måndag 17 oktober 2022

Frälst utan omvändelse; Vad är det?

Frälst utan omvändelse; Vad är det?

Tydligen är detta något som nu förkunnas. Jag vet inte hur länge det pågått, eller vem som förkunnar det. Att det förkunnas står dock helt klart.

Den bit som verkar förkunnas är att Gud är kärlek och att Han älskar oss sååå mycket. Men resten då? Vart har resten tagit vägen?

Joh 3:16 Ty så älskade Gud världen att han gav sin enfödde Son, för att var och en som tror på honom inte ska gå förlorad utan ha evigt liv.

Här verkar undervisningen ta helt slut. Gud är kärlek wow, så fantastiskt. (syrligt) Och det är fantastiskt, jag säger inte att det inte är det.

Joh 3:17-18 För Gud sände inte sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte har trott på Guds enfödde Sons namn.

Även det här är i mångas ögon helt ok, eller rent av fantastiskt.

Joh 3:19-21 Men detta är domen, att ljuset har kommit in i världen, och människorna älskade mörkret mer än ljuset, eftersom deras gärningar var onda. För var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte ska bli avslöjade. Men den som handlar efter sanningen kommer till ljuset, för att det ska bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud.

Här dock verkar ögonen slutas för det som står. I synnerhet; För var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte ska bli avslöjade. Bibeln läses med någon form av glasögon som per automatik tar bort det som man inte gillar.



Utöver att stora delar från hela Guds rådslut fattas, så verkar många idag också ha kopplat bort GT från NT, de hänger liksom inte ihop alls längre. Och om vi kapar bort en del så får vi inte hela bilden klar för oss.

Här har vi som kristna ett jätteansvar. Vi måste börja stå upp för sanningen, och då menar jag hela sanningen, hela Guds rådslut. Dessa människor som fått itutat i sig att så länge som de älskar Jesus och läser bibeln, så räcker det, de är bedragna. Och vi som kristna har helt klart inte gjort vårat jobb ordentligt, med att poängtera att detta är inte sant.

Frälsningen kommer av att vi blir varse att vi är syndare i behov att bli frälsta / räddade. Men utan att omvända sig från synden så kan vi ju näppeligen bli frälsta. Om det inte är som för rövaren på korset, som var på väg att dö. Men det är ju inte sanningen för de flesta idag som håller denna konstiga lära.

Johannes döparen, Jesus själv och även de gamla profeterna hade ett budskap om omvändelse, vilket även apostlarna anammade.

Matt 3:1-2 Vid den tiden kom Johannes Döparen och predikade i Judéens öken och sa: Omvänd er för himmelriket är nära.

Matt 9:13 För jag har inte kommit för att kalla rättfärdiga, utan syndare till omvändelse.

Mark 1:14-15 Men sedan Johannes hade blivit satt i fängelse, kom Jesus till Galiléen och predikade evangelium om Guds rike, och sa: Tiden är fullbordad, och Guds rike är nära. Omvänd er och tro evangelium.

Luk 13:3 Nej, säger jag er, men om ni inte omvänder er, ska ni alla på samma sätt gå förlorade.

Apg 2:37-38 När de hörde detta, fick de ett styng i hjärtat och sa till Petrus och de andra apostlarna: Män och bröder, vad ska vi göra? Då sa Petrus till dem: Omvänd er och låt var och en av er döpa sig i Jesu Kristi namn till syndernas förlåtelse och ni ska få den Helige Andes gåva.

Apg 22:16

Omvändelse är inte bara att erkänna att man har gjort fel. Som ett barn som säger till sina föräldrar förlåt, men sedan gör samma sak om igen. Vitsen med genuin omvändelse är att det ska förändra vårt sinne och hjärta. Det ska ge oss en ny syn på Gud, oss själva och omvärlden.

Vi vänder oss om från synden, vilket ju innebär exakt det, att vi gör en total omvändelse, som när man vänder sig om och börjar gå i en motsatt riktning. Denna omvändelse ska styras av vår kärlek till Gud och det som Han har gjort för oss.

Som tack för vad Gud gjort för oss, genom att sända sin enda son att dö på det mest vidriga sätt att dö på som någonsin uppfunnits, borde vi i vår tacksamhet vilja lyda det Gud säger till oss i bibeln. Detta måste predikas så att människor förstår hur viktig omvändelsen är i evangeliets budskap. Utan omvändelse ingen frälsning.

Omvändelsens budskap borde få oss att känna en sorg över att vi ignorerat den som skapat oss, och det offer som Han har gjort. Detta borde i sin tur leda till en uppriktig önskan om att vända oss bort ifrån synden. Kunskapen om hur vi svikit vår Fader och Frälsare borde få oss till en omvändelse, bort ifrån synden.

Ef 1:7 I honom har vi förlossning genom hans blod, syndernas förlåtelse, enligt hans nåds rikedom

Ps 51:3 Gud, var mig nådig efter din godhet, utplåna mina överträdelser efter din stora barmhärtighet.

Men idag som sagt så förkunnas inte hela Guds rådslut, utan omvändelsen utelämnas. Men vi kan inte leva kvar i våra gamla synder och bekänna oss som kristna. Då har vi inte förstått vem Gud är, eller vilket budskap som evangeliet förkunnar. För omvändelse är ett centralt budskap i evangeliet. Och om vi inte förstår behovet av att omvända oss, och gå emot det som vår syndiga natur helst vill göra, så är det omöjligt för oss att bli frälsta.

1 Joh 1:8-10 Om vi säger att vi inte har någon synd, så bedrar vi oss själva, och sanningen är inte i oss. Om vi bekänna våra synder, så är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. Om vi säger att vi inte har syndat, så gör vi honom till en lögnare, och hans ord är inte i oss.

Rom 6:23 För syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv genom Kristus Jesus, vår Herre.

1 Kor 6:9-10 Bedra inte er själva ! Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare ska ärva Guds rike.

Jesus betalade ett högt pris för vår frälsning. Han tog det straff som du och jag rätteligen förtjänar i en Helig Guds ögon. Han dog så att vi skulle kunna få leva. Och det behagade Gud att låta Honom, sin egen Son lida, för vår skull.

Jes 53:3-5 Föraktat var han och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med krankhet; han var såsom en, för vilken man skyler sitt ansikte, så föraktat, att vi höll honom för intet. Men det var våra krankheter han bar, våra smärtor, dem lade han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, tuktad av Gud och pinad. Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull; näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår bliva vi helade.

Jes 53: 10-11Det behagade HERREN att slå honom med krankhet: om hans liv så blev ett skuldoffer, då skulle han få se avkomlingar och länge leva, och HERRENS vilja skulle genom honom hava framgång. Ja, av den vedermöda hans själ har utstått skall han se frukt och så bliva mättad; genom sin kunskap skall han göra många rättfärdiga, han, den rättfärdige, min tjänare, i det han bär deras missgärningar.

Herrens sätt har alltid varit att tillrättavisa sitt folk, det började med förbundsfolket och sedan gick det ut till den inympade grenen på trädet, oss kristna.

Idag dock så har man då kopplat bort GT, och med det också det faktum att Gud tillrättavisar oss, och att vi har regler som vi måste följa.

På något konstigt vis har syndafloden (verkar det som) gjorts om till att vara en sorts anekdot, som inte längre är relevant för oss idag. Det är som om hela den berättelsen och berättelsen om Sodom och Gomorra har helt fått stryka på foten. Jag antar att även intåget i Kanaans land då också måste fått stryka på foten, med tanke på hur många folks som dödades för att Israel skulle ta det land som Gud hade lovat dem.

Alla dessa berättelser, floden, Sodom och Gomorra, folken i Kanaans land. Vad hade de gemensamt? De var syndare och Gud utplånade dem för deras ondska. Så varför tror folk idag att Gud helt plötsligt kommer låta smutsiga syndare tillåtelse att inte bara komma in i hans rike, utan få leva där? Och detta utan att ens försöka leva som de bör. Ingen omvändelse, bara Kumbaya.

1 Joh 1:6 Om vi säger att vi har gemenskap med honom och vandrar i mörkret, ljuger vi och handlar inte efter sanningen.

Ef 5:3-6 Men otukt och all orenhet eller girighet ska inte ens nämnas bland er, såsom det anstår heliga, inte heller skamligt eller dåraktigt tal eller gyckel, utan i stället tacksägelse. För ni vet detta, att ingen otuktig eller oren eller girig, som är en avgudadyrkare, har någon arvedel i Kristi och Guds rike. Låt ingen bedra er med tomma ord, för på grund av sådant kommer Guds vrede över olydnadens barn.

2 Kor 5:14-17 För Kristi kärlek tvingar oss, eftersom vi är övertygade om, att om en har dött för alla, så har alla dött. Och han har dött för alla, för att de som lever inte mer ska leva för sig själva, utan för honom som har dött för dem och uppstått. Därför känner vi nu inte längre någon efter köttet. Och om vi har känt Kristus efter köttet, så känner vi honom inte längre så. Därför, om någon är i Kristus så är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, allt har blivit nytt.

Allting har Jesus lagt tillrätta för Guds barn. Vi kan om igen ah kontakt med Gud vår Fader och skapare. Men det är ett pris att betala, vända sig bort från det gamla livet i synd, till det nya livet i Kristus.

Vi kan inte omvända oss, utan att faktiskt vända oss bort i från det som var förut. För om vi fortsätter göra det som vi alltid gjort, då har vi ju inte vänt om alls. Det är enkel matematik. Omvändelse är att ta bort det gamla och lägga in det nya. Lite minus och lite plus som ersättning.

Jesus har lagt grunden för det, och skriften förkunnar hur det går till och vad som krävs av oss. Vi behöver tillbaka in under Kristi lydnad, om vi inte redan är där. Och de / vi som är där behöver nog be Gud om förlåt för att de / vi tillåtit detta gå så långt som det har. Detta falska dravel drabbar ju hela Kristi kropp, precis som det är med alla falska läror. Och de offer som det har skördat, fortfarande skördar och kommer att skörda lär inte vara få.

Det är att förvandla det Jesus gjort för oss, till en bagatell. Offret som Jesus gjorde blir banalt om vi inte samtidigt omvänder oss.

Förståelsen för vad Jesus genomgick med att piskas nästan till döds, sedan bära sin egen tvärslå upp till Golgata (åtminstone stora delar av vägen) och sedan bli spikad fast på ett kors, med en krona av törne nertryckt på skallen. Den smärta och pina som Han måste ha känt och lidit av, måste ha varit fruktansvärd.

Hebr 9:22 Så renas enligt lagen nästan allt med blod, och utan att blod utgjuts ges ingen förlåtelse.

Jag kan inte ens i mina vildaste fantasier förstå att han klarade att bära sin egen tvärslå, på en totalt söndermosad rygg, en enda meter. Smärtan måste ha varit outhärdlig. Och sedan få stora tjocka spikar in igenom sina händer, och fötter, och på detta sätt resas upp på det kors Han naglats fast. Inte en chans att ta ordentliga andetag, för han kunde inte resa på sig ordentligt. Och till slut dö av ren utmattning.

Och så har vi då dessa som idag anser att det är för jobbigt att behöva gå emot sin egen synd, att behöva leva ett liv i helgelse. Hela begreppet att inte predika omvändelse, är så vidrigt. Jag saknar ord för det. Det är obegripligt och oansvarigt. Vi måste börja predika hela Guds rådslut igen, det är en nödvändighet. Så jag säger som profeten Jesaja;

Jes 1:18 Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger HERREN. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull.

I förlängningen kommer det inget gott av att ta bort en bit av evangeliet, eller ta bort skriftställen som är obekväma för oss. Många är stadda på den breda vägen till helvetet, medans de tror att de har rätt Gud, rätt tro. Och de kommer få ett iskallt uppvaknande den dagen som de står inför domaren, och hör orden; Gå bort ifrån mig ni ogärningsmän / laglösa. Jag har aldrig känt er.

Ordspr 28:13 Den som döljer sina överträdelser går det ej väl, den som bekänner och överger dem får barmhärtighet.

Min bön är att fler börjar kämpa trons goda kamp och visar att detta är fel. För vi måste få människor tillbaka till den smala vägen, och det sanna evangeliet. Tillbaka in under trons lydnad som det predikades om förr i världen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar