onsdag 19 oktober 2022

Väckelsen hindras av splittring mellan kristna ! ?

Är splittringen mellan kristna verkligen den sanna anledningen till att vi inte har väckelse i Sverige idag?

Jesus lovade oss inte väckelse i sista tiden. Varför då? Med troligen för att Han visste att vi, liksom Israels folk hade gjort så många gånger förut, skulle börja halta på bägge sidor. Därför lovade Han också ett avfall, inte en väckelse innan Hans återkomst. Matt 24. I hela kapitlet går Han igenom avfall, falska lärare, profeter och smorda och värnar oss för att se upp för detta.

Men nu ska vi då anta att det är vi kristna själva som åstadkommer denna splittring som orsakar att väckelsen uteblir. Och vi vet ju vilka många anser vara de som står för splittringen; Såna som mig som varnar.

Varför får vi ett avfall från den rena kristendomsläran till att börja med? Jo för att vi blandar in felaktigheter. För att vi inte längre står upp för den klara sanningen som Jesus och apostlarna gjorde. Detta är nämligen Guds dom över folket. Och många av de som inte håller sig till helt falsk kristendom, de gör sig delaktiga i den, genom en vidrig allians som kallas för ekumenik.

En ekumenik som inte är i ande och sanning, utan i ren och skär mänsklighet. Men Jesus sade;

Joh 4:22-26 Ni tillber det ni inte känner. Vi tillber det vi känner, eftersom frälsningen kommer från judarna. Men den tid kommer och är redan här, då sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning, för sådana tillbedjare är det som Fadern söker. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning. Kvinnan sa till honom: Jag vet att Messias kommer, han som kallas Kristus. När han kommer ska han låta oss veta allt. Jesus sa till henne: Jag Är den som talar med dig.

Vad är det främsta budet säger Jesus;

Matt 22:37 Då sa Jesus till honom: Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det främsta och största budet.

Älskar vi Gud när vi går i ok med orättfärdigheten? Detta är samma bud som Gud gav Israel

2 Mos 20:3 Du skall inga andra gudar hava jämte mig.

Och som aposteln Johannes spinner vidare på.

Joh 14:15 Älskar ni mig så håller ni mina bud.

Om vi inte ens gitter lyda det första budet, hur kan vi då förvänta oss väckelse? Skriften är tydlig och klar över vad som gäller för en rättfärdig person.

2 Kor 6:14-16 Gå inte i ok tillsammans med de som icke tror; det blir omaka par. Vad har väl rättfärdighet att skaffa med orättfärdighet, eller vilken gemenskap har ljus med mörker? Huru förlikar sig Kristus och Beliar, eller vad delaktighet har den som tror med den som icke tror?

Jamen säger du kanske då, detta handlar ju om den som inte tror. Men vi är alla kristna, vi tror alla på Jesus. Men gör vi verkligen det om en del blandar in saker från andra religioner i sin tro? Är det då verkligen samma evangelium som Jesus och apostlarna predikade.

3 Mos 18:1-4 Och HERREN talade till Mose och sade: Tala till Israels barn och säg till dem: Jag är HERREN, er Gud. Ni skall inte göra såsom man gör i Egyptens land, där ni bodde förut. Inte heller skall ni göra som man gör i Kanaans land, dit jag vill föra er; Ni skall inte vandra efter deras stadgar.

5 Mos 18:9-13 När du kommer in i det land som HERREN, din Gud, vill ge dig, skall du inte lära dig att göra efter hedningarnas styggelser. Hos dig må inte finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld, eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri, ingen som håller på med besvärjelsekonster, ingen som frågar andar, eller som är en spåman, eller som söker råd hos de döda. Ty en styggelse för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana styggelsers skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig. Du skall vara ostrafflig inför HERREN, din Gud.

Många av oss har nu varnat olika länge för att TR = trosrörelsen (ord av tro) inte är sann kristendom. Lewi Pethrus var en av dem som redan när dyngan kom till Sverige sa att detta är inte kristendom. Lyssnade de av oss som var med i Södermalmskyrkan när våra pastorer bjöd in Ulf Ekman till att ha bibelstudier hos oss? Nej det gjorde vi inte, och inte heller våra pastorer.

Jag kan inte klandra våra pastorer för att jag inte tog skriftens ord på allvar att testa allting. Nu hade jag visserligen inte fått redskapet i hur man läser bibeln för att förstå den på rätt sätt, inte heller hade jag fått lära mig hur man använder detta för att testa allting. Den biten borde ha legat på vår ungdomspastor.

Nu när jag vet bättre och har satt mig in i hur man läser bibeln och hur man testar allting, så kan jag den biten. Jag har även satt mig in i denna form a metafysisk kristendom, som inte alls är kristen. Blandningen vilket jag tjatar om hela tiden är bibeln + Ny Tanke, ockultismen, Kristen Vetenskap, Gnosticismen, New Age = Ny Era, postmodernismen och Relativismen. Allt detta fanns i detta evangelium när det kom till Sverige. Förklara gärna för mig hur detta är samma oblandade evangelium som det Jesus och apostlarna predikade? Det går inte, för det är et inte.

Men ha andlig gemenskap och ekumenik med detta det ska vi ha i humanismens namn. Varför om vi då godkänner detta, godkänner vi inte mormoner, Jehovas vittnen, sjundedagsadventister, katoliker med många fler. Ska vi ha en humanitär ekumenik som Gud ändå inte godkänner, låt oss då blanda ordentligt, ner i denna gryta av bubblande vrede som vi öser över vårt land.

Om igen

Joh 14:15 Älskar ni mig så håller ni mina bud.

Joh 4:23-24 Sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning, för sådana tillbedjare är det som Fadern söker. Gud är ande, och de som tillber honom måste tillbe i ande och sanning.

Vill vi ha väckelse så är det bäst att vi omvänder oss från våra onda gärningar, för vi är nu under Guds dom, vilken ALLTID börjar i Guds eget hus – Guds hus i det här fallet är vi kristna.

När ska vi inse att vägen är smal och få finner den och att vi måste kämpa trons goda kamp, vilken inkluderar att inte blanda in felaktigheter, eller göra oss delaktiga i deras synd som blandar in felaktigheter.

2 Kor 6:17-18 Alltså: »Gå ut ifrån dem och skilj er ifrån dem, säger Herren; kom inte vid det som är orent. Då skall jag taga emot er och vara en Fader för er; och ni skall vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.»

1 Pet 1:15-17 Då ni nu har kommit till lydnad, så följ inte de begärelser som ni förut, under er okunnighets tid, levde i, utan bli heliga i all er vandel, såsom Han som har kallat er är Helig. Det är ju skrivet: »Ni skall vara heliga, ty Jag är Helig.» Och om ni såsom Fader åkallar Honom som utan anseende till personen dömer var och en efter hans gärningar, så vandra också i fruktan under denna er tid i främlingsskap.

Vakna upp Guds folk och gå tillbaka in under Kristi lydnad. För det är den enda vägen till väckelse.



Jes 42:7 Jag, HERREN, det är mitt namn; och jag ger inte min ära åt någon annan eller mitt lov åt belätena.

Jer 8:19 Varför hava de förtörnat mig med sina beläten, med sina främmande avgudar?

Jer 50:38 Torka kommer över dess vatten, så att de blir uttorkade! Ty det är ett belätenas land, och skräck-gudar dyrkar de såsom vanvettiga människor.

Vi behöver omvända oss, och det tål att upprepas. Gud ger gensvar åt ett ödmjukt folk som skaffar bort det falska ifrån sig och som håller sig enkom till Honom, det ser vi om och om igen i GT.

2 Krön 7:14–15 Men om mitt folk, det som är uppkallat efter mitt namn, då ödmjukar sig och beder och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, så vill jag höra det från himmelen och förlåta deras synd och skaffa bot åt deras land. Så skola nu mina ögon vara öppna och mina öron akta på vad som bedes på denna plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar