måndag 3 oktober 2022

David G. Benners ”Living Wisdom = Levande Visdom”:

 - Perennialismens falska evangelium.

Av Marcia Montenegro, Augusti 2020

Översatt och inlagt med tillstånd från CANA

Eget tillägg i brunt

Levande Visdom av David G. Benner är en reviderad och utökad utgåva från 2019 från en tidigare version. Den tidigare versionen har 10 ISBN-nummer, vilket innebär att den första upplagan publicerades före 2007 (när ISBN bytte från 10 till 13 nummer). Detta är viktigt eftersom det visar att Benner hade dessa övertygelser innan sina böcker från 2015 som användes och rekommenderades av kristna, som ”The Gift of Being Yourself = Gåvan att vara dig själv”, en mycket populär bok och en del av en trilogi med ”Surrender to Love and Desiring God's Will = Underkasta dig kärlek och Guds vilja”, (alla från InterVarsity Press).



Förord

Förordet ger ett smakprov på vad som komma skall:

"Visdom flödar från att se genom det uppvaknade hjärtats nya ögon och det utökade medvetandet."

"Den kristna visdomstraditionen är inte en uppsättning trosuppfattningar som ska anammas utan en transformerande väg att vandra."

Viktiga fraser från ovanstående citat inkluderar "uppvaknat hjärta", "utvidgat medvetande" och "den kristna visdomstraditionen."

Detta är inte kristendomens eller Bibelns språk utan snarare språket i Perenn Filosofi (eller Perenn Tradition eller Perenn Visdom), vilket är tron på att alla religioner delar samma kärnsanning, vilket nås genom mystik. I detta synsätt har vårt djupaste jag alltid varit kopplat till Gud, och är Kristus-jaget - vårt Sanna Jag.

Liksom i New Age och i många österländska religioner måste man ha ett uppvaknande för att få en ny uppfattning om verkligheten för att inse dessa nya sanningar om jaget.

De Perennas syn talar om visdomstraditioner och tror att alla religioner delar samma visdom. Det är därför Benner använder frasen "den kristna visdoms-traditionen". Benners ständiga övertygelse påpekas i CANA artikeln om ”The Gift of Being Yourself = Gåvan att vara dig själv”.



Vad är visdom?

Eftersom visdom är titeln och temat för den här boken, bör vi fråga, vad är visdom? För en kristen kommer visdom från Gud, och "fruktan för Herren är vishetens början" (Ps 111:10; Ordspr 1:7, 4:7, 9:10). Jesus blev erkänd för sin vishet (Matt 13:54, Mark 6:2) och kallas "Guds visdom" (1 Kor 1:24). De två första kapitlen av Paulus 1:a brev till Korint sätter Guds visdom i kontrast med människans dårskap och berättar för oss att Gud kommer att förstöra världens visdom. Detta är inte ett fördömande av att använda sinnet eller filosofin, utan snarare tar upp grunden för filosofin (från män och världen).

Jakob säger att den visdom som inte kommer från Gud är "jordisk, naturlig, demonisk" medan visdom från ovan är

"...först ren, sedan fridfull, mild, förnuftig, full av barmhärtighet och goda frukter, orubblig, utan hyckleri. Jak 3:15, 17"

Benner, vars böcker läses på kristna campus och rekommenderas av kristna rådgivare och andra, bygger inte visdom på dessa eller andra ställen. Han ger sin egen syn genom hela boken, som håller ett Perenniskt synsätt.



Panenteism

Visdomens Ande är Benners fras om Gud som källan till visdom, men två gånger på samma sida skriver han att denna Visdoms Ande "bebor hela skapelsen och är vårt sannaste, djupaste jag." (10)

Benners Ande av Visdom är inte den bibliska Guden eftersom Gud inte bebor skapelsen. Gud är närvarande i skapelsen men är skild från den. Benner är dock, liksom Richard Rohr, för vilken han är en Mästere och lärare, en panenteist. Panenteismen menar att Gud finns i skapelsen och skapelsen i Gud. Panenteism är en del av Perenn filosofi.

Benner bekräftar panenteismen genom hela boken. Låter ungefär som Richard Rohr, Benner menar att Big Bang var den;

"Första manifestationen eftersom det var punkten när Gud först materialiserades och uppenbarade Gud-jaget."

Skapelsen var;

"strömma ut från Gud-jaget till universum, den första ingjutningen av ande i materien."

och "Gud är inkarnerad i världen." (184). Denna idé att naturen är en manifestation av Gud upprepas flera gånger i detta avsnitt och senare. Jag har också sett detta synsätt i några New Age-läror. Rohr lär att den första inkarnationen av Kristus var skapelsen.

Dessutom, hävdar Benner, har vi aldrig varit separerade från Gud, utan alltid anslutna. Det lär vi oss genom att se "med nya ögon" och nå

"en ny, högre nivå av medvetande - vad jag beskriver som Kristusmedvetande" (10).

Benner talar inte om att lita på Kristus för frälsning. "Kristusmedvetande" är också en ”New Thought = Ny Tanke” och ”New Age = Ny Era” term. Benner talar om att upptäcka det sanna "Kristus-jaget" eller "Kristus-i-mig", något han också skriver om i sin bok, ”The Gift of Being Yourself = Gåvan av att vara dig själv”.

Benner ser Gud, Kristus och människan som bosatta i varandra precis som Gud och Kristus bor i hela skapelsen (i Benners uppfattning). New Age´are skulle säga att det sanna jaget är gudomligt och är Gud eller en del av Gud, en syn som inte är så långt ifrån Benners.



Följ hjärtat

I motsats till Jer 17:9, som säger:

"Hjärtat är mer bedrägligt än allt annat och är förtvivlat sjukt; vem kan förstå det?"

Benner skriver att "hjärtat är naturligt orienterat mot visdom" och att läsaren bör "lita på ditt hjärta" så att man kan;

"se genom ögonen på ditt uppvaknade hjärta är vägen till levande visdom." (14)

Benner råder läsaren att läsa hans bok långsamt och begrunda, lyssna efter vad som resonerar med ditt hjärta. Detta är inte bara ironiskt oklokt, det är motsatsen till hur man ska urskilja. I slutet av varje kapitel har Benner ett avsnitt som heter "Pausa att begrunda" där han låter läsaren reflektera över vissa punkter och kommer med rekommendationer. Detta är ett sätt att inskärpa den perenna synen i läsaren.



Benners rekommendationer

Benner rekommenderar att man bör läsa Cynthia Bourgeaults bok, "The Wisdom Way of Knowing = Visdomens väg av kunskap". (17) Bourgeault, en kollega till Richard Rohr och tidigare elev till den sena Kontemplativ bön -medgrundaren Thomas Keating, har en skola av visdom baserad på George Gurdjieffs esoteriska gnostiska läror. Bourgeault hävdar att hon fick sina idéer om "lagen om tre" i treenigheten från Gurdjieff.

Benner hänvisar till och rekommenderar New Age´aren Georg Feurstein, New Age´aren Anodea Judith, Perenniska böcker som Aldous Huxleys ”The Perennial Philosophy = Den Perenniska filosofin”, Richard Rohrs böcker, Joseph Campbell och den feministiska och radikala ekoteologen Sally McFague som lärde ut att jorden är Guds kropp. Benner har inga problem att positivt rekommendera dessa författare vars åsikter strider mot den kristna läran men är förenliga med Perenn tro.

Att citera och rekommendera dessa människor är inte andligt ofarligt. Bourgeault, som Benner hänvisar till flera gånger, säger sig till exempel ha arbetat med sufier i brittiska Colombia och tycker att "suferna tog överföringen av Jesu levande hjärta och höll det vid liv i nästan ren form utan att erkänna att det var Kristus." I samma intervju menar Bourgeault att Jesus kom "för att förebilda och undervisa om icke-dubbelt medvetande i väst för första gången." (Från videointervju med Buddha vid bensinpumpen på https://tinyurl.com/y6zmz3pk) video på engelska 2 tim. 20 min.

Precis som Rohr och Benner är Bourgeault en panenteist, perennialist och tror att vi ska ha ett icke-bubbelt sinne, vilket är "Kristi sinne".



Flera visdomar

Benner diskuterar vad han anser vara källor till visdom: naturligt, inhemskt, vetenskap om sammanlänkning, kropp, omedvetet, Perennial, Mystisk, Sapiential (vilket betyder visdom) kristendom och personlig.

I ”Science of Interconnectedness = Vetenskapen om sammankoppling” lyfter Benner ut den trötta idén om att "kvantteorier" (används så länge i New Age) och hävdar att detta bevisar att mystikerna har rätt och att alla är sammankopplade i "en stor kosmisk dans" som, för den kristne, är vår "enhet i Kristus". (50). Han citerar Kol 1:15-17 och 1 Kor 12:12-30, men inget av dessa ställen stödjer denna uppfattning.

Passagen i Kolosserbrevet berättar för oss att den Kristus upprätthåller universums ordning (se kommentarer om detta i CANA-artikeln om Ann Voskamps Tusen gåvor). 1 Kor 12 handlar om hur gåvorna samverkar i Kristi enda kropp.

Kroppsvisdom kan visa de mest uppenbara antikristna åsikter som Benner finner vara kloka. Benner berömmer New Ages pseudovetenskapliga metoder för Bowens Terapi , Rolfing och Alexandertekniken och går vidare till chakran och kallar dem förvånansvärt "portaler" mellan den inre och yttre världen. (58)


Bowen-tekniken är en alternativ typ av fysisk manipulation uppkallad efter australiensaren Thomas Ambrose Bowen. Det finns inga tydliga bevis för att tekniken är ett användbart medicinskt ingripande.

Rolfing = en teknik för djupvävnadsmanipulation som syftar till att frigöra och anpassa kroppen och minska muskelspänningar och psykiska spänningar.

Alexandertekniken är en pedagogik med terapeutiska effekter som utvecklats av den tasmanske skådespelaren Frederick Matthias Alexander. Pedagogen lär ut hur man kan bli medveten om och förändra skadliga och mindre bra reaktionsmönster och vanor.




En illustration av chakran ges som visar var de förmodas finns i människokroppen. Varje chakra, hävdar Benner, är "associerat med ett tillstånd av mänskligt medvetande" och representerar "sättet som den evolutionära livskraften löper genom människors vertikala axel." (59)

Han citerar New Age´aren Anodea Judiths arbete och hävdar att både uppåtgående och nedåtgående rörelser genom chakran "leder till det gudomliga" och är "vägar för tillgång till vishetens Ande." (60).

Chakra läror, säger Benner, kommer från "en rik och gammal visdoms-tradition." (61). Han delar fler falska idéer om chakran än vad jag kan inkludera.

Avsnittet Omedvetna beskriver jungianska idéer som myter, symboler och arketyper, alla en del av Carl Jungs psykoandlighet. Som djuppsykolog utvärderar Benner genom ett jungianskt filter.

Se mer om Jungs 8 personlighetstyper här; https://utforskasinnet.se/8-personlighetstyper-enligt-carl-jung/

I avsnittet Perennial Wisdom skriver Benner att särskiljande i religioner
"tillåt varje separat tradition att tala med sin egen röst och berätta sin egen historia, men den gemensamma kärnan tillåter oss att höra den historien i bredare och djupare termer." (73)

Benner beundrar Anthony de Mello (d. 1987), en författare och jesuitpräst från Indien som var "känd för sitt banbrytande arbete som integrerar västerländsk och österländsk andlighet" (från Amazon). Citerar de Mello, varnar Benner för;

"faran att fastna i våra ord och begrepp snarare än att komma i kontakt med verkligheten bakom dem." (75)

Varningen för att "fastna i" ord och begrepp är klassisk New Age och all icke-kristen tro. Jag har studerat attacktänkande och språk. Detta beror på att Gud förordade oss för språk och ord är hur Gud har kommunicerat med mänsklig-heten. Att attackera ord och språk är en indirekt attack mot Gud och en direkt attack mot Bibeln och sinnet.

Varje gång det görs ett försök att övertyga människor om att språk eller ord är fällor, eller att känslor, intuition och / eller upplevelser har mer sanning än ord, bör en signal om fara börja blinka. Men lägg märke till att Benner måste använda ord och begrepp för att varna oss! Det är ett självdestruktivt uttalande.

För att lära känna Gud, hävdar Benner, måste vi ha förening med Gud. Han konstaterar att i detta förbund;

"den dualism som initialt separerar upplöses sedan och vi upplever den enhet som håller oss båda." (77)

Benner ger ytterligare bevis på Perennial Panenteism och skriver att:

"Det finns en plats i djupet av vår själ där den ultimata verkligheten ensam kan bo och där vi bor i den ultimata verkligheten." (77)

Frälsning genom tro på Kristus nämns aldrig eftersom det inte är den kristna visdomstraditionen. Snarare är det så att allt kommer från Gud och allt återvänder till Gud och "vårt ursprung är vårt öde!" (78) Detta är mer hinduism än något annat.

För att återgå till ett tema om att känna till det sanna jaget, skriver Benner att "ego-jaget" täcker upp eller döljer "sanningen om ditt Kristus-jag".

Det sanna jaget är "i ett med den ultimata verkligheten" och uppvaknande är att se igenom "vår uppenbara separation". Lägg märke till att Benner tror att mänskligheten aldrig har varit skild från Gud:

"vi är redan ett med gudomlig närvaro och med allt som är. Allt som saknas är medvetenhet." (79)

Denna idé upprepas i avsnittet om Mystisk visdom:

"Allt är en manifestation av den oändliga närvaron som är Gud"

"Gud är redan närvarande och vi finns redan i Gud och Gud i oss. Allt som saknas är medvetenhet." (83)

Sådana panenteistiska åsikter vävs igenom hela boken.



Mystisk kunskap

Benner förespråkar en mystisk vetskap som,

"involverar en ny kunskapsnivå som är möjlig med hjälp av transformerat medvetande." (84)

Vägen till detta transformerade medvetande går genom kontemplativa övningar. Det är precis vad Richard Rohr lär ut. Faktum är att Rohr har sagt att användning av kontemplativa metoder är "av-lärande". Både Rohr och Benner predikar Evangeliet om perennialism och önskar att människor ska komma till det, men för att göra det måste man lägga sin nuvarande övertygelse åt sidan.

För Benner är "mystisk vetande", som skiljer sig från "vanligt veta", att se Gud överallt och i alla. Benner kallar till och med mystisk kunskap "ett tillstånd av förändrat medvetande", vilket är vad det är. Det är då sinnet är suggestibelt och öppet.



Den kristna visdomstraditionen

Sapiential Christianity = Sapential kristendom” är en term för den kristna visdomstraditionen som Benner följer. Benner framställer felaktigt Jesus som en som talade mest i paradoxala termer och "förbryllande uttalanden som han vägrade att förklara". (91).

Sapiential Kristendom ett samtal som kanske kan förklara lite närmare vad det är; https://monalola62.blogspot.com/2022/10/sapiential-christianity-sapential.html

Jesus talade visserligen i liknelser som många inte förstod men det berodde på att de inte kunde eller ville höra sanningen. Jesus förklarade också några liknelser för lärjungarna. I åtminstone ett fall förstod fariséerna en liknelse som avslöjade dem och det gjorde dem arga.

Benner uppger att om,

"Jesus hade velat helt enkelt överföra kunskap eller lära ut trosuppfattningar så skulle han ha talat på ett mycket mer direkt, påståendemässigt sätt."

Men Jesus talade ganska ofta på ett direkt, påståendemässigt sätt.



Visdom inom

Mycket snabbt är läsaren tillbaka till Benners o-ortodoxi när han skriver om "Gud-jaget manifesterat i allt" och jorden "som den första inkarnationen av Gud." (97).

Benner föreslår att försöka följa kloka råd, även råd i Ordspråksboken,

"är ett dåligt substitut för att höra visdomens röst i djupet av ditt väsen." (98).

Benner uppmanar läsaren att

"lyssna till vishetens röst som finns i djupet av din själ." (99)

Benner kan föreslå detta eftersom han som panenteist och perennialist tror att Vishetens Ande (Gud) bor i alla. Han gynnar den subjektiva upplevelsen av denna röst inom sig framför den objektiva sanningen i Guds ord.



Jesus kontra Kristus

Precis som Richard Rohr, gör Benner en distinktion mellan den historiske Jesus och "den kosmiske Kristus". (133-135). Kristna, hävdar Benner på ett sätt som verkar nedlåtande, vet mer om Jesus än Kristus och deras tro skulle kunna kallas "Jesusanity" snarare än kristendomen. Termen "Jesusanity" är inte en komplimang från Benner. Fokus på Jesus, hävdar Benner, innebär att förlora den "kosmiske Kristus".

Benner hävdar att Petrus tillkännagav i Apg 2:32 och 36 att "Jesus uppenbarar Kristus."

Apg 2:36 säger: Därför må hela Israels hus med säkerhet veta att Gud har gjort honom till både Herre och Kristus, denne Jesus som du korsfäste.

Detta är samma vers som Rohr vädjar till för samma påstående. Detta innebär dock inte att Jesus blev Kristus någon gång, utan snarare att Gud har bekräftat vem Jesus är genom uppståndelsen. De föregående fem verserna handlar om uppståndelsen och hur den profeterades i en psalm.

Ja, Jesus kallas tidigt Kristus i Matt 1:18, Mark 1:1 och Luk 2:11:

Luk 2:11 Ty i dag har en Frälsare blivit född åt eder i Davids stad, och han är Messias, Herren.

Petrus bekänner Jesus som Kristus i Matt 16:16.

Benner citerar Hebr 1:3 och hävdar att det här handlar om Kristus, inte om Jesus. Det var den kosmiske Kristus som visade sig för Saulus på vägen till Damaskus och Paulus skrev om Kristus, inte om Jesus (även undervisa
t av Rohr).

Benner citerar Rohrs ord om att den kosmiske Kristus, inte Jesus, är föremål för vissa passager som Kol 1, Joh 1 och andra.

Att skilja Jesus från Kristus så här är kätteri av högsta klass.



Ett nytt medvetande

Kapitel 16 om transformation skulle kunna vara orden från en New Age´are. Benner skriver om Himmelriket och citerar "Himmelriket är inom dig" från Lukas 17:21 och hävdar att Himmelriket är ett "medvetandetillstånd". (142-143).

Den vanligare och mer korrekta översättningen är att Himmelriket "är mitt ibland dig." Jesus tillrättavisar fariséerna som har frågat honom när Guds rike skulle komma. Jesus hade meddelat i början av sin tjänst att ”Guds rike (himlen) är nära” (Matt 4:17; Mark 1:15). Jesus hade upprepade gånger gett bevis för vem han var. Ändå förkastade fariséerna honom. Så nu när de ställer den här frågan, säger Jesus till dem att kungariket är precis där framför dem eftersom han är Messias!

Jesus skulle knappast säga till fariséerna som förkastade honom att de hade himmelriket inom sig! Ändå är det så här Benner tar det (på samma sätt som New Age´are gör). Benner fortsätter med att säga att Rikets medvetande-tillstånd är något som "kan förverkligas av alla, just nu, här på jorden." Tron på att Guds rike är ett medvetandetillstånd är utbredd inom New Age.

Vad är detta medvetandetillstånd?

Benner förklarar att Jesus såg Gud "i alla och allt" och att alla behöver denna nya medvetenhet. Jesus, enligt Benner, hade "radikal inkludering" och såg alla människor "som en del av sig själv och ontologiskt 'i Gud'." Benner säger till läsaren att alla människor bokstavligen är en del av Guds natur och människor har Guds natur i sig. Detta är en panenteistisk tro och även en som hölls i New Age. Men Gud är alltid skild från sin skapelse.



Uppvaknande

Liksom Rohr predikar Benner genom hela boken att vi behöver ett uppvaknande, ett nytt sätt att se, en högre nivå av medvetande. Däremot lär Guds ord att man behöver tro på Kristi fullbordade verk för att få syndernas förlåtelse och evigt liv med Gud. Detta har Benner aldrig påstått.

New Age och alla esoteriska system och österländska religioner lär att man måste ha ett uppvaknande och en ny verklighetsuppfattning. Detta innebär, hävdar Benner, ett nytt sätt att se, som innebär att inse "sanningen om vårt jag-i-Kristus" och att veta att "Visdomens Ande bebor hela skapelsen och...är vårt sannaste och djupaste jag. " (150)

Detta sätt att se lärs inte bara ut i Guds ord utan strider mot det. Benners term "vårt jag-i-Kristus" finns i hela den här boken och även i hans bok, ”The Gift of Being Yourself = Gåvan att vara dig själv”. Gud säger till oss att vårt naturliga jag är skilt från Gud och att vi syndar som en del av vår natur. Det är därför Jesus kom och dog, för att betala straffet för synder så att de som tror på Jesus Kristus kan bli förlåtna och återlösta.

Benner diskuterar tro men parar det med uppvaknanden som "utbrott av medvetenhet som kommer med störande energi." Tro på Benners gud är inte tro på den bibliska Guden. Med hänvisning till Meister Eckhart, främjar Benner tron att vårt väsen har ett centrum i Gud och "Guds väsen har ett motsvarande centrum i oss." Detta är det "nya vetandet" en "mystisk vision och vetande". (158) Resultatet är att inse att vi inte är separata utan alla är ett. Han använder Gal 3:28 felaktigt för att stödja detta.



Benners uppvaknande

Benners berättelser om vad han kallar sina uppvaknanden är avslöjande. Hans första uppvaknande var engagemang i den östortodoxa utövandet av hesykasm. Hesykasm är en form av esoterisk meditation.

Hesykasm, var en mystisk rörelse som uppstod under 1300-talet bland munkarna på berget Athos. Den uppkom i samband med de politiska motsättningarna inom bysantinska riket och framkallade den sista stora religiösa striden inom den grekiska världen under medeltiden.

Han lärde sig sedan ”Centering Prayer = Centrerande bön” av Basil Pennington (Pennington är en av de tre trappistmunkarna som startade Centrerande / kontemplativ bön-rörelsen). Efter det blev det ett år med ”Ignatian Spiritual Exercises = Ignatians andliga övningar” (undervisas av hans fru).

Benners nästa stora uppvaknande härrör från oroande källor: taoism, buddhism och islam. Benner skriver att han attackerades av konservativa kristna för att vara öppen för andra religioner och att han var tvungen att flytta sig till mer "stödjande platser". (163)

Tydligen var det här att bryta sig loss från en konservativ miljö för ett antal år sedan, så Benner har varit på den Perenniala vägen länge, tillräckligt länge för att evangelikala som rekommenderar Benner kunde ha undersökt honom.
Publicerad av den kristna förläggaren IVP, Benners Perennial
a hedniska gift är listigt förklädd med högsinnade semi-filosofiska språk med kristna termer blandade med icke-kristna.

http://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_LivingWisdom.aspx

http://www.christiananswersforthenewage.org/Articles_LivingWisdom2.aspx

https://www.christiananswersnewage.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar