tisdag 11 oktober 2022

Kristen idag; Vad innebär det?

Så många idag använder titeln kristen om sig själv, men vad är en kristen enligt skriften? Jesus gav oss missionen att göra alla folk till lärjungar, döpa dem i Fadern, Sonens och den Helige Andes namn, och lära dem att hålla allt vad jag har befallt er.

Om det gäller de som vi predikar för, och som väljer omvända sig, borde det då inte gälla oss själva också?

Idag verkar det som gäller för många vara att vi inte behöver följa det skriften säger, utan vi kan ta de bitar vi gillar och skippa resten. Många hävdar att lagarna och reglerna gällde gamla testamentet, men nu har vi Jesus så nu kan vi ignorera allting.

Det verkar som att vi använder ”att Jesus tog bort den den Mosaiska lagen för vår skull”, som att då gäller ingenting alls i gamla testamentet.

Helt plötsligt behöver vi inte bry oss om att vi inte är tillåtna att blanda in felaktigheter eller saker från andra källor i evangeliet, som Jehovas vittnen, sjundedagsadventister, mormoner, trosrörelsen, nya apostoliska reformationen och katoliker med flera gör.

Nu kan vi även viga samkönade par. För det har vi bestämt är ok. Jag har inga problem med homosexuella, de får leva tillsammans, de får gifta sig, de får skaffa barn. En hel del är säkert minst lika bra som heterosexuella föräldrar, jag tvivlar inte på detta alls. Men när vi säger att detta är ok enligt bibeln, då säger jag stopp och belägg.

Det handlar inte om att jag är en bättre person, eller mer perfekt än andra. Jag vet mycket väl att så inte är fallet. Utan det handlar om vad skriften säger.

Skriften har klargjort för oss vad som gäller på alla punkter. Vi har regler och lagar att följa, även om vi slipper den Mosaiska lagen.

Hur kan vi kalla dessa som inte följer dessa lagar och regler för sanna trossyskon? Om de inte håller sig till sanningen så är de bedragna, och då menar jag de som är i falska rörelser och inte ens märker att någonting är fel med det. Och en hel del av de som är med i falska rörelser har även blivit varnade, men hävdar med bestämdhet att de har rätt.

Detsamma gäller givetvis de som nu ställer sig bakom samkönade äktenskap. Och vad säger då skriften om homosexualitet? En del hävdar att det finns inget i NT om det, men det är fel.

3 Mos 18:22 Du skall icke ligga hos en man såsom man ligger hos en kvinna; det är en styggelse.

3 Mos 20:13 Om en man ligger hos en annan man såsom man ligger hos en kvinna, så göra de båda en styggelse; de skall straffas med döden, blodskuld låder vid dem.

Rom 1:26-27 Fördenskull gav Gud dem till pris åt skamliga lustar: deras kvinnor utbytte det naturliga umgänget mot ett onaturligt; sammalunda övergav ock männen det naturliga umgänget med kvinnan och upptändes i lusta till varandra och bedrev styggelse, man med man. Så fick de på sig själva uppbära sin villas tillbörliga lön.

1 Kor 6:9-10 Bedra inte er själva ! Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare ska ärva Guds rike.

I Sv 1917 säger 1 Kor 6:9-10; Vet ni då inte att de orättfärdiga inte skall få Guds rike till arvedel? Far inte vilse. Varken otuktiga människor eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare, varken de som låta bruka sig till synd mot naturen eller de som själva öva sådan synd, varken tjuvar eller giriga eller drinkare eller smädare eller roffare skall få Guds rike till arvedel.

Bruka synd mot naturen är det gamla sättet att uttrycka homosexualitet.

När har det blivit ok för oss som kristna att bestämma vad som gäller i skriften och inte? Ofta göms det också bakom kommentarer som ”vi tolkar bibeln olika”, eller ”vi lever nu 2022, med mer och bättre upplysning än de hade då”.

Om vi inte står upp för det kristna budskapet i allting, var ska vi då dra gränsen? Kompromissar vi i en sak, hur ska vi veta vart vi ska säga stopp och belägg. Om samkönade äktenskap är ok, då borde ju också abort vara ok, för det finns många som hellre väljer det än har ett barn, eller?

När vi suddar ut gränserna, eller flyttar markeringen för dem; hur ställer sig skaparen till det? Är det ens något som vi funderar på?

Syndens lön är döden Rom 6:23 säger skriften oss, den säger oss även att vi inte ska göra oss delaktiga i någon annans synder Ef 5:7.

En dag ska vi stå till svars inför domaren. Vad kommer domen att bli? Väl gjort min trogna tjänare Matt 25:21-23, eller gå bort ifrån mig du laglösa, du ogärningsman? Matt 7:23 Vilken av dessa är det vi som kristna vill höra? Idag verkar det som att det kvittar oss lika.

Vart har Gudsfruktan tagit vägen i vårt land? Hur kan folk låta bli att se att detta uppror mot vad Gud själv sagt. Och hur kan många som säger sig vara kristna försvara det?

Hur många av oss skulle acceptera att någon annan kommer in och bestämmer vad vi ska ha i vilket skåp, hur vi ska uppfostra våra barn, vad vi får lyssna på och läsa och så vidare? Min fasta övertygelse är att ingen skulle lyssna på någon annan och faktiskt följa det. Men när det gäller vad Gud sagt gäller i Hans rike, då plötsligt så vet vi bättre än Gud själv vad som gäller i det.

Hur många har blivit invaggade i tron att vi kan leva som vi vill för Gud älskar oss oavsett? Kristenheten är avsomnad, eller åtminstone stora delar av den.

Och om det fortsätter på det här sättet, så kommer generationen som är yngre än mig (60 år) inte kunna se att antikrist är just antikrist och inte den sanna frälsaren. Kanske inte generationen direkt efter, men deras barn helt klart. För vi gör som sagt inte vad folk säger åt oss, utan vi gör som de gör. Alltså om det är ok nu att säga att så här säger inte bibeln, så kommer de yngre också anse att det är ok att inte lyda det som skriften säger, och de kommer inte se det som det uppror det faktiskt är.

Har vi ens en förståelse för det faktum att Gud är helig? Begriper vi det offer som Jesus faktiskt gjorde på korset för oss som tror?

Jes 53:3-5 Föraktat var han och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med krankhet; han var såsom en, för vilken man skyler sitt ansikte, så föraktat, att vi höll honom för intet. Men det var våra krankheter han bar, våra smärtor, dem lade han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, tuktad av Gud och pinad. Ja, han var sargad för våra överträdelsers skull och slagen för våra missgärningars skull; näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår bliva vi helade. Sv 1917

Han var föraktad och övergiven av människor, en smärtornas man och förtrogen med lidande. Han var som en som man skyler ansiktet för, så föraktad att vi inte respekterade honom. Men det var våra sjukdomar han bar, våra smärtor tog han på sig, medan vi såg honom som hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han blev genomborrad för våra brott, slagen för våra synder. Straffet blev lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade. Folkbibeln 2015

Vilket följs av att Gud ville att han skulle lida. Om Gud själv var villig att utsätta sin son för detta hemska sätt att dö på och det behagade Honom, det var Hans vilja; Hur mycket mer förtjänar då inte vi det straffet, vi som är syndarna? Jesus var felfri, Han var rättfärdig. Du och jag är det inte.

Jes 53:10 Det behagade HERREN att slå honom med krankhet: om hans liv så blev ett skuldoffer, då skulle han få se avkomlingar och länge leva, och HERRENS vilja skulle genom honom hava framgång. Sv 1917

Det var Herrens vilja att slå honom och låta honom lida. När du gör hans liv till ett skuldoffer, får han se avkomlingar och leva länge, och Herrens vilja ska ha framgång genom hans hand. Folkbibeln 2015

Är Gud hård när det gäller vilka som kommer in i himmelriket, eller får det till arvedel som skriften säger? Vi kan tycka det, vi kan även hävda att vi har rätt. Men det är Hans regler som gäller i hans hus, inte våra.

1 Kor 6:9-10 Bedra inte er själva ! Varken sexuellt omoraliska eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare ska ärva Guds rike.

Jag är ledsen om detta gör många upprörda. Men om vi inte förstår att Gud är Helig, att Han ville Jesus skulle lida i vårt ställe på det mest vidriga sätt att avrätta någon som någonsin uppfunnits, då är ni bedragna.

Vi har ingen rätt att bestämma vad som gäller i Guds hus. Där gäller Hans lagar och regler. Vill vi få komma in så behöver vi lyda vad Guds ord faktiskt säger. Om vi inte gör det så är vi i uppror mot en Helig Gud, och straffet kommer inte låta vänta på sig. Omvänd er och gör bot och bättring.

Och detta gäller inte bara de som hurrar över att homosexuella vigslar ska kunna ske i vissa frikyrkor, det gäller även de som lever i uppror på andra sätt, genom att acceptera falska läror och vägra lyda och lyssna på varningar. Syndens lön är alltid döden. Och den andra döden, ”eldsjön” och brinna i evighet, medans vi är fullkomligt medvetna om det, det är ett fruktansvärt slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar