Present Från Plato till nutid”; ”Baker Academic = Bakers akademiska”, 2006).

Alla anhängare av Perenn filosofi är därför nödvändigtvis panenteister. Richard Rohr erkänner öppet sin tro på panenteism och stöder den som en historisk kristen tro, även om det inte är det.



Det Större Vetandet

Den andra punkten i listan handlar om att alla har en större kunskap mot en mindre kunskap från det som kallas egot, vilket är det falska jaget. Den större kunskapen är påstås en intuitiv kunskap om den Perenna sanningen, men personen kanske inte har haft en medveten insikt om denna sanning.

Den som följer Perenn visdom tror att egots medvetna rationella sinne får en att felaktigt tro att han eller hon är skild från det Oändliga (Gud). Denna falska känsla av separation ger upphov till förmodade felaktiga läror om Gud och mänskligheten. Till exempel förkastar den kristna perennialisten läran att Jesus försonade folket synder på korset, som en nödvändighet.

Perennialisten hävdar att det egoistiska sinnet har blockerat förverkligandet av den Perenna sanningen genom denna försoningsdoktrin och personen behöver ett uppvaknande genom kontemplativa övningar för att komma förbi det. Faktum är att Rohr kallar kontemplation för en process för avlärning.

Rohr förnekar försoningen för synder eller behovet av förlåtelse eftersom alla redan är "i" Kristus. Liksom alla andra perennialister förnekar Rohr också Guds vrede över synden. Eftersom den Perenna guden är en del av skapelsen och mer opersonlig, finns det inget Perennt koncept av Guds rättfärdighet. Utan rättfärdighet sänks Gud till en mänsklig standard för vad som är gott eller rättvist, vilket naturligtvis är kraftigt felaktigt, relativt och i slutändan meningslöst. Och eftersom perennalisten förnekar Guds vrede, så är synd inte en fråga.



Det större jaget och rättvisa

Punkt 3: Att uppväcka det större Jaget och känna till allt livs sammanlänkning i det singulara Livet bär med sig en universell etik som kallar de uppvaknade att odla medkänsla och rättvisa mot alla varelser.

Punkt 4: Att väcka ditt större Jag och leva efter denna etik är det högsta målet du kan sätta upp för dig själv.

Den tredje och fjärde punkten handlar om det större Jaget, även känt som det Sanna Jaget. Detta större Jag måste vakna, och då kommer Jaget att känna igen allt liv som en del av det icke-dubbla Oändliga. En uppmaning till medkänsla och rättvisa är inneboende i detta uppvaknande, men medkänsla och rättvisa bygger på mänskliga ideal, inte baserade på Guds karaktär eller på något som uttrycks som en standard i Bibeln.

En sådan uppmaning till människan att anpassa sig till normer från icke-kristen andlighet eller sekulära ideal blir en kallelse till de ideal som för närvarande är populära. Oavsett om det är att anamma polyteism, samkönade äktenskap eller ett könsflytande samhälle som ideal, blir dessa grunden för en uppmaning till medkänsla och rättvisa. Däremot berättar Psalm 89:15 och andra ställen att rättvisa kommer från Gud och bygger på hans karaktär:

Polyteism är en gudsuppfattning som går ut på att det finns flera gudar. En polyteistisk uppfattning kan kombineras med att en av de gudar man tror på är viktigare än de andra, och kallas då monolatri eller henoteism. Samlingen av de gudar som finns i en viss polyteistisk religion kallas pantheon.

Ps 89:15 Rättfärdighet och rätt är din trons fäste, nåd och sanning står inför ditt ansikte.

Andra passager;

Ps 37:30 Den rättfärdiges mun talar visdom, och hans tunga säger vad rätt är.

Ordspr 2:9 Då skall du förstå rättfärdighet och rätt och redlighet, ja, det godas alla vägar.

Ordspr 8:20 På rättfärdighetens väg går jag fram, mitt på det rättas stigar

Ordspr 21:3 Den som tillsluter sitt öra för den armes rop, han skall själv ropa utan att få svar.

Ordspr 21:15 Det är den rättfärdiges glädje att rätt skipa, men det är ogärningsmännens skräck

kopplar rättvisa med rättfärdighet, som;

Ordspr 21:15 Det är den rättfärdiges glädje att rätt skipa, men det är ogärningsmännens skräck.

Ps 106:3 Saliga är de som akta på vad rätt är, de som alltid öva rättfärdighet.

Rättfärdighet är Guds karaktär som ingen människa kan uppnå på egen hand, men det är standarden. Rättfärdighet tillräknades dem i Gamla testamentet genom tron på den sanne Guden;

Rom 3:21 Men nu har, utan lag, en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittna om,

Rom 4:13 Det var nämligen icke genom lag som Abraham och hans säd undfick det löftet att han skulle få världen till arvedel; det var genom rättfärdighet av tro.

och Kristi rättfärdighet tillräknas dem som tror på honom som Guds Son som dog för att betala straffet för människans synder på korset;

Rom 1:17 Rättfärdighet från Gud uppenbaras nämligen däri, av tro till tro; så är ock skrivet: »Den rättfärdige skall leva av tro.»

Rom 3:22 en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla dem som tro. Ty här är ingen åtskillnad.

Rom 4:5 Men den som icke håller sig till gärningar, utan tror på honom som gör den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet.

Rom 10:4 Ty lagen har fått sin ände i Kristus, till rättfärdighet för var och en som tror.

1 Kor 1:30 Men hans verk är det, att ni är i Kristus Jesus, som för oss har blivit till visdom från Gud, till rättfärdighet och helgelse och till förlossning,

2 Kor 5:21 Den som icke visste av någon synd, honom har han för oss gjort till synd, på det att vi i honom må bliva rättfärdighet från Gud.

Perennialisterna som kallar sig kristna, eller säger sig vara anhängare /utövare av den kristna traditionen eller av kristen visdom, som Richard Rohr och David G. Benner, hänvisar inte till Guds rättfärdighet eftersom frälsning från synder inte är en fråga i den Perenna synen. . Det avgörande målet är att vakna upp till det större eller sanna jaget, som redan är en del av den gudomliga verkligheten, enligt Perenn filosofi. Guds rättfärdighet försummas av eller är okänd för anhängare av Perenn Visdom.

Utan en grund i Guds karaktär för rättfärdighet finns det ingen absolut standard för rättvisa, och rättvisa blir relativ. Det är omöjligt i Perenn visdom att känna till denna rättfärdighet och rättvisa eftersom Perenna trosuppfatt-ningar avvisar eller ignorerar Guds egenskaper som uppenbaras i Guds ord, liksom de moraliska normer som bygger på Guds uppenbarade karaktär i Skriften.



Det sanna jaget

Richard Rohr lär ut att Enneagrammets sanna jag aldrig har skilts från Gud. Enneagrammet är designat för att avslöja detta Större Jag genom att inse att de nio typerna är tillfälliga konstruktioner av jaget.

David G. Benner undervisar om detta sanna jag i den populära boken ”The Gift of Being Yourself = Gåvan av att vara dig själv” (IVP, 2019), även om han kallar det ”Kristus-jaget” och ”Kristus-i-mig-jaget” och hävdar att vi måste erkänna Kristus som den djupaste sanningen om vårt väsen (s. 99). Han lägger till:

Det handlar inte bara om att bli lik Kristus utan att förverkliga Kristus som är i oss. Det är en resa mot förening med Gud (s. 99).

Eftersom Benners bok har utgetts på ett kristet förlag, kan kristna läsare förbise detta uttalande eller misstolka det som att leva ut det kristna livet enligt Skriften.

Men att förverkliga Kristus är ett specifikt koncept främmande för Bibeln. Det är en psykologisk term som Carl Jung använde om att leva ut en arketyp som förmodas finns inom mänsklighetens kollektiva (delade) omedvetna. Benner säger att vi förverkligar denna Kristus som en del av en resa mot förening med Gud. Det handlar inte om att förlita sig på Kristus för syndernas förlåtelse och evigt liv. Denna eviga tro ger det sanna jaget prioritet framför den historiska Jesus.

Benner erbjuder Jesus som ett exempel på en som (förmodligen) kämpade med falska jag när han sökte efter sin sanna identitet (s. 72; 85). Detta förnedrar inte bara Jesus utan ignorerar det faktum att Jesus visste vem han var. Berättelserna om Jesus vid 12 års ålder i templet (Luk 2:41-52) och om att möta frestelserna från Satan i öknen (Matt 4:1-11; Luk 4:1-13) visar tydligt att Jesus visste vem han var .

Det är inte den bibliska Jesus som Benner skriver om trots den här bokens popularitet på kristna campus och inom kristen rådgivning.

Det så kallade Sanna Jaget bör inte misstas för det nya jaget eller det återskapade jaget i Kristus;

2 Kor 5:17 Alltså, om någon är i Kristus, så är han en ny skapelse. Det gamla är förgånget; se, något nytt har kommit!

Det nya jaget i Kristus föds uppifrån;

Joh 3:3 Jesus svarade och sade till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag dig: Om en människa icke bliver född på nytt, så kan hon icke få se Guds rike.»

Joh 3:15 så att var och en som tror skall i honom hava evigt liv.

via en övernaturlig handling från Gud

Joh 1:12-13 Men åt alla dem som tog emot honom gav han makt att bliva Guds barn, åt dem som tro på hans namn; och de hava blivit födda, icke av blod, ej heller av köttslig vilja, ej heller av någon mans vilja, utan av Gud.

Det finns inte naturligt i människan vid födseln utan kommer genom tro på den sanne Jesus Kristus

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.

Rom 3:25-28 honom som Gud har ställt fram såsom ett försoningsmedel genom tro, i hans blod. Så ville Gud -- då han i sin skonsamhet hade haft fördrag med de synder som förut hade blivit begångna -- nu visa att han dock var rättfärdig. Ja, så ville han i den tid som nu är lämna beviset för att han är rättfärdig. Härigenom skulle han både själv befinnas vara rättfärdig och göra den rättfärdig, som låter det bero på tro på Jesus. Huru bliver det då med vår berömmelse? Den är utestängd. Genom vilken lag? Månne genom en gärningarnas lag? Nej, genom en trons lag. Vi hålla nämligen före att människan bliver rättfärdig genom tro, utan laggärningar.

Rom 4:5 Men den som icke håller sig till gärningar, utan tror på honom som gör den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet.

Rom 4:13 Det var nämligen icke genom lag som Abraham och hans säd undfick det löftet att han skulle få världen till arvedel; det var genom rättfärdighet av tro.

Rom 5:1 Då vi nu hava blivit rättfärdiggjorda av tro, hava vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus
Gal 3:11 Och att ingen i kraft av lag bliver rättfärdig inför Gud, det är uppenbart, eftersom det heter: »Den rättfärdige skall leva av tro.»

och många fler. Det nya jaget formas efter Kristi bild och inte efter någon annan standard.

Det är avslöjande att förordet till denna bok är av Basil Pennington, en av grundarna av ”Centering Prayer Movement = Centrerade bönrörelsen”. Sådana kopplingar, tillsammans med användningen av vissa termer, har fått den här författaren och andra att tro att den Perenna Filosofin blöder in i kyrkan, åtminstone delvis, via kontemplativa lärare, medvetet eller omedvetet.



Det eviga evangeliet

De perenna anhängare som följer det som ofta kallas den kristna traditionen kan referera till Jesus och se honom som det bästa exemplet på vad de anser vara kristna värderingar eller läror. Richard Rohr har hänvisat till Jesus som en arketyp (Rohr antog arketypidéer från Carl Jung).

Som sågs i föregående avsnitt talar David Benner om Kristus som mer av en arketyp i vårt omedvetna än som en Frälsare, och han skriver inte om honom som en Återlösare från synder. Evangeliet är inte en del av de Perenna trosuppfattningarna och all mening som är kopplad till evangeliet försvinner när man går djupare in i den Perenna filosofin eftersom den inte anser att evangeliet är nödvändigt.

Perennernas ständiga förkastandet av ett behov av frälsning från synder och deras falska åsikter om Jesu gör den Perenna filosofin oförenlig med kristen-domen. Man kan inte tro både på Perenn Visdom och på evangeliet som ges i Skrifterna. För att sammanfatta:

Den eviga kristna visdomstraditionen är inte visdom från Gud.

Den eviga "gudomliga verkligheten" är inte den sanna levande Guden.

Den evige Kristus är inte frälsande och är inte den historiska, bibliska Jesus Kristus.

Perenn Filosofi är ett falskt evangelium och en andlig förfalskning av Guds sanning.



Den sanne Jesus Kristus

I motsats till Perenn Visdom är Guds uppenbarelse att mänskligheten är syndig av födseln och skild från Gud och önskar att göra sin vilja över Guds vilja.

Människan kan inte kompensera för detta på egen hand, oavsett hur god, hur religiös eller hur andlig hon försöker vara eftersom människan i sitt hjärta fortsätter att önska sin egen vilja över Guds.

Förändring behövs inifrån och ut, och bara Gud kan göra detta genom sin nåd och kraft. Detta händer när man sätter sin tro på den sanne Jesus Kristus som betalade straffet för synder på korset.

Jesus Kristus är helt och hållet människa och helt Gud, oskapad och den andra personen i Treenigheten, jämlik och evig med Fadern och den Helige Ande. Kristus ödmjukade sig för att lägga mänskligheten till sin gudom när han kom till jorden

Fil 2:6-8 han som var till i Guds-skepnad, men icke räknade jämlikheten med Gud såsom ett byte, utan utblottade sig själv, i det han antog tjänare-skepnad, när han kom i människogestalt. Så befanns han i utvärtes måtto vara såsom en människa och ödmjukade sig och blev lydig intill döden, ja, intill döden på korset.

och dog på korset för att försona synder

Rom 3:24-26 och de bliva rättfärdiggjorda utan förskyllan, av hans nåd, genom förlossningen i Kristus Jesus, honom som Gud har ställt fram såsom ett försoningsmedel genom tro, i hans blod. Så ville Gud -- då han i sin skonsamhet hade haft fördrag med de synder som förut hade blivit begångna -- nu visa att han dock var rättfärdig. Ja, så ville han i den tid som nu är lämna beviset för att han är rättfärdig. Härigenom skulle han både själv befinnas vara rättfärdig och göra den rättfärdig, som låter det bero på tro på Jesus.

Rom 4:24-25 utan det skulle gälla också oss; ty det skall tillräknas jämväl oss, oss som tro på honom som från de döda uppväckte Jesus, vår Herre, vilken utgavs för våra synders skull och uppväcktes för vår rättfärdiggörelses skull.

1 Joh 2:2 och han är försoningen för våra synder, ja, icke allenast för våra, utan ock för hela världens.

Detta berodde på Guds kärlek till syndare, inte på grund av något mänsklig-heten förtjänade. Av Guds nåd förvandlar Gud den troende och ger honom nytt liv i Kristus genom den personens tro på den sanne Jesus Kristus.

Titus 3:4-7 Men när Guds, vår Frälsares, godhet och kärlek till människorna uppenbarades, då frälste han oss, icke på grund av rättfärdighetsgärningar som vi hade gjort, utan efter sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i helig ande, som han rikligen utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare, för att vi, rättfärdiggjorda genom hans nåd, skulle, såsom vårt hopp är, få evigt liv till arvedel.

Gal 1:8-9 Men om någon, vore det ock vi själva eller en ängel från himmelen, förkunnar evangelium i strid mot vad vi hava förkunnat för eder, så vare han förbannad. Ja, såsom vi förut hava sagt, så säger jag nu åter: Om någon förkunnar evangelium för eder i strid mot vad I haven undfått, så vare han förbannad.

2 Kor 5:17 Alltså, om någon är i Kristus, så är han en ny skapelse. Det gamla är förgånget; se, något nytt har kommit!

http://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_Perennial%20Philosophy.aspx

http://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_Perennial%20Philosophy2.aspx

https://www.christiananswersnewage.com/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar