onsdag 19 oktober 2022

Dröm får symbolisera flera saker -

- Smutsen som vi behöver tvätta av oss - gödsel får både ogräs och nyttigt att växa - varningar eller ej.

Jag drömde en dröm i natt, den får symbolisera mer än en sak, vet inte hur många ännu, det beror på vad som kommer upp i mig. Jag tänker inte säga att det är en dröm från Herren eller ge en uttydning på den. Utan jag vill klargöra att den får symbolisera sakerna som jag skriver.

”Drömmen var att jag först skulle spela schack med någon vet inte vem, (ett spel som jag inte gillar och är urusel på, även om jag vet hur man flyttar pjäserna) men när vi skulle ställa upp pjäserna så fattades det några stycken bönder. Så vi började leta.

Jag hittade en plastpåse med vad som verkade vara smuts i, där jag tyckte mig se en vit bonde. Det visade sig vara en plastpåse med lösaktig bajs, med många små leksaker i. Gick till ett handfat och började skölja ur påsen och dess innehåll, och fick bort det värsta. Sedan blev det diskvatten och diskmedel, för att skrubba rent ordentligt.

Och som den sparsamma person jag är numera, så gjorde jag även rent påsen. Det var svårt att komma åt och få bort allting, för en del saker som små bilar, hade många skrymslen där det fastnat. Jag hade inte fått allting rent innan jag vaknade, faktum är att rätt mycket var kvar.”

Vad den får symbolisera till att börja med är hur det känns att gå igenom den dynga som falska förkunnare lär ut, och sätta sig in i det falska. Ingen rolig uppgift och emellanåt (ganska ofta faktiskt) så står det mig upp i halsen.

Nummer två som den får symbolisera är hur det är att gå emot de som tror på dessa falska läror som florerar överallt i den här tiden. Hur de vägrar att lyssna, och missförstår det man säger, ibland verkar det rent av som att de inte kan läsa innantill ad man skriver, utan gör tvärs emot det man skriver och hävdar sin ståndpunkt från detta.














En tanke som kom upp i mig i morse när jag vaknade var Astrid Lindgrens ”Lotta på Bråkmakargatan”. Jag har för mig att hon var den som gick ut och ställde sig på gödselstacken när det regnade för gödsel hade hon hört skulle göra så att saker växte mer och fortare.

Att jag lägger in denna berättelse är för att visa på att dynga får saker att växa och bli större. När jag så lägger det till drömmen, så blir det en symbol för mig; att dyngan som en person växer i, kan antingen vara god gödsel från Guds ord, eller det kan vara dålig gödsel som från falska lärare. Det är alltså som jag ser det väldigt viktigt vart vi hittar tillväxt-medlet för vår kristna tro.

Så mycket har i dag smugit sig in från falska läror i så många olika samfund. Och det har det gjort för vi har inte lyssnat på de som har varnat.

Många idag verkar anse att det är onödigt med väktarrollen, det är överdrivet och vi som gör det - vad gör vi det för - vem har satt oss som domare över er. Dessa anser oftast att vi är lagiska och religiösa.

Låt mig ställen en fråga för dig att tänka på. Om folk aldrig hade varnat oss för att mormonernas, sjundedagsadventisternas, Jehovas vittnens, Katolikernas och kristen vetenskaps lära med många fler, var fel – skulle de flesta av oss idag då ansett dessa läror kristna?

Mycket av det som vi varnar för är kanske rakt ut så knäppt så de flesta tänker; Det finns inte en människa som kan tro på det dravlet. Men låt mig förvissa dig om att det gör det.

De som inom sekten ”WMSCG = World Mission Sociaty Church of God = VMSKG = Världens Mission Samhällets Kyrka av Gud” De tror blint på att det finns en ”moder gud”, även om ingen av de bibeltexter som de hänvisar till faktiskt ens omnämner en ”moder gud”. Denna sekt har närmare 3 miljoner människor som håller sig till att den är sann. Och detta är bara ett exempel.

Vi som varnar gör det för olika orsaker, kanske har vi kommit ur en sekt eller lära som inte är sann, som i mitt fall, kanske är vi i en pastoral roll och gör det för det ingår i vår tjänst. Alla har vi det gemensamt att vi vill inte se människor gå fel, och göra sånt som vi är förbjudna att göra. Den dom som kommer av olydnad är att Jesus själv inte kommer kännas vid oss, utan kalla oss laglösa / ogärningsmän (Matt 7:22-23). Lite olika hur ordet översätts.

Kärleken till sanningen är det som driver oss till att göra det som vi gör. Det är dels en oro över de som håller fast vid falska läror och anser sig leva på den smala vägen till himlen, men som inte nödvändigtvis befinner sig på den.

Finns det genuint sanna troende i falska läror och religioner? Ja det gör det. Men de som är sanna troende i falska läror är, är det trots vad som undervisas, inte tack vare det. Och skriften är noga med att påpeka att ”Fåren hör herdens röst”. När dessa så blir uppmärksammade på att det som lärs inte stämmer med vad bibeln säger, då gör de som skriften säger; ”Går ut ifrån dem, avskiljer sig och kommer inte längre vid det som är orent” (2 Kor 6:17-18).

Detta är också en anledning till att vi gör vad vi gör, för att lyckas få någon eller några att vakna upp och komma ur det falska.

Som Kristi brud ska vi vara utan fläck och skrynkla (Ef 5:27). Därför behöver vi se till att vi är rena från allting som står mellan oss och Gud. All smuts av allt slag måste bort. Falska läror måste dras upp med roten eller vi komma ur dem, genom att lämna församlingen som inte vill hålla sig till vad Guds ord säger. (3 Mos 18:1-4; 5 Mos 18:9-12) Och det gäller även allting världsligt och synderna. Ingenting får stå emellan oss och Gud.

Guds ord måste få vara Guds ord och inte våra. Han är den som måste få vara Herre i våra liv. Vi behöver tillbaka upp på den smala vägan, tillbaka in under Kristi lydnad.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar